Tips om anlegg

lerling

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
0
Hei!

Jeg har tenkt til å kjøpe meg mitt første skikkelige HiFi anlegg.

Jeg hører mest på Pink Floyd, Jazz og Klassisk musikk, etter en lytterunde i Oslo synes jeg at Cerwin Vega hørtes meget lovende ut, hva slags forsterkere anbefaler dere til disse? Har vurdert NAD forforsterker og Cerwin Vega effektforsterkere 2.6kw.

Hva tror dere om dette?

Kristian

N

nb

Gjest
Hei og velkommen!

Nad/Cerwin Vega er nok ikke sett på som det ultimate til jazz/klassisk, hva annet hva det du hørte på under lytterunden din i Oslo?

CV - høyttalere har neppe noen stor stjerne hos HiFi-folket, men om du etter å ha hørt en del forskjellig synes det er det som gir deg lyden du skal ha, så synes jeg du skal gå for det, det er jo tross alt du som skal bli fornøyd. Men vær oppmerksom på at det kan være temmelig stor forskjell hvordan noe fungerer i butikk og hvordan det funker hjemme hos deg selv. Særlig av høyttalere er hjemlån absolutt å anbefale, men ikke alle butikker som tillater dette.

Ellers er det også greit å vite noe om ca hva budsjettett ditt er, hvor stort rom du har, annet bruk av anlegget (ser du f.eks mye film) osv for å kunne gi konkrete anbefalinger.

lerling

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
0
Tusen takk for kjapp og hyggelig tilbakemelding!

Kan du gi meg litt mer info på hvorfor CV - høyttalerne ikke har noen stor stjerne hos HiFi-folket? Må jo høre på de med kompetanse..

Budsjettet mitt er opp til ca 20000, rommet er 25kvm og anlegget skal ikke brukes til film.
Trenger dere mer info?

Forundret hilsen
Kristian

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hei lerling

Skyldes nok hovedsaklig at CV er bygd for kvantitet, og ikke kvalitet. Hvis du ikke er voldsomt opptatt av å spille ufattelig høyt, så vil du alltid finne bedre alternativer. Klipsch feks gjør begge deler. Men, etter musikksmak å dømme, så bør du se på helt andre ting også. Stikk innom Norsk Lyd & Bilde, Norsk Audio Teknikk, Lyric osv. Test også ut feks Cambridge på Klubben hvis du først er der. Forklar musikksmak osv, så kan de guide deg videre.

Kan du gi meg litt mer info på hvorfor CV - høyttalerne ikke har noen stor stjerne hos HiFi-folket? Må jo høre på de med kompetanse..

Budsjettet mitt er opp til ca 20000, rommet er 25kvm og anlegget skal ikke brukes til film.
Trenger dere mer info?

Forundret hilsen
Kristian

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.321
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Støtter meg til de øvrige her, Cervin Vega er IKKE høyttaleren jeg hadde valgt til klassisk og jazz.

lerling

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
0
Med kvantitet går jeg da ut i fra at du mener høy lyd?..

Flere som mener det samme som MaHa?

Skal også legge opp nytt strømanlegg på "hifi-rommet", vil jeg merke forskjell på skjult/åpent anlegg lydmessig?

Kristian

lerling

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
0
soundscape, hva ville du valgt Cerwin Vega til da?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Film & Fest...Cerwin er glimrende til det! Men ikke til HiFi etter mine ører heller nei...

G

Gjestemedlem

Gjest
Ta med deg et par tre av favoritt CDen dine og sett av en dag eller to til å besøke forskjellige hifi butikker og få dem til å demonstrere alternative oppsett til deg. Vær åpen for helt forskjellige løsninger.

Kom så tilbake og fortell om det du likte best og hvorfor, så vil du sikkert få mange hjepsomme tilbakemeldinger fra sentralen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen som jeg kjenner ble storfornøyd med NAD + CV men hun hørte fortrinnsvis på Panthera og slikt og helst på uhyggelig høyt nivå.

CV er vel nærmere en PA høyttaler enn noe man vil ha i stuen eller på rommet.

lerling

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
0
Men er det noen som kan forklare meg litt mer detaljert hva som gjør Cerwin bedre til film & fest enn jazz? Mulig det er ett dumt spørsmål men.. Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar lærte jeg på skolen engang..

G

Gjestemedlem

Gjest
Men er det noen som kan forklare meg litt mer detaljert hva som gjør Cerwin bedre til film & fest enn jazz? Mulig det er ett dumt spørsmål men.. Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar lærte jeg på skolen engang..
Filmeffekter består mer av eksplosjoner, jordskjelv, motordur og kuleregn enn musikk. Her en bassmengde, volum og slikt mer viktig enn at instrumenter låter slik de skal. På en jazzavspilling vil du gjerne at stemmer høres naturlig og nærværende ut, at instrumentene er separert og låter slik de skal, spesielt akkustiske. I det hele tatt at det skal låte mer naturlig enn imponerende. At detaljer kommer frem i musikken som du ikke har lagt merke til før etc.

Men for all del, hvis du etter å ha hørt på flere alternativer kommer frem til at CV er den du liker best så drit i hva andre vill ha valgt i stedet. Det er du som skal ha glede av den. Du kan altid bytte den ut med noe annet senere hvis du forandrer smak og mening. De fleste her inne har startet med ganske mange rare oppsett uansett selv om de i dag har helt andre preferanser.

K

kbwh

Gjest
Akustisk musikk som jazz og klassisk vil man gjerne ha gjengitt noenlunde frekvenslineært og forvrengningsfritt.

Film&fest er mest trøkk&tøft.

Gjestemedlems anbefaling i svar #8 er en klok en.

K

krille_krokodille

Gjest
Til den musikktypen ville jeg personlig heller sett på bruktmarkedet etter noen gode stativhøyttalere a lá B&W 805 e.l. og fått tak i noen skikkelige stativer. Så ville jeg prøvd litt forskjellige forsterkere og kjøpt en brukbar kildekomponent til slutt.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.863
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er ikke noe dumt spørsmål.
For å svare: CW gir deg MASSE lyd, men ikke nødvendigvis så god og sammenhengende lyd at du vil kunne ha stor glede av å spille jazz, hvor nytelsen ofte henger sammen med å få med seg små detaljer i spillingen, og hvordan utøverne spiller sammen, f.eks.
Når det er sagt, er det jo engang sånn at enhver må kjøpe det som tilfredsstiller ens egne preferanser.
M.a.o. hvis du tenner på jazz spilt gjennom CW, be my guest...
                      mvh

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
CV er høyttalere som først og fremst er laget for å pumpe ut enorme mengder bass og å spille på høyt lydnivå. Hvis klassisk og jazz er din greie ligger kanskje lydpreferansene også på noe annet enn dette? Du burde vel muligens lete etter noe som gir bedre detaljer og sammenheng samt tenke gjennom hva slags lyd du vil ha?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvis du er opptatt av at lyden skal være mest mulig riktig, med naturlig og klar klang, da er CV ikke høyttaleren for deg.

Hvis du er opptatt av voldsomme lydtrykk, og lite opptatt av det ovenfor, da er CV midt i blinken.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.321
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20

Cerwin Vega forbinder jeg med disko og techno. Masse trøkk og moro, men fort svett i øra.
Skal du gå for NAD, så ville jeg heller testet ut f.eks
Bowers and Wilkins fra samme butikk.
Hvis du er i Oslo området kan et besøk på HiFi huset i Bærum anbefales. Der får du bl.annet Focal/JmLab, og de pleier å komme med gode pakkeløsninger/tilbud.
Har også brukt utstyr.

lerling

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
0
Da lar vi CV ligge for en stund.. Hva med NAD forforsterker og CV effektforsterkere?..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da lar vi CV ligge for en stund.. Hva med NAD forforsterker og CV effektforsterkere?..
Hva med NAD CD/for/effekt istedet, og noen gode høyttalere fra HiFiKlubben? Hva i alle glade dager skal man med en 2.6kW ropert fra CV...?
Du får jo høre både f.eks Dali og B&W der sammen med NAD..

Mvh Vidar P

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Det er januarsalg hos hifiklubben. Om du liker CV så hvorfor ikke. Jeg har hørt endel på CV til film, og synes godt om dette merket. NAD er en god match til CV. Prøv gjerne B&W også, det er mere "seriøse" høyttalere, med vekt på detaljering.
Min beste anbefaling er Carlssonhøyttalere. De passer meget godt til Pink Floyd pga det store luftige lydbildet og de passer godt til klangen i NAD forsterkere (som kan være mørk). Disse er ikke lett å finne, men audio pro har laget en slags kopi:  

Kopien: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=253
Orginalen: http://www.carlssonplanet.com/od11.php

Sjekk også bruktmarkedet om du tror dette er noe for deg. Mine selges aldri.

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Antall liker
2

Trenger dere mer info?

Forundret hilsen
Kristian
Hvis Hi-Fi Klubben er i nærheten, kan du ta en lytt til B&W CM7 eller Dali Ikon 7, begge høyttalere som har høstet veldig god kritikk. Med CM7, til 11996, kan det bli lite igjen til elektronikk for dine 20k, men du kan jo høre. Focal er også meget bra, men disse vet jeg ikke hvem som har agentur på..

Men hvis du skal ha B&W ville jeg IKKE gått for NAD.
Har selv hatt C320BEE, men denne matchet ikke særlig godt mine DM603 S3 (kanskje C352 er bedre), som for øvrig også er gode høyttalere til prisen, til ca 8k. S4-serien ryktes å komme til sommeren, så er kanskje ikke lurt å kjøpe nye høyttalere i S3-serien nå.

Jeg er ganske fersk i gamet selv, og det er helt sikkert mange som kan gi deg bedre råd enn mine, men jeg synes du skal lytte til Dali sin Ikon-serie, eller på Focal. Selv har jeg veldig lyst på B&W CM7 neste gang, men disse sprenger nok budsjettet ditt om du skal ha skikkelig elektronikk, i alle fall om du kjøper nytt.

Og husk, selv om Cerwin-Vega -forsterkerene har 2600 watt, er ikke antall watt alfa og omega. Disse er PA-forsterkere med Cerwin-Vega-lisensiert navn, og mest sannsynlig lite egnet til Pink Floyd, jazz, osv. Just an educated guess.

Håper dette kan hjelpe!
Jan Tore

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
cervin vega's slogan :

"if it's too loud,you're too old"

mvh. s,

lerling

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
0
forresten noen synspunkter på åpent/skjult strømanlegg?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Skjult er penere.

Topp Bunn