Tips og råd til novisen? :)

abhnorge

Medlem
Ble medlem
08.11.2022
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Oslo
Hei, dette så ut som stedet som passet perfekt til å be om tips og råd.
Jeg har strengt talt aldri vært opptatt av lydbilde og vært fornøyd med Corsair headsettet mitt, men fikk et sjokk når jeg dundret til og kjøpte meg et Audeze Mobius til mitt pc bruk. (litt film, litt spill, MYE musikk).

Etter dette så har jeg blitt veldig mye mer opptatt av det, men det å klæsje til med overkant av 10k er ikke aktuelt xD.
Det tok ikke lang tid før jeg fikk det formidlet at et analogt headsett med forsterker/DAC ville være merkbart bedre enn selv Mobius (som sagt, et headsett til over 10tusen er ikke aktuelt).

MEN jeg var heldig føler jeg, og fikk kjøpt et Audeze LCD-1 for en 3tusen.
Det jeg trenger hjelp til er hva som er en sømmelig Forsterker/DAC til dette headsettet? Jeg ble anbefalt en sak jeg ser mange snakker varmt om her som er: Burson audioplaymate 2 men 7000+ er ikke på menyen før det tikker inn en forventet lottogevinst. Jeg fant en soundblaster X7 forsterker/dac sak på finn som jeg kjøpte i mellomtiden bare for å kunne drive det i mellomtiden men jeg er nysgjerrig på hva jeg får av anbefalinger herifra? :)

Jeg har også en Henry Audio mk2 DAC liggende som jeg eventuelt kunne ha kombinert med et eller annet?
Lurer også på om det ville vært aktuelt å plukke opp en av de gamle forsterkerne jeg ser selges på finn for teknologien har vel ikke akkurat endret seg drastisk de siste 10 årene?
En typisk forsterker jeg HAR sett på er:
- Harman Kardon AVR-200
- Onkyo TX-SR605 AV
- Harman Kardon AVR-4500
- Nad T 750
Men dette kan ikke jeg et PIP om og aner ikke om de egentlig er spesielt ment til hodetelefoner xD

Please, oh experienced audiophiles, shower me with your wisdom and sound financial advice!
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.304
Antall liker
1.215
Sted
Horten
Topping DX3 Pro + eller DX5 som selges i Nettbutikken her inne er nok seriøse kandidater til DAC/hodetelefonforsterker. :cool:
Begge fungerer også som forforsterker slik at du kan hekte rett på en effektforsterker.
 
Sist redigert:

abhnorge

Medlem
Ble medlem
08.11.2022
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Oslo
Den var jo fornuftig priset, visste ikke at dette var en nettbutikk og :D
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Sjekk at hva enn du kjøper at det har de inngangene du trenger, og sjekk litt omtaler før du handler så du vet hva du kjøper. Ikke kjøp noen gamle "vanlige" forsterkere på finn, som de du listet opp. Hodetelefon utgangen på de er stort sett ikke noe bedre enn hodetelefon utgangen på pc'n. Ha i bakhodet at hva enn du kjøper nytt så må du regne med å kun få igjen ca halvparten eller mindre når du selger det, så som nybegynner så vil jeg anbefale deg og ikke tømme hele budsjettet ditt på første produktet du kjøper.

Jeg har ikke hørt den selv, men leser du litt tester virker det som "Fiio K5 pro" er en grei kombinert dac & hodetelefonforsterker hvis budsjettet er litt stramt.
 
P

parafinoksen

Gjest
Fant en sånn en på finn ''Schiit Vali 2'' og ble instantly nysgjerrig. Hva er greia med Lyspærer? :D
Røret (eng. tube eller valve) brukes til å forsterke lyden. Det var det de brukte i gamle dager før transistoren ble oppfunnet. De brukes den dag i dag også i studio- og hifi-utstyr, gitarforsterkere o.l. fordi mange føler at de tilfører noe fint (forvrengning) til lyden. Også kan du bytte mellom ulike rør og produsenter og «tune» lyden litt slik du vil. Minuset er at rør har en gitt levetid, som lyspærer, og må byttes. Har ikke rør i hifi-utstyret mitt, men har en gitarforsterker med rør, og ja – det er noe eget med rør :)
 

abhnorge

Medlem
Ble medlem
08.11.2022
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Oslo
Da går jeg nok på en schmell og prøver meg på den Sciit Vali saken altså. Det ble jo fryktelig spennende og har jo Henry Dac-en jeg kan koble til :D Jeg kan allerede føle min kone himle med øynene! :D
Tusen takk for all hjelp/tips og hint altså folkens!
 
P

parafinoksen

Gjest
Da går jeg nok på en schmell og prøver meg på den Sciit Vali saken altså. Det ble jo fryktelig spennende og har jo Henry Dac-en jeg kan koble til :D Jeg kan allerede føle min kone himle med øynene! :D
Tusen takk for all hjelp/tips og hint altså folkens!
Kult. Synes du at det ikke funker for deg, får du jo solgt den til samme pris. Som er det fine med å kjøpe brukt. Lykke til. Gi oss en rapport når du har fått testet litt.
 

abhnorge

Medlem
Ble medlem
08.11.2022
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Oslo
Kult. Synes du at det ikke funker for deg, får du jo solgt den til samme pris. Som er det fine med å kjøpe brukt. Lykke til. Gi oss en rapport når du har fått testet litt.
Er strengt talt kun vant med digital lyd fra Mobiusen/corsair så blir vel sikkert begeistret samme F :D
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.304
Antall liker
1.215
Sted
Horten
For de aller fleste av oss så er dette en hobby og det fine er jo at man kan prøve seg litt frem og finne ut hva man liker. Veien er målet.

På utstyr som det er snakk om her, så er det ofte en kontrovers mellom de som legger mye vekt på målinger og de som ikke legger mye vekt på målinger, mhp opplevd lyd/lydkvalitet.
-Det som til slutt betyr noe er hvordan men selv synes det låter.

Kontrovers til side, synes det er fair å vise til at det finnes målinger av denne Schiit Vali 2:
https://www.audiosciencereview.com/...chiit-vali-2-review-tube-headphone-amp.26614/

Som parafinoksen er inne på, hør selv. :cool:
 

abhnorge

Medlem
Ble medlem
08.11.2022
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Oslo
WOOOOOW dette er som å høre på gud lage definisjonen av sjokolade!
Jeg fikk bokstavelig talt ikke hodeklokkene til å fungere uten Dac/forsterker og jeg bruker noe jeg er sikker på at dere ville ha hatet men dette er definisjonen av fløyel kombinert med bass, jeg har aldri klart å definerer bass på denne måten! Marilyn Manson høres ut som fødselen av lyd og youtube musikkvideoer kan ikke spilles av høyt nok! dere kunne jo ha gitt meg NOE form for forvarsel! dette er jo et varmt vannbad med oljer som aldri har fantes før! det er jo som å bade i lyd!!!
 

abhnorge

Medlem
Ble medlem
08.11.2022
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Oslo
Det er ikke lov å gjøre dette mot sansene til mennesker uten å love dose nummer 2! dette er definisjopnen av en orgasme i form av lyd! dette er ikke lov til å holde for en selv! dette er er voldelig misbruk av kjærlighetens tillit, dere er jo ikke gale jo! dette er er som å kunne føle framtidens kjærlighetsærklerling til fortiden!
 

abhnorge

Medlem
Ble medlem
08.11.2022
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Oslo
Jeg viste ikke at bass kunne høres ut som en kjærlighetsærklæring!
 

abhnorge

Medlem
Ble medlem
08.11.2022
Innlegg
13
Antall liker
14
Sted
Oslo
Dette er som å høre smør bli skapt av en engel med sjokoladestrø!
Hva er dette for noe? det jo som høre lyden av barndomsmminner i form av en delicatesse meny
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
🤣 🤣 🤣
Sjeldent opplevet en sånn positivitet, fra en som har oppdaget HiFi for allvor.
Positiv lesning som både gleder og trekker frem smil.
Tillykke med åpenbaring. Moro.... ikke sant?? (y)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er ikke lov å gjøre dette mot sansene til mennesker uten å love dose nummer 2! dette er definisjopnen av en orgasme i form av lyd! dette er ikke lov til å holde for en selv! dette er er voldelig misbruk av kjærlighetens tillit, dere er jo ikke gale jo! dette er er som å kunne føle framtidens kjærlighetsærklerling til fortiden!
Du høres ut som en potensiell meget god hifi-kunde. 😉😆
Lykke til videre. 👍
 
Topp Bunn