Diverse Tips for å redusere bass?

Kid A

Medlem
Ble medlem
30.05.2012
Innlegg
14
Antall liker
1
Mine herrer.

Har nettopp flyttet inn i ny leilighet og har et problem med for mye bass. Det er ikke grøtete og det drønner ikke, men det rumler litt mer enn det som er verdsatt hos huseier - spesielt under film. Å ommøblere er desverre ikke tema, da oppsettet slik det er nå er egentlig den eneste fungerende løsningen. (Bor i første etasje, murgulv hele veien.)

Så, noen forslag? Kan jeg kanskje bytte ut noe, f.eks forsterkerne? Bruker forresten Supra classic kabler til høyttalerne, samt Supra+Belden XLR i signalveien. Litt hjelp her hadde vært kjempefint!
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Prøv forskjellig plasseringer med høyttalerene. Litt vinkling kan ha stor effekt. Etter det kan eq fungere bra, å bytte forsterker er en dårlig ide.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Prøv myke føtter under høyttalerne. I den grad lyden bærer gjennom kontaktpunktene mellom høyttalerne og strukturen i bygningen hjelper det stort. I typiske leilighetsbygg med betong etasjeskiller er det nok en betydelig del av det. Jeg ser at du bor i første etasje, men det kan bære overraskende langt når det først tar tak i betongen.

Hjelper ikke dette slipper du neppe unna eq, eller ekkolaiser som dom kaller. Du kan forresten prøve å tette bassportene også, det kan løse problemet.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Nye høyttalere med OB i bassen vil også helt sikkert hjelpe deg med at lyden forplanter seg videre til naboen!
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Sjekket at fasen er riktig på dac og forsterker? Min erfaring er at hvis fasen er feil, blir det veldig "boomete" bass.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det beste tipset, er å kjøpe seg hus på landet :)

Jepp, gøy på landet...

Men det letteste er nok som flere her har nevnt en EQ. Men prøv å flytte HT opp fra gulvet, og som Zomby nevner, få myk avkobling. Om ikke det hjelper så er det ned med volum, eller hus på landet. som hjelper.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan ikke se at EQ hjelpe skal hjelpe noe særlig på å redusere lydoverføring. Man kan tross alt ikke EQe til til det ikke er bass lenger. :rolleyes:

Det er hovedskakelig tre ting som kan hjelpe:
1. Lydisolere. Det er det beste, men krever også store fysiske inngrep
2. Flytte høyttalerne til en annet sted i leiligheten som overfører mindre lyd
3. Anskaffe dipoler. De overfører mindre bass til nærliggend rom
4. Hodetelefoner ;)

Avkobling og steinheller under høyttalere osv. vil gjøre helt minimalt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bytt HT. Du har 4 stk 10" som hamrer løs i et veldig lite avstivet kabinett. Betong gulv (kjenner ikke avkoblingen din)
Tommelfing regel er - myk avkobling på hardt underlag hard avkobling på flytende. Tommelfingerregel - ikke fasit og vil ikke gjøre all verdens forskjell.
Se mindre film og skru volum ned :)

Du løser ikke dette ved å bytte kabler.

Å bo ved siden/over/under noen som til stadighet spiller høy musikk/film etc. er ikke noe hyggelig i det hele tatt.

EDIT: du kan også stappe noen sokker eller lignende i bassportene og se om det har noe utslag.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kan ikke se at EQ hjelpe skal hjelpe noe særlig på å redusere lydoverføring. Man kan tross alt ikke EQe til til det ikke er bass lenger. :rolleyes:
Det er vel åpenbart at en parametrisk EQ kan løse problemet med rumling og sur huseier, slik innmelder beskriver situasjonen. Jeg vet ikke hva slags EQ du tenker på, men de jeg har prøvd har ofte justeringsmuligheter for både det ene og det andre, og det er disse man da må ta i bruk.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan ikke se at EQ hjelpe skal hjelpe noe særlig på å redusere lydoverføring. Man kan tross alt ikke EQe til til det ikke er bass lenger. :rolleyes:
Det er vel åpenbart at en parametrisk EQ kan løse problemet med rumling og sur huseier, slik innmelder beskriver situasjonen. Jeg vet ikke hva slags EQ du tenker på, men de jeg har prøvd har ofte justeringsmuligheter for både det ene og det andre, og det er disse man da må ta i bruk.
EQ til bassen bruken man for å minimere peaker i rommet man lytter i. Mener du han skal bruke EQ basert på hvordan lyden er hos naboen?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hehe.. Om naboen syter og klager over bassen, så må han enten skru ned bassen, Skru ned volumet, skyte naboen, eller flytte. Som er de lettvinte løsningene. 3 av dem er anbefalt...
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hehe.. Om naboen syter og klager over bassen, så må han enten skru ned bassen, Skru ned volumet, skyte naboen, eller flytte. Som er de lettvinte løsningene. 3 av dem er anbefalt...
Har du prøv å skru opp volumet, så du overdøver klagingen fra naboen? Når jeg bodde i leilighet, forplantet lyden seg seks etg. ned. Sett anlegget på maks, reise på ferie noen så kanskje naboen har blitt hedret..
Å skyte naboen, er en dårlig løsning. Da flytter det bare inn en ny nabo ettrr kort stund som klager enda mer.

Ville invitert naboen inn til deg på film/muskk. Åpnet en dialog på når du kan dra på skikkelig. Ta deg gjerne en tur til naboen også, for å oppleve hvor jævlig det bråker hos han når du ser film. Det er vel først og fremst de stående bølgene han hører, disse kan du redusere.

Bor du i leilighet og ikke har kun døve pensjonister som naboer, er det kun små stativhøytalere som gjelder. Snakker av erfaring og angrer på at jeg ikke kjøpt meg hus på landet tidligere :)

Gøy på landet!
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ville invitert naboen inn til deg på film/muskk. Åpnet en dialog på når du kan dra på skikkelig.
Det er et godt tips.

Bor på landet.... 30min unna Oslo hehe Nok OT fra min side,
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Kjøp en billig receiver. Disse har tonekontroller og ikke minst "Night Mode". Dvs. Taler osv er f.eks 70 db. Når det skjer en eksplosjon eller lignende så vil det dempe seg og du har fremdeles 70 db. Sånn kan man høre hva de sier, og ikke trenge å bekymre deg over at det plutselig skal bli høyt og desperat grafse etter fjernkontrollen.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kan ikke se at EQ hjelpe skal hjelpe noe særlig på å redusere lydoverføring. Man kan tross alt ikke EQe til til det ikke er bass lenger. :rolleyes:
Det er vel åpenbart at en parametrisk EQ kan løse problemet med rumling og sur huseier, slik innmelder beskriver situasjonen. Jeg vet ikke hva slags EQ du tenker på, men de jeg har prøvd har ofte justeringsmuligheter for både det ene og det andre, og det er disse man da må ta i bruk.
EQ til bassen bruken man for å minimere peaker i rommet man lytter i. Mener du han skal bruke EQ basert på hvordan lyden er hos naboen?
Jepp. Det er jo det han ber om. EQ brukes til å dempe eller heve et gitt frekvensområde. Demp det problematiske frekvensområdet, naboen får fred, og vår venn kan lytte ved generelt mer normale volumer uten å stresse.

Det fins tusen løsninger på problemet - den jeg skisserer er et enkelt, billig og effektivt kompromiss.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg leser trådstarter som at han opplever i overkant med bass hos seg selv, og får naboklager. Bare det å eq'e ned til det han selv opplever som optimalt er med stor sannsynlighet et solid klyv i riktig retning i forhold til naboen.

Lyden forplanter seg strengt tatt på to måter, en er gjennom fysiske berøringspunkter mellom høyttalere og gulv, videre til vegger og tak. At lyden reiser langt i betong er det vel neppe tvil om. Her vil myke føtter hjelpe mye. Alle føtter er å regne som et mekanisk lavpassfilter mellom høyttaler og gulv, velkonstruerte og tilpassede gir en avskjæringsfrekvens under audioområdet og (om jeg ikke husker feil) energioverføring som faller med 6dB/oktav oppover. Klart det kan ha en effekt.

Den andre veien for naboplagende lyd er fra høyttaleren via lydtrykk i rommet til hele arealet av gulv, vegger og tak. Her hjelper ikke noe annet enn å redusere den totale lydenergien i rommet, enten via eq eller via høyttalere som har redusert spredning også i bassen (dipoler er en mulighet).

En mulig eq-relatert løsning er å fjerne den aller dypeste bassen i det store og hele, avskjæring under f.eks. 40 Hz. Ikke optimalt eller noe man ville ønske seg ut fra egne egoistiske interesser, men for det gode naboskapets kan det være verdt forsakelsen.

For å illustrere litt om støy båret via fysiske kontaktpunkter versus akustisk: Jeg spiller musikk daglig, ikke fryktelig høyt, men jeg såpass at det er gøy å spille rock. Ingen naboklager på dette (dipoler på myke føtter). Derimot har jeg fått naboklager for å slå i en spiker eller fem utenfor de tillatte tidspunktene. Den nye naboen borret i en vegg i går, skjønner godt at jeg var upopulær da jeg pusset opp nesten hele kåken etter innflytting.
 
Sist redigert av en moderator:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan ikke se at EQ hjelpe skal hjelpe noe særlig på å redusere lydoverføring. Man kan tross alt ikke EQe til til det ikke er bass lenger. :rolleyes:
Det er vel åpenbart at en parametrisk EQ kan løse problemet med rumling og sur huseier, slik innmelder beskriver situasjonen. Jeg vet ikke hva slags EQ du tenker på, men de jeg har prøvd har ofte justeringsmuligheter for både det ene og det andre, og det er disse man da må ta i bruk.
EQ til bassen bruken man for å minimere peaker i rommet man lytter i. Mener du han skal bruke EQ basert på hvordan lyden er hos naboen?
Jepp. Det er jo det han ber om. EQ brukes til å dempe eller heve et gitt frekvensområde. Demp det problematiske frekvensområdet, naboen får fred, og vår venn kan lytte ved generelt mer normale volumer uten å stresse.

Det fins tusen løsninger på problemet - den jeg skisserer er et enkelt, billig og effektivt kompromiss.
Det er ikke romnoder hos naboen man skal løse. Det lydlekkasje. Og da snakker vi ikke lenger om en frekvens her og der, men et stort frekvensområdet. Det kan være fra 500 Hz og ned, fra 350 Hz og ned eller lavere. Skal man bruke EQ på det, så må man senke hele området med mange dB. Og hvordan tror du da lyden blir i lytterommet? Det vil knapt være bass der og kanskje også strekt redusert nedre mellomtone. Det fungerer åpenbart ikke hvis man også vil ha kurant lyd.

Det finnes ikke tusen måter å løse dette på. Det finnes de tre nevnte punktene som jeg skrev lenger oppe. Er det snakk om lite og at lyden primært går via gulvet, så kan kanskje også avkobling under høyttalerne være en løsning. Men som oftest så utgjør det veldig lite.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror du tar litt mer av enn du trenger, orso. Vi snakker om en reduksjon av problemene, 100%-løsninger er neppe nødvendige. Ellers har du naturligvis rett. Store resultater kommer med store innsatser.

Men det er små ting, mellomstore ting, og store ting. Det er en ting, flere ting, og alle ting. Man gjør det man kan, og får resultater deretter.

For eksempel la jeg ny parkett i forbindelse med oppussing. Den gamle lå på det opprinnelige vinylbelegget og en veldig tynn skumplast (hadde nok en gang i tiden vært 3 eller 4 mm) Vinylbelegget er fjernet, tynnplasten er erstattet med 6 mm Hunton Silencio. Jeg har ikke sjekket hvordan det påvirket lydgjennomgangen fra meg til naboene, men andre veien ble det merkbart stillere.

Jeg jakter nytt kjøleskap i disse dager, 35dB er i mine øyne verdt en tusenlapp eller to ekstra i forhold til 38dB. Sånne til syvende og sist 'små' endringer har klart en verdi i forhold til naboplaging også.

Myke føtter kostet meg vel 500,-. Ny parkett 25000,- og masse arbedistid.
 
Sist redigert av en moderator:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
bare skru på vrideren det står BASS på litt mot klokken... eller skru ned volumet. :p Du bor tross alt i leilighet og da kan man ikke tillate å breie seg lydmessig
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
EQ til bassen bruken man for å minimere peaker i rommet man lytter i. Mener du han skal bruke EQ basert på hvordan lyden er hos naboen?
Jepp. Det er jo det han ber om. EQ brukes til å dempe eller heve et gitt frekvensområde. Demp det problematiske frekvensområdet, naboen får fred, og vår venn kan lytte ved generelt mer normale volumer uten å stresse.

Det fins tusen løsninger på problemet - den jeg skisserer er et enkelt, billig og effektivt kompromiss.
Det er ikke romnoder hos naboen man skal løse. Det lydlekkasje. Og da snakker vi ikke lenger om en frekvens her og der, men et stort frekvensområdet. Det kan være fra 500 Hz og ned, fra 350 Hz og ned eller lavere. Skal man bruke EQ på det, så må man senke hele området med mange dB. Og hvordan tror du da lyden blir i lytterommet? Det vil knapt være bass der og kanskje også strekt redusert nedre mellomtone. Det fungerer åpenbart ikke hvis man også vil ha kurant lyd.

Det finnes ikke tusen måter å løse dette på. Det finnes de tre nevnte punktene som jeg skrev lenger oppe. Er det snakk om lite og at lyden primært går via gulvet, så kan kanskje også avkobling under høyttalerne være en løsning. Men som oftest så utgjør det veldig lite.
Vel, man kan like det eller ikke, men slik er det.

I tilllegg til de ellers gode rådene til orso, så er det et par ting du kan gjøre som kan gi deg en topp lydopplevelse uten at naboen forstyrres.
Slik jeg leser 1. innlegget, så er det kun EN nabo, som bor over.
Da er det jo straks mere overkommelig å finne tidspunkter da naboen ikke er hjemme, og da er det jo fritt fram for godlyd med skikkelig pådrag.
Når du på denne måten har mulighet for å utfolde deg innimellom, så er det kanskje mere akseptabelt å spille lavt ellers.
Et godt oppsatt system kan gi en slags lydopplevelse selv om det spilles veldig lavt, så lavt at naboen garantert ikke kan høre noe som helst, selv med øret mot gulvet i etasjen over.
 

Kid A

Medlem
Ble medlem
30.05.2012
Innlegg
14
Antall liker
1
Mange nevner EQ - har i utgangspunktet skydd tanken av flere enheter som svarteste pesten selv, da jeg allerede har 4 bindeledd i veien fra kilde til ht. Men det er vel kanskje verdt en titt alikevel, noen som har noe å anbefale?

Litt mere info: Høyttalerne står på spikes som igjen er montert i føttene de står på fra før, og de står cirka 40 cm ut fra veggen - ja de burde stå lenger ut men det er ikke så lett slik ting er satt opp her. Det er ikke bare for huseier sin del at jeg er ute etter å redusere bass, det blir litt distraherende for meg selv til tider. Og ja det er bare et offer i situasjonen, og det er huseier som bor over. De har en liten herremann på 5 måneder så det er viktig å få løst problemet, ihvertfall til en viss grad.

:)
 

ol-fa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2004
Innlegg
219
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Avstand til bakvegg og sidevegger har MYE å si for for hvordan bassen låter ! GRATIS !!!
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Dette er like mye et spørsmål som et svar. Mulig Orso kan svare, men vil ikke aktivering av room-modes (DVS. en ugjevn fordeling av lydenergien i rommet) spesielt gjøre at lyden går inn til naboen? Flere subwoofere vil ikke gjøre SPL høyere, men fordele energien bedre i rommet slik at færre room-modes blir aktivert. Kombinert med bass traps spesielt i hjørnene, men også på førsterefleksjon i vegger og særskilt i taket (dersom det er naboen over som klager) kan bidra til å dempe noe av energien dersom du har plagsomme room-modes over 80-500hz. Uavhengig DSP for hver enkelt høyttaler kan også bidra til å hjelpe til med å optimalisere.

 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Romnoder skjer inne i rommet og vil ikke hjelpe nabo'n. Det er ikke de stående bølgene inne i rommet nabo'n hører, men lekkasjene fra hver og en høyttaler med bass. Frontbassene "spiller" like mye bass "inn" i veggen eller gulvet som før, men sweetspot får en bedre bassgjengivelse.
Spørs om det ikke blir vondt verre med flere basser :)

En EQ med demping på de riktige stedene vil kunne hjelpe, men da burde man kanskje sjekke eller høre hos nabo'n om man hører dype stemmer eller bare dyp bass.
Andre høyttalere med mindre bassgjengivelse eller receiver med night mode som er nevnt vil også hjelpe.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det finnes en enkel løsning ,du får hekte på en ca 200 uf kondensator på hver HT + etter barne TV tid , eller avtalt med naboen ,
Så store kondiser skal jo være bipolare , men bruk billige polare som må kobles med plussene mot hverandre , får da halve capasiteten , Pass bare på spennings rating ialle fall 100v
Du kunne selvfølgelig og lage ett passivt filter før PA , men da må det regnes på hva PRE orker å dra
 
Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Behringers løsninger er rimelige og fungerer ok. Kobles inn mellom digitalkilde og dac og gjør ikke så mye galt utover å gi nødvendig eq.
Kan brukes med målemic slik at du kan se hvilke frekvenser som trenger demping.

Ved å se, for så å dempe de frekvenser som gir deg problemer i rommet vil belastningen på naboskapet reduseres tilsvarende.

http://evenstadmusikk.no/index.php?...m_term=Behringer%20ULTRACURVE%20PRO%20DEQ2496
 

Deep Purple

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
200
Antall liker
55
Sted
Mosjøen
Torget vurderinger
3
Min erfaring er at spikes kobler ht TIL rommet mens myke underlag kobler ht FRA rommet.
Selv bruker jeg Tema Isolator under ht. Spikes / Underlag - JFS SOUND SYSTEMS
Kanskje du har et sitte/liggeunderlag du kan prøve med først?
Her nytes musikk selv om ungene sover i rommene rett over.
 
S

Syncrolux

Gjest
Romnoder skjer inne i rommet og vil ikke hjelpe nabo'n. Det er ikke de stående bølgene inne i rommet nabo'n hører, men lekkasjene fra hver og en høyttaler med bass. Frontbassene "spiller" like mye bass "inn" i veggen eller gulvet som før, men sweetspot får en bedre bassgjengivelse.
Spørs om det ikke blir vondt verre med flere basser :)
Det er vel strengt tatt ikke helt riktig. En stående bølge i rommet vil føre til mer "energi" inne i rommet, som også vil føre til sterkere lekkasje over til naboen.

Så absorbsjon av stående bølger inne i rommet vil faktisk føre min mindre lydlekkasje.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette er like mye et spørsmål som et svar. Mulig Orso kan svare, men vil ikke aktivering av room-modes (DVS. en ugjevn fordeling av lydenergien i rommet) spesielt gjøre at lyden går inn til naboen?
Nei. Og det blir egentlig motsatt. Et rom som lekker mye bass til andre rom/utsiden vil ha mindre stående bølger. Mens et rom med f.eks massiv betong som lekker lite vil ha mer stående bølger.
Bassfeller kan ha litt effekt på å redusere lydlekkasje, men det er nok særdeles lite i de lave frekvensene.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Dette er like mye et spørsmål som et svar. Mulig Orso kan svare, men vil ikke aktivering av room-modes (DVS. en ugjevn fordeling av lydenergien i rommet) spesielt gjøre at lyden går inn til naboen? Flere subwoofere vil ikke gjøre SPL høyere, men fordele energien bedre i rommet slik at færre room-modes blir aktivert. Kombinert med bass traps spesielt i hjørnene, men også på førsterefleksjon i vegger og særskilt i taket (dersom det er naboen over som klager) kan bidra til å dempe noe av energien dersom du har plagsomme room-modes over 80-500hz. Uavhengig DSP for hver enkelt høyttaler kan også bidra til å hjelpe til med å optimalisere.

Dette stemmer bra det hvis man ser på lydtrykket i rommet som helhet og ikke kun i lytteposisjon. Se for eksempel Vidarje sitt innlegg på forrige side.
Det er frekvensene der trykket er størst som vil ha mest lydgjennomgang i tillegg til ressonansfrekvensene til materialene i veggene.
Mindre trykk mindre lydgjennomgang.

For trådstarter er jeg enige i tipsene om avkobling til gulvet og småjusteringer av høyttalerplassering, men også senking av peaker ved EQ og heve den generelle absorbsjonen i rommet. Vi har ganske lav følsomhet for bass så det trengs ikke nødvendigvis være mange dbene som skal til før naboen opplever bedring.
Ingen garanti for at dette hjelper, men det er verdt et forsøk.

Hvis problemet skal elimineres krever det store tiltak.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Romnoder skjer inne i rommet og vil ikke hjelpe nabo'n. Det er ikke de stående bølgene inne i rommet nabo'n hører, men lekkasjene fra hver og en høyttaler med bass. Frontbassene "spiller" like mye bass "inn" i veggen eller gulvet som før, men sweetspot får en bedre bassgjengivelse.
Spørs om det ikke blir vondt verre med flere basser :)
Det er vel strengt tatt ikke helt riktig. En stående bølge i rommet vil føre til mer "energi" inne i rommet, som også vil føre til sterkere lekkasje over til naboen.

Så absorbsjon av stående bølger inne i rommet vil faktisk føre min mindre lydlekkasje.
Det er poenget mitt også, og for øvrig noe jeg tilfeldigvis også tror jeg har bemerket i praksis.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dere blander sammen romnoder i lytterom og lydlekkasje. Disse trenger ikke og ha noen sammenheng med hverandre å gjøre. Romnoder er noe som oppstår lokalt og i overføring til et annet rom er det den totale energien som gjelder og byggekonstruksjonen. Har man derimot en vegg som resonnerer fordi den er dårlig bygget, så vil det derimot selvsagt kjennes på andre siden også. Det blir noe annet.

For og si det på en annen måte: Strukturell lydoverføring er ikke det samme som lokal trykkvariasjoner innenfor en plass.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Leste du det jeg linket til tidligere i tråden?
Dere blander sammen romnoder i lytterom og lydlekkasje. Disse trenger ikke og ha noen sammenheng med hverandre å gjøre. Romnoder er noe som oppstår lokalt og i overføring til et annet rom er det den totale energien som gjelder og byggekonstruksjonen. Har man derimot en vegg som resonnerer fordi den er dårlig bygget, så vil det derimot selvsagt kjennes på andre siden også. Det blir noe annet.

For og si det på en annen måte: Strukturell lydoverføring er ikke det samme som lokal trykkvariasjoner innenfor en plass.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mine herrer.

Har nettopp flyttet inn i ny leilighet og har et problem med for mye bass. Det er ikke grøtete og det drønner ikke, men det rumler litt mer enn det som er verdsatt hos huseier - spesielt under film. Å ommøblere er desverre ikke tema, da oppsettet slik det er nå er egentlig den eneste fungerende løsningen. (Bor i første etasje, murgulv hele veien.)

Så, noen forslag? Kan jeg kanskje bytte ut noe, f.eks forsterkerne? Bruker forresten Supra classic kabler til høyttalerne, samt Supra+Belden XLR i signalveien. Litt hjelp her hadde vært kjempefint!
Jeg har vanskelig for å forstå at etasjeskiller i betong skal slippe gjennom så veldig mye lyd via luften. Tunge bygningsdeler reflekterer lyd til ganske lave frekvenser. Jeg mistenker først og fremst gulv og vegger som overføringsvei her. Jeg ville prøvd myke føtter under høyttalerne, en sammenrullet raggsokk i hvert bassrefleksrør, dernest litt eq for å ta ned resonansfrekvensene i rommet, til sist dipoler. I den rekkefølgen. Hvis ikke det hjelper, er det bare å flytte på landet.

Spikes er styggedom som bare skal brukes hvis du har tykke vegg-til-veggtepper med betonggulv under, og du ikke vil sette varige trykkmerker av høyttalerføtter i gulvteppet. Noen annen positiv funksjon har de ikke. Tommelfingerregelen for myke gummiting under høyttalere er at hvis gummitingen komprimeres 1,5 - 2 mm under tyngden av høyttaleren, vil du ha effektiv demping til godt under 20 Hz. Det vil kverke det aller meste av lydoverføringen til gulvet.

Å plugge bassrefleksrørene vil få høyttaleren til å rulle av slakkere og fra en høyere frekvens. Den oppfører seg nærmere trykkammer eller aperiodisk kabinett, avhengig av hvor hardt du ruller sammen raggsokkene eller skumgummiproppene eller hva du nå enn bruker. Det ødelegger ingen ting, og koster ingen ting å prøve heller. Jeg har fortsatt et par håndstrikkede raggsokker fra tante Anna i bassrefleksrørene på mine høyttalere (men ikke si det til henne).

En digital eq før D/A-konvertering kan gjøres helt transparent, uten å "sløre lyden" eller noe slikt. Det vil ihvertfall gjøre underverker for bassen i lytterommet, hvis du ikke greier å løse det med plassering. Og det greier du ikke. :)

Kassehøyttalere trykksetter rommet for frekvenser under laveste rommodus, men det gjør ikke dipoler (open baffle, OB). Hvis lyden går via luft gjennom tak/gulv til leiligheten over, vil dipoler redusere det betraktelig.

Glem kabler som virkemiddel. Bortkastet tid og penger.
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Det bedste ville være at lytte til musikken hos ovenboen og prøve at bestemme hvor lyden kommer fra!
Derefter lede efter huller i samlinger osv.
Vurdere et par gibsplader ekstra med lidt Rockwool bag.
Bløde dæmpefødder under højtalere evt. flere ting.
Spille lavere og gerne få en aftale med hvornår man kan spille lidt kraftigere.
 

Kid A

Medlem
Ble medlem
30.05.2012
Innlegg
14
Antall liker
1
Asbjørn skrev:
Jeg har vanskelig for å forstå at etasjeskiller i betong skal slippe gjennom så veldig mye lyd via luften. Tunge bygningsdeler reflekterer lyd til ganske lave frekvenser. Jeg mistenker først og fremst gulv og vegger som overføringsvei her. Jeg ville prøvd myke føtter under høyttalerne, en sammenrullet raggsokk i hvert bassrefleksrør, dernest litt eq for å ta ned resonansfrekvensene i rommet, til sist dipoler. I den rekkefølgen. Hvis ikke det hjelper, er det bare å flytte på landet.

Spikes er styggedom som bare skal brukes hvis du har tykke vegg-til-veggtepper med betonggulv under, og du ikke vil sette varige trykkmerker av høyttalerføtter i gulvteppet. Noen annen positiv funksjon har de ikke. Tommelfingerregelen for myke gummiting under høyttalere er at hvis gummitingen komprimeres 1,5 - 2 mm under tyngden av høyttaleren, vil du ha effektiv demping til godt under 20 Hz. Det vil kverke det aller meste av lydoverføringen til gulvet.

Å plugge bassrefleksrørene vil få høyttaleren til å rulle av slakkere og fra en høyere frekvens. Den oppfører seg nærmere trykkammer eller aperiodisk kabinett, avhengig av hvor hardt du ruller sammen raggsokkene eller skumgummiproppene eller hva du nå enn bruker. Det ødelegger ingen ting, og koster ingen ting å prøve heller. Jeg har fortsatt et par håndstrikkede raggsokker fra tante Anna i bassrefleksrørene på mine høyttalere (men ikke si det til henne).

En digital eq før D/A-konvertering kan gjøres helt transparent, uten å "sløre lyden" eller noe slikt. Det vil ihvertfall gjøre underverker for bassen i lytterommet, hvis du ikke greier å løse det med plassering. Og det greier du ikke. :)

Kassehøyttalere trykksetter rommet for frekvenser under laveste rommodus, men det gjør ikke dipoler (open baffle, OB). Hvis lyden går via luft gjennom tak/gulv til leiligheten over, vil dipoler redusere det betraktelig.

Glem kabler som virkemiddel. Bortkastet tid og penger.
Gode tips! Raggsokker skal prøves, og spikes skal taes av omgående. Kunne du forklart litt nærmere hvorfor spikes er uheldig? Digital EQ skal også vurderes!
Sven_Palvig skrev:
Det bedste ville være at lytte til musikken hos ovenboen og prøve at bestemme hvor lyden kommer fra!
Det skal jeg gjøre, takk for tips :)
 
Topp Bunn