Tipper du lotto?

G

Gjestemedlem

Gjest
Lotto er en ekstraskatt på folk som er dårlig i regning. Helt glimrende mao.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
Og vi andre må betale toppskatt i stedet?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Det gjelder vel alle spill der huset tar en cut?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.165
Sted
Holmestrand
erato skrev:
Gjestemedlem skrev:
Nei, ikke nettpoker og slikt.
Det styres av gentlemen med den høyeste etikk og moral, og kun de beste ønsker for samfunn og den enkelte borger.
De gir til og med penger til de som har tapt mye!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
erato skrev:
Gjestemedlem skrev:
Nei, ikke nettpoker og slikt.
Det styres av gentlemen med den høyeste etikk og moral, og kun de beste ønsker for samfunn og den enkelte borger.
De gir til og med penger til de som har tapt mye!
Supert! Min tillit til menneskeheten er gjenopprettet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiller man poker påvirker man utfallet selv. Det gjør man ikke om man betaler lotto.

Det er mulig å spille poker på en slik måte at oddsen er i din favør, selv etter cut. Dette er ikke mulig i lotto, roulette eller andre rene tilfeldighetsspill. Spillerene sett under ett taper alltid til huset uasett hva man spiller, men på et individuelt plan er det store forskjeller. Det er ikke uten grunn at det er mennesker som lever av å spille poker, og det er ikke fordi de er så veldig heldige.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
ØivindJ skrev:
Forskjelden er at på netpoker tjener tilbyder på at du spiller, selv når du går i pluss.

I tillegg tar de bare en liten brøkdel av hva Norsk tipping tar.

Værre er det ikke.
Genialt...

Hvordan i alle dager funker dette??

Skal ikke tro alt man leser, dette høres typisk ut som en sånn ting...

Ø

ØivindJ

Gjest
BT skrev:
Den vesentlige forskjellen mellom Norsk Tipping og nettpoker er at fortjenesten til Norsk Tipping går til barneidrett og andre gode formål, mens fortjenesten til neppoker går i lomma til kjeltringer.
Da sier vi det.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jojo.

På samme måte kan man si at Norsk tipping tjener penger på at du vinner 5 millioner... men det de tjener på er jo alle som ikke vinner...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Den vesentlige forskjellen mellom Norsk Tipping og nettpoker er at fortjenesten til Norsk Tipping går til barneidrett og andre gode formål, mens fortjenesten til neppoker går i lomma til kjeltringer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja akkurat. Jeg tipper heller lotto, med dårlige odds, hvor jeg vet at ting kontrolleres og hvor jeg også selv kan kontrollere at ting går riktig for seg med trekning av tall jeg enten har eller ikke har. Hvordan kan man kontrollere et nettspill? Må jo være flust av muligheter til svindel der.
Og pengene går til barn og unge ja, vi fikk tippemidler for noen år siden til å ruste opp lekeplasser, en kjempeordning.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Gjestemedlem skrev:
En gang fikk jeg tilbake på ekstraskatten, litt over 7000.- ;D

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Spiller man poker påvirker man utfallet selv. Det gjør man ikke om man betaler lotto.

Det er mulig å spille poker på en slik måte at oddsen er i din favør, selv etter cut. Dette er ikke mulig i lotto, roulette eller andre rene tilfeldighetsspill. Spillerene sett under ett taper alltid til huset uasett hva man spiller, men på et individuelt plan er det store forskjeller. Det er ikke uten grunn at det er mennesker som lever av å spille poker, og det er ikke fordi de er så veldig heldige.
Ikke nødvendigvis, men det fordrer at det ikke er tak på spillene!

G

Gjestemedlem

Gjest
realist skrev:
Gjestemedlem skrev:
En gang fikk jeg tilbake på ekstraskatten, litt over 7000.- ;D
Jeg fikk tilbake 15.000 på den vanlige skatten sist oppgjør også, men det er nå i hovedsak en utgift likevel.

G

Gjestemedlem

Gjest
TJ skrev:
Men det er det jo alltid. Du kan ikke dobble innsatsen helt til du vinner tilbake.. der er i beste fall risikosport i terrakommuneklassen for å vinne tilbake noen hundrelapper. Og illustrerer også tankegangen til dem som taper mest.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
TJ skrev:
Men det er det jo alltid. Du kan ikke dobble innsatsen helt til du vinner tilbake.. der er i beste fall risikosport i terrakommuneklassen for å vinne tilbake noen hundrelapper. Og illustrerer også tankegangen til dem som taper mest.
Risikosport i Terrakommuneklassen ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.706
Torget vurderinger
0
Ut fra økonomisk teori er det galematias å spille Lotto. Har sett flere utregninger av dette i "Dine Penger". Teoretisk så stemmer det sikkert, men det er jo også kun teori!

Man kan sikkert med noenlunde krav på saklighet påstå at sjansen for å vinne i Lotto er mindre enn sjansen for å bli truffet av lynet. Men vi som ikke kan økonomisk teori vet faktisk at det hender at lynet slår ned! Vi vet også at det faktisk er noen som blir "truffet av lynet" dvs vinner i Lotto.

Der "blårussen" bommer er i at de sammenligner epler og pærer. En viss likhet finnes, men det er likevel ikke helt det samme. Vi som spiser frukt vet dette selv om vi ikke kan teorien. ;)

Lotto er epler, dvs et lykkespill. Har du flaks, råflaks vinner du.

Investeringer er pærer, og har mye mindre med spill å gjøre. ( Jo man kan jo av og til lure når man ser hva banker og andre "profesjonelle" anbefaler :-\ ) Men i utgangspunktet skal ikke flaks ha så mye å si for avkastningen. ::)

Når man investerer så "satser" man endel kronasjer, målt i tusner, for at det skal bli en hyggelig sum som gevinst. ;)

Når man spiller lotto satser man noen tiere, vinner man toppgevinsten ( mot "alle" odds ) blir det likevel "en hyggelig sum" :D

Det å øke innsatsen i en god investering har proposjonal innvirking på avkastningen. ( Gevinsten )

Det å øke innsatsen på Lotto har helt marginal innvirkning på avkastningen. Gevinstsummen avgjøres av andre faktorer, og oddsen for å vinne er uansett innsats ( innenfor vanlige dødeliges økonomiske musklers muligheter ) ganske så marginal. Hvorfor det også kalles "lykkespill".

Terraopsjoner er en slags "crossover" mellom Lotto og investeringer. Men faller likevel ikke i gruppen "Lykkespill", da den korrekte betegnelsen på Terra opsjoner er "Stjele sukkertøy fra småbarn"! ;D ;D ;D

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Hehe lotto ja, nei det tipper jeg ikke. Gjorde noen kalkulasjoner på lotto engang i tiden på skolen, da jeg laget noen programmer for å simmulere hash kollisjon i krypteringsalgoritmer.

Om jeg ikke husker helt feil så var konklusjonen at man må tippe samme rekken lottotall i mer enn 50 000 år før det nærmer seg 50% sjanse for kollisjon ( altså at din rekke blir trekt ) Men i og med at vi snakker om ekte tilfeldighet er det fortsatt like tilfeldig etter 50 000 år ;)

På den annen side skjønner jeg godt at folk tipper lotto, men jeg håper de gjør det for underholdningsverdien. Noen kjøper Dagbladet hverdag andre tipper lotto på lørdager, det kan vel sikkert diskuteres hva som har størst underholdningsverdi ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Lotto er det spillet i verden hvor det er høyest omsetning pr. innbygger i noe land.
Sannsynligheten for å vinne med en enkeltkupong er 1:5.379.616.
I snitt har vi 4 lottovinnere hver lørdag.
Det betyr at vi spiller Lotto for 4,5 milliarder kroner i året.
Kanskje ikke så rart, for her er det om å gjøre å øke spilleavhengigheten med reklame og direktesendte fikse maskiner som plukker små kuler med tall ut av en større kule. Spill som ikke havner i statskassa eller partikassa til arbeiderpartiet skal bort.

Ser vi litt videre på tallene her utgjør Lotto ca 16 % av spillmarkedet i Norge. Det vil si at vi spiller for 28 milliarder pr. år, eller 6.000 pr. nordmann i snitt. Hadde vi spart disse pengene i stedet hadde vi alle blitt millionærer i løpet av 30-40 år, litt avhengig av avkastning og inflasjon...

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Hmm. Sjansen for å vinne i lotto er vel 50%, er den ikke? Enten så vinner man, eller så vinner man ikke. Antall gunstige (vinner), delt på antall mulige (vinner, vinner ikke) blir 0.5, det er jo elementær matematikk.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Fush skrev:
Hmm. Sjansen for å vinne i lotto er vel 50%, er den ikke? Enten så vinner man, eller så vinner man ikke.
Hmm, noe å tenke over ja. Jeg er verdens uheldigste, det vet jeg bestemt. Jeg kjøper mit 1: 5.379.616 lod hver uke og i de 3 år jeg har "spillet" har jeg ikke vunnet noe som helst.....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.706
Torget vurderinger
0
jeg har vunnet i Lotto. ;D ritig nok kun smågevinster, men likevel. Dog skal sies at jeg engang har hatt 12 rette i foppall tipping. ;D ;D ;D Men det kan ikke sammenlignes med Lotto hva gjelder gevinstsjangse.

Topp Bunn