Medisin og helse Tinnitus

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Nesodden
Jeg har hatt det i mange år; rundt 20-25 år. Man venner seg til det, men det er også sånn at det går litt opp og ned. Er jeg stresset, eller syk, vil det for eksempel lett bli verre. Er det mye kan man gå litt på veggen, men det er heldigvis ikke så ofte at det er _så_ ille for meg. Jeg vil si at det er en fordel med 'god lyd', og gjerne analogt, for å ha glede av å høre på musikk, da det uansett er bedre enn en susende stillhet, ja ...

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Har hatt tinitus i 2 1/2 år. Selvforskyldt da jeg var litt ivrig med trefelling og skulle bare.... Stillheten var værst i starten men jeg har blitt vant til det. Legger knapt merke til det lenger.
Ja, man blir heldigvis vant til det, i hvert fall så lenge det ikke er så alt for alvorlig. Selv har jeg hatt det siden en Mayhem konsert for en 15-16 år siden. Legger stort sett ikke merke til det lenger jeg heller. Men det er slutt med å stå rett foran PA'en på konsert. ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.913
Klarinettist i orkester tilkjent 850 000 i orkester grunnet Tinnitus.
Tidligere orkestermusiker f�r 850 000 i erstatning for tinnitus - nyheter - Dagbladet.no

Jeg reagerer på grunnlaget for erstatningen grunnet dette:
41-åringen begynte som klarinettist i orkesteret i 2009. Et halvt år etter at han begynte har han opplyst at han kjente tinnitusen etter hver konsert, men at den var borte morgenen etter. Derfor tok han ikke problemet på alvor før den ett år senere var permanent.

Altså, hvor dum og ignorant kan du være og allikavel få erstatning?
Her har kroppen gitt deg et sterkt signal gang- på gang- på gang i løpet av ett år på at du gjør noe som ikke er bra for deg, og at du bør endre adferd. Allikavel ignorerer du beskjedene. Da har du et ansvar selv enten slutte i jobben din, eller å beskytte deg på en bedre måte
.

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Nesodden
Klarinettist i orkester tilkjent 850 000 i orkester grunnet Tinnitus.
Tidligere orkestermusiker f�r 850 000 i erstatning for tinnitus - nyheter - Dagbladet.no

Jeg reagerer på grunnlaget for erstatningen grunnet dette:
41-åringen begynte som klarinettist i orkesteret i 2009. Et halvt år etter at han begynte har han opplyst at han kjente tinnitusen etter hver konsert, men at den var borte morgenen etter. Derfor tok han ikke problemet på alvor før den ett år senere var permanent.

Altså, hvor dum og ignorant kan du være og allikavel få erstatning?
Her har kroppen gitt deg et sterkt signal gang- på gang- på gang i løpet av ett år på at du gjør noe som ikke er bra for deg, og at du bør endre adferd. Allikavel ignorerer du beskjedene. Da har du et ansvar selv enten slutte i jobben din, eller å beskytte deg på en bedre måte
.

Nå kan det jo hende at han hadde en veldig god forsikring, og at dette er å regne som en yrkesskade. Men, og det har jeg tenkt på før, artikkelen viser også hvor utsatt yrkesmusikerne er for nettopp å få tinnitus-skader. Det er derfor flott at dette blir belyst, slik at denne yrkesgruppen kan bli advart som gruppe, og at nødvendige tiltak kan iverksettes ... Klønete formulert av meg, men håper det er forståelig hva jeg prøver å si?

H

Hardingfele

Gjest
Dette kjenner jo orkestermusikere godt til, men det er tabubelagt å nevne at man har problemer. Noe som også nevnes i artikkelen.

Problemet er årsaken til at slike produkter som dette er blitt utviklet:

Hearwig

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn