Medisin og helse Tinnitus

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Har fått kraftig tinnitus over natten så og si :(
Med fulgte også en plagsom susing,dette gir seg ikke. Er vel på 3 uken nå,og det ødelegger musikk lyttingen.
Trodde først det var forbigående da det ga seg litt,men det kommer tilbake bare minutter etter at det stoppet litt.
Noen flere her som har opplevd dette ?
Vurderer sterkt og selge hele oppsettet da det ikke er mye glede i lytting lengere,dette er veldig trist da jeg er veldig glad i musikk,eneste tiden jeg ikke hører så mye til det er under samtaler og på jobb.

Mvh

O
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Har ein kjenning som har same plaga. Han fekk hjelp hos legen, men akkurat kva dette gjekk ut på, veit eg ikkje. Så prøv Slowmotion sitt råd før du kvittar deg med anlegget.
Den legen jeg pratet med sa det var lite eller ingenting og gjøre.

O
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Har du vært hos ørelege?

Jeg er medlem av hørselshemmedes landsforbund http://www.hlf.no/
De gjør mye arbeid med tinnitus.
 
Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Først og fremst: ta en pause fra musikken. Forhåpentligvis gir det seg noe. Etter en stund med mindre susing kan du spille litt igjen, men ikke for høyt. Jeg følger den oppskriften og spiller stort sett én gang i uka. Prøver å holde meg på mellom 80 og 90 desibel. Da blir jeg mindre plaget i uka med susing og forvrengning av stemmer. Jeg solgte anlegget og kjøpte kinoutstyr til familien og et nedskalert stereoanlegg i kombinasjon. Men savnet ordentlig lyd etterhvert og investerte på nytt, da abstinsene ble for voldsomme.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Har ein kjenning som har same plaga. Han fekk hjelp hos legen, men akkurat kva dette gjekk ut på, veit eg ikkje. Så prøv Slowmotion sitt råd før du kvittar deg med anlegget.
Den legen jeg pratet med sa det var lite eller ingenting og gjøre.

O
Forlang å bli henvist til en spesialist. Hvis fastlegen din ikke vil det, finn en ny fastlege da den du har er ubrukelig. Det vitner om stor arroganse å avfeie problemet ditt uten å undersøke deg først.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det er ikke så mye spesialister heller kan gjøre. Har vært hos en. Til Evo2: det er bare å lære seg å leve med det, ingen grunn til panikk. Prøv å unngå alle steder med for høyt lydnivå, ikke kast bort hørselen på dårlig musikk på høy styrke. Skal du høre musikk litt høyt: spill det du har lyst til. Les deg opp på Tinnitius og prøv å lær deg hvordan du best takler det.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Har ein kjenning som har same plaga. Han fekk hjelp hos legen, men akkurat kva dette gjekk ut på, veit eg ikkje. Så prøv Slowmotion sitt råd før du kvittar deg med anlegget.
Den legen jeg pratet med sa det var lite eller ingenting og gjøre.

O
Forlang å bli henvist til en spesialist. Hvis fastlegen din ikke vil det, finn en ny fastlege da den du har er ubrukelig. Det vitner om stor arroganse å avfeie problemet ditt uten å undersøke deg først.

Ja, slike fastleger er noe herk. Få deg en rekvisisjon til en øre-, lege-, halsspesialist. Føler du at spesialisten ikke tar deg på alvor så kan legen henvise deg til ny spesialist for 2. gangs vurdering. såkalt second oppinion.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Uff og uff, Evo2, sånt er ikke moro.

Har tinnitus jeg også. Hos meg er det aller verst når jeg er trøtt. Kan bare anbefale en tur til en ørenesehals-lege. Av og til hjelper det med kortisonbehandling. Dessuten bør du sjekke opp i resten av skrotten også. Det kan være underliggende årsaker til slikt (f.eks. høyt blodtrykk) som du bør finne ut av før du begynner med noen behandling.

mvh
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Har fått kraftig tinnitus over natten så og si :(
Med fulgte også en plagsom susing,dette gir seg ikke. Er vel på 3 uken nå,og det ødelegger musikk lyttingen.
Trodde først det var forbigående da det ga seg litt,men det kommer tilbake bare minutter etter at det stoppet litt.
Noen flere her som har opplevd dette ?
Vurderer sterkt og selge hele oppsettet da det ikke er mye glede i lytting lengere,dette er veldig trist da jeg er veldig glad i musikk,eneste tiden jeg ikke hører så mye til det er under samtaler og på jobb.

Mvh

O
Dette kan komme av spenninger i nakke og skulder. Jeg anbefaler å oppsøke kiropraktor. Det kan hjelpe :)

Som tkr nevner, kan høyt blodtrykk også være en medvirkende årsak.
 

Falcon1i

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.09.2012
Innlegg
1.822
Antall liker
1.823
Sted
Exil i huvudstaden
Jag lider också av tinnitus och det märks tydligast när jag är trött, som tkr skrev, eller stressad. Märks väldigt tydlig när jag har sovit bra ett
par nätter, då är det knappt märkbart. Sedan sitter det i hjärnan också, har jag väl lagt märke till det så blir det ännu mer påtagligt. En ond cirkel som är svår att bryta.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Har fått kraftig tinnitus over natten så og si :(
Med fulgte også en plagsom susing,dette gir seg ikke. Er vel på 3 uken nå,og det ødelegger musikk lyttingen.
Trodde først det var forbigående da det ga seg litt,men det kommer tilbake bare minutter etter at det stoppet litt.
Noen flere her som har opplevd dette ?
Vurderer sterkt og selge hele oppsettet da det ikke er mye glede i lytting lengere,dette er veldig trist da jeg er veldig glad i musikk,eneste tiden jeg ikke hører så mye til det er under samtaler og på jobb.

Mvh

O
Dette kan komme av spenninger i nakke og skulder. Jeg anbefaler å oppsøke kiropraktor. Det kan hjelpe :)

Som tkr nevner, kan høyt blodtrykk også være en medvirkende årsak.
Høyt blodtrykk har jeg etter 2 store operasjoner,men det er under kontroll nå. Skal ta en runde i morgen og sjekke med flere leger.

O
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Har fått kraftig tinnitus over natten så og si :(
Med fulgte også en plagsom susing,dette gir seg ikke. Er vel på 3 uken nå,og det ødelegger musikk lyttingen.
Trodde først det var forbigående da det ga seg litt,men det kommer tilbake bare minutter etter at det stoppet litt.
Noen flere her som har opplevd dette ?
Vurderer sterkt og selge hele oppsettet da det ikke er mye glede i lytting lengere,dette er veldig trist da jeg er veldig glad i musikk,eneste tiden jeg ikke hører så mye til det er under samtaler og på jobb.

Mvh

O
Dette kan komme av spenninger i nakke og skulder. Jeg anbefaler å oppsøke kiropraktor. Det kan hjelpe :)

Som tkr nevner, kan høyt blodtrykk også være en medvirkende årsak.
Høyt blodtrykk har jeg etter 2 store operasjoner,men det er under kontroll nå. Skal ta en runde i morgen og sjekke med flere leger.

O
Selv fikk jeg slike plager for snart 20 år siden, etter en svært kraftig bihulebetennelse som satt i nesten et år. Musklene ble svært anspente, og jeg fikk veske i bihulene. Gnisset tenner om nettene og ting var rett og slett for jævlig. Etter to bihuleopperasjoner og gjentagende behandlinger hos kiropraktor- kombinert med trening(sykling), forsvant problemet.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Har fått kraftig tinnitus over natten så og si :(
Med fulgte også en plagsom susing,dette gir seg ikke. Er vel på 3 uken nå,og det ødelegger musikk lyttingen.
Trodde først det var forbigående da det ga seg litt,men det kommer tilbake bare minutter etter at det stoppet litt.
Noen flere her som har opplevd dette ?
Vurderer sterkt og selge hele oppsettet da det ikke er mye glede i lytting lengere,dette er veldig trist da jeg er veldig glad i musikk,eneste tiden jeg ikke hører så mye til det er under samtaler og på jobb.

Mvh

O
Dette kan komme av spenninger i nakke og skulder. Jeg anbefaler å oppsøke kiropraktor. Det kan hjelpe :)

Som tkr nevner, kan høyt blodtrykk også være en medvirkende årsak.
Høyt blodtrykk har jeg etter 2 store operasjoner,men det er under kontroll nå. Skal ta en runde i morgen og sjekke med flere leger.

O
Selv fikk jeg slike plager for snart 20 år siden, etter en svært kraftig bihulebetennelse som satt i nesten et år. Musklene ble svært anspente, og jeg fikk veske i bihulene. Gnisset tenner om nettene og ting var rett og slett for jævlig. Etter to bihuleopperasjoner og gjentagende behandlinger hos kiropraktor- kombinert med trening(sykling), forsvant problemet.
Tydligvis håp da,Lars_erik :)
Skal som sakt sjekke mere i morgen,håper det ordner seg. Sånn som det er i dag er det ikke noe gøy.
Da jeg våknet i dag var pipingen i ørene ikke til og holde ut nesten,blir noe bedre ut over dagen,men ikke mye.
Prøver og sette på litt musikk men klarer ikke og konsentrere meg til og lytte,hører bare pipingen :(


O
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Vil bare oppfordre deg til å stå på slik at du får det helsetilbudet og behandlingen som er tilgjengelig. Det skjer dessverre litt for mye tilfeldigheter i våre møter med helsevesenet, mye avhenger av hvilke mennesker vi møter.

Tok en liten obs på dette selv, jeg spiller ofte for høyt - skal slutte med det....

Lykke til!

Hilsen Alf
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Akutt øresus har som regel underliggende årsaker.
Finner du årsaken kan dette reverseres.
Kontakt fastlege og be om utredning til spesialist.

Jeg har to ganger bestemt meg for at hifi-eventyret var over og at utstyret måtte ut - den ene gangen pga kanon-ørebetennelse. Ørebetennelsen gikk over og hørselen ble normal etter 3 mnd!!!

Fatt mot, dette går bra!
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Takk alle sammen,skal gå videre med dette. Akurat nå er det skikkelig ille,når jeg er ute i naturen går det bedre da tenker jeg på andre ting. Når jeg kommer hjem og ser stereoen så har jeg lyst til og slå den på og høre en sang eller to,men orket ikke det i kveld. Håper dette ordner seg da musikk er en stor del av livet mitt,har hørt på musikk siden jeg var 7 år da jeg fikk mit første anlegg av faren min :)
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Cooper1

Medlem
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
34
Antall liker
3
Hei!

Jeg blir bare mer irritert og legger mer merke til min tinnitus når jeg er plasser som er rolig, f.eks ute i naturen. Jeg liker godt å ha radio på, da merker jeg ikke at det piper/suser i ørene.

Hilsen Inge, som har sus i begge ører og max Hz hørsel er 10K
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Jeg har funnet ut at det er viktig å ikke høre etter. Og det gjelder også når jeg hører på musikk. Hør på musikken, ikke på lyden.

edit:

Eller kanskje man skulle si: Opplev musikken, ikke hør på den.
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Kjedelig, Ove.

Har selv levd med tinnitus siden jeg spilte i band som 15-åring (stokk døv på det andre øret) Skulle det vedvare, kan du trøste deg med at det er noe du blir vant med som tiden går. Det er mest plagsomt med mye støy for min del (ikke musikk), men f.eks. en tur ute på byen.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.253
Antall liker
9.042
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Ikke noe morro når sånt skjer.. har selv hatt noen episoder der jeg har vært på tur til å forbanne hele skjiten som står her..
2 episoder der jeg har mistet hørselen på 1 øre over noen månders tid.

Ellers har jeg en tinnitus som kommer å går litt.. kan ligge på sofaen og bare slappe av og plutselig hører jeg bare noe knittring og "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip"... da er det bare å å drikke en del øl og sove som hjelper her :)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Må nok bare prøve og gjøre det beste ut av det ja,har snakket med lege om det og fått noen puste tips.
Blåse hardt ut til jeg kjenner luftne går ut av ørene,da letter trykket og pipingen litt svakere.
Den overfølsomheten er værst,diskanten gjør vondt i ørene.

O
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Jeg har hatt vedvarende tinnitus i flere år (høyfrekvent tone, statisk).
Erfaringsmessig har jeg disse rådene:
- oppsøk ØNH spesialist og få de hjelpemidlene du har krav på, f.eks lydgenerator Fikk nytt liv med sovepute mot øresus | Helgelendingen
----> herunder også mulighet for høreapparat med motlyd
- lev regelmessig, dvs få nok søvn/hvile, mosjon, spise regelmessig osv
- bruk alltid hørselvern når du skal arbeide med spikring, saging osv (inkludert løvsuger, motorisert gresklipper/snøfreser o.l.)
- prøv å ikke lytt til tinnitusen, maskèr den og da gjerne med bakgrunnmusikk/radio
- kanskje du blir litt klokere her:
https://laeringsportalen.helse-soro...4c3a-957c-fa5d3a4d23e9/course/asset/main.html

og her:
http://www.hlf.no/Horselhemminger/Tinnitus/
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.794
Antall liker
1.641
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg var plaget af det for nogle måneder siden. Men nu er det faktisk væk. Så giv dig tid.
Jeg fældede træer med en motorsav og hjelm og høreværn hang fast i grene og det ene værn slog op. Det gav hyletone.
Ved hyletone trykker jeg på det forreste af øret og hyletonen forsvinder. Jeg er omhyggelig med mine øre og bruger propper gode høreværn ved alt støjende arbejde. samt høreværn, de få gange jeg fælder træer. Jeg bruger høreværn til alt støjende arbejde. Jeg er omhyggelig med mine øre og bruger propper gode høreværn.

Jeg var til ørelæge og fik hørelsen undersøgt og den var god. Næsten helt i top.
Lægen kan se tilbage i tiden og han sagde, da jeg spurgte om høj musik kraftig musik, om det var i orden. Hvis du fortsætter med det du gør og passer på ørene på arbejde kan du høre rigtig mange år endnu uden skader. Det var en dejlig besked.
Det er godt at høre musik gerne med fuldt frekvensgang. Bas giver motion til trommehinden. Det læste jeg om engang i High Fidelity, for mange år siden om en læge, der behandlede noget med hørelsen med kraftig musik.
Tinnitus er kunstige lyde, der kan skyldes mange ting. Jeg går til klassiske koncerter og jazz. Ved jazz er der enorm dynamik og jeg fravælger så de forreste pladser.

Men spil en masse musik på et godt anlæg. Jeg tror det er godt at bruge diffusere i ens lytterum og ikke absorbenter. For lyden skyld og for ørenes skyld.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Jeg fikk en slik hodepute med lydgenerator, det gjør det mye lettere å sovne, slik at man slipper å høre på den jævla pipingen i ørene når man skal sove. Hører bølgebrus/dønninger i stedet! :)
Jeg bruker også høreapparater på jobben og i sammenheng hvor det er viktig med god taleforståelse, slik at jeg blir mindre sliten i hodet.
De er dessverre ubrukelige når man skal høre på musikk!

Hvis du ikke har vært hos ørelege, men bare hos fastlegen din, så få en henvisning til ørelege med en gang!
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Kjente meg 100% igjen i den, slowmotion.
Bølgeskvulp er bra både for tinnitusen og eventuelle eksterne forstyrrende lyder.

Nå har mitt høreapparat tre innstillinger: adaptiv (skal visstnok fremheve tale), motlyd (sus) og "musikk".
På sistnevnte laget audiograf og jeg en slags EQ i håp om at jeg kunne bruke apparatet også ved musikklyttingen.
Det fungerer forsåvidt greit, men obs obs - ikke med headset. Da blir det feeback så det holder - piiiiiiip.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Daniel, det er masse innstillinger på mina høreapparater også ( alle moderne apparater er sikkert ganske like på det området, selv om det helt sikkert også er ganske store forskjeller på de forskjellige apparatene. Jeg har Siemens , men jeg har funnet ut at jeg forstrekker å bare bruke dem til å bedre taleforståelse.
Motlyd fungerer heller ikke hos meg ( jetflyet inni hodet går bare den andre veien! :) ).

Til trådstarter, det er viktig å ikke gi opp! Du er ikke alene om å ha tinnitus, og ørelegene kan ofte ( av og til ) hjelpe.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Den ble borte,men kom tilbake etter 2-3 dager. Har en betenelse i albuen som jeg fikk kortison for,etter den sprøyten ble det mye bedre. Nå er smerten i albuen og Tinnitusen tilbake :(
Da vet jeg i vertfall årsaken til Tinnitusen,tilbake til legen i morgen og sjekke mere.

O
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Du får da ikke tinnitus av en betennelse i albuen?
Man skal ikke se bort fra at kortison kan virke inn på de delene av hjernen som skaper opplevelsen av tinnitus, men det blir jo drøyt å gå på kortison kontinuerlig pga alle de bivirkningene det har på kroppen.

Ullevål Stadion ønh er visstnok spesialister på tinnitus.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Du får da ikke tinnitus av en betennelse i albuen?
Man skal ikke se bort fra at kortison kan virke inn på de delene av hjernen som skaper opplevelsen av tinnitus, men det blir jo drøyt å gå på kortison kontinuerlig pga alle de bivirkningene det har på kroppen.

Ullevål Stadion ønh er visstnok spesialister på tinnitus.
Du kan få tinnitus av vedvarende smerte,i albuen elle om det er i kne :)

O
 

chris33

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2011
Innlegg
166
Antall liker
31
Sted
Østlandet
Hvordan går det med TS?

Leste akkurat denne artikkelen: De som hater stillhet - Hedmark og Oppland Må innrømme at frykten kommer snikende særlig da jeg liker å blåse ut med særs høy lyd nå og da. Kanskje slik ørepropper som demper jevnt kunne vært noe? Da får man ihvertfall en mer fysisk bass men mister nok en del av musikkopplevelsen uansett..
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Av og til når jeg har folk på besøk og vi setter på et konsert-opptak, så sier de: "skru opp litt, da!".
Da går jeg ut. Eller jeg tar på ordentlig hørselvern.

horselvern.jpg
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.132
Antall liker
10.594
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde influensa for en god måned siden. (svine typen) Må si at jeg umulig kan ha hatt det før for denne gangen var jeg skikkelig dårlig.
Fikk for sikkerhets skyld ørebetennelse i begge ørene også.
Siden det har det hylt noe infernalsk i ørene, spesielt i høyre. Å lytte til musikk gir ikke samme gleden lenger. Det kan jeg trygt si.
Håper det gir seg etterhvert.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Har hatt tinitus i 2 1/2 år. Selvforskyldt da jeg var litt ivrig med trefelling og skulle bare.... Stillheten var værst i starten men jeg har blitt vant til det. Legger knapt merke til det lenger.
 
Topp Bunn