Tims venner... EAR-Yoshino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Ja, lydkvaliteten er utrolig god, og sikkert byggekvalitet også. Jeg har en følelse at jeg har litt å gå på mht rørbytte i forhold til demomodellen, ja. Den kan låte litt rusten på enkelte innspillinger, særlig vinyl. Det den imponerer mest på, er CD - og da sikkert også andre digitale kilder. Har ikke fått somlet meg til å få dacen oppe og gå.

    Skal ta meg tid til å høre litt nøyere på RIAA-trinnet før jeg gir den fra meg. Men generelt mener jeg det er en tendens til at separate RIAA-trinn låter bedre enn innebygde. Spør ikke meg hvorfor. Men uansett kan det jo være greit å ha muligheten til å variere.

    Nei, jeg tviler jo ikke, tenkte bare du skulle få sjansen til å korrigere deg sjøl ;-)
    Men: 868 (linjedel) baserer seg på tilsv. i 912.
    Og: 88PB skal visstnok ha mange likhetstrekk med phono-delen i 912
    Om man drar uttrykket "baserer seg på" ekstremt langt, kan man jo si at det er Tim de Paravicinis lydfilosofi som ligger til grunn for alle produktene :)
    Ja og ja:) ikke dumt med 88PD eller 324 sammenlignet med andre langt dyrere RIIA....Hadde kjøpt 868 versus 912. RIIA i egen boks..
    "RIAA i egen boks"/"separate RIAA-trinn låter bedre enn innebygde.."
    Tja og nja........
    Separate komponenter kan virke mest logisk mht å oppnå god lyd, enig der.
    Om man først skal "bygge sammen" noe vil jeg foretrekke RIAA i en forforsterker foran forforsterker i samme boks som effekt-trinnet (dvs en integrert forsterker). For ikke å si RIAA-trinn i en integrert forsterker.
    Det er jo tross alt et tydelig "slektskap" mellom et RIAA-trinn og en forforsterker, begge er spenningsforsterkere; et effekttrinn skal levere strøm.
    Det som er spesielt med et RIAA-trinn er jo at innsignalet er så lite, fra en MC PU bare få tidels millivolt. For egen del har jeg hatt separat solid-state RIAA-trinn i flere år (Pass Labs Xono), og har vært svært fornøyd med både lyd og "null"støy. Men 912 imponerer meg såpass mye at jeg vurderer en kombiløsning.
    Èn boks (attpåtil med to phonoinnganger) sparer en også for ett (evt to) kabelsett. Og for de fleste som kjøper kompnenter i denne prisklassen koster fort kablene også en liten haug med frognertiere ;-)
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    909
    Antall liker
    707
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Får melde meg inn her kanskje med en 324.
    Hatt den et par mnd og er godt fornøyd med lyden og fravær av støy

    Sakset dette fra Audioaktøren sin side : "EAR 324 bygger på dele af kredsløbsteknologien fra Paravicini 312, der er EAR´s topmodel i forforstærker." Altså i 2004.
    Så uttalelsene fra Kondis er ikke helt på jordet, bare feil modellnr.
    Takker for korigeringen POB.
    312, min drømme Pre, etter at jeg så den på messa i Frankfurt i 2001, sammen med monoene, tenkte med en gang på Jules Vern,kaptein Nemo,beit seg skikkelig fast i hjernen den,,dukker så og si aldri opp på brukten internasjonalt, sett den en gang men forsvant etter et par dager på audio-markt.de.....Fantastisk Pre....
    324 er absolutt og anbefale til de som har tenkt og kjøpe seg et siste RIIA trinn,,en i familien har en blant flere andre High-End RIIA, som blir stående, til de som lurer på om jeg ikke har hørt den....30.2-V/EAR 324 meget Bra.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nei, jeg tviler jo ikke, tenkte bare du skulle få sjansen til å korrigere deg sjøl ;-)
    Men: 868 (linjedel) baserer seg på tilsv. i 912.
    Og: 88PB skal visstnok ha mange likhetstrekk med phono-delen i 912
    Om man drar uttrykket "baserer seg på" ekstremt langt, kan man jo si at det er Tim de Paravicinis lydfilosofi som ligger til grunn for alle produktene :)
    Ja og ja:) ikke dumt med 88PD eller 324 sammenlignet med andre langt dyrere RIIA....Hadde kjøpt 868 versus 912. RIIA i egen boks..
    "RIAA i egen boks"/"separate RIAA-trinn låter bedre enn innebygde.."
    Tja og nja........
    Separate komponenter kan virke mest logisk mht å oppnå god lyd, enig der.
    Om man først skal "bygge sammen" noe vil jeg foretrekke RIAA i en forforsterker foran forforsterker i samme boks som effekt-trinnet (dvs en integrert forsterker). For ikke å si RIAA-trinn i en integrert forsterker.
    Det er jo tross alt et tydelig "slektskap" mellom et RIAA-trinn og en forforsterker, begge er spenningsforsterkere; et effekttrinn skal levere strøm.
    Det som er spesielt med et RIAA-trinn er jo at innsignalet er så lite, fra en MC PU bare få tidels millivolt. For egen del har jeg hatt separat solid-state RIAA-trinn i flere år (Pass Labs Xono), og har vært svært fornøyd med både lyd og "null"støy. Men 912 imponerer meg såpass mye at jeg vurderer en kombiløsning.
    Èn boks (attpåtil med to phonoinnganger) sparer en også for ett (evt to) kabelsett. Og for de fleste som kjøper kompnenter i denne prisklassen koster fort kablene også en liten haug med frognertiere ;-)
    Jeg skrev "tendens til at separate RIAA-trinn låter bedre", ikke at det MÅ være slik. Nåja dette er en detalj. Det kanskje viktigste for meg, er at fono forforsterkere låter så forskjellig, og at jeg liker fleksibiliteten ved å kunne koble til ulike RIAA-trinn.

    Når det er sagt, er det ikke tvil om at 912 har en meget god innebygd fono forforsterker, og plassmessig og økonomisk er det jo en fordel dersom man ikke har spesielle ønsker for vinylspillingen.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Nei, jeg tviler jo ikke, tenkte bare du skulle få sjansen til å korrigere deg sjøl ;-)
    Men: 868 (linjedel) baserer seg på tilsv. i 912.
    Og: 88PB skal visstnok ha mange likhetstrekk med phono-delen i 912
    Om man drar uttrykket "baserer seg på" ekstremt langt, kan man jo si at det er Tim de Paravicinis lydfilosofi som ligger til grunn for alle produktene :)
    Ja og ja:) ikke dumt med 88PD eller 324 sammenlignet med andre langt dyrere RIIA....Hadde kjøpt 868 versus 912. RIIA i egen boks..
    "RIAA i egen boks"/"separate RIAA-trinn låter bedre enn innebygde.."
    Tja og nja........
    Separate komponenter kan virke mest logisk mht å oppnå god lyd, enig der.
    Om man først skal "bygge sammen" noe vil jeg foretrekke RIAA i en forforsterker foran forforsterker i samme boks som effekt-trinnet (dvs en integrert forsterker). For ikke å si RIAA-trinn i en integrert forsterker.
    Det er jo tross alt et tydelig "slektskap" mellom et RIAA-trinn og en forforsterker, begge er spenningsforsterkere; et effekttrinn skal levere strøm.
    Det som er spesielt med et RIAA-trinn er jo at innsignalet er så lite, fra en MC PU bare få tidels millivolt. For egen del har jeg hatt separat solid-state RIAA-trinn i flere år (Pass Labs Xono), og har vært svært fornøyd med både lyd og "null"støy. Men 912 imponerer meg såpass mye at jeg vurderer en kombiløsning.
    Èn boks (attpåtil med to phonoinnganger) sparer en også for ett (evt to) kabelsett. Og for de fleste som kjøper kompnenter i denne prisklassen koster fort kablene også en liten haug med frognertiere ;-)
    Jeg skrev "tendens til at separate RIAA-trinn låter bedre", ikke at det MÅ være slik. Nåja dette er en detalj. Det kanskje viktigste for meg, er at fono forforsterkere låter så forskjellig, og at jeg liker fleksibiliteten ved å kunne koble til ulike RIAA-trinn.

    Når det er sagt, er det ikke tvil om at 912 har en meget god innebygd fono forforsterker, og plassmessig og økonomisk er det jo en fordel dersom man ikke har spesielle ønsker for vinylspillingen.
    Beklager litt mangelfult sitat, ikke meningen å endre meningen i utsagnet ditt.
    Mht 912 og fleksibilitet, så er det mye som er bra:
    - Reduksjon av gain i to steg, noe som vel er ca det samme man kan jøre i andre trinn (internt/eksternt)
    - Rask tilpasning av gain ved å holde øye med VU-meterne, funker faktisk meget godt. For min del kjører jeg "alltid" med redusert gain.
    - Tilpasning av last. Meget fleksibelt, og lett å høre resultatet, og evt justere på nytt. Ypperlig for de med flere PUer/armer. Men jeg skulle gjerne ønsket meg et par verdier til...... På min (2006-modell) er verdiene 3, 6, 12 og 40 ohm, er disse endret på de nyere? Mener å huske at jeg har sett 3, 4, 6, 12?? Men husker kanskje feil.......
    - To innganger på RIAAen, men noen skulle nok gjerne hatt XLR-inngang der også.........
    Mvh
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mht last kunne jeg faktisk ha tenkt med et par hakk opp fra 40. Jeg bruker en Benz Ebony som har rundt 80 ohm, og måtte kjøre på MM. Dette bli aldri "feil", men er ikke helt ideelt.

    Helt enig i at voltmeteret er svært anvendelig, og jeg lærte en god del mht gain - og kanskje også gainstruktur - i løpet av den snaue uken jeg hadde preampen.

    Mht forskjellen/likheten med 868 fant jeg følgende på Audioaficinado fra en som alt hadde 868, og deretter kjøpte 912:

    "Ok, here is the lowdown. The 868 linestage section sounds 90% as good as the 912 linestage section. In fact, if not listening in direct comparison, I doubt anyone can tell the difference using the exact same tubes in both units.

    However...where the 912 begins to pull away from the 868 is when the phono section is being used. The 912 phono is a better sounding phono compared to all three, the 324, the 88PB and the 868 internal phono, while being extremely versatile allowing 2 MC/MM inputs.

    Also, the 912 eliminates an extra power cord and interconnect using an outboard phono. Having a world class phono transformer coupled to the linestage using interstage coupling transformers is just another level of clarity and immediacy. Overall, I am very very happy with the Upgrade."

    Litt usikker mht hvordan jeg skal tolke dette, bortsett fra at jeg også syntes RIAA-trinnet i 912 lød bedre og mer behagelig enn slik jeg husker 88PB. Det er en stund siden jeg har hørt denne.

    Hvis linjetrinnet på 912 er 10 pst bedre enn på 868, burde jo det være hørbart.....litt avhengig av hvor forskjellene sitter. At 912 har en bedre RIAA, er udiskutabelt, så vidt jeg forstår.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Mht last kunne jeg faktisk ha tenkt med et par hakk opp fra 40. Jeg bruker en Benz Ebony som har rundt 80 ohm, og måtte kjøre på MM. Dette bli aldri "feil", men er ikke helt ideelt.

    Helt enig i at voltmeteret er svært anvendelig, og jeg lærte en god del mht gain - og kanskje også gainstruktur - i løpet av den snaue uken jeg hadde preampen.

    Mht forskjellen/likheten med 868 fant jeg følgende på Audioaficinado fra en som alt hadde 868, og deretter kjøpte 912:

    "Ok, here is the lowdown. The 868 linestage section sounds 90% as good as the 912 linestage section. In fact, if not listening in direct comparison, I doubt anyone can tell the difference using the exact same tubes in both units.

    However...where the 912 begins to pull away from the 868 is when the phono section is being used. The 912 phono is a better sounding phono compared to all three, the 324, the 88PB and the 868 internal phono, while being extremely versatile allowing 2 MC/MM inputs.

    Also, the 912 eliminates an extra power cord and interconnect using an outboard phono. Having a world class phono transformer coupled to the linestage using interstage coupling transformers is just another level of clarity and immediacy. Overall, I am very very happy with the Upgrade."

    Litt usikker mht hvordan jeg skal tolke dette, bortsett fra at jeg også syntes RIAA-trinnet i 912 lød bedre og mer behagelig enn slik jeg husker 88PB. Det er en stund siden jeg har hørt denne.

    Hvis linjetrinnet på 912 er 10 pst bedre enn på 868, burde jo det være hørbart.....litt avhengig av hvor forskjellene sitter. At 912 har en bedre RIAA, er udiskutabelt, så vidt jeg forstår.
    Vi diskuterte dette med forskjeller på linjetrinnene i 868 og 912 i en annen tråd for en stund siden, måtte lete litt i gamle tråder og fant denne: http://www.hifisentralen.no/forumet...l-gode-ra-r-forforsterkere-2.html#post1979902

    Linket direkte til innlegget hvor Vermin forteller meg at han har fått innput fra Tim ifm dette. Jeg var selv litt usikker, men ble overbevist om at det ikke var tilfelle at det var noen forskjell (edit: spesiellt etter at produsenten sier det selv) :)
     
    Sist redigert:

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Mht last kunne jeg faktisk ha tenkt med et par hakk opp fra 40. Jeg bruker en Benz Ebony som har rundt 80 ohm, og måtte kjøre på MM. Dette bli aldri "feil", men er ikke helt ideelt.

    Helt enig i at voltmeteret er svært anvendelig, og jeg lærte en god del mht gain - og kanskje også gainstruktur - i løpet av den snaue uken jeg hadde preampen.

    Mht forskjellen/likheten med 868 fant jeg følgende på Audioaficinado fra en som alt hadde 868, og deretter kjøpte 912:

    "Ok, here is the lowdown. The 868 linestage section sounds 90% as good as the 912 linestage section. In fact, if not listening in direct comparison, I doubt anyone can tell the difference using the exact same tubes in both units.

    However...where the 912 begins to pull away from the 868 is when the phono section is being used. The 912 phono is a better sounding phono compared to all three, the 324, the 88PB and the 868 internal phono, while being extremely versatile allowing 2 MC/MM inputs.

    Also, the 912 eliminates an extra power cord and interconnect using an outboard phono. Having a world class phono transformer coupled to the linestage using interstage coupling transformers is just another level of clarity and immediacy. Overall, I am very very happy with the Upgrade."

    Litt usikker mht hvordan jeg skal tolke dette, bortsett fra at jeg også syntes RIAA-trinnet i 912 lød bedre og mer behagelig enn slik jeg husker 88PB. Det er en stund siden jeg har hørt denne.

    Hvis linjetrinnet på 912 er 10 pst bedre enn på 868, burde jo det være hørbart.....litt avhengig av hvor forskjellene sitter. At 912 har en bedre RIAA, er udiskutabelt, så vidt jeg forstår.
    Interessant dette med linjetrinnene. Siden jeg selv tydelig har erfart forskjeller mellom "ny" og "gammel" 912, får det meg til å tenke at det KANSKJE kan skyldes komponentvalg (dvs komponenter har blitt utilgjengelig for 912 etter noen års produksjon).
    At phono-delen i 912 utgjør en langt større forskjell ift 868P, forundrer meg ikke; prislappen i seg sjøl burde borge for et betydelig forskjell i lydkvalitet for RIAA-trinnene. Og når jeg sammenligner (etter hukommelsen) 912-RIAAen med andre RIAAer jeg har hatt/har, så er den meget god. Og som det sies i artikkelen, innebærer jo en innebygd RIAA at man inngår x antall kabler og pugger, noe som absolutt ikke er negativt.

    Antar det er Benz Ebony H du har siden du nevner en internimpedans på 80 ohm? Slik jeg kjenner Benz'ene, vil jeg tro de vil passe godt med den supernøytrale 912, men riktig last er selvfølgelig et must.
    Mht last har jeg forøvrig tenkt at det må gå an å gå inn å bytte ut motstander for evt å skreddersy for en viss PU. I såfall bruker man den utvendige velgeren som normalt, men steppene representerer andre verdier.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nå har jeg for sikkerhets skyld skrevet til Hallvar som har "lovet" å teste 912 og 868 mot hverandre. Om han "tør" å offentliggjøre resultatet her på sentralen, vet jeg ikke. Men det er i alle fall interessant å vite at The Master himself sier at det ikke skal være noen forskjell. Noe annet interessant er at den som skrev innlegget jeg siterte, kjøpte 868 først. Jeg regner med at det var en ny 912 han kjøpte og ikke noe gammelt.

    Jeg tror løsningen på dette er at Tim må konstruere en ny pre som klart overgår alt han til nå har laget. Kanskje ikke så hyggelig for alle som alt har kjøpt, men veldig bra for de som skal kjøpe. :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg for sikkerhets skyld skrevet til Hallvar som har "lovet" å teste 912 og 868 mot hverandre. Om han "tør" å offentliggjøre resultatet her på sentralen, vet jeg ikke. Men det er i alle fall interessant å vite at The Master himself sier at det ikke skal være noen forskjell. Noe annet interessant er at den som skrev innlegget jeg siterte, kjøpte 868 først. Jeg regner med at det var en ny 912 han kjøpte og ikke noe gammelt.

    Jeg tror løsningen på dette er at Tim må konstruere en ny pre som klart overgår alt han til nå har laget. Kanskje ikke så hyggelig for alle som alt har kjøpt, men veldig bra for de som skal kjøpe. :)
    Det eneste jeg kan legge til mht egne erfaringer er:
    To "gamle" 912ere (9-10 år) har spilt bedre enn den Hallvar nå har (4.5 år). Alle tre er testa med std-rørene fra EAR (dvs si EI-rør). Det kan selvfølgelig være forskjell på rørene....... Hallvars testa jeg også med Brimar E88CC (NOS), spilte heller ikke da så godt som de to andre.
    Det jeg vet om Hallvars 912, er at den har stått nedpakket i to år, og var brukt særdeles lite før dét også. Kan være at den rett og slett ikke er innspilt......?
    Nå koster 912 rundt 90.000 kr (bl.a. pga svak kronekurs), tør ikke tenke på hva en "forbedret 912" evt vil koste, men du verden så artig det hadde vært å høre en.........! :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Noen timer fri på morran, tid til test av 912 :)
    Har i utgangspunktet 5 ex PCC88 EI (EAR std).
    Bytta nå ut de to rørene i linjetrinnet med 2 stk Telefunken NOS. Resultat (rett fra esken): Bedre oppløsning enn std.-rørene, merkes godt på innspillinger med vanskelige s-er....
    Slankere og mer luftig, noe som stemmer med hva bl.a. Vermin har fortalt. Men, ikke plagsomt slankt, vil vel faktisk kalle det ganske naturlig. Luftigheten/åpenheten "kler" anlegget mitt: Duo Mezzo er ikke de mest utstrakte i toppen, og 45-rørene fra Emission Labs (i mine Welborne Labs) har sin svakhet i samme område. Resultatet er at det låter mer åpent enn noensinne :) Og: Telefunken spiller laaaangt mer tredimensjonalt enn std-rørene, plutselig får jeg tilbake det store rommet jeg var vant til med BAT VK-53SE :)
    Men som sagt, resultat foreløbig etter bare en snau times spilling!
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Spennende at du tester 912 synes jeg.

    Hvordan er 912 på slam og PRaT i fht BAT ? Er det live-følelse ? Rockefot ?
    Kan du spille Deep Purple på +100db feks ?

    Jeg er vel et snev mer opptatt av hardrock enn du, så Deep Purple-parameteret er svært viktig for min del :rolleyes:.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Spennende at du tester 912 synes jeg.

    Hvordan er 912 på slam og PRaT i fht BAT ? Er det live-følelse ? Rockefot ?
    Kan du spille Deep Purple på +100db feks ?

    Jeg er vel et snev mer opptatt av hardrock enn du, så Deep Purple-parameteret er svært viktig for min del :rolleyes:.
    912 og BAT er forbausende like.
    Nå har jeg ikke spilt på BAT (53SE) på ganske lenge, men tror nok jeg husker "signaturen" ganske så godt.
    BATen er nok noe råere nedover (er vel ikke noen rørpré som slår den på bassdynamikk!), og den er marginalt bedre på oppløsning. BAT spiller LITT større, men nå har jeg ikke spilt mye med NOS-rør på 912, så det er nok noe å hente der (kort spilling med Telefunken tyder på dét).
    Har forrsten aldri hørt 53SE med NOS 6h30, tør vel aldri gjøre det heller om jeg skal selge den! :-O
    Skal nok teste 912 med litt Deep Purple/Led Zeppelin etterhvert. Melding kommer :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Interessant det som nevnes med at 912 spiller større og luftigere med Telefunken NOS-rør. Særlig på vinyl syntes jeg 912 kunne låte litt rustent i toppen, og jeg hadde litt lyst til å bytte rør, til Telefunken som jeg har på min Audio Valve, men motsto fristelsen. Ville ikke tukle for mye med et demo-eksemplar.

    Det er også stor forskjell på de to preampene mht luftighet. Audio Valve Conductor spiller stort, på grensen til det svulstige og noen ganger over det. Dette gir en slags live-følelse. Gikk jeg over til 912, var lyden langt mer nøktern og "smal". Jeg kunne godt tenkt meg å få en litt videre lyd enn jeg greide med de rørene som satt i. Også dette var mest merkbart på vinyl. På digitalt merket jeg ikke så mye til det.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Interessant det som nevnes med at 912 spiller større og luftigere med Telefunken NOS-rør. Særlig på vinyl syntes jeg 912 kunne låte litt rustent i toppen, og jeg hadde litt lyst til å bytte rør, til Telefunken som jeg har på min Audio Valve, men motsto fristelsen. Ville ikke tukle for mye med et demo-eksemplar.

    Det er også stor forskjell på de to preampene mht luftighet. Audio Valve Conductor spiller stort, på grensen til det svulstige og noen ganger over det. Dette gir en slags live-følelse. Gikk jeg over til 912, var lyden langt mer nøktern og "smal". Jeg kunne godt tenkt meg å få en litt videre lyd enn jeg greide med de rørene som satt i. Også dette var mest merkbart på vinyl. På digitalt merket jeg ikke så mye til det.
    Hentet fra nett:
    "Spoke with Tim in person at the SHOW in Newport and found out that the EAR 868 Linestage section is identical to the 912 linestage. They sound completely identical to each other as per my ears."
    Da må vel tro på mannen :eek:

    Forøvrig er det jo alltid interessant - og fascinerende - å erfare hvor forskjellig to personer kan oppfatte lyd fra nøyaktig samme anlegg/komponent. Selvsagt kan man ha ulike preferanser mht hva man liker, men man skal ikke gå lenger enn til "avdøde" Fidelity og lese de enkelte skribentenes oppfatning av en og samme forsterker, CD-spiller, kabel etc.
    Du nevner at vinyl kan låte litt rustent på 912, for min del synes jeg 912 låter bedre på vinyl enn på CD. Men her er det selvsagt viktig også ta med at vi sitter med ulike kilder (platespiller/PU og CD/annen digitalkilde), og i tillegg kan matching være en utfordring (kanskje særlig mht PU). Og så er vi jo vant til å høre platene våre gjengitt på en viss måte, endringer oppfattes ikke nødvendigvis på samme måte de første dagene som senere. (Slår som regel negativt ut over tid er min erfaring, det låt ikke nødvendigvis bedre likevel, bare annerledes.....).
    Det som i det minste er sikkert er at 912 er et helt annet dyr med Telefunken NOS enn med std EAR (som er rebranded EI).

    Med min realistutdannelse liker jeg svar med to streker under, men når det gjelder hifi har jeg forlengst avfunnet meg med at det ikke er noe som er den endelige sannhet, og det er ikke alltid mulig å begrunne hvorfor lydresultatet blir som det blir :eek: Fascinerende og (av og til) frustrerende :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei,
    med hensyn til rustlåt, så ta også med at jeg brukte Manley Steelhead som kilde, og ikke den innebygde RIAA'n. Ta også med at jeg har tweaket Manleyen og min nåværende pre slik at de skal spille best mulig sammen. Det blir derfor litt urettferdig å koble til en helt annen pre med standard rør sittende i.

    På Audio Valven har jeg for øvrig en salig blanding av rør. Det skyldes delvis at driverrørene er av en annen type enn resten (6H30), dels at to av rørparene utsettes for 150 V, som er langt mer enn tradisjonelle vestlige rør tåler. På det gjenstående rørparet som er "fritt", har jeg valgt Telefunken (ECC88) etter å ha prøvd 14 ulike fabrikater. Brimar ble prøvd, men da ble alt sausete. Mullard ble også prøvd, men da ble lyden sterkt farget.

    Mullard rørene havnet i stedet i Manleyen, der de spiller meget bra. Brimar er visstnok en vinner i E.A.R. 912. Forstå det den som kan!

    Tror jeg går for 868.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Hei,
    med hensyn til rustlåt, så ta også med at jeg brukte Manley Steelhead som kilde, og ikke den innebygde RIAA'n. Ta også med at jeg har tweaket Manleyen og min nåværende pre slik at de skal spille best mulig sammen. Det blir derfor litt urettferdig å koble til en helt annen pre med standard rør sittende i.

    På Audio Valven har jeg for øvrig en salig blanding av rør. Det skyldes delvis at driverrørene er av en annen type enn resten (6H30), dels at to av rørparene utsettes for 150 V, som er langt mer enn tradisjonelle vestlige rør tåler. På det gjenstående rørparet som er "fritt", har jeg valgt Telefunken (ECC88 ) etter å ha prøvd 14 ulike fabrikater. Brimar ble prøvd, men da ble alt sausete. Mullard ble også prøvd, men da ble lyden sterkt farget.

    Mullard rørene havnet i stedet i Manleyen, der de spiller meget bra. Brimar er visstnok en vinner i E.A.R. 912. Forstå det den som kan!

    Tror jeg går for 868.
    Med et så godt RIAA-trinn som Steelhead skjønner jeg godt du velger 868 (fremfor 912).
    Den (868 ) synes jo å være et kupp til prisen :)
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hallvar var innom med 868 tidligere i dag. Så nå bærer det mot prøvespilling også av den. Burde selvsagt hatt 912 samtidig, men jeg får ta det etter hukommelsen (som er blitt veldig dårlig??? ???).

    Roar har nå testet begge to mot hverandre, og gjort det kunststykke å konkludere med at lyden er veldig lik, men kanskje spiller 912 litt mer majestetisk og har det lille ekstra. (Han kan selge den mannen. :cool:)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Hallvar var innom med 868 tidligere i dag. Så nå bærer det mot prøvespilling også av den. Burde selvsagt hatt 912 samtidig, men jeg får ta det etter hukommelsen (som er blitt veldig dårlig??? ???).

    Roar har nå testet begge to mot hverandre, og gjort det kunststykke å konkludere med at lyden er veldig lik, men kanskje spiller 912 litt mer majestetisk og har det lille ekstra. (Han kan selge den mannen. :cool:)
    Hallvar som har testa mener du......?
    Siden Tim himself sier trinnene er like, dvs skjema og komponenter etc, skulle man jo tro de spiller likt.....
    Men, de er nå engang montert i to forskjellige chassis, og om det er gjort noe spes for f eks å skjerme RIAA og linje i 912 ift hverandree som faktisk har en gunstig effekt på linjedelen, aner jeg ingenting om.
    Har jo 912 her, så om du får lyst til å sammenligne, er det bare å si ifra, så finner vi en løsning :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hallvar var innom med 868 tidligere i dag. Så nå bærer det mot prøvespilling også av den. Burde selvsagt hatt 912 samtidig, men jeg får ta det etter hukommelsen (som er blitt veldig dårlig??? ???).

    Roar har nå testet begge to mot hverandre, og gjort det kunststykke å konkludere med at lyden er veldig lik, men kanskje spiller 912 litt mer majestetisk og har det lille ekstra. (Han kan selge den mannen. :cool:)
    Hallvar som har testa mener du......?
    Siden Tim himself sier trinnene er like, dvs skjema og komponenter etc, skulle man jo tro de spiller likt.....
    Men, de er nå engang montert i to forskjellige chassis, og om det er gjort noe spes for f eks å skjerme RIAA og linje i 912 ift hverandree som faktisk har en gunstig effekt på linjedelen, aner jeg ingenting om.
    Har jo 912 her, så om du får lyst til å sammenligne, er det bare å si ifra, så finner vi en løsning :)
    Beklager navneforvirringen. Gikk litt fort i svingene. Mente Hallvar som du helt riktig påpeker. Jeg håper å beholde 868 noen dager, og sender evt pm.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Noen lytteinntrykk av 912 igjen:
    Har bytta Telefunken NOS i linjetrinnet med Siemens Halske. Begge disse har langt mer til felles enn de har med std-rørene fra EAR (EI-rør).
    På slanke/lyse innspillinger som f eks en del hardrock ble imidlertid Telefunken rett og slett litt for slitsomme.
    Da hjelper det ikke med stooort og luftig lydnbilde, topp dynamikk og god oppløsning.
    SH låter litt mindre luftig, har litt mindre mikrodynamikk, går en anelse lenger ned i bassen før de ruller av. Oppløsningen er fullt på høyde med Telefunken. Stemmer fikk plutselig tilbake den fylden jeg har vært vant til fra BAT VK-53SE (og konserter).

    Har nå flyttet Telefunken-rørene til RIAA-trinnet, det synes foreløbig som det er en god løsning (der kan jo lyden tunes noe ved å endre PU-last.....)

    Fra skjema:
    V1: phono, felles
    V2, V3: phono (resp. venstre og høyre)
    V4, V5: linje (venstre og høyre)
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hyggelig å lese at også "normalthørende" kan bli slitne av skarp lyd.

    Rudi skriver i anmeldelsen av 912 på Audiophile.no bl.a.:

    "Jeg hører at med Brimar rørene montert så låter 912 litt mer naturlig i mellomtonen og en svak glød i streng instrumentene gjør seg gjeldende, men alikevel ikke på samme måte som f.eks Einstein The Tube sin måte og gjengi mellomtone på som er både to og tre hakk varmere."

    Noen som har prøvd? (Ble litt tykke og store fonter her.....)






     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fortsetter i et nytt innlegg pga fontene:

    Etter å ha hørt 868 (som jeg dessverre måtte gi fra meg etter et par dager) er jeg faktisk - som mange andre har vært - litt i tvil om lyden virkelig er identisk med 912. Toppen var lik. Men det kunne virke som om bassen og nedre mellomregister var noe mer kraftfull og distinkt på 912. Innbilning? Kanskje, jeg hadde ikke begge samtidig (beklager Olaps - selger måtte ha den til en annen kunde før jeg rakk å snu meg....).
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Er strømforsyningen lik i 912 og 868? Kanskje forskjellen ligger der.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Er strømforsyningen lik i 912 og 868? Kanskje forskjellen ligger der.
    Vet ikke, har ikke sett begge........
    Forøvrig kan jeg nå, etter litt lytting på vinyl (Pink Triangle Anniversary, Wheaton TriPlanar, Lyra Titan "i") via 912, bekrefte at også RIAA-trinnet gjør en meget god jobb :)
    Fire innstillinger av last er ikke mye, men med laveste verdi på 912 (3 ohm) spiller Lyraen (spoleimp 5.4 ohm) meget godt.
    Når jeg sammenligner 912 med kombinasjonen BAT VK-53SE + Pass Labs Xono, kommer den imponerende godt ut.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Siste lytteinntrykk med 912:
    Var, som det vel har framgått av tidligere innlegg, ikke voldsomt imponert av 912 med std.-rør. Ikke dårlig, men heller ikke imponerende bra. Spilte litt flatt, og urovekkende smalt. Første gang på lenge jeg har kunnet si at lyden kom fra to høyttalere.
    Gode NOS-rør er mao det som skal til, med Siemens Halske og Telefunken spiller 912 bedre enn svært mye jeg har hatt eller testa.
    Det er ikke alltid like lett å "huske" lyd, men jeg kan uten tvil si at 912 spiller bedre enn både BAT VK-51SE og ARC Ref 3.
    Ift BAT VK-52SE er det mer jevnt løp, men de er litt forskjellige. Oppfatter 912 som bedre på mikrodynamikk (helt unik i mine ører), luftighet, gjennomsiktighet. Er ikke sikker på om lydbildet er mindre, men man sitter lenger bak i salen med 912. Smak og behag....... Oppløsning i toppen heller KANSKJE såvidt i favør 52SE. Begge gir en flott live-følelse.
    912 fungerer godt på all type musikk, den er utrolig stille til å være en rør-pré (for ikke å glemme at den har et usedvanlig lavt støygulv til å ha rør i RIAA-delen).
    Sammenligningen med VK-52SE + Pass Labs Xono burde vært rått parti ift pris, men det er det altså ikke.
    Mot VK-53SE er det marginalt større forskjeller, men så er jo dét et linjetrinn til 150.000 kr.
    Til prisen er 912 et kjempekupp!
    Skal bruke den neste måneden for å se om 53SE+Xono "får fyken" for å rasjonalisere mht antall bokser&kabler :)
     
    Sist redigert:

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Da ble det fyken for 912 hjemme hos Olaps. :)
    Gjett om jeg er glad for det?! STORT SMILEFJES
    Ja, så da har jeg også blitt EAR venn, og det kommer jeg til og bli lenge. ;)

    44.jpg
    22.jpg
    33.jpg
    ear.jpg
     
    Sist redigert:

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer, Jan Olav! Skal bli moro å høre.:D

    Ole G
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Der var'n på plass ja, gratulerer Jan Olav! Forvent ett pling ifm besøk herfra snart, for dette vil jeg høre ;)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Takk for det Arild! :) Det spiller sååå mye bedre enn alt tidligere jeg har hatt, synes jeg selv da. :)
    ....er det mulig?

    ole g :rolleyes:
    Joda, helt sant! :)

    Neida, ikke et vondt ord om Border Patrol, men kan være at den ikke matchet, for i forhold til dette her manglet det både oppløsning, luft og musikalitet.




    Egentlig manglet det mer, den ble rett og slett rævkjørt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Banner jeg i kjerka dersom jeg spør hvorfor Ola ga den fyken? Vi bør vel kondolere ham med et særdeles dårlig valg? ;)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Banner jeg i kjerka dersom jeg spør hvorfor Ola ga den fyken? Vi bør vel kondolere ham med et særdeles dårlig valg? ;)
    Små marginer under testingen skjønte jeg, sist jeg hadde kontakt med ham.
    BAT VK-53SE er ikke småtterier å bryne seg på :rolleyes:
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Banner jeg i kjerka dersom jeg spør hvorfor Ola ga den fyken? Vi bør vel kondolere ham med et særdeles dårlig valg? ;)
    Små marginer under testingen skjønte jeg, sist jeg hadde kontakt med ham.
    BAT VK-53SE er ikke småtterier å bryne seg på :rolleyes:
    Små marginer ja, som gikk i favør av komboen Bat VK-53SE - Pass Labs riaa. Matching er et stikkord her. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Sitter og hører på musikk via 912 nå, blir bare mer og mer fornøyd. Dynamikk! Ja, bare nevner det. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn