Tims venner... EAR-Yoshino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Veldigt roligt her inne med Ear produkt, ingen som har noe å dele om dette fantastiske produktet.

    noaa
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jaaeehh, har fortsatt 861. Den er som en god, gammel favorittsko. Godt inngått. Ingenting spektakulært eller sensasjonelt. Snarere forutsigbart og trygt. Akkurat passe, på en måte. Underholder og beveger. Passe snill og passe slem.
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Jeg er definitivt en EAR/Tim venn! :)
    Har ikke hørt mange produkter fra han enda, men har siste måneden hørt riaa 834P, pre-ampene 868 og 912 og er veldig "betatt" av lyden fra disse komponentene. 912 fikk jeg ikke ut av hodet og den MÅTTE bare bestilles da den i mine ører og etter min smak "spillte ringer rundt" min forrige pre (EC 4.8 ), og den er forhåpentlig rett rundt hjørnet. I fremtiden skal jeg definitivt høre på effekt forsterkerene hans også :cool:
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer med 912 mfufu!
    Jeg er strålende fornøyd med min og ser ingen grunn til og lete videre.
    Riaa trinnet er ekstremt tyst og det hele er en fryd og "jobbe" med!
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Gratulerer med 912 mfufu!
    Jeg er strålende fornøyd med min og ser ingen grunn til og lete videre.
    Riaa trinnet er ekstremt tyst og det hele er en fryd og "jobbe" med!
    Enig, og i tillegg hadde den ett linjetrinn som var av en annen klasse en hva jeg var vant til.
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Er en ting eg lurer på når det gjeld Ear 912 ka type PCC88 rør som står i den når den er ny altså produsent , fikk ikkje med når eg kjøpte den , men ut fra det eg skjønner så står det ear på røra , hadde vore inntresant å vist og kanskje fått tak i den type rør for å prøve.

    noaa
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er en ting eg lurer på når det gjeld Ear 912 ka type PCC88 rør som står i den når den er ny altså produsent , fikk ikkje med når eg kjøpte den , men ut fra det eg skjønner så står det ear på røra , hadde vore inntresant å vist og kanskje fått tak i den type rør for å prøve.

    noaa
    Jeg TROR det ble sagt at det var JJ Electronics som produserte for EAR Yoshino tidligere. Ikke noe og rope hurra for de originalrøra altså
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Finnes betre då ja ganske sikkert
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    hei, en 864 har funnet sin vei inn i stuen - den blir! golden dragon 83 rør x 3 i riaa og ett til golden dragon 83 i linjetrinn, i tillegg til et mullard 82 (nyere type tror jeg), altså er det duket for andre rør. Hvilke erfaringer/anbefalinger har dere?
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Gratulerer:) Dette er en av de komponentene jeg er blitt mest glad i. For en kvalitetfølelse og eierglede den gir.
    Jeg har mest erfaring med linjedelen og skriver derfor kun om den. Det er kun 12au7 røret som endrer lyden merkbart. Dette er erfart og også bekreftet av Brynjar. Jeg har prøvd mange forskjellige rør, Telefunken, Ampherex, Simens, RCA Cleartopp, Tung sol, osv. Hva som er best avhenger av smaken din, dagsform, høyttalerene og ellers annet som er koblet opp. Det som er helt sikkert er at du kan gjøre store endringer med lyden kun med ett rørbytte. Om jeg var deg hadde jeg handlet inn forskjellige rør som du finner spennende, så har du muligheter for å endre lyden slik du vil når du har behov for det. Equalizer by tubes er genialt.
    Jeg har enda ikke fått EAR 864 til å låte dårlig. Dumme meg solgte en, men savnet ble for stort, så nå har jeg enda en.


    Noen som har eksperimentert med Riaaen? Har alle 3 rørene innvirkning på lyden?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med ny pre :)
    Jeg kan dessverre ikke gi råd om rør da jeg har eksperimentert minimalt selv, men det kommer en dag...

    Har fått låne en EAR 861 effekt de siste dagene nå forresten, og har ikke blitt noe mindre EAR venn av det. Fantastisk deilig og naturlig musikkgjengivelse her nå... Bare gledet meg til å komme hjem å sette på musikk etter jobb denne uken.
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Takker LF - hanke inn gode 12au7 og bytte rør etter humørsvinger, mottat! Utfordrer deg på en most wanted 12au7 liste ..

    Takker mfufu, føles fint med 846 på plass. Ear effekt må testes når anledningen byr seg, nydelige produkter. Vi får skrive noen ord om røreksperimentering i 864`en fremover og compare notes...
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Klarer ikke å lage en slik liste, men du finner flust av dem på nettet. Sjelden noen er enige om noe som helst:)

    Høyttalere, effektforsterker og mye annet styrer valget av rørene som jeg har likt best. Noen ganger passer det best med et gammelt Simens rør som gir klarhet, oppløsning, detaljer, artikulert bass og en oppløst diskant. I et annet oppset savner jeg fylde, varme, deilig mellomtone.....Mullard

    Sjekk denne linken. Her blir de forskjellige merkene beskrevet generelt. Beskrivelsene av lyden fra de forskjellige merkene stemmer godt med mine erfaringer med EAR.
    12AU7 Tubes in Stock
     
    Sist redigert:

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Der var det mye fint, Rudi. Tenker du ikke har det så verst akkurat nå;)
    Jeg leste den gode testen av EAR 834 Signature på audiophile.no. Dette er jo den samme RIAAen som står i EAR 864. Jeg hadde derfor blitt svært takknemlig om du kunne anbefalt PUer som koster mellom 2000 - 10000 som du tror vil fungere godt.
    Vil også takke for all vinylinformasjon og testing som du har delt med oss som er interessert.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    @Rudi, her var det litt EAR ja :) Er det dette utstyret du skal bruke på de nye høyttalerne du tok bilde av i den andre tråden?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.536
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Der var det mye fint, Rudi. Tenker du ikke har det så verst akkurat nå;)
    Jeg leste den gode testen av EAR 834 Signature på audiophile.no. Dette er jo den samme RIAAen som står i EAR 864. Jeg hadde derfor blitt svært takknemlig om du kunne anbefalt PUer som koster mellom 2000 - 10000 som du tror vil fungere godt.
    Vil også takke for all vinylinformasjon og testing som du har delt med oss som er interessert.


    Smilet er i færd med og gå helt rundt i kveld ja........ vedr pickuper i 2-10k klassen så er det noe vi må sette oss som mål og få testet en del av i 2015 for frem til nå har det vært relativt mangel fullt, sånn på sparket nå er det egentlig bare de gamle travere Lyra Delos og Ortofon Rondo Bronze som jeg synes er værd og nevne, men det skal da finnes andre...... som sagt er det noe vi må jobbe med fremover.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.536
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    @Rudi, her var det litt EAR ja :) Er det dette utstyret du skal bruke på de nye høyttalerne du tok bilde av i den andre tråden?


    Ja, inntil videre, men får opp et par 509 rør-mono blokker i slutten av Januar, litt mer og dra på med, men 861'ene har full kontroll, så ikke noe problem.


    Til de av dere som har 912....... den bare MÅ dere høre sammen med en 861 eller to, tror lyden fra de sammen vil begeistre stort.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.119
    Antall liker
    32.587
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke 868 også en preamp da? Mener du 890? Eller er det noe jeg ikke har skjønt?
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Der var det mye fint, Rudi. Tenker du ikke har det så verst akkurat nå;)
    Jeg leste den gode testen av EAR 834 Signature på audiophile.no. Dette er jo den samme RIAAen som står i EAR 864. Jeg hadde derfor blitt svært takknemlig om du kunne anbefalt PUer som koster mellom 2000 - 10000 som du tror vil fungere godt.
    Vil også takke for all vinylinformasjon og testing som du har delt med oss som er interessert.


    Smilet er i færd med og gå helt rundt i kveld ja........ vedr pickuper i 2-10k klassen så er det noe vi må sette oss som mål og få testet en del av i 2015 for frem til nå har det vært relativt mangel fullt, sånn på sparket nå er det egentlig bare de gamle travere Lyra Delos og Ortofon Rondo Bronze som jeg synes er værd og nevne, men det skal da finnes andre...... som sagt er det noe vi må jobbe med fremover.
    Om dere tar dere tid for å teste PUer i den prisklassen så har vi med litt mindre budsjett noe å se frem til:)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.536
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Der var det mye fint, Rudi. Tenker du ikke har det så verst akkurat nå;)
    Jeg leste den gode testen av EAR 834 Signature på audiophile.no. Dette er jo den samme RIAAen som står i EAR 864. Jeg hadde derfor blitt svært takknemlig om du kunne anbefalt PUer som koster mellom 2000 - 10000 som du tror vil fungere godt.
    Vil også takke for all vinylinformasjon og testing som du har delt med oss som er interessert.


    Smilet er i færd med og gå helt rundt i kveld ja........ vedr pickuper i 2-10k klassen så er det noe vi må sette oss som mål og få testet en del av i 2015 for frem til nå har det vært relativt mangel fullt, sånn på sparket nå er det egentlig bare de gamle travere Lyra Delos og Ortofon Rondo Bronze som jeg synes er værd og nevne, men det skal da finnes andre...... som sagt er det noe vi må jobbe med fremover.
    Om dere tar dere tid for å teste PUer i den prisklassen så har vi med litt mindre budsjett noe å se frem til:)



    Blir litt avsporing i fra EAR tråden dette, men det er meningen at Audiophile.no skal teste utstyr som passer for de fleste lommebøker. Vi legger vel nå opp til at Morten og Arve skal teste pickuper og riaa'er i litt lavere pris klasser også skal jeg ta meg av det litt dyrere....... men jeg kommer nok til og snik lytte litt om de finner noe de synes er litt ekstraordinært........ vær du sikker på det.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    @Rudi, her var det litt EAR ja :) Er det dette utstyret du skal bruke på de nye høyttalerne du tok bilde av i den andre tråden?


    Ja, inntil videre, men får opp et par 509 rør-mono blokker i slutten av Januar, litt mer og dra på med, men 861'ene har full kontroll, så ikke noe problem.


    Til de av dere som har 912....... den bare MÅ dere høre sammen med en 861 eller to, tror lyden fra de sammen vil begeistre stort.
    Var 509 jeg også helst ville høre men den hadde de ikke inne. Men i min naivitet er det vanskelig og finne noe jeg savner med 861 for øyeblikket, når jeg sammenligner med mine egne (AW180) så er det kun positivt og si om 861. Lurte først på om det var litt "mindre" bass, men jeg tror den bare er mer kontrollert og strammere? Hmm...

    +1, på 912 og 861 :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Artig at flere har høstet erfaring med 861. Dette er definitivt den mest lengstlevde komponent i min hifikarriere, og den står her fortsatt - som en slags garantist for at det kommer til å låte ålreit uansett hvilke krumspring jeg ellers gjør på utstyrsfronten. Ingen tweaking nødvendig. Spiller homogent og flott med orginalrørene. Jeg er opprinnelig Doxa-fan. 861 er den raffinerte utgaven. Mye likt, men enda mer naturlig. Jeg våger å kalle det "flyt". Det flyter i stedet for å henge seg opp i prestanda og enkeltdeler. En kamelon også. Øvrig utstyrs samspill avgjør. 861 fremstår bare som naturlig formidler.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Jeg har jo hørt EAR 861 i mange oppsett hos deg, Rojoh. Dette er en forsterker som bare vokste på meg jo mer jeg fikk hørt den. Lydsignaturen er ikke så ulikt Doxa, men den har noe ekstra som det er vanskelig å sette ord på. Nydelig forsterker som gjør lite ut av seg og får deg til å lytte på musikken.
    Selg båt, bil og familie, kjøp deg en EAR 912.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.536
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Er redd jeg strør litt salt i såret til de som har/ønsker seg 912 som forøvrig er veldig god.......men 312 er et stort hakk oppover lydmessig.
    Om jeg ikke tar feil er det noe nytt på gang snart også fra Mr Tim........ noe dyrt noe ;)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Er redd jeg strør litt salt i såret til de som har/ønsker seg 912 som forøvrig er veldig god.......men 312 er et stort hakk oppover lydmessig.
    Om jeg ikke tar feil er det noe nytt på gang snart også fra Mr Tim........ noe dyrt noe ;)
    Ikke noe sår som kan saltes her ihvertfall, jeg kjøpte det beste jeg hadde råd til vel vitende om at det alltid finnes en større fisk i havet :)
    Den ser rå ut, kommer den i sort?

    Er kanskje laget for og spille/passe sammen med M100 denne vel?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.536
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Tim selv sier at 312 skal passe veldig godt sammen med 507....... er derfor jeg står på venteliste for og få prøvd ut det ;)

    Jeg vet ikke om man får de i sort.

    312 inneholder en lett moddet utgave av 324 riaa'en........ en riaa som jeg holder som en av de beste riaa'ene overhodet i mellomtonen, jeg har dog ikke helt klart og bestemme meg for om jeg liker den i 312'en best eller om jeg foretrekker 324....... men det blir nesten som og måtte velge mellom blå eller rød nøkkel ring til SLR'en :cool:.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, ett luksusproblem mao. :)

    Kom forresten ett lite savn etter 861 ganske umiddelbart etter at mine egene blokker var koblet opp igjen tidligere i dag. Ganske sikker på at det ikke har med byttesyken å gjøre, vil jo helst ikke bytte... det koster jo pæng :) Men det var en tydelig forskjell å høre.
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    12 ax7 0g 12 au7. I det store utvalget av rør er det lettest for deg å glemme alle nyere produserte rør. Gå for 50 til tidlig 60 talls rør. Det er en kvalitet sikting i seg selv. Det ble produsert mye bedre rør på den tiden. Lydpreferanser er jo subjektive, men kvalitet er en fast faktor du bør ha i bunn. MED DET UTGANGSPUNKTET finnes Telefunken 12ax7 Smoothplate og Ribbedplate. 17mm plater. De er bedre enn 14 mm plater som kom fra 64. Alle Telefunken er bra rør, men altså der også de gamle er best Det finnes også 803S som er svindyrt men ser ikke at det skal være nødvendig.
    Mullard har et par meget gode rør. Det er de eldste. Ikke la deg lure av reissues og nye esker. Her snakker vi longplates, blackplates og helst 50 tallsproduksjon. Blackburn. Hold deg til dem med koding som indikerer Blackburn.
    Etter de beste og mest ettertaktet kan du lete blant Phillips som eide Mullard i en lang periode. Om du aldri har hørt et slikt Mullard rør så har det en fantastisk presentasjon. Det er ikke lett å få tak i og de er dyre.
    Gjør du deg den tjenesten så gleder du også preen din. De gamle Mullardene har oppløsning og er komplette i hele registeret. Telefunken er krystallklare og litt slankere, men kombinasjonen har jeg tro på.
    Lian61 Har og kan skaffe deg de beste Mullard. Jeg har Telefunken Smooth og Ribbed
    Lykke til
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke hørt den på den HT, men ifølge flere anmeldelser på nettet, kneler den ikke for noe. Har den selv, men den driver ikke noe spes vanskelig last.

    Noen som har høyrt Ear 890 på Respons Art om den gir nok kraft , 4ohm 88db
    Ingen på sentralen som har høyrt denne forsterkeren på Respons Art
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Her er en link til noen som har prøvd å bytte rør i 834P:

    EAR834 tube rolling

    Jeg selv har GD AU7 i fremste sokkel og et Mullard AX7 i midten. Husker ikke hva det var bakerst, men de to fremste betyr mest. Her må det selvsagt prøves etter smak og behag.



    Gratulerer:) Dette er en av de komponentene jeg er blitt mest glad i. For en kvalitetfølelse og eierglede den gir.
    Jeg har mest erfaring med linjedelen og skriver derfor kun om den. Det er kun 12au7 røret som endrer lyden merkbart. Dette er erfart og også bekreftet av Brynjar. Jeg har prøvd mange forskjellige rør, Telefunken, Ampherex, Simens, RCA Cleartopp, Tung sol, osv. Hva som er best avhenger av smaken din, dagsform, høyttalerene og ellers annet som er koblet opp. Det som er helt sikkert er at du kan gjøre store endringer med lyden kun med ett rørbytte. Om jeg var deg hadde jeg handlet inn forskjellige rør som du finner spennende, så har du muligheter for å endre lyden slik du vil når du har behov for det. Equalizer by tubes er genialt.
    Jeg har enda ikke fått EAR 864 til å låte dårlig. Dumme meg solgte en, men savnet ble for stort, så nå har jeg enda en.


    Noen som har eksperimentert med Riaaen? Har alle 3 rørene innvirkning på lyden?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn