Time Capsule som NAS, eller egen NAS?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei dere.

Jeg kan litt for lite om dette, men har en apple timecapsule og hadde tenkt å bruke denne som NAS i kablet hjemmenettverk, tillegg til trådløs-ruter-funksjon og "time-machine"-funksjon.

Nettverksspilleren min har dog store problemer med å kople seg på den, og det er har kommet meg for øret at jeg bør skaffe en NAS i tillegg. Har fått tips om at en NAS type Synology 412 vil gjøre en

Hva mener dere?

Foreløpig er det snakk om å kunne ha all musikk og evt film og bilder tilgjengelig over ethernet hvor som helst i huset. Har kablet gigiabit-nett til alle rom, og wifi i tillegg.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Kan ikke si så mye om Time Capsule, men jeg bruker en Qnap 659 Pro+2 eller noe slikt. Den løser mine behov veldig fint. Skulle gjerne hatt kablet nett i huset, men det fungerer tilfredstillende via den trådløse routeren min.

Jeg innbiller meg at du har mer fleksibilitet i en "normal" NAS eller eventuelt en server du smetter sammen selv som også kan kjøre brannmur og andre funksjoner. Jeg ville ha noe som var enkelt å administrere og hadde god plass, derfor slo jeg sporenstreks til på en QNAP som ble lagt ut på brukten her.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Time capsule egner seg dårlige til streaming enn en dedikert NAS, da denne er mest for lagring.
Den liker heller ikke uPnP (bruker NAT port mapping) noe som gjør den kilen mhp. ikke-Apple produkter (inter-operabilitet).
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Time capsule egner seg dårlige til streaming enn en dedikert NAS, da denne er mest for lagring.
Den liker heller ikke uPnP (bruker NAT port mapping) noe som gjør den kilen mhp. ikke-Apple produkter (inter-operabilitet).
Takk, jeg regner med det er derfor nettverksspilleren gir meg beskjed om at tilkopling til TC er "mislykket" og at iMac gir meg beskjed om at "tilkopling mislyktes" gang på gang.

Noen synspunkter på Synology 412+, eller evt andre klare anbefalinger vedr NAS? Dette er helt nytt for meg, men jeg vil gjerne ha en varig og god løsning, gjerne litt fremtidsrettet når jeg først kjøper.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
609
Antall liker
555
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg bruker TimeCapsule som NAS sammen med Bryston BDP-1, og det fungerer helt problemfritt hos meg. Det er altså fult mulig.
Mvh[
RolfQUOTE=larkrla;1619716]
Time capsule egner seg dårlige til streaming enn en dedikert NAS, da denne er mest for lagring.
Den liker heller ikke uPnP (bruker NAT port mapping) noe som gjør den kilen mhp. ikke-Apple produkter (inter-operabilitet).
Takk, jeg regner med det er derfor nettverksspilleren gir meg beskjed om at tilkopling til TC er "mislykket" og at iMac gir meg beskjed om at "tilkopling mislyktes" gang på gang.

Noen synspunkter på Synology 412+, eller evt andre klare anbefalinger vedr NAS? Dette er helt nytt for meg, men jeg vil gjerne ha en varig og god løsning, gjerne litt fremtidsrettet når jeg først kjøper.[/QUOTE]
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg bruker TimeCapsule som NAS sammen med Bryston BDP-1, og det fungerer helt problemfritt hos meg. Det er altså fult mulig.
Mvh[
RolfQUOTE=larkrla;1619716]
Time capsule egner seg dårlige til streaming enn en dedikert NAS, da denne er mest for lagring.
Den liker heller ikke uPnP (bruker NAT port mapping) noe som gjør den kilen mhp. ikke-Apple produkter (inter-operabilitet).
Takk, jeg regner med det er derfor nettverksspilleren gir meg beskjed om at tilkopling til TC er "mislykket" og at iMac gir meg beskjed om at "tilkopling mislyktes" gang på gang.

Noen synspunkter på Synology 412+, eller evt andre klare anbefalinger vedr NAS? Dette er helt nytt for meg, men jeg vil gjerne ha en varig og god løsning, gjerne litt fremtidsrettet når jeg først kjøper.
[/QUOTE]

Meget interessant siden det er BDP-1 jeg også har. Er det noen innstillinger jeg overser som gjør at jeg ikke får dette til, mon tro. Jeg hadde ingen problemer med nedlasting av siste firmware (1.72), ipad-programmet ser TCèn min, men jeg får en merkelig beskjed ved forsøk på å aktivere denne under NAS-innstillingene i bdp1-programmet. Ruteren min ser både bdp-1 og TC som deler av det lokale nettverket, så alle tilkoplinger ser riktige ut. Fildeling er satt på i IOS, det samme i itunes.

Edit: det er kanskje "deling i hjemmet" eller "homeshare" som ikke er aktivert i itunes? Får sjekke dette i kveld.
Edit: sjekket, hjemmedeling var aktivert.
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Noen synspunkter på Synology 412+, eller evt andre klare anbefalinger vedr NAS? Dette er helt nytt for meg, men jeg vil gjerne ha en varig og god løsning, gjerne litt fremtidsrettet når jeg først kjøper.
Bra valg dette. Bruker 712+ med SSD, selv.
QNAP er også bra.
Merk at du kan installere en uPNP server (Minimserver) sammen med Java direkte på Synology'en.
Da slipper du å ha computeren på når du streamer, hvis du har en render (musikkserver) i anlegget.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Noe i tvil nå. Det hadde vært artig å få til å bruke TC som NAS når jeg vet det er mulig. TC står i bromodus, bruker en Netgear-ruter i det kablede nettverket, TC står for wifi.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
609
Antall liker
555
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Noe i tvil nå. Det hadde vært artig å få til å bruke TC som NAS når jeg vet det er mulig. TC står i bromodus, bruker en Netgear-ruter i det kablede nettverket, TC står for wifi.
Min TC står som router, kablet til BDP-1, WiFi aktivert og IPad som kjører MPad til styring.

Mvh Rolf
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
TC står i bromodus, bruker en Netgear-ruter i det kablede nettverket.
Ja, dette er viktig, slik at du ikke opererer med 2stk. DHCP servere i nettverket.
Har du satt statisk IP på komponentene med unntak av iDevices (anbefales)?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Noe i tvil nå. Det hadde vært artig å få til å bruke TC som NAS når jeg vet det er mulig. TC står i bromodus, bruker en Netgear-ruter i det kablede nettverket, TC står for wifi.
Min TC står som router, kablet til BDP-1, WiFi aktivert og IPad som kjører MPad til styring.

Mvh Rolf
TC står i bromodus, bruker en Netgear-ruter i det kablede nettverket.
Ja, dette er viktig, slik at du ikke opererer med 2stk. DHCP servere i nettverket.
Har du satt statisk IP på komponentene med unntak av iDevices (anbefales)?
Nei, har ikke satt statisk IP. Skal prøve det. Netgear-ruteren har tildelt TC en IP-adresse(?)
BDP1-programmet gir beskjed om noe slikt som "det ser ut til at du forsøker tilkopling til en enhet som gir seg selv (self assigned) IP, og at det dermed kan oppstå vanskeligheter med tilkopling e.l. IP adressen som dukker opp i BDP-programmet under TC, er en helt annen enn den som er tildelt av Netgear-ruteren.

Innrømmer at dette går noe utover min forstand, men er veldig lærevillig og interessert i å finne ut av dette.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
609
Antall liker
555
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
TC står i bromodus, bruker en Netgear-ruter i det kablede nettverket.
Ja, dette er viktig, slik at du ikke opererer med 2stk. DHCP servere i nettverket.
Har du satt statisk IP på komponentene med unntak av iDevices (anbefales)?
Nei, har ikke satt statisk IP. Skal prøve det. Netgear-ruteren har tildelt TC en IP-adresse(?)
BDP1-programmet gir beskjed om noe slikt som "det ser ut til at du forsøker tilkopling til en enhet som gir seg selv (self assigned) IP, og at det dermed kan oppstå vanskeligheter med tilkopling e.l. IP adressen som dukker opp i BDP-programmet under TC, er en helt annen enn den som er tildelt av Netgear-ruteren.

Innrømmer at dette går noe utover min forstand, men er veldig lærevillig og interessert i å finne ut av dette.
Hvis du må ha den Netgear routern med foreslår jeg at du kobler den etter TC'n altså fra modem til TC ,fra TC til Netgear. BDP kablet til TC og vips alt i orden. TC som Router, Netgear i bridge.

MVH.
Rolf
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
TC står i bromodus, bruker en Netgear-ruter i det kablede nettverket.
Ja, dette er viktig, slik at du ikke opererer med 2stk. DHCP servere i nettverket.
Har du satt statisk IP på komponentene med unntak av iDevices (anbefales)?
Nei, har ikke satt statisk IP. Skal prøve det. Netgear-ruteren har tildelt TC en IP-adresse(?)
BDP1-programmet gir beskjed om noe slikt som "det ser ut til at du forsøker tilkopling til en enhet som gir seg selv (self assigned) IP, og at det dermed kan oppstå vanskeligheter med tilkopling e.l. IP adressen som dukker opp i BDP-programmet under TC, er en helt annen enn den som er tildelt av Netgear-ruteren.

Innrømmer at dette går noe utover min forstand, men er veldig lærevillig og interessert i å finne ut av dette.
Hvis du må ha den Netgear routern med foreslår jeg at du kobler den etter TC'n altså fra modem til TC ,fra TC til Netgear. BDP kablet til TC og vips alt i orden. TC som Router, Netgear i bridge.

MVH.
Rolf
Vel, jeg må muligens ikke ha med Netgear-ruteren(?) Jeg har vært innom tanken med å bytte plass mellom disse, men kanskje Netgear-ruteren er overflødig. Det innebærer dog å plassere TC ved siden av modemet i dataskapet og la denne fungere både som wifi- og ethernet-router. Tenker jeg rett da?

LK
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Nei, har ikke satt statisk IP. Skal prøve det. Netgear-ruteren har tildelt TC en IP-adresse(?)
BDP1-programmet gir beskjed om noe slikt som "det ser ut til at du forsøker tilkopling til en enhet som gir seg selv (self assigned) IP, og at det dermed kan oppstå vanskeligheter med tilkopling e.l. IP adressen som dukker opp i BDP-programmet under TC, er en helt annen enn den som er tildelt av Netgear-ruteren.

Innrømmer at dette går noe utover min forstand, men er veldig lærevillig og interessert i å finne ut av dette.
Hvis du må ha den Netgear routern med foreslår jeg at du kobler den etter TC'n altså fra modem til TC ,fra TC til Netgear. BDP kablet til TC og vips alt i orden. TC som Router, Netgear i bridge.

MVH.
Rolf
Vel, jeg må muligens ikke ha med Netgear-ruteren(?) Jeg har vært innom tanken med å bytte plass mellom disse, men kanskje Netgear-ruteren er overflødig. Det innebærer dog å plassere TC ved siden av modemet i dataskapet og la denne fungere både som wifi- og ethernet-router. Tenker jeg rett da?

LK
Ja, men hvis du har litt lengde på cat.5 WAN kabelen, så trenger vel ikke TC i prinsippet stå rett ved siden av modemet hvis dette er upraktisk.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Nei, har ikke satt statisk IP. Skal prøve det. Netgear-ruteren har tildelt TC en IP-adresse(?)
BDP1-programmet gir beskjed om noe slikt som "det ser ut til at du forsøker tilkopling til en enhet som gir seg selv (self assigned) IP, og at det dermed kan oppstå vanskeligheter med tilkopling e.l. IP adressen som dukker opp i BDP-programmet under TC, er en helt annen enn den som er tildelt av Netgear-ruteren.

Innrømmer at dette går noe utover min forstand, men er veldig lærevillig og interessert i å finne ut av dette.
Hvis du må ha den Netgear routern med foreslår jeg at du kobler den etter TC'n altså fra modem til TC ,fra TC til Netgear. BDP kablet til TC og vips alt i orden. TC som Router, Netgear i bridge.

MVH.
Rolf
Vel, jeg må muligens ikke ha med Netgear-ruteren(?) Jeg har vært innom tanken med å bytte plass mellom disse, men kanskje Netgear-ruteren er overflødig. Det innebærer dog å plassere TC ved siden av modemet i dataskapet og la denne fungere både som wifi- og ethernet-router. Tenker jeg rett da?

LK
Ja, men hvis du har litt lengde på cat.5 WAN kabelen, så trenger vel ikke TC i prinsippet stå rett ved siden av modemet hvis dette er upraktisk.
Modemet står inne i et stort el-skap, jeg kan sikkert borre et hull i det, trekke kabelen gjennom og sette TC på utsiden. Får se hva jeg får til.

Tusen takk for bidrag og hjelp, alle sammen.

LK
 
Topp Bunn