Tilstand på delefilter

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Hei,

Kanskje et litt dumt spørsmål, men jeg lurer på hvorfor den metall delen på noen av coilene er høyere eller lavere. Er dette et tegn på at noe galt, eller skal det være slik?

Dette er helt ukjent for meg, så må bare spørre.

20231129_095202.jpg
 

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Kan være et forsøk på å tune induktansen... sitter alle kjernene fast med lim???

Ser nå at det er likt på begge delefilter. Fant også en video på nett av samme høytalere, der også så det slik ut, så da skal det kanskje bare være sånn?

Ja, de sitter fast, så da er de vel lim fast?
 

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Skyver man en jernkjerne ut og inn i en spole, regulerer man ytelsen til spolen. Induktans om jeg husker rett? Forstår i alle fall dette konseptet, noe radioteknikk i bildet her, men overlater til mer oppdaterte mennesker å forklare dette inn i beinet :)
 

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Skyver man en jernkjerne ut og inn i en spole, regulerer man ytelsen til spolen. Induktans om jeg husker rett? Forstår i alle fall dette konseptet, noe radioteknikk i bildet her, men overlater til mer oppdaterte mennesker å forklare dette inn i beinet :)

Ok. Prøvde å kjenne på en av dem, men virker som de sitter fast, men jeg prøvde ikke å klemme veldig hardt da jeg ikke ville risikerer å ødelegge noe. Det skal vel kanskje bare være slik...
Måtte bare spørre da jeg var litt nysgjerrig :)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.396
Antall liker
3.428
Torget vurderinger
0
Järnkärnan ökar induktansen i spolen. Man behöver alltså inte använda lika lång koppartråd som i en motsvarande luftlindad spole. Man kan "tune" induktansen genom att skjuta järnkärnan olika långt in i spolen. Spolar ska aldrig skruvas fast med magnetisk skruv. Induktansen ökar p g a skruven.
 

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Jeg forstår. Årsaken til spørsmålet mitt var bekymring for at metallet på noen av dem (som vist på bildet) var høyere i forhold til de første. Jeg trodde det kunne indikere en feil, for eksempel at de hadde "sklidd" ut eller løsnet fra limet. Nå forstår jeg imidlertid at dette er normalt.

Jeg har kun nå nylig begynt å undersøke diverse komponenter i et delefilter, for å lære mer om hvordan det fungerer, spesielt med eldre høyttalere som i dette tilfellet, da noen av komponentene mest sannsynlig kommer til å trenge en utskifting i nærmeste fremtid.
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.829
Antall liker
2.396
Sted
Portugal
Hvorfor tror du komponenter må byttes?

Lest på nettet at noen bytter komponenter?

Du vet ikke om noe er feil.

Hvordan skal du finne ut om noe må byttes uten måleutstyr og kunnskap om elektronikk?

De du leser om som holder på å bytte komponenter har heller ikke nødvendig kompetanse.

Hvis det virker, gjør ingenting.
 

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Jeg tror ikke nødvendigvis at noe må byttes, men basert på det jeg har lest og sett i videoer på nett, anbefales det å vurdere å bytte kondensatorer når de begynner å bli gamle.

Jeg er usikker på produksjonsåret til Chario Hiper 4 Mk2 (delefilteret på bildet), men jeg mener de er fra sent på 80-tallet, så da kan det være en idé å vurdere oppgradering av noen komponenter, eller?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.013
Antall liker
11.423
Sted
Ytterst i havgapet...
Denne "oppgraderingssjuka" er i hovedsak noe som drives av glade entusiaster som svært ofte dessverre ikke har peiling på hva de holder på med, -dvs man forliter seg på rykter, løse påstander og hear-say.. i de senere år mye basert på påstander man finner på nett.... Det er ikke dermed sagt at feil ikke kan oppstå, men med høyttalere vil man stort sett høre det hvis det oppstår en feil... Filtrene dine inneholder tydeligvis en del bipolare kondensatorer, - mest sannsynlig i bassdelen og lavpassdelen av en evt mellomtone (?) Hvis du evt skulle "oppgradere" disse med filmkondensatorer, får du overhodet ikke plass på kortet, men ender med et skjærereir av komponenter på ledningsstumper, som igjen i stor grad ødelegger det man prøvde på å vinne... Det kan godt hende at det blir små endringer, men oftest er det endringen i seg selv som får folk til å innbille seg at "nu blev alt så meget bedre.." mens det i høyden kanskje ble en liten endring uten at noe egentlig ble bedre... Et annet poeng er at forskjeller i toleranse og verdier generelt også kan gi små endringer... men ble det egentig bedre - eller bare annerledes ???
 

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Takk for innspillet, @Aurora. Som nevnt, er temaet rundt delefilter nytt for meg, så jeg setter stor pris på ærlige tilbakemeldinger. Når man mangler egen erfaring, søker man naturlig nok kunnskap på nettet, der det ofte blir foreslått at det enkleste og beste kan være å bytte ut deler, osv.

Selv har jeg ikke registrert noe som tyder på behov for endringer da jeg synes det låter helt topp, men jeg tenkte det var lurt å sjekke her på forumet i tilfelle noen med langt mer kunnskap hadde andre synspunkter.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.013
Antall liker
11.423
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er på godt og vondt problemet med det (u)lyksalige internettet.... det er fullt av "både vist og gale" ...... en fantastisk kilde til informasjon, - men....... :cool:
 

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Det er på godt og vondt problemet med det (u)lyksalige internettet.... det er fullt av "både vist og gale" ...... en fantastisk kilde til informasjon, - men....... :cool:
Sant nok. Takk igjen! Da tenker jeg at de får være slik dem er, til jeg eventuelt merker noe forskjell 👍
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.885
Antall liker
10.717
Torget vurderinger
10
Det er «aldri» noe å hente på å tukle med originale delefiltre.
Risikoen for å degradere lyden er stor ved at verdiene endres pga annen dcr verdi i spolene feks som nevnt over ifb induktans.

Med mindre man har svært flotte 60-70 talls typ blå JBL, Altec, TAD, Tannoy etc i 6 sifret prisklasse da. Det blir stilig, er det verdt det? Tja 😎

PS! Når vi har bygget nytt filter til Dali 104 DXT som mange har fulgt med på er det nettopp fordi vi har puttet inn ny diskant (DXT) og da er filteret 100% annerledes.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.885
Antall liker
10.717
Torget vurderinger
10
Sklir litt ut her nå 🤭

Men skal man først oppgradere eksisterende delefilter med nøye utvalgte verdier på alt, ja da funker det. Og hvis man tar den helt ut så koster det nærmere kr 200.000,- med dagens priser. ….. bare for filterne.

 

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Takk, @Hornlyd.

Chario Hiper 4 mk2 er høyttalere jeg har lett etter i flere år nå, men tør ikke påstå at jeg ville ha vært villig til å legge så mye som 200k i dem 🙂

Flott med masse tilbakemeldinger på temaet. Det gjør læreprosessen mye enklere! 👍
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.885
Antall liker
10.717
Torget vurderinger
10
Bare hyggelig.
Jeg synes også det er litt «kos» med komponenter i tradisjonelle systemer.
Det du kan gjøre er å partere delefilteret bit for bit og måle alle verdiene nøyaktig for deretter å bygge det med nye komponenter. Har du en drømmehøyttaler så ville jeg kanskje også gjort det selv (uten at det er fornuftig 🤭).
Problemene er at da må du også finne ut av dcr verdien i spolene, jeg aner ikke hvordan man gjør det. Kanskje noen andre vet?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.885
Antall liker
10.717
Torget vurderinger
10
Dette er over mitt nivå:


The actual way to measure an Inductor’s DCR value is by using a Kelvin sensing path across the leads and applying current across the Inductor
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.885
Antall liker
10.717
Torget vurderinger
10
Man kan jo også gjøre en skjønnsmessig vurdering:

Luft eller jernkjerne?
Verdi i mH?
Tykkelse på tråd i AWG?

Og kikke i tabellene til Jantzen og se sånn ca hvilke verdier man havner på.

Det blir nok ganske nøyaktig da.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.885
Antall liker
10.717
Torget vurderinger
10
I høyttalerne dine er det jo ikke verdens beste komponenter. Ser det er billige elektrolytter

Skulle du lagd et bra filter fra Jantzen med de røde kondensatorene, grønne eller grå motstander og luftspoler så koster det kanskje 3-4000,-

 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.179
Antall liker
4.388
Torget vurderinger
1
Bare hyggelig.
Jeg synes også det er litt «kos» med komponenter i tradisjonelle systemer.
Det du kan gjøre er å partere delefilteret bit for bit og måle alle verdiene nøyaktig for deretter å bygge det med nye komponenter. Har du en drømmehøyttaler så ville jeg kanskje også gjort det selv (uten at det er fornuftig 🤭).
Problemene er at da må du også finne ut av dcr verdien i spolene, jeg aner ikke hvordan man gjør det. Kanskje noen andre vet?
DC motstanden i spolene er det enkleste, helt vanlig multimeter (bare pass på at det er motstanden i spolen en måler). Induktans og kapasitans er litt værre. Men LCR multimetere koster ikke så mye. Se f.eks.
https://www.elfadistrelec.no/no/tes...0105?currentPage=1&pageSize=50&sort=Price:asc

Før en ev går videre med å vurdere å modifisere delefilteret er det en fordel å tegne det opp som et enkelt kretsskjema så er det lettere å se hva en har å jobbe med og vurdere hva en ev bør/kan/vil gjøre. Det kan også være kjekt å sette det inn i en SPICE simulator for å simulere overføringsfunksjoner og toleranser mm. f.eks. virkningen av høyere eller lavere seriemotstand i spolene.

mvh
KJ
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.885
Antall liker
10.717
Torget vurderinger
10
Har LCR av beste kvalitet (den røde) men jeg får ikke verdier på små og moderate spoler?

kapastians og induktans måles i stor stil her inklusive nedvinkling av spoler og ditto 1200 graders brenning av lakk
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.040
Antall liker
4.412
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Jeg har donert mye til han der, måtte henge i talje for å plassere ut komponentene.:)

I enkelte konstruksjoner har jeg sett motstander som bruner / svir printplaten de sitter på.
Ingenting å tape på å skifte ut til motstander med høyere W-verdi når man først har observert ståa. Gamle lytter kan også pensjoneres.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.885
Antall liker
10.717
Torget vurderinger
10
Mens vi først er i loopen.
Alle er vel enige om at det er verdt å:

- Bruke polypropylen kondensatorer
- Luftspoler i diskanten (hvertfall i serie)

Men hva med motstandene? Er keramiske kistemotstander så dårlige som noen noen vil ha det til? Og låter metalloxid metallisk?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.179
Antall liker
4.388
Torget vurderinger
1
Har LCR av beste kvalitet (den røde) men jeg får ikke verdier på små og moderate spoler?

kapastians og induktans måles i stor stil her inklusive nedvinkling av spoler og ditto 1200 graders brenning av lakk
Ja det er altid vanskelig å få gode målinger når en nærmer seg nedre (eller øvre) grense av hva måleinstrumentet takler, og det kan være viktig å være oppmerksom på hvilke feil som introduseres i målingene (f.eks. motstand, induktans og kapasitans i kontakter, prober og ledninger mellom instrumentet og testobjektet). Skal en måle særlig lave motstandsverdier med noen presisjon ender en fort opp med spesialinstrumenter med kelvin-klemmer, og forgnertierne kan fly ganske fort. Her er kanskje et av de billigste i denne sjangeren:
https://www.ebay.com/itm/195809913339?hash=item2d972e29fb:g:tpoAAOSwdq9kgZX4&amdata=enc:AQAIAAAAwMvq2kwixR0LDriiTrCws589SstKvngkLE8P5JLtoJNne9UpnQQkMrEnO1c4vqx+eY6V9mbkEa+pHic8w6zomG7Pn6oWZaMzLwOZlR5jDdUgj4HdBQYbh5Kas9ICknoClNMF0R/yyGMCwusvCJyuypwhe0W3c9MYS8bLBSDDO+2Je6ddBBMaXuekWbZ2VvYBN/vajrf0g3dQi8GcN3qnGwJ+Pc11Rt/PwDh6WRU8jte7LCNDS3vMbs32qeBkDW/c+w==|tkp:Bk9SR9Sus56HYw

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.013
Antall liker
11.423
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er da vel selvsagt at metallfim låter metallisk, og slike gamle keramikkmotstander låter... tja- kvasst og skrikende.. nærmest keramisk??
Alt dette finner man da utvetydig forklart på nettet, og ikke meinst på YT....
 
  • Liker
Reaksjoner: oen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.179
Antall liker
4.388
Torget vurderinger
1
Mens vi først er i loopen.
Alle er vel enige om at det er verdt å:

- Bruke polypropylen kondensatorer
- Luftspoler i diskanten (hvertfall i serie)

Men hva med motstandene? Er keramiske kistemotstander så dårlige som noen noen vil ha det til? Og låter metalloxid metallisk?
Det er veldig avhengig av hvilken funksjon komponentene har i delefilteret. Også kan det jo godt hende at skavankene som en komponent ev introduserer passer til HT og lytterens smak og behag.

Min ringe erfaring og mening : polypropylenkondensatorer er stort sett lytefrie; keramiske trådmotstander har et ufortjent dårlig rykte; luftspoler er fint men pass på hvordan de står ift omkringliggende magnetfelter/spoler; og det finnes dårlige varianter innenfor nær sagt alle produktkategorier (dvs sjekk produsentens dokumentasjon av ytelse og konstruksjon, og vær skeptisk til produsenten som ikke er glad i å dokumentere).

mvh
KJ
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.630
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Kjeramiske motstander er det vel fortsatt noen produsenter som bruker. Jeg har brukt metallfilm i diskanten. Hører ikke noe forringelse i bånd diskantene.
 

SD88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
124
Antall liker
47
Sted
Norge
Det er underholdende å se denne tråden utvikle seg, selv om mye av det som diskuteres for øyeblikket er fullstendig gresk for meg 😅
 
Topp Bunn