Tilfellet Torgersen (de gjør det igjen!)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Håper virkelig noen følger opp denne kommisjonen. Fikk ikke til linken om ære jeg, fikk en feilmelding.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Litt ekkelt med slike saker. At en anke blir katagorisk avist på en slik måte er ikke bra for rettssikkerheten.
Skyldig eller ikke Torgersen burde ha krav på en gjenåpning av saken slik at man med dagens teknologi og forhåpentligvis en objektiv etterforskning kan komme til bunns i denne saken en gang for alle.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Dere får ikke åpnet Pdf filen på siden nei... Kjører dere Mozilla? Jeg ser det er brukt "Æ" i tittelen. Det er tydeligvis ikke bare her på forumet Æ er omstridt. Nettlesere er heller ikke glad i det. Må få rettet det opp!
Litt synd, for den artikkelen er god.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg fikk meldingen:

File does not begin with '%PDF-'.


i microsoft internet explorer..
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Takk for tilbakemeldinger! Blir nesten litt paranoid... Jeg har nå prøvd i samtlige nettlesere på markedet, og alt ser greit ut. Veldig merkelig.

Dere kan gå inn her:

www.kriminalpolitikk.no

Gå inn på "ukens spalte": les mer...

Gå helt ned på siden til -Uke 36 Et spørsmål om ære?

Dette er virkelig litt rart.
 
A

Affa

Gjest
Stans surret. Torgersen er en grov morder som har overbevist seg selv om at han er uskyldig. Ferdig med det. Han vil heller ikke avgi DNA.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.120
Antall liker
9.429
Takk for tilbakemeldinger! Blir nesten litt paranoid... Jeg har nå prøvd i samtlige nettlesere på markedet, og alt ser greit ut. Veldig merkelig.

Dere kan gå inn her:

www.kriminalpolitikk.no

Gå inn på "ukens spalte": les mer...

Gå helt ned på siden til -Uke 36 Et spørsmål om ære?

Dette er virkelig litt rart.
Virker hos meg.
 
A

Affa

Gjest
Litt ekkelt med slike saker. At en anke blir katagorisk avist på en slik måte er ikke bra for rettssikkerheten.
Skyldig eller ikke Torgersen burde ha krav på en gjenåpning av saken slik at man med dagens teknologi og forhåpentligvis en objektiv etterforskning kan komme til bunns i denne saken en gang for alle.
Hvorfor det? Skal staten kaste bort enda mer ressurser på den morderen? Hva blir det neste? Holder han ikke kjeft snart kan de legge han inn på Gaustad.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Hadde man gjort en grundig etterforskning i utgangspunktet, hadde man spart ressurser ja.
Regner med at du er fiendtlig innstillt til våre gjeldende rettsprinsipper affa? Blandt annet dette med at det er bedre at 10 skyldige går fri, enn at 1 uskyldig straffes. Inntill den dagen du selv er på feil sted til feil tid, synes du vel at dette er et rivende galt prinsipp?
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Jeg fikk meldingen:

File does not begin with '%PDF-'.


i microsoft internet explorer..
Om browseren ikke funker.
Høyreklikk og lagre til desktoppen eller annet sted.
Åpne med Acrobat. (evt. rename fila først)...funka hos meg.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Stans surret. Torgersen er en grov morder som har overbevist seg selv om at han er uskyldig. Ferdig med det. Han vil heller ikke avgi DNA.
Det er fullt mulig. Men mange andre enn Torgersen selv er OGSÅ overbevist om mannens uskyld.
Har du en link som viser at han nekter å ta DNA-prøve? Det jeg har lest er at de biologiske spor er forsvunnet / ødelagt, slik at DNA ikke vil kunne løse saken uansett.(ikke link til det, dessverre)

Honkey


EDIT: Affa og andre kan lese her: http://www.torgersensaken.no/tgsemartikkel.asp

Enkel gjennomgang av sakens fakta.
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Hvorfor det? Skal staten kaste bort enda mer ressurser på den morderen? Hva blir det neste? Holder han ikke kjeft snart kan de legge han inn på Gaustad.
I sannhet passende ord fra ett neo-nazi svin som deg ;-)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Det funket da jeg gjorde som Boffen sa, lagret under annet navn og åpnet da...

Det er bare dette dokumentet som har et problem, jeg kommer inn på siden, bør nok skifte navn på filen.(uke 36...)
 
A

Affa

Gjest
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1562243.ece

"Nekter DNA

Kommisjonen trekker også frem at Torgersen har nektet å avgi DNA-prøve til etterforskerne. Fra den dreptes kåpe er det sikret hårstrå som kan stamme fra en gjerningsmann, og med dagens teknologi ville det være en smal sak å DNA-teste dette opp mot en prøve fra Fredrik Fasting Torgersen. Dette nekter imidlertid Torgersen å bli med på. Argumentet hans er at hårstråene kan være stjålet fra ham og plantet på åstedet.

Dette sammenholdt med flere andre ting Torgersen ikke har vært villig til å si noe om, gir etter kommisjonens mening «grunn til å stille spørsmål ved hans vilje til å bidra til oppklaring av saken»."
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det er en skam at han ikke får gjenopptatt saken sin.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1562243.ece

"Nekter DNA

Kommisjonen trekker også frem at Torgersen har nektet å avgi DNA-prøve til etterforskerne. Fra den dreptes kåpe er det sikret hårstrå som kan stamme fra en gjerningsmann, og med dagens teknologi ville det være en smal sak å DNA-teste dette opp mot en prøve fra Fredrik Fasting Torgersen. Dette nekter imidlertid Torgersen å bli med på. Argumentet hans er at hårstråene kan være stjålet fra ham og plantet på åstedet.

Dette sammenholdt med flere andre ting Torgersen ikke har vært villig til å si noe om, gir etter kommisjonens mening «grunn til å stille spørsmål ved hans vilje til å bidra til oppklaring av saken»."
Linken er grei, den, men man kan vel også uten særlig tvil hevde at det er flere enn Torgersen der man "kan stille spørsmål om deres vilje til oppklaring av saken". Torgersen hadde alibi, dessuten er alle bevis i saken svær nær direkte motbevist, slik juristene ser det. Jeg begriper rett og slett ikke hva som holder igjen en ny rettsbehandling. Dette ender nok i menneskerettsdomstolen, og det vil ikke undre meg om Norge nok en gang går på en smell.

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Torgersen hadde alibi!!!!!!!! HAHAHAHAHAAHAHAAHAH. Selv ikke de blaute tullingene i høyesterett trodde på ham. Torgersen er en rå seksuelt drevet drapsmann. Et svin.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hvorfor? Hva med Viggo Kristiansen? Jan Helge Andersen ?
Jan Helge Andersen har tilstått, Affa. I tillegg foreligger her en del beviser som ennnå ikke er gjendrevet. Jeg har heller ikke hørt noe om at noen av dem jobber for å få saken gjenoptatt?

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Hva så? Fritz moen tilstod også. Historien er full av løgnhalser.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Torgersen hadde alibi!!!!!!!! HAHAHAHAHAAHAHAAHAH. Selv ikke de blaute tullingene i høyesterett trodde på ham. Torgersen er en rå seksuelt drevet drapsmann. Et svin.

) Det skulle være godtgjort utenfor rimelig tvil at det var nå avdøde Gerd Kristiansen som var damen på besøk hos Torgersen mordnatten. Dette faktum bekrefter Torgersens alibi.

Politi og påtalemyndighet holdt tilbake informasjon om vitner som meldte seg om Gerd Kristiansen mens rettssaken pågikk (kollegaer i skotøybutikken der hun jobbet).
Dette er straffbart, og forhindret Torgersen fra å få sitt alibi bekreftet.


Vi avventer ny lattersalve fra den gamle, ravende helt.

Honkey
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hva så? Fritz moen tilstod også. Historien er full av løgnhalser.
Fritz Moen var særs ressurssvak. Les Hestenes' glimrende bøker "Kamp i sort kappe" og "Underveis med hvite hansker". Moen hadde få begreper om hva som foregikk rundt ham; han gjorde det han trodde de ønsket han skulle gjøre. Moen-saken er på alle måter en tragedie og en skamplett i rettshistorien.

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Hvilken idiot sier dette og ikke minst tror på dette? En av "venne" hans? Ikke byretten, ikke lagmannsretten ikke høyesterett ikke kommisjonen.

Alle drapsmenn er tragisk, også Torgersen. Det er ekstra tragisk at griske og lavpannede jurister, samt skabbete mikke mus etterforskere forsøker å sko seg på en gammel skurk som egentlig bare burde drukket seg i hjel.
 
A

Affa

Gjest
Fritz Moen var særs ressurssvak. Les Hestenes' glimrende bøker "Kamp i sort kappe" og "Underveis med hvite hansker". Moen hadde få begreper om hva som foregikk rundt ham; han gjorde det han trodde de ønsket han skulle gjøre. Moen-saken er på alle måter en tragedie og en skamplett i rettshistorien.

Honkey
Fritz Moens sak kan ikke sammenlignes med Torgersen. Jeg trakk han inn fordi han tilstod som akkurat Baneheia-faen for å belyse det absurde i at du tydeligvis mener at en tilståelse i seg selv er bevis godt nok. En tilståelse er i seg selv null verdt.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg er enig i at han burde fått opp saken sin på nytt, men det er da samtidig merkelig at han nekter å avgi DNA. Dette gjør bare mistanken mot ham sterkere, hva har han å tape på å avgi DNA? Om det finnes et slikt spor er det vel ingen den gang som visste at dette ville kunne brukes som bevis idag og dermed plante det, og om man planter et nytt hår i dag vil vel dette kunne avsløres, han har vel neppe samme hårfarge nå som da.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hvilken idiot sier dette og ikke minst tror på dette? En av "venne" hans? Ikke byretten, ikke lagmannsretten ikke høyesterett ikke kommisjonen.

Alle drapsmenn er tragisk, også Torgersen. Det er ekstra tragisk at griske og lavpannede jurister, samt skabbete mikke mus etterforskere forsøker å sko seg på en gammel skurk som egentlig bare burde drukket seg i hjel.
Jeg er usikker på din agenda, gamle ørn, men føler vel at dine rabiate angrep på enkeltskjebner har en eller annen historisk årsak i ditt eget liv. Men jeg skal nå en gang la det ligge; uten at vi hadde hatt mennesker som Tore Sanberg og Ståle Eskeland, for å nevne to, så hadde vi fortsatt ansett uskyldige mennesker som skyldige. Muligens er det slik også i denne saken. Det som undrer meg er at vi ikke kan gjøre ALT for å finne det ut, så lenge det hersker så åpenbar tvil rundt så å si ALLE sakens aspekter.

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Jeg er enig i at han burde fått opp saken sin på nytt, men det er da samtidig merkelig at han nekter å avgi DNA. Dette gjør bare mistanken mot ham sterkere, hva har han å tape på å avgi DNA? Om det finnes et slikt spor er det vel ingen den gang som visste at dette ville kunne brukes som bevis idag og dermed plante det, og om man planter et nytt hår i dag vil vel dette kunne avsløres, han har vel neppe samme hårfarge nå som da.
Hvorfor? Skal vi kaste bort mer penger på en gammel morder når ærlige mennesker dauer i sykehuskø?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Hvorfor? Skal vi kaste bort mer penger på en gammel morder når ærlige mennesker dauer i sykehuskø?
Så lenge det er tvil bør det sjekkes opp i. Vi kaster bort en masse penger på dummere ting enn dette.
 
P

Parelius

Gjest
Hvorfor? Skal vi kaste bort mer penger på en gammel morder når ærlige mennesker dauer i sykehuskø?
Den begrunnelsen hadde jeg aldri trodd jeg skulle høre fra din munn. Standpunktet er ditt, begrunnelsen tilhører svampede politikere.
 
A

Affa

Gjest
Jeg er usikker på din agenda, gamle ørn, men føler vel at dine rabiate angrep på enkeltskjebner har en eller annen historisk årsak i ditt eget liv. Men jeg skal nå en gang la det ligge; uten at vi hadde hatt mennesker som Tore Sanberg og Ståle Eskeland, for å nevne to, så hadde vi fortsatt ansett uskyldige mennesker som skyldige. Muligens er det slik også i denne saken. Det som undrer meg er at vi ikke kan gjøre ALT for å finne det ut, så lenge det hersker så åpenbar tvil rundt så å si ALLE sakens aspekter.

Honkey
Da kan ingen dømmes. Enkelt og greit.

Når samtlige instanser er prøvet, utallige kommisjoner og utvalg har vurdert dette er det på tide å innfinne seg med fakta. Det er skandaløst at det er brukt ressurser på svinet etter avslaget i høyesterett. Saken er krystallklar. Dette er Norge ikke USSR med Jezjov.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hvorfor? Skal vi kaste bort mer penger på en gammel morder når ærlige mennesker dauer i sykehuskø?
Skal det være greit med justismord, bare sykehuskøene blir mindre ? Hm....
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg er enig i at han burde fått opp saken sin på nytt, men det er da samtidig merkelig at han nekter å avgi DNA. Dette gjør bare mistanken mot ham sterkere, hva har han å tape på å avgi DNA? Om det finnes et slikt spor er det vel ingen den gang som visste at dette ville kunne brukes som bevis idag og dermed plante det, og om man planter et nytt hår i dag vil vel dette kunne avsløres, han har vel neppe samme hårfarge nå som da.
Jeg kan tenke meg en årsak: Vi later som om Torgersen ER uskyldig. I løpet av alle disse år har han møtt en ting ustanselig: Myndighetene VIL IKKE gjøre retrett UANSETT! Det aller beste for dem ville selvsagt være en ugjendrivelig bevis. Sett deg nå i Torgersens sted. Det er ikke urimelig at han er særdeles paranoid etter alt han har opplevd. Det er fullt mulig han tror noen er ute etter ham, faktisk. Ergo er det fort å tenke at OM de ønsker å fabrikere et ugjendrivelig bevis, så er DNA muligheten deres. Og de kan for faen begynne med å forklare alle feil som ligger i saken allerede.
Som sagt: Sett fra Torgersens sted er det greit å forstå, rasjonelt eller ei.

Honkey
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Da kan ingen dømmes. Enkelt og greit.

Når samtlige instanser er prøvet, utallige kommisjoner og utvalg har vurdert dette er det på tide å innfinne seg med fakta. Det er skandaløst at det er brukt ressurser på svinet etter avslaget i høyesterett. Saken er krystallklar. Dette er Norge ikke USSR med Jezjov.
Det ovenstående er fylleralling. Vi er ute etter rettssikkerhet her. Slik saken NÅ står kan det minne svært om ditt USSR-forslag, der Staten bestemmer over sannheten. Det er MER ENN NOK rent juridisk i denne saken til å få den inn i rettssalen igjen.

Honkey
 
Topp Bunn