Tilbud på Berlinerboller

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Jeg kjøpte meg lunch i nærbutikken i dag. Hadde lyst på litt dessert etter salaten, derfor plukket jeg meg en berlinerbolle m/ vaniljekrem og puttet den i en pose. Da oppdage jeg det lille prisskiltet hvor det stod skrevet: Tilbud: 1 for kr. 10,90 og 2 for kr. 10,-. Jeg gjorde betjeninga oppmerksom på "feilen", men da fikk jeg et bryskt og kontant svar tilbake: Nei, det er ikke feil. Det bare er sånn!
(Jeg puttet 2 Berlinerboller i posen min) :)

Er det vanlig med sånne tilbud ? ::)

Kan jo mere skjønne at Rema selger 4-pack med Kvikk Lunch til 13,80, men skal du kjøpe bare 1, koster den 8,-

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Åhhhh.... nå fikk jeg lyst på Berlinerbolle :eek: :p :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Sikkert en feilproduksjon. Det skal vel være syltetøy i berlinerboller og ikke vanlijekrem vel? Det blir vel litt som å lage skillingsboller med alehånde i stedet for kanel i svingene. Mulig det smaker greit nok, men høres likevel litt snålt ut.

Ellers er jeg noe skeptisk til å koke bakverk i svineister, slikt er vel bedre egnet til såpeproduksjon vel?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Off-topic graver sin egen grav ser jeg - tillat meg å tilføre nok en spiker i kisten:

De beste berlinerbollene er de som har fyll av vanilje. Disse finnes ikke overalt, og det som er enda verre at betjeningen gjerne påstår at produksjonen av disse er sesongbetont. Vanljebollene er fastelavenavhengig eller noe. Dette tror jeg KAN være feil da jeg mener at jeg har funnet vaniljeberlinerboller også når det ikke er fastelaven. Anyway - om du ikke har smakt berlinerbollene med vanilje, HAR du ikke smakt berlinerboller. Versjonen med slitent jorbærsylteøy er pyton i stampen i forhold. Priser og sånt er vel mindre interessant? Det som derimot er psykologisk interessant er hvorfor noen vil finne på å gjøre betjeningen oppmerksom på en mulig pris-feil som favoriserer kunden. Da snakker om er alvorlig Jesus-kompleks...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Gjestemedlem skrev:
Sikkert en feilproduksjon. Det skal vel være syltetøy i berlinerboller og ikke vanlijekrem vel? Det blir vel litt som å lage skillingsboller med alehånde i stedet for kanel i svingene. Mulig det smaker greit nok, men høres likevel litt snålt ut.
Åhh..de med vaniljekrem smaker best! Som under filmfestivalen i Tromsø, på kafeen tilhørende Fokus kino, hvor betjeninga måtte rote rundt i bollen for å finne den siste med vaniljekrem til meg blant alle med syltetøy, men hun gjorde det med et smil: Den er jo best!, sa hun. :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
toriamos skrev:
Det som derimot er psykologisk interessant er hvorfor noen vil finne på å gjøre betjeningen oppmerksom på en mulig pris-feil som favoriserer kunden. Da snakker om er alvorlig Jesus-kompleks...
Jeg handlet på Rema for noen uker siden, jeg kjøpte meg en 6-pack med øl blant noen andre varer. Av sluttsummen skjønte jeg at noe var riv ruskende galt, og skjønte at det var slått inn bare 1 boks, og ikke 6 bokser øl. Jeg så det som selvfølge at jeg skulle betale for de varene jeg tok med meg ut av butikken, og gjorde betjeninga oppmerksom på dette. Og han ble faktisk litt forbauset over at jeg sa ifra.
Dette sier jeg uten å ha en glorie hengende over mitt hode. Det er en selvfølge å rette opp feil når man er oppmerksom på dem.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
toriamos skrev:
Det som derimot er psykologisk interessant er hvorfor noen vil finne på å gjøre betjeningen oppmerksom på en mulig pris-feil som favoriserer kunden. Da snakker om er alvorlig Jesus-kompleks...
For å si det sånn..hvis mange mennesker hadde hatt et alvorlig Jesus-kompleks (i relasjon til hva du skriver her) tror jeg verden hadde vært et litt bedre sted å leve for betydelig flere mennesker. Da tar jeg utgangspunkti hva som er skrevet om jesu liv, hva han sa, og hva han faktisk gjorde.
Man kan bare ta de siste dagers nyheter og se de i en litt større sammenheng. Typer som Harald Langemyhr finner du overalt. De er fokusert på utilstrekkelighet og mangler. De tar alle "lure" veier som finnes for å skaffe mere til seg selv. Selv om de i utgangspunktet har "alt".
Men for å oppdage at de allerede har "alt" må de endre sin bevissthet. Bevissthetsendring er det som må til hvis verden skal endres.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Rar prising er ikke uvanlig, selv om det er uvanlig at totalprisen blir lavere når mengden øker... Det er faktisk mye interessant jeg har oppdaget etter at prislappene på hyllene i dagligvarebutikken har fått enhetspris.

* Som regel koster den store Jarlsberg-pakken mer pr vektenhet enn den lille. (Jeg kjøper som regel to små).
* Som regel koster det lille pestoglasset mindre per enhet enn det store. (Jeg kjøper flere små)
etc.

Jeg tror det har å gjøre med at de små enhetene ofte produseres i så store kvanta at de blir billigere, samt at det sikkert gis større rabatter på storinnkjøp til butikkene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
toriamos skrev:
For å si det sånn..hvis mange mennesker hadde hatt et alvorlig Jesus-kompleks (i relasjon til hva du skriver her) tror jeg verden hadde vært et litt bedre sted å leve for betydelig flere mennesker. Da tar jeg utgangspunkti hva som er skrevet om jesu liv, hva han sa, og hva han faktisk gjorde.
Man kan bare ta de siste dagers nyheter og se de i en litt større sammenheng. Typer som Harald Langemyhr finner du overalt. De er fokusert på utilstrekkelighet og mangler. De tar alle "lure" veier som finnes for å skaffe mere til seg selv. Selv om de i utgangspunktet har "alt".
Men for å oppdage at de allerede har "alt" må de endre sin bevissthet. Bevissthetsendring er det som må til hvis verden skal endres.

Nå må du ikke glemme at Jesus var en troende jøde, og som sådan ville han aldri spist en berliberbolle som er kokt i grisefett. Så hvis du er opptatt av hva Jesus ville gjort, så bør du heller holde deg til skillingsboller og fiskekaker. Og siden smult er et kjøttprodukt er det dobbelt syndig å blande dette med melkeprodukter i vanlijekremen.

Nå gråter nok baby Jesus. :'(

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
roffe skrev:
Rar prising er ikke uvanlig, selv om det er uvanlig at totalprisen blir lavere når mengden øker... Det er faktisk mye interessant jeg har oppdaget etter at prislappene på hyllene i dagligvarebutikken har fått enhetspris.

* Som regel koster den store Jarlsberg-pakken mer pr vektenhet enn den lille. (Jeg kjøper som regel to små).
* Som regel koster det lille pestoglasset mindre per enhet enn det store. (Jeg kjøper flere små)
etc.

Jeg tror det har å gjøre med at de små enhetene ofte produseres i så store kvanta at de blir billigere, samt at det sikkert gis større rabatter på storinnkjøp til butikkene.
Men prisene har også en psykologisk side. Man priser kanskje opp de varene kunden "tror" er billigere. Før var det sånn at poteter i løsvekt var dyrere pr. kg. enn poteter kjøpt i 2,5 kg. pose. Det siste halve året har min lokale Rema butikk kjørt lavere pris pr. kg. på løsvektspotet, kontra det som kjøpes i pose.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
toriamos skrev:

Nå må du ikke glemme at Jesus var en troende jøde, og som sådan ville han aldri spist en berliberbolle som er kokt i grisefett. Så hvis du er opptatt av hva Jesus ville gjort, så bør du heller holde deg til skillingsboller og fiskekaker. Og siden smult er et kjøttprodukt er det dobbelt syndig å blande dette med melkeprodukter i vanlijekremen.

Nå gråter nok baby Jesus. :'(
Ha - ha, all den derre religiøse tøvpraten kom ETTER etter år 33. (Ble ikke Jesus 33 ?). Jesus var opplagt ikke religiøs slik ordet religiøs brukes i dag. Slik jeg ser det.
Så jesus ville garantert spist berlinerboller (bortsett fra at Berlin ikke ekisterte på hans tid, derfor heller ikke bollene.
:)

K

kbwh

Gjest
"Ich bin ein Berliner", sa JFK, totalt uvitende om hva en Berliner er i Berlin.

I disse religionsdebattider er det jo fristende å tenke reinkarnering her. Sånn går det når man tukler med Marilyn Monroe!

G

Gjestemedlem

Gjest
Valentino skrev:
"Ich bin ein Berliner", sa JFK, totalt uvitende om hva en Berliner er i Berlin.
Zum Teufel!

http://en.wikipedia.org/wiki/Ich_bin_ein_Berliner#Jelly_doughnut_urban_legend

Jam doughnut urban legend

A Berliner

According to an urban legend that has no basis in fact and is practically unknown in Germany,[2] Kennedy made a slightly embarrassing grammatical error by saying "Ich bin ein Berliner," referring to himself not as a citizen of Berlin, but as a common pastry:

Kennedy should have said "Ich bin Berliner" to mean "I am a person from Berlin." By adding the indefinite article ein, his statement implied he was a non-human Berliner, thus "I am a jam doughnut".

The legend stems from a play on words with Berliner, the name of a doughnut variant filled with jam or plum sauce that is thought to have originated in Berlin.

In fact, Kennedy's statement is both grammatically correct[3] and perfectly idiomatic, and cannot be misunderstood in context. The urban legend is prevalent only in English-speaking countries but largely unknown in Germany, where Kennedy's speech is considered a landmark in the country's postwar history.[4] The indefinite article ein can be and often is omitted when speaking of an individual's profession or residence but is necessary when speaking in a figurative sense as Kennedy did. Since the president was not literally from Berlin but only declaring his solidarity with its citizens, "Ich bin Berliner" would not have been correct.[5]

I disse religionsdebattider er det jo fristende å tenke reinkarnering her. Sånn går det når man tukler med Marilyn Monroe!
Det finnes sikkert også verre måter å fordrive tid på enn å tukle med Marilyn, så risikoen for en omtur ekstra på veien mot nirvana synes som en kostnad verdt å vurdere.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Godt det ikke var Hamburg han besøkte.

K

kbwh

Gjest
I tyrkisk bakverk er det inspirasjon å finne!

Seriøst: Takk for oppklaring, Deph.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
En ansatt ved min lokale Menybutikk kunne fortelle meg at deres berlinerboller er stekt i "vegetabilsk smult", da jeg spurte om hva de var stekt i. Hva nå enn vegetabilsk smult skal være.

G

Gjestemedlem

Gjest
emokid skrev:
En ansatt ved min lokale Menybutikk kunne fortelle meg at deres berlinerboller er stekt i "vegetabilsk smult", da jeg spurte om hva de var stekt i. Hva nå enn vegetabilsk smult skal være.
Halalbakst er vel kanskje et tegn i tiden?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Godt mulig! Uansett greit å vite om man avstår fra dyreprodukter.

G

Gjestemedlem

Gjest
emokid skrev:
Ja, det er jo litt dumt hvis man er vegetarianer og hele tiden måtte undersøke om bakverket er fra planteriket eller ikke. Jeg var selv veggis noen år så jeg har sympati for det problemet.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Espen R skrev:
Ha - ha, all den derre religiøse tøvpraten kom ETTER etter år 33. (Ble ikke Jesus 33 ?). Jesus var opplagt ikke religiøs slik ordet religiøs brukes i dag. Slik jeg ser det.
Så jesus ville garantert spist berlinerboller (bortsett fra at Berlin ikke ekisterte på hans tid, derfor heller ikke bollene.
:)
Jeg er utrolig glad i berlinerboller, og det skyldes nok at min mor er sinnsykt flink til å lage dem, noe hun lærte som ung og har vært dyktig til å holde vedlike.

MEN - hva i alle dager mener du Espen R med at Jesus var opplagt ikke religiøs slik ordet religiøs brukes i dag. Slik du ser det?

Jesus var rabbiner, i 40. ledd i kongeslekten etter David. Og jeg tror nok Gjestemedlem har sine ord i behold når det gjaldt rabbineren Jesus og hans forhold til svinefett. ;D

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Det heter FASTELAVNSBOLLER til fastelavn, og er med vaniljekrem og sjokoladetrekk på toppen, men Berlinerboller selger vel bedre, for ingen vet vel mer når det er fastelavn.
Berlinerbolle er med syltetøy i midten.

G

Gjestemedlem

Gjest
niels skrev:
Det heter FASTELAVNSBOLLER til fastelavn, og er med vaniljekrem og sjokoladetrekk på toppen, men Berlinerboller selger vel bedre, for ingen vet vel mer når det er fastelavn.
Berlinerbolle er med syltetøy i midten.
Det er jo litt forskjell på disse da. Berlinerboller er kokt i fett (enten man har slaktet en gris eller en vegetabil for å få tak i den). Fastelavensboller er vel vanlig gjærbakst med litt krem og syltetøy i mellom opp- on nedsiden av bollen.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Gjestemedlem skrev:
emokid skrev:
Ja, det er jo litt dumt hvis man er vegetarianer og hele tiden måtte undersøke om bakverket er fra planteriket eller ikke. Jeg var selv veggis noen år så jeg har sympati for det problemet.
Joda, man får jo ganske god styring på slikt uansett, sjeldent jeg sjekker matvarer.

Uansett hadde det vært en fordel med matvaremerking typ den engelske, "suitable for vegans and\or vegans" på det meste (som er suitable, da).

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Soundproof skrev:
MEN - hva i alle dager mener du Espen R med at Jesus var opplagt ikke religiøs slik ordet religiøs brukes i dag. Slik du ser det?

Jesus var rabbiner, i 40. ledd i kongeslekten etter David. Og jeg tror nok Gjestemedlem har sine ord i behold når det gjaldt rabbineren Jesus og hans forhold til svinefett. ;D
Jeg finner det usannsynlig at jesus ikke ville spist fett fra et type dyr fordi han hadde en ide' om at dette dyret var mere "skittent og urent" enn et annet dyr. Det måtte isåfall være av andre grunner, f.eks. trikiner i svineprodukter.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
All den tid jesus var jøde og høyst sannsynlig Essener i tillegg så ville han selvsagt ikke rørt en gris med ildtang.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Jeg finner det usannsynlig at jesus ikke ville spist fett fra et type dyr fordi han hadde en ide' om at dette dyret var mere "skittent og urent" enn et annet dyr. Det måtte isåfall være av andre grunner, f.eks. trikiner i svineprodukter.
Det ville være utenkelig for en rabbiner å fuske med kostholdet, og siden Jesus var flinkeste gutten i klassen kjente han nok godt til dette.

Tenk over det neste gang du spiser rekesmørbrød også. Dette ville aldri Jesus noensinne ha drømt om å putte i munnen.

Regelverket er forøvrig som sådan, og har svært lite med trikniner å gjøre.

"But this is what you shall not eat from among those that bring up their cud or that have split hooves; the camel, for it brings up its cud, but its hoof is not split— it is unclean to you; and the hyrax, for it brings up its cud, but its hoof is not split— it is unclean to you;and the hare, for it brings up its cud, but its hoof is not split— it is unclean to you; and the pig, for its hoof is split and its hoof is completely separated, yet it does not chew its cud— it is unclean to you. You shall not eat of their flesh nor shall you touch their carcass— they are unclean to you."
—Leviticus 11:4-8[1]

Seafood: 11:9-12

In Leviticus 11:9, seafood ("all that are in the waters") is addressed. As was done for mammals, two criteria are given for fish also: whatever has "fins and scales"—there are several words for scales in Hebrew, and this only refers to permanent scales—may be eaten. The following verses describe seafood that does not have fins and scales as "an abomination," and commands the Israelites, "of their flesh you shall not eat, and their carcasses you shall detest".

For a fish to be kosher, the fins must be translucent and the scales easily detachable; i.e., removable without ripping the skin. In practice, kosher fish must have either ctenoid or cycloid scales.

Shark, catfish, octopus, squid, jellyfish, and eel are not kosher. All forms of shellfish—(clams, oysters, crab, lobster, and shrimp)—are not kosher. Sea mammals, such as dolphins, whales, and seals are not kosher.

Seaweed and other sea plant life are kosher, but require checking for infestation.

According to Torah tradition, swordfish and sturgeon are not kosher[citation needed], as they have scales while young but lose them later. Some Conservative rabbis allow their consumption.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Lille_Adam skrev:
All den tid jesus var jøde og høyst sannsynlig Essener i tillegg så ville han selvsagt ikke rørt en gris med ildtang.

Fulgte han slavisk jødiske regler?
De som er kristne har ikke problemer med svin, hadde Jesus hatt noe i mot gris burde de vel holdt seg unna.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Fikk litt lyst på Berlinerboller nå..

Men ingen i Oslo omr som selger de virkelig gode belinerbollene...

Berlinerboller med sviskefyll..

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
Det ville være utenkelig for en rabbiner å fuske med kostholdet, og siden Jesus var flinkeste gutten i klassen kjente han nok godt til dette.

Tenk over det neste gang du spiser rekesmørbrød også. Dette ville aldri Jesus noensinne ha drømt om å putte i munnen.

Regelverket er forøvrig som sådan, og har svært lite med trikniner å gjøre.

"But this is what you shall not eat from among those that bring up their cud or that have split hooves; the camel, for it brings up its cud, but its hoof is not split— it is unclean to you; and the hyrax, for it brings up its cud, but its hoof is not split— it is unclean to you;and the hare, for it brings up its cud, but its hoof is not split— it is unclean to you; and the pig, for its hoof is split and its hoof is completely separated, yet it does not chew its cud— it is unclean to you. You shall not eat of their flesh nor shall you touch their carcass— they are unclean to you."
—Leviticus 11:4-8[1]

Seafood: 11:9-12

In Leviticus 11:9, seafood ("all that are in the waters") is addressed. As was done for mammals, two criteria are given for fish also: whatever has "fins and scales"—there are several words for scales in Hebrew, and this only refers to permanent scales—may be eaten. The following verses describe seafood that does not have fins and scales as "an abomination," and commands the Israelites, "of their flesh you shall not eat, and their carcasses you shall detest".

For a fish to be kosher, the fins must be translucent and the scales easily detachable; i.e., removable without ripping the skin. In practice, kosher fish must have either ctenoid or cycloid scales.

Shark, catfish, octopus, squid, jellyfish, and eel are not kosher. All forms of shellfish—(clams, oysters, crab, lobster, and shrimp)—are not kosher. Sea mammals, such as dolphins, whales, and seals are not kosher.

Seaweed and other sea plant life are kosher, but require checking for infestation.

According to Torah tradition, swordfish and sturgeon are not kosher[citation needed], as they have scales while young but lose them later. Some Conservative rabbis allow their consumption.

Jesus hadde liten sans for de som slavisk fulgte reglene. Husker et eksempel der han spurte de skriftlærde hva de ville gjøre om en gutt måtte omskjæres på sabbaten. Det skal skje på den 7(?). dag , men på sabbathen har man ikke lov å gjøre noe. Hvilken regel vil man så bryte?

Jesus var lite opptatt av leveregler så vidt jeg har lest.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Lille_Adam skrev:

Fulgte han slavisk jødiske regler?
De som er kristne har ikke problemer med svin, hadde Jesus hatt noe i mot gris burde de vel holdt seg unna.
Ja de burde vel strengt tatt det. Men kristendommen var jo ikke oppfunnet på Jesus sin tid da. Den kom jo først noen hundre år senere. Så om det skal være en del av den generelle kristendommen får de vel bli enige om selv. Det er vel litt for ubekvemt til at de vil vurdere det seriøst vil jeg tro. Men dem som aktivt prøver å "leve som Jesus", og gjøre det som han ville gjort bør nok tenke alvorlig over dette og stå over neste krabbefest og slutte å drikke melk til skivene med leverpostei og fårepølse.

Mulig noen kan påvise noe annet? Finnes det eksempler i teksten på at Jesus spiste eller serverte noe mat eller drikke som var i strid med kostholdsreglementet? Han var jo skriftlærd, så vi kan jo regne med at han kjente godt til reglene i allefall. Han har jo aldri heller tatt til orde på å endre disse reglene.

Topp Bunn