Tilbake til skolebenken? Hvilken retning bør jeg ta?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.479
Antall liker
1.002
Vurderer å sette meg på skolebenken igjen i tre år, og hadde i utgangspunktet tenkt å ta vernepleien (til tross for sterk sprøyteangst ;D). Har jobbet litt over et år i PU-bolig, og stortrives. Er egentlig grafisk designer, men merker det er tungt å måtte være kreativ hele tia...

Vernepleien er sannsynligvis et veldig trygt valg, selv om det ikke er noen lønnsmessig höydare. Nærliggende alternativer er sosionom eller ergoterapeut, men sistnevnte er utelukket ettersom jeg i tilfelle må flytte for å studere. SSB mener det utdannes for mange sosionomer og for få vernepleiere. Egenskapene som kreves ligger veldig tett på det jeg mener er mine sterke sider (medmenneskelighet, tålmodighet, vilje til å hjelpe osv.), og selv om f.eks. elektroingeniør høres fryktelig spennende ut er jeg håpløs i matematikk. Jeg står egentlig litt fast, fordi jeg ikke har noe jeg brenner helt spesielt for og virkelig vil... :-\

Er det noen som har interessante innspill eller forslag? Tre år på skole åpner ganske mange muligheter, og jeg ønsker selvfølgelig få mest mulig igjen for tiden jeg bruker. I trivsel, muligheter og trygghet, ikke nødvendigvis lønn. Selv om det alltid er en faktor det også. Er forresten 29. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spennande!
Iallfall eit svært spennande og nyttig yrke. Det vil ganske sikkert vere lett å få seg jobb.
Matematikk krev ikkje allverda, mest at du har tid og hjelp til å forstå. Du puggar deg ikkje til matematikar - du må rett og slett opparbeide innsikt. Men det er ikkje SÅ vanskeleg...
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Har jobba som grafisk designer i to år no (relativt fresh i gamet), men merker at det må grep til for at eg ikkje skal bli drittlei før eg er 30 (5 år til). Tenker på å lære meir om salg / markedsføring og rette meg meir mot Art Director (den norske versjonen). Eller skifte heilt og la designen bli ein hobby.. nei, det går ikkje. Opp og fram!

Kanskje litt OT, men ein tanke frå ein jamnaldra i same yrket. Lykke til med valet ditt!
 
P

Parelius

Gjest
«Måtte» være nødt til kreativitet som designer er sikkert tøft, men hvorfor tror en at det kreves mindre kreativiet i møtet med andre mennesker? (Ok, vet at du ikke sa det slik, men likevel.) Fordi konsekvensene på manglende kreativitet er forskjellig? Eller fordi en føler seg mer kreativ på det ene enn det andre?

Det viktigste er vel ikke hva en gjør, men at en kan stå inne for det en gjør - og dermed trives med det, og seg selv. Men hvis det ikke er noe som en egentlig vil, så er det vel det samme hva en gjør; da er det vel bare et spørsmål om hva som gjør livet levbart når det meste av tiden går med til jobb. For alt jeg vet er frisøryrket toppers, ser en bort ifra at det er tungt for bena.

Generelt sett ville jeg ha holdt meg unna alt som har med direkte kontakt med andre mennesker å gjøre. Det er lettere å pirke nesten i øret enn å se ham inn i øynene.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Snuser på omsorgsyrker? Glad i hifi og regelmessig påfyll i platesamlingen? Lyst på hyggelige kolleger? http://krus.no/no/

P.S. Du bør være gift eller ha unger. Ellers sender dem deg til en kåbbåilandsby et eller annet sted i dalstråka innafor.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Lønn er ikke alt da.
Jeg har gått "livets skole" fra jeg droppet ut av siste året på vidregående og har med jevne mellomrom måtte stå til ansvar ovenfor familie og venner og forklare hvorfor jeg ikke har en "ordentlig jobb" Har hovedsakelig jobbet som bartender og servitør. Har hele tiden trodd at jeg må leve opp til forventningene å ta en akademisk utdannelse, lekte lenge med tanken på å ta historie, statsvitenskap o.l
Men etter litt soul searching i forbindelse med 34 årsdagen tidligere i år, fant jeg ut at det var tullette å ta utdanning for å please andre, så jeg bestemte meg for å gå i lære å få fagbrev som kokk - ikke akkurat noen enkel oppgave i en alder av 34, men da gjør jeg noe jeg trives med og har endel kunnskap om fra før av.
Skal man ta en utdannelse så er det viktigere at man finner det stimulerende enn å tenke på hvor mange kroner man tjener.
 
C

Cyber

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Spennande!
Iallfall eit svært spennande og nyttig yrke. Det vil ganske sikkert vere lett å få seg jobb.
Matematikk krev ikkje allverda, mest at du har tid og hjelp til å forstå. Du puggar deg ikkje til matematikar - du må rett og slett opparbeide innsikt. Men det er ikkje SÅ vanskeleg...
Gode matematikere pugger ikke - de bare SER løsningene - det er ihvertfall min erfaring. Jeg følte lenge jeg var ok i matte - til jeg tok matte 3 med de virkelig skarpe huene i samfunnet... ;D
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Hvis du tenker omsorgsyrke, og treårig utdannelse, hvorfor ikke gå for sykepleie?

Du er sikker på å få jobb, får høy faglig anseelse, samt at det er en utdannelse som for mange er et springbrett videre i yrkeslivet. Yrket åpner for mange muligheter både i inn- og utland, for det er veldig mye du kan jobbe med som sykepleier, og spesielt siden du er mann vil du være ettertraktet.

Vernepleier er tungt og har lav status.

Og sprøyteangst er ikke vanskelig å komme over. Trust me.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.162
Antall liker
9.487
Vernepleier er et godt valg. Har du vurdert spes. ped? Å jobbe med funksjonshemmede barn er spennende og ikke minst givende.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Jeg er utdannet vernepleier med sprøyteskrekk, men jeg skal fortelle deg en hemmlighet og det er at det er mye mer morro og sette sprøyer enn å få!! Hva lønn anngår så får du en helt grei lønn, verken mer eller mindre så ligger du etter tariff på samme trinn som sykepleiere, sosionomer og førskolelærere, så lenge du jobber innenfor kommunal og statlig sektor, så millionær blir du ikke, MEN du er utrolig fleksibel innenfor utdanningen din, da det eneste du du ikke kan gjøre i helsesektoren er og jobbe på en somatisk avdeling, ellers står du sterkere enn sykepleiere innenfor psykiatri, du har muligheter for å jobbe i skole, PU bolig, rus,saksbehandler,habilitering/rehabilitering, administrative posisjoner osv osv.
Ikke minst er vi skolerte i å samarbeide tverrfaglig noe som betyr at vi er det eneste yrket som evner og samarbeide med sykepleiere som tror de er guds gave til helsevesenet :)

Som Mann kommer du lett til en relativt stor fast stilling, jeg starta i 70% etter endt utdanning, og gikk til 100% etter 6mnd, menn er og blir ettertraktet.

Selv jobber jeg utelukkende innenfor rus/psykiatri som koordinator og ansvarlig terapeut.
Før noen tror jeg forherliger yrket mitt så kan jeg trøste dere med det at jeg ihvertfall 3 ganger om dagen tenker skulle jeg egentil ha gått dette, og svaret er vel nja....
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
dag1234 skrev:
Hvis du tenker omsorgsyrke, og treårig utdannelse, hvorfor ikke gå for sykepleie?

Du er sikker på å få jobb, får høy faglig anseelse, samt at det er en utdannelse som for mange er et springbrett videre i yrkeslivet. Yrket åpner for mange muligheter både i inn- og utland, for det er veldig mye du kan jobbe med som sykepleier, og spesielt siden du er mann vil du være ettertraktet.

Vernepleier er tungt og har lav status.

Og sprøyteangst er ikke vanskelig å komme over. Trust me.
Den der gubbeholdninga hører hjemme på 70 tallet, les deg opp på hva de ulike utdanningene kan skilte med så setter du deg i kjøkkenskapet og skjemmes, makan til holdning!!
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.479
Antall liker
1.002
Audiophile-Arve skrev:
Spennande!
Iallfall eit svært spennande og nyttig yrke. Det vil ganske sikkert vere lett å få seg jobb.
Matematikk krev ikkje allverda, mest at du har tid og hjelp til å forstå. Du puggar deg ikkje til matematikar - du må rett og slett opparbeide innsikt. Men det er ikkje SÅ vanskeleg...
Innstilling og lærer har nok ganske mye å si ja. Ville nok klart meg langt bedre nå, men måtte starta mer eller mindre fra scratch. Jeg ramla av lasset på ungdomsskolen og klarte (orka?) aldri å karre meg tilbake). Jeg vet rett og slett ikke om jeg vil det nok til å begynne på en ingeniørutdannelse. Men kanskje...? Motiverende å høre at det ikke er umulig i hvert fall :)


Brasse skrev:
Har jobba som grafisk designer i to år no (relativt fresh i gamet), men merker at det må grep til for at eg ikkje skal bli drittlei før eg er 30 (5 år til). Tenker på å lære meir om salg / markedsføring og rette meg meir mot Art Director (den norske versjonen). Eller skifte heilt og la designen bli ein hobby.. nei, det går ikkje. Opp og fram!

Kanskje litt OT, men ein tanke frå ein jamnaldra i same yrket. Lykke til med valet ditt!
Interessant å høre at det "ikke bare er meg". Videreutdanning innen grafisk kunne muligens fått tilbake gløden, men jeg er redd det ville vært kortvarig. Mulig jeg virker pessimistisk, men jeg føler meg egentlig tømt på det feltet. Verdt å tenke på uansett, takk skal du ha :)


Parelius skrev:
«Måtte» være nødt til kreativitet som designer er sikkert tøft, men hvorfor tror en at det kreves mindre kreativiet i møtet med andre mennesker? (Ok, vet at du ikke sa det slik, men likevel.) Fordi konsekvensene på manglende kreativitet er forskjellig? Eller fordi en føler seg mer kreativ på det ene enn det andre?

Det viktigste er vel ikke hva en gjør, men at en kan stå inne for det en gjør - og dermed trives med det, og seg selv. Men hvis det ikke er noe som en egentlig vil, så er det vel det samme hva en gjør; da er det vel bare et spørsmål om hva som gjør livet levbart når det meste av tiden går med til jobb. For alt jeg vet er frisøryrket toppers, ser en bort ifra at det er tungt for bena.

Generelt sett ville jeg ha holdt meg unna alt som har med direkte kontakt med andre mennesker å gjøre. Det er lettere å pirke nesten i øret enn å se ham inn i øynene.
Tror jeg skjønner hva du mener, og jeg er forsåvidt enig. Det er mulig at det faller mer naturlig for meg å være kreativ med mennesker enn med former, farger og bokstaver. Eller at jeg føler meg tømt, slik jeg nevnte over her. Dette med å stå inne for hva man gjør er sikkert mye av nøkkelen til å finne veien videre. Mestringsfølelse, arbeidslyst osv. Og så skal man jo gjerne kunne leve like mye av det som med det...


Zomby_Woof skrev:
Snuser på omsorgsyrker? Glad i hifi og regelmessig påfyll i platesamlingen? Lyst på hyggelige kolleger? http://krus.no/no/

P.S. Du bør være gift eller ha unger. Ellers sender dem deg til en kåbbåilandsby et eller annet sted i dalstråka innafor.
Takk for tipset! Har faktisk snust på kriminalomsorg tidligere, men slått det mer eller mindre fra meg. Ønsker ikke å måtte flytte for verken utdanning eller jobb, denslags har jeg gjort nok av og nå ønsker jeg å slå rot. Dessuten er jeg verken gift eller har unger, ennå.


wotg skrev:
Lønn er ikke alt da.
Jeg har gått "livets skole" fra jeg droppet ut av siste året på vidregående og har med jevne mellomrom måtte stå til ansvar ovenfor familie og venner og forklare hvorfor jeg ikke har en "ordentlig jobb" Har hovedsakelig jobbet som bartender og servitør. Har hele tiden trodd at jeg må leve opp til forventningene å ta en akademisk utdannelse, lekte lenge med tanken på å ta historie, statsvitenskap o.l
Men etter litt soul searching i forbindelse med 34 årsdagen tidligere i år, fant jeg ut at det var tullette å ta utdanning for å please andre, så jeg bestemte meg for å gå i lære å få fagbrev som kokk - ikke akkurat noen enkel oppgave i en alder av 34, men da gjør jeg noe jeg trives med og har endel kunnskap om fra før av.
Skal man ta en utdannelse så er det viktigere at man finner det stimulerende enn å tenke på hvor mange kroner man tjener.
Nei, lønn er slett ikke den viktigste faktoren. Jeg er så heldig at jeg har veldig få utgifter (så lenge det varer...), så selv en middels betalt jobb vil gi nok av muligheter for å pleie hobbyene. Det som er mest interessant er at tre års skolebenk faktisk lønner seg, ikke å få høyest mulig lønn. Et annet aspekt er også å finne frem til så mange potensielle yrkesvalg som mulig, slik at man kanskje kan velge noe man fremdeles gjerne kunne tenkt seg, men kanskje betaler 100 000,- mer i året? Det er jo lov å drømme ;D


dag1234 skrev:
Hvis du tenker omsorgsyrke, og treårig utdannelse, hvorfor ikke gå for sykepleie?

Du er sikker på å få jobb, får høy faglig anseelse, samt at det er en utdannelse som for mange er et springbrett videre i yrkeslivet. Yrket åpner for mange muligheter både i inn- og utland, for det er veldig mye du kan jobbe med som sykepleier, og spesielt siden du er mann vil du være ettertraktet.

Vernepleier er tungt og har lav status.

Og sprøyteangst er ikke vanskelig å komme over. Trust me.
Sykepleier har jeg ikke tenkt like mye på nei, så det skal sjekkes ut. Sånn helt ut av det blå virker det nok ikke like interessant, men så vet jeg heller ikke grusomt mye om oppgaver og muligheter. Godt tips. :)


Pink_Panther skrev:
Vernepleier er et godt valg. Har du vurdert spes. ped? Å jobbe med funksjonshemmede barn er spennende og ikke minst givende.
Spes. Ped vil vel si ytterligere tre år, eller? Spes. ped i seg selv er slett ikke utelukket, men seks år på skole frister ikke like mye. Da frister nok en mastergrad mer i tilfelle. Selv om jeg ikke vet hva det heller skulle ha blitt... ;D


pahf skrev:
Jeg er utdannet vernepleier med sprøyteskrekk, men jeg skal fortelle deg en hemmlighet og det er at det er mye mer morro og sette sprøyer enn å få!! Hva lønn anngår så får du en helt grei lønn, verken mer eller mindre så ligger du etter tariff på samme trinn som sykepleiere, sosionomer og førskolelærere, så lenge du jobber innenfor kommunal og statlig sektor, så millionær blir du ikke, MEN du er utrolig fleksibel innenfor utdanningen din, da det eneste du du ikke kan gjøre i helsesektoren er og jobbe på en somatisk avdeling, ellers står du sterkere enn sykepleiere innenfor psykiatri, du har muligheter for å jobbe i skole, PU bolig, rus,saksbehandler,habilitering/rehabilitering, administrative posisjoner osv osv.
Ikke minst er vi skolerte i å samarbeide tverrfaglig noe som betyr at vi er det eneste yrket som evner og samarbeide med sykepleiere som tror de er guds gave til helsevesenet :)

Som Mann kommer du lett til en relativt stor fast stilling, jeg starta i 70% etter endt utdanning, og gikk til 100% etter 6mnd, menn er og blir ettertraktet.

Selv jobber jeg utelukkende innenfor rus/psykiatri som koordinator og ansvarlig terapeut.
Før noen tror jeg forherliger yrket mitt så kan jeg trøste dere med det at jeg ihvertfall 3 ganger om dagen tenker skulle jeg egentil ha gått dette, og svaret er vel nja....
;D
Det du skriver her bekrefter egentlig mye av det inntrykket jeg har fått av vernepleien. Ålreit lønn, stor fleksibilitet og relativt ettertraktet når man er mann. Det dag1234 sier om lav status og tunge løft virker ikke kjent, men nå vet jeg heller ikke mer om vernepleien enn det jeg har hørt. Sosionom høres i mine ører nesten ut som "vernepleier uten sprøytebiten", og det kan jo være både positivt og negativt. Skulle gjerne hørt noe fra en sosionom også (anyone?), men erfaringene dine fra vernepleien lover i hvert fall bra. :D
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
En sosionom har mer fokus på "papir" delen, de er mer trenet i lover og regler enn vernepleieren er, men som vernepleier er du også kapabel til og gjøre mye av det en sosionom gjør, en kan på mange måter si at vi har litt av alt noe som igjenspeiler seg i den fleksibiliteten jeg nevnte tidligere. Du står utrolig fritt til og velge etterpå, da det er små områder innenfor hver annen utdanning du ikke har kunnskap om.
Det finnes også mange etterutdanninger som øker lønna, samt du får en spisskompetanse som er gull verdt, noe jeg tør på påstå du nesten garantert kommer til og merke selv.
Lav status har vi ikke, det er som nevnt tidligere en gubbeholdning fra 70 tallet som noen sykepleiere velger å holde i hevd, men sannheten er at som vernepleier er du svært ettertraktet jfr en undersøkelse vi tok på skolen der de to foregående kullene vernepleiere hadde alle unntatt en fått fast stilling i store prosenter, mens reseptar og sykepleier hadde små vikariat, dette er selvsagt ingen fasit, men en morsom pekepinn..

Jeg er på ingen måte i mot sykepleiere, de innehar mye knallgod kunnskap, men de har holdninger mot andre yrker som bremser de i utviklingen av tverrfaglig samarbeid da mange tar på seg en uforenlige rolle i forhold til posisjon. (Driver etterutdanning innenfor tverrfaglig samarbeid og psykisk helsearbeid derfor denne fokusen på tverrfaglig/tverretatlig samarbeid)
 

tomkver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
200
Antall liker
245
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg syns du skal ta den utdannelsen som du ønsker deg, og hva du ønsker å jobbe med i fremtiden. Ved å velge et omsorgsyrke, så er du sikret jobb, og du får en andledning til å bruke kunnskapen din og deg selv i møte med andre mennesker. Du møter mange utfordringer og flotte mennesker hele tiden.

Ved å gi av seg selv, så får du massevis tilbake ;)

Sprøyte angsten blir helt sikkert kurert for underveis på skolen og i praksis perioder, og jeg forstår angsten din :)

Jeg tok sykepleien i "voksen alder" og var ferdig når jeg var 43. Før jeg startet på sykepl utd, måtte jeg ha studiekompetanse først, så det ble 8 år til sammen ( tok sykepl på deltid, 4 år)

Jeg jobber idag i hjemmesykepleien, men har startet på videreutd innom rusproblematikk, og jobber også litt innom rus/psykiatri.

Enten du velger vernepleier eller sylepleier, så har masse muligheter for videreutd i mange retninger, men det er kanskje litt flere muligheter på sykepleiersiden.

mvh

Tom
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
En av de viktigste momentene jeg tror alle som har svart har glemt er : Hva vil du jobbe innenfor i helsesektoren? Det kan fort være den avgjørende brikken i spillet :)
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Etter min erfaring er det ihvertfall mer enn nok av byråkrater i helsesektoren. Vernepleiere med hode og hjerte på plass og som liker å arbeide med mennesker får man derimot aldri nok av.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det sitatet der gjelder vel egentlig for alle yrkesgrupper Atonal, men for å være litt kynisk så tror jeg mange velger sykepleier uten å helt vite hva de er ute etter å jobbe innenfor, jeg og skulle gå sykepleien, men valgte å få litt praksis først for å se hvor jeg følte meg mest hjemme, så etter et år innenfor psykiatri, rus og PU valgte jeg vernepleien da jeg følte den hadde mer for min del å by på, hadde jeg derimot ønsket og jobbe innenfor mer pleierettede oppgaver og fysiologiske oppgaver så hadde jeg ikke hatt noe annet valg enn å velge sykepleien, hadde jeg følt at det mer strukturerte og regelrettede hadde vært noe for meg hadde jeg valgt sosionom. Jeg ville jobbe med psykisk syke og rus da dette trigget en nerve i meg som jeg ikke hadde opplevd før. Fellles for de alle er at det handler like mye om deg og din personlighet i form av etiske og moralske evner som det rent faglige når du skal utføre dine oppgaver! Nuvel, nok moralsk tåkeprat fra meg!

hva etterutdanninger gjelder så er det jo kun de rene somatiske etterutdanningene som ikke er aktuelle for vår del da vi som nevnt tidligere ikke har noe å der å gjøre ellers er de alle like!
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
pahf skrev:
dag1234 skrev:
Hvis du tenker omsorgsyrke, og treårig utdannelse, hvorfor ikke gå for sykepleie?

Du er sikker på å få jobb, får høy faglig anseelse, samt at det er en utdannelse som for mange er et springbrett videre i yrkeslivet. Yrket åpner for mange muligheter både i inn- og utland, for det er veldig mye du kan jobbe med som sykepleier, og spesielt siden du er mann vil du være ettertraktet.

Vernepleier er tungt og har lav status.

Og sprøyteangst er ikke vanskelig å komme over. Trust me.
Den der gubbeholdninga hører hjemme på 70 tallet, les deg opp på hva de ulike utdanningene kan skilte med så setter du deg i kjøkkenskapet og skjemmes, makan til holdning!!
Jeg bøyer meg og eter støvet. :-[

Jeg er ikke sykepleier selv og uttalte meg på sviktende grunnlag ut fra hva jeg trodde var rett. Beklager til dem jeg har støtt.

Det viktigste for TS er vel som noen her hevder, at han følger sin interesser og lyster i valg av utdanning, siden han er i ferd med å gå tom i den jobben han har.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
«Måtte» være nødt til kreativitet som designer er sikkert tøft, men hvorfor tror en at det kreves mindre kreativiet i møtet med andre mennesker? (Ok, vet at du ikke sa det slik, men likevel.) Fordi konsekvensene på manglende kreativitet er forskjellig? Eller fordi en føler seg mer kreativ på det ene enn det andre?
Krativitet er farlig det.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=100727&l=en&newsdep=130 skrev:
New research shows a possible explanation for the link between mental health and creativity. By studying receptors in the brain, researchers at Karolinska Institutet have managed to show that the dopamine system in healthy, highly creative people is similar in some respects to that seen in people with schizophrenia.

High creative skills have been shown to be somewhat more common in people who have mental illness in the family. Creativity is also linked to a slightly higher risk of schizophrenia and bipolar disorder.
En jobb som krever kreativitet er vel da mye det samme som en jobb som fordrer psykisk ubalanse. Bedre da å dille litt med pasienter og slikt. Tryggere å være på den rette siden av helsestellet.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.479
Antall liker
1.002
pahf skrev:
En av de viktigste momentene jeg tror alle som har svart har glemt er : Hva vil du jobbe innenfor i helsesektoren? Det kan fort være den avgjørende brikken i spillet :)
Det vet jeg egentlig ikke selv ::) Jeg har kun erfaring fra PU-boliger, og det er liksom ikke helt enkelt å si at man gjerne vil inn i f.eks. barnevern eller psykiatri når man ikke vet stort om det...
Så lenge man i det minste befinner seg "på rette siden" som Deph sier bør man være trygg ;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Parelius skrev:
«Måtte» være nødt til kreativitet som designer er sikkert tøft, men hvorfor tror en at det kreves mindre kreativiet i møtet med andre mennesker? (Ok, vet at du ikke sa det slik, men likevel.) Fordi konsekvensene på manglende kreativitet er forskjellig? Eller fordi en føler seg mer kreativ på det ene enn det andre?
Krativitet er farlig det.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=100727&l=en&newsdep=130 skrev:
New research shows a possible explanation for the link between mental health and creativity. By studying receptors in the brain, researchers at Karolinska Institutet have managed to show that the dopamine system in healthy, highly creative people is similar in some respects to that seen in people with schizophrenia.

High creative skills have been shown to be somewhat more common in people who have mental illness in the family. Creativity is also linked to a slightly higher risk of schizophrenia and bipolar disorder.
En jobb som krever kreativitet er vel da mye det samme som en jobb som fordrer psykisk ubalanse. Bedre da å dille litt med pasienter og slikt. Tryggere å være på den rette siden av helsestellet.
Så kreativitet er det same som psykisk ubalanse? Konformitet då?
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
man skal absolut velge utdannelse i fag man kunne tenkt seg at jobbe med i hverdagen.
Det er heller aldri for sent. Jeg begynde at lese nå jeg var 30 og var 8 år i skole i DK :eek:

Etter at jeg var ferdig med at lese så kunne jeg velge mellom 9 jobber i 3 forskjellig lander. Jeg arbeide som sjømann før jeg begynte i skole, på the Flemmish Cap utenfor Newfoundland, hatte ingen utdanning, men er sivilingeniør i dag. Hatte fin lønn som sjømann så det er ikke på grunn av pengene, men jeg jobber på helt annet niveu i dag og er svært tilfreds med den beslutting med at gå i skole igjen :)

Anbefales :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.162
Antall liker
9.487
Audiophile-Arve skrev:
Gjestemedlem skrev:
Parelius skrev:
«Måtte» være nødt til kreativitet som designer er sikkert tøft, men hvorfor tror en at det kreves mindre kreativiet i møtet med andre mennesker? (Ok, vet at du ikke sa det slik, men likevel.) Fordi konsekvensene på manglende kreativitet er forskjellig? Eller fordi en føler seg mer kreativ på det ene enn det andre?
Krativitet er farlig det.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=100727&l=en&newsdep=130 skrev:
New research shows a possible explanation for the link between mental health and creativity. By studying receptors in the brain, researchers at Karolinska Institutet have managed to show that the dopamine system in healthy, highly creative people is similar in some respects to that seen in people with schizophrenia.

High creative skills have been shown to be somewhat more common in people who have mental illness in the family. Creativity is also linked to a slightly higher risk of schizophrenia and bipolar disorder.
En jobb som krever kreativitet er vel da mye det samme som en jobb som fordrer psykisk ubalanse. Bedre da å dille litt med pasienter og slikt. Tryggere å være på den rette siden av helsestellet.
Så kreativitet er det same som psykisk ubalanse? Konformitet då?
Deffe er litt i ubalanse,...lenge siden han har pratet med blomstene sine. ;D
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.479
Antall liker
1.002
Håhå... satt å fordrev litt tid på diverse universitetssider, og jaggu: Høyskolen i Buskerud tilbyr elektroingeniør-studium med audioteknologi som fordypning! :eek: ;D Høres jo fristende ut, men så var det denne matematikken da. Jeg er ikke konstruert for slikt. Og så blir vel ofte arbeidsoppgavene ganske annerledes enn man ser for seg idet man begynner på første semester... Men nå skal det hele få ligge på is i et år mens jeg jobber i PU-bolig, så har man frem til hovedopptaket i mars (?) for å se hvordan man trives med slikt.
 
Topp Bunn