Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, jeg veit Karmana. Planen var jo å få dem for lenge siden... men sånn ble det. Men du er jo selvfølgelig über-velkommen på besøk på andre siden av fjellet også!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jepp, jeg veit Karmana. Planen var jo å få dem for lenge siden... men sånn ble det. Men du er jo selvfølgelig über-velkommen på besøk på andre siden av fjellet også!
    Takker! Kona legger røyk neste lørdag. Tenker på å se om noen fra Bergen Lydlaug er interessert i å stikke innom. Hadde jo selvføgelig vært kjekt om du var lei av luftmadrassen :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kan fort være det passer veldig bra! Høres hyggelig ut :) Men må vente et par dager med å love for mye, siden det er liten mulighet for at farsan kjører over fjellet for å hjelpe meg å flytte ting nettopp den lørdagen. Skal si fra!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    HIFI livet er mye venting - Det er sikkert. Håper rundstrålerne viser seg snart. Karmana får unnskylde, men når de endelig kommmer blir det til riktig side av fjellene:cool:.Gratulerer så mye med ny bolig. Flott utsikt
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med nytt bosted. Blir sikkert mulighet for å treffes siden du bor der, diskutere litt kor musikk :). Uansett blir spennende når nye kreasjoner dukker opp.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk gutta!

    Ja, jeg gleder meg til å komme østover igjen.

    HC: Jepp, vi får preike kor etter hvert :) Er ganske vemodig for meg at jeg må slutte i Bergen Domkor nå... har hatt masse fantastiske musikalske opplevelser med dem, og har blitt kjent med mye musikk jeg aldri hadde blitt kjent med ellers. I morgen blir aller siste gang jeg gjør en liten opptreden med dem, og rett før påske hadde vi den aller siste store konserten jeg fikk vært med på. Opptaket er her, hvis noen er interessert:
    https://www.dropbox.com/s/bldc4f0x1okmaky/st luke passion konsert original klippet.wav?dl=0

    Dreier seg om påske-pasjonen St Luke's Passion av den skotske samtidskomponisten James MacMillan, som vi gjorde sammen med orkester og Domkirkens pikekor. Ganske flotte saker. Finnes bare en annen innspilling av verket, med et nederlandsk kor. Jeg synes faktisk vår versjon er mer engasjerende (selv om det er en del skjønnhetsflekker siden det er live og er tatt opp med enkelt utstyr; jeg er åpenbart partisk her).
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som hadde gledet meg til å høre rundstrålerne før du flyttet østover, jeg får vel sette Holmlia på steder som skal besøkes i 2018. Også midt i den skremmende multikulturen, da. ;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som hadde gledet meg til å høre rundstrålerne før du flyttet østover, jeg får vel sette Holmlia på steder som skal besøkes i 2018. Også midt i den skremmende multikulturen, da. ;)
    Herlig - du er selvfølgelig supervelkommen, Baluba!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei. gratulerer.
    Men trodde du skulle komme litt nærmere Bærum og sivilisasjonen. :)
    Men om aldri så galt, så likevel bra for noe: Hvis ikke verden har forandret seg veldig i det siste, så har du Hi-Fi Lars rett rundt hjørnet. Mye bra lyd der i gården.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hei. gratulerer.
    Men trodde du skulle komme litt nærmere Bærum og sivilisasjonen. :)
    Men om aldri så galt, så likevel bra for noe: Hvis ikke verden har forandret seg veldig i det siste, så har du Hi-Fi Lars rett rundt hjørnet. Mye bra lyd der i gården.
    Takker, Grammofon! Men har fortsatt foreldre på siviliserte Høvik da, så blir jo besøk der titt og stadig. Måtte google hvem hifi-Lars er... men så fant jeg det ut. Lurer til og med på om han har veiledet meg gjennom en MBL-lytt på Stereofil en gang i tida. Artig hvis han bor i området.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kort innpå om både musikk og akustikk i dag.

    Musikk: Jeg har lenge ment at populærmusikkens beste periode, med god margin, er 1966 til 1976, sånn cirkus. Perioden før loudness wars, da man brukte ekte musikere, da albumformatet fortsatt regjerte... og så var det kanskje noe med hele tidsånden, gleden ved å bryte musikalske grenser, utforske nye ting osv? Jeg trodde jeg hadde ganske god kontroll på de fleste klassikerne fra denne perioden. Særlig trodde jeg at jeg hadde koll på det viktigste innen soul/r&b/funk fra disse åra, som har fått meg til å lee på kroppen siden jeg var tenåring.

    Men så. I dag. Jeg hørte på spotify, som auto-spilte videre etter at jeg hadde hørt ferdig en plate med Terry Callier (også en ukjent men viktig soul-klassiker). Det kom på noe jeg ikke kjente. Og så ble jeg dratt inn i musikken. Dette var da bare... fantastisk? Og så oppdaget jeg at en av de virkelig store soul-klassikerne har vært helt ukjent for meg! Plata Live med Donny Hathaway fra 1972.

    R-7270572-1437681416-2681.jpeg.jpg


    Tidligere har jeg bare kjent til den mest kjente låta hans, A song for you. Men ikke noe utover det. Men denne plata var noe eksepsjonelt. For det første en enorm musikalsk tilstedeværelse og intensitet, der både vokalen til Hathaway og bandet (inkl Hathaway selv på elpiano) gjør alt så funky, emosjonelt, tight og riktig. Fra rolige ballader som "We're still friends" til en improviserende jam som "Voices inside".

    For det andre - opptaket og produksjonen! Dette er en av de første ikke-akustiske liveplatene jeg har hørt som jeg synes klarer å gjenskape live-følelsen helt og fullt. Teknikeren og produsenten har gjort noe veldig riktig her. Det er et veldig definert soundstage der de ulike instrumentene har en klar romlig plassering på den virtuelle scenen høyttalerne tegner opp.

    Og ganske riktig - denne plata regnes visst som en milepæl innenfor både soulens og live-platenes historie. Som jeg også har fått et forhold til nå.

    Her en av balladene på plata:


    -----------

    Akustikk: Fortsatt flyttesjau, så jeg bor og jobber og sover på kontoret en liten stund til. Og lytter til musikk på AVI-monitorene mine. Jeg merker det igjen, det jeg har tenkt på før: At mine akustiske preferanser er forskjellige for forskjellige typer musikk. For klassisk foretrekker jeg definitivt MYE refleksjoner og romklang. Da flytter jeg høyttalerne lenger fra hverandre, og flytter meg godt bakover i rommet, slik at stereobildet blir noe mer diffust, mer "helhetlig", og mye mer klangfullt. Men for en plate som denne av Hathawy, som ikke har noen naturlig akustikk i seg (er jo tatt opp med elektroniske instrumenter), foretrekker jeg å sitte så nært monitorene som mulig, for å mest mulig direktelyd og minst mulig romklang.

    Oppdaget for litt siden av Earl Geddes har skrevet fornuftige ting om dette, som jeg kanskje gjengir senere i tråden :)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, takker for anbefaling av et album jeg ikke har hørt før. Jeg grunnet litt over det tidsrommet du nevnte, og det med loudness war. Og jeg tror jeg vil gi deg rett i at egentlig så startet loudness war forsiktig allerede på åttitallet. Dire Straits er for eksempel hottere mastret enn det meste annet fra sin tid. Ikke brickwall ala totusentallet, men helt klart litt hottere enn det som strengt tatt er nødvendig. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ja, takker for anbefaling av et album jeg ikke har hørt før. Jeg grunnet litt over det tidsrommet du nevnte, og det med loudness war. Og jeg tror jeg vil gi deg rett i at egentlig så startet loudness war forsiktig allerede på åttitallet. Dire Straits er for eksempel hottere mastret enn det meste annet fra sin tid. Ikke brickwall ala totusentallet, men helt klart litt hottere enn det som strengt tatt er nødvendig. :)
    Ja, det var utover 80-tallet det startet! Men det er klart, en slik oppdeling er jo kunstig. Og det har jo en del med smak å gjøre også. Jeg liker for eksempel bedre funk enn disco (selv om jeg digger disco også), og jeg synes singer-songwriterne på 70-tallet loddet dypere enn singer-songwriterne på 80-tallet (joni mitchell spiser suzanne vega til frokost!). Eller kanskje er det bare konservatisme fra min side, at jeg idealiserer det tiåret som har blitt den klassiske tiden for rocknroll (beatles, stones, dylan)... jeg vet ikke. Det føles likevel for meg som om det skjedde mer spennende ting i et mangfold av sjangre på sent 60-tall og tidlig 70-tall enn i mange andre perioder.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nja, jeg tror nok ikke det er konservatisme, jeg føler stort sett det samme som deg i denne saken. De fleste av mine favorittinnspillinger stammer fra perioden 1954/55 overgangen mellom sytti- og åttitallet. Når det kommer til produksjoner så er slutten av sekstitallet og syttitallet min favorittperiode for rock og beslekta genre. For klassisk musikk så opplever jeg perioden 1954 til 1967/68 som gullalderen for gode produksjoner. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nja, jeg tror nok ikke det er konservatisme, jeg føler stort sett det samme som deg i denne saken. De fleste av mine favorittinnspillinger stammer fra perioden 1954/55 overgangen mellom sytti- og åttitallet. Når det kommer til produksjoner så er slutten av sekstitallet og syttitallet min favorittperiode for rock og beslekta genre. For klassisk musikk så opplever jeg perioden 1954 til 1967/68 som gullalderen for gode produksjoner. :)
    Interessant! Jeg har hørt alt for lite på klassisk-innspillingene fra den perioden til å si noe om det. Lag gjerne en liste over "balubas ti på topp klassiske klassisk-innspillinger"? :)
    Men har hørt det samme fra flere klassisk-interesserte audiofile som jeg har stor respekt for.
     

    extenso32

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    18
    [...]Dire Straits er for eksempel hottere mastret enn det meste annet fra sin tid. Ikke brickwall ala totusentallet, men helt klart litt hottere enn det som strengt tatt er nødvendig. :)[...]
    Jeg har alltid lest at Dire Straits generelt har hatt svært dynamiske innspillinger, og denne oversikten med "Brothers in Arms" fra Dynamic Range-databasen gir i det minste en pekepinn på at så er tilfelle. Det er først med remastringer fra senere år at det blir røde tall i tabellen.

    DNR.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nja, jeg tror nok ikke det er konservatisme, jeg føler stort sett det samme som deg i denne saken. De fleste av mine favorittinnspillinger stammer fra perioden 1954/55 overgangen mellom sytti- og åttitallet. Når det kommer til produksjoner så er slutten av sekstitallet og syttitallet min favorittperiode for rock og beslekta genre. For klassisk musikk så opplever jeg perioden 1954 til 1967/68 som gullalderen for gode produksjoner. :)
    Interessant! Jeg har hørt alt for lite på de klassiske innspillingene fra den perioden til å si noe om det. Lag gjerne en liste over "balubas ti på topp klassiske klassisk-innspillinger"? :)
    Men har hørt det samme fra flere klassisk-interesserte audiofile som jeg har stor respekt for.
    Årsaken til at jeg produksjonsmessig har det som min favorittperiode er at det er æraen for 35mm-opptak. På slutten av sekstitallet fant de klassiske plateselskapene ut at ordinære båndmaskiner var så gode at de valgte å spare penger på å sette de deilige 35mm-maskinene i opplag. Årsaken var nok rent økonomisk, de maskinene som stjerneprodusenter som Wilma Cozart Fine fikk leke seg med var sinnssykt dyre i bruk, og blåruss fantes også på den tiden. Etter at Mercury og RCA (pluss endel små selskaper) gikk fra den absolutte high end til ordinære båndmaskiner mener jeg klassisk musikk fikk et lite fall i lydkvalitet.

    Eksempler du lett finner på strømmetjenester er Respighi Pines of Rome med Dorati som dirigerer Mineapolis Symphony fra sekstitallet. Ellers har vi jo de fantastiske innspillingene av Bachs cellosonater og suiter fra samme tid med Janos Starker, de holder jeg som de ultimate tolkningene av denne musikken, både musikalsk og lydteknisk. Og for å holde oss til Starker så har du hans gnistrende gode innspilling av Saint-Saëns, Lalo og Schumann med tidligere nevnte Dorati og LSO denne gang. Alle disse kom ut på Mercury Living Presence.

    For å være ærlig kan du plukke opp hva som helst fra Mercury Living Presence og RCA Living Stereo-seriene fra den perioden. Gullkorn etter gullkorn, jeg forbanner meg selv for at jeg ikke har tatt meg råd til de boksene som er gitt ut fra de to labelene, men heldigvis finnes det meste på Spotify og Tidal. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant Baluba, takk! Living Stereo har jeg allerede hørt på en del, via Tidal. Er litt krøkkete å finne innspillingene (de er ikke merket med "living stereo"), men mange av dem har jeg blitt veldig begeistret før. Særlig Fritz Reiner har fort seilet opp som en av mine favorittdirigenter.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant Baluba, takk! Living Stereo har jeg allerede hørt på en del, via Tidal. Er litt krøkkete å finne innspillingene (de er ikke merket med "living stereo"), men mange av dem har jeg blitt veldig begeistret før. Særlig Fritz Reiner har fort seilet opp som en av mine favorittdirigenter.
    Reiner og Dorati er blant mine favoritter i den epoken. Det greieste er kanskje å søke i Google for å finne ut hva du skal søke på i strømmetjenestene. For mange ligger der, men ikke nødvendigvis med samme cover som det du finner i butikken. Sjekk det du finner av de to katalogene andre steder på nettet, de er jo omtalt både her og der siden de er referanse for mange flere enn meg. Få selskaper for klassisk musikk har den tilhengerskare som nettopp de seriene fra femti- og sekstitallet.

    Denne innspillingen av Saint-Saëns "orgelsymfoni" synes jeg er en fin tolkning, og lyden taler for seg selv. :)

    7459.jpg


    Dirigent Parrays eget bidrag (messe for Jeanne d'Arc) er også en god grunn til å eie nettopp denne innspillingen.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Musikk for dagen er glad og takknemlig musikk: Den kamerunske bassisten, komponisten og sangeren Richard Bona. Noe av musikken hans kommer hakket for nærme ethno-kitsch for min smak til at jeg klarer å gi meg helt over, mens andre ting digger jeg hemningsløst. Noe av det som preger mye av musikken hans, synes jeg, er en slags dyp glede og takknemlighet, som skinner gjennom både når man ser ham spille og på komposisjonene hans.

    Kom over en plate på Spotify som han gjorde sammen med storbandet til Danmarks Radio, som jeg synes er veldig fin:

    268x0w.jpg


    Favorittlåt derfra: Engingilaye. Her i originalversjon:



    Og hvorfor denne gladmusikken i dag? Jo, det skal jeg si dere: nå puster jeg lettet ut etter et over snittet vellykket salg av leiligheten i Bergen i dag! Var litt nervøs pga det slunkne eiendomsmarkedet vestpå for tiden, men noen uker med maling og styling gjorde visst susen... :) På en måte er det lettere å dele slike ting på et halv-anonymt sted som dette, enn å dele det for all verden på facebook.

    Merkelig med det, men slike ting utgjør forskjellen mellom et tight og stort lån de neste årene, og en mer romslig tilværelse. Den ene budgiveren som drev opp prisen kom innom visningen i går helt tilfeldig, fordi hun var ute og gikk tur på Nordnes i det som for en gangs skyld var veldig fint vær. Og på grunn av denne tilfeldigheten trenger jeg ikke ha like stor klump i halsen for de alt for store pengene jeg har brukt på hifi det siste året! Skjønner meg ikke på dem som mener at de har kommet dit de er i livet helt på egenhånd og pga egen innsats... jeg kjenner meg veldig takknemlig i dag, i hvert fall.

    FullSizeRender(1).jpg



    Så da blir det snart tog østover, og den nye tilværelsen på andre siden av fjellene kan ta til for alvor. Gleder meg.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med velykket salg!!! Veldig kjekt å høre, selv om det selvfølgelig vil bli utfordrende å se fjellene fra feile siden :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med velykket salg!!! Veldig kjekt å høre, selv om det selvfølgelig vil bli utfordrende å se fjellene fra feile siden :)
    Takk Karmana!! Ja, hehe - hvordan SKAL jeg overleve når jeg ikke en gang trenger å ha med en paraply i sekken hver dag, just in case? Det blir grusomt! ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med velykket salg!!! Veldig kjekt å høre, selv om det selvfølgelig vil bli utfordrende å se fjellene fra feile siden :)
    Takk Karmana!! Ja, hehe - hvordan SKAL jeg overleve når jeg ikke en gang trenger å ha med en paraply i sekken hver dag, just in case? Det blir grusomt! ;)
    Pøh, du vet like godt som meg at de ørsmå utfordrende tingene med Bergen etter hvert vil forsvinne fra hjernebarken. Du står da igjen med de gode minnene. Om fem år kommer du til å begynne å grine bare du ser et bilde av Bryggen, eller finne deg selv nynnende på nystemten på bussen, mens sambygdingene i Tiggestaden ser rart på deg ;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ankommet Norge nå, på vei til mitt midlertidige hjem og lytte-loft hos opphavet på Høvik neste uke!

    8A9DAB67-7C33-4E1C-AEA2-DDB643840E75.jpeg


    Det blir bra. Gleder meg. Dutch & Dutch 8C for de som ikke har lest tråden med argusøyne. De skal installeres på et loft i anneks-huset til foreldrene mine, fram til vi flytter inn på Holmlia. Er litt spent på akustikken. Har aldri lyttet i et slikt rom før. Tregulv, trevegger, skrått tak. Mye ekko per i dag, fordi rommet omtrent er tomt. Det første jeg gjør blir å slenge inn et teppe. Så får jeg se hvordan det blir.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer, de var lekre. Holmlia er ikke lenger unna enn at en kan komme å "plage" deg litt etterhvert. Ha en fin helg :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med både kjøp og salg av bolig, OG nye høyttalere.
    Disse må jeg få komme å lytte til, og de ser veldig bra ut og.
    ...ulv i fåreklær, eller noe sånt? Tunge som fy tenker jeg.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk gutta! Ja, 32 kg per stk. Har veldig troa på dem. Store til å være stativhøyttalere, men likevel får de plass i et normalt rom... og så sprer de lyden på omtrent samme måte som horn helt ned til 100 hz. Og løser mye av de vanlige akustiske suckout- og interferens-problemene ved at bassen under 100 hz sendes bakover mot veggen, mens all lyden over 100 hz sendes rett framover. Pluss at den passive kardiode-løsningen, der bakbølgen fra driverne slippes ut i motfase på sidene, gjør at det ikke blir lagret noe energi inne i boksen, og man får mindre problemer med resonanser i kabinettet osv.

    Klarer dessuten 108 db kontinuerlig lydnivå, i følge spesifikasjonene! Tror ikke jeg skal savne dynamikk.

    Og på sikt skal de kunne brukes med roon direkte, sånn at man ikke trenger noen andre bokser tilkoblet, hvis man ikke ønsker det. (man kan gjøre eq direkte i den innebygde dsp-chipen, slik at man kan løse de groveste problemene med stående bøkger i det minste).

    Alt i alt virker det som en ekstremt god og gjennomtenkt høyttalerkonstruksjon. Andre solgte paret i Norge kommer hit (det første ble solgt til en musikkprodusent). Så får vi se om ørene mine er enige :)
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tenker nå seriøst på hvordan jeg skal koble opp Dutch & Dutch-paret når de kommer. Etter hvert er planen å bare bruke dem "trådløst" med roon - eller rettere sagt, de har ikke wifi innebygd, de må kables med ethernet. Men det går fint med en forlengerboks med ethernet-utgang. Men fram til roon kommer på plass, trengs det et par aes/ebu-kabler. Det er vel ikke noen i Oslo- eller Akershus-området som leser tråden som tilfeldigvis har noen enkle aes/ebu-kabler liggende som de ikke trenger?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tenker nå seriøst på hvordan jeg skal koble opp Dutch & Dutch-paret når de kommer. Etter hvert er planen å bare bruke dem "trådløst" med roon - eller rettere sagt, de har ikke wifi innebygd, de må kables med ethernet. Men det går fint med en forlengerboks med ethernet-utgang. Men fram til roon kommer på plass, trengs det et par aes/ebu-kabler. Det er vel ikke noen i Oslo- eller Akershus-området som leser tråden som tilfeldigvis har noen enkle aes/ebu-kabler liggende som de ikke trenger?
    Jeg har et par svarte AES 110 ohm Klotz med Neutrik-kontakter, ca. 2 meter.

    Kan gjerne lånes bort eller kjøpes til min kostpris om du vil beholde.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tenker nå seriøst på hvordan jeg skal koble opp Dutch & Dutch-paret når de kommer. Etter hvert er planen å bare bruke dem "trådløst" med roon - eller rettere sagt, de har ikke wifi innebygd, de må kables med ethernet. Men det går fint med en forlengerboks med ethernet-utgang. Men fram til roon kommer på plass, trengs det et par aes/ebu-kabler. Det er vel ikke noen i Oslo- eller Akershus-området som leser tråden som tilfeldigvis har noen enkle aes/ebu-kabler liggende som de ikke trenger?
    Jeg har et par svarte AES 110 ohm Klotz med Neutrik-kontakter, ca. 2 meter.

    Kan gjerne lånes bort eller kjøpes til min kostpris om du vil beholde.
    Takk SH! Generøst! Sender mail :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tenker nå seriøst på hvordan jeg skal koble opp Dutch & Dutch-paret når de kommer. Etter hvert er planen å bare bruke dem "trådløst" med roon - eller rettere sagt, de har ikke wifi innebygd, de må kables med ethernet. Men det går fint med en forlengerboks med ethernet-utgang. Men fram til roon kommer på plass, trengs det et par aes/ebu-kabler. Det er vel ikke noen i Oslo- eller Akershus-området som leser tråden som tilfeldigvis har noen enkle aes/ebu-kabler liggende som de ikke trenger?
    Jeg har et par svarte AES 110 ohm Klotz med Neutrik-kontakter, ca. 2 meter.

    Kan gjerne lånes bort eller kjøpes til min kostpris om du vil beholde.
    Takk SH! Generøst! Sender mail :)
    Bra. Det er nok lengden det kommer an på; hvor lange må de være?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Her i intermezzoet på Høvik: Ikke så lange. 1 m på den ene og 2 m på den andre som skal gå mellom høyttalerne. På Holmlia tror jeg nok den ene må være minimum 3 meter, kanskje opp til 5. Kommer litt an på om jeg vil legge den langs gulvet eller ikke.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nye smågutter i hus

    ...og da har det endelig kommet noen nye høyttalere i hus her... etter lang tids venting!

    Nederlenderne kom før rundstrålerne, som jeg hadde ventet. Og endelig er det noe i hus som til en viss grad oppfyller trådtittelens løfte om "enkelhet" :)
    Mitt aller første førsteinntrykk: Disse smågutta er svære . Jeg merker godt vekta på 32 kg per stk når jeg løfter dem. Lover godt!
    (nye lesere i tråden kan evt lese om dem her)

    Eskene:

    IMG_1550.JPG


    De kom i forgårs, og jeg satte dem opp med en gang. Umiddelbart ble jeg veldig begeistret. Det åpenbare å si er at disse spiller strålende "til å være stativhøyttalere". På grunn av de to åttetommerne på baksiden av hver høyttaler går bassen går helt ned, og kapasiteten virker veldig god. Men det handler ikke bare om bass. De "føles store" også. Skal skrive litt mer om det.

    Min andre tanke var at akustikken i mitt midlertidige lytterom ikke funker i det hele tatt. Det er et lite og trangt loftsværelse med lave skråtak på loftet hos foreldrene mine på Høvik, som er det eneste lytterommet jeg har tilgjengelig fram til vi flytter inn på Holmlia senere i sommer. Det er fortsatt noe flutterekko, på tross av tepper på gulvene og litt diverse småmøbler, og jeg opplever at klangen i rommet heller mot det lyse. Når jeg plystrer merker jeg at det faktisk er litt slitsomt.

    I tillegg er rommet for lite til å få en god og deilig etterklang. Med andre ord, langt fra optimalt for lytting slik det er nå! Så jeg merket at jeg faktisk opplevde lyttetretthet etter ganske kort tids lytting, og at stereobildet ikke ble så glassklart som jeg ønsket.

    Derfor flyttet jeg høyttalerne ned i et større rom i etasjen under. Ingen tepper, bare en del bokhyller og et bord, og lave tak, men en del gulvareal (sjekket i går kveld, og tipper rundt 25 kvadrat). Og umiddelbart: Du verden! Det var sånn de skulle låte, tenkte jeg med meg selv. Så jeg ble sittende og lytte i et par gode timer.


    ------------------


    Fra en stund tilbake har jeg begynt å lytte til nye systemer med musikk jeg ikke kjenner fra før, etter å ha blitt inspirert til det av TrompetN. Målet for meg er til syvende og sist å gjenskape en levende akustisk hendelse. Når jeg sammenlikner med musikk jeg kjenner fra før, sammenlikner jeg egentlig bare med mitt eget feilbarlige akustiske minne av hvordan dette opptaket har hørtes ut for meg på andre anlegg jeg kjenner. Men når jeg spiller akustiske opptak jeg ikke kjenner fra før, blir jeg nullstilt. Da spør jeg bare meg selv: Overbeviser dette meg? Høres det ut som ekte musikk?

    Så jeg klikket meg gjennom Tidal, på jakt etter nye anbefalinger i ulike sjangre. Begynte med Landfall, en plate der multikunstneren Laurie Anderson har samarbeidet med anerkjente The Kronos Quartet om en plate som blander elektronika med samtidsmusikalske klanger. Nydelige greier. Anmeldelse her. Umiddelbart: Wow! Det hørtes ut som ekte musikk. Rett og slett. Den elektroniske bassen var kjellerdyp (ok, akkurat den elektroniske bassen er jo ikke akustisk da). Og strykerne til Kronos sto i rommet - glassklart tegnet opp på scenen mellom høyttalerne.

    Det samme inntrykket var der når jeg lyttet videre på andre plater. Det var fysisk. Det var tilstede.

    Og så kommer jeg til det om at disse høyttalerne føles store. Min subjektive opplevelse av instrumentene jeg så på scenen var at de hadde kropp. De var fysiske. De var merkbare, på en måte. Min erfaring etter å ha lyttet til en del anlegg er at dette henger sammen med størrelsen på akustiske kilden - altså i hvor stor grad høyttaleren skyter lyden rett fremover. Rett skal være rett - har ikke sugd det fra eget bryst, men igjen lyttet til hva TrompetN har skrevet om dette. Store høyttalere, horn, eller moderat store drivere som er plassert på en relativt bred baffel, får dette til. Dermed får musikken en helt annen fysisk karakter enn når det er små drivere og liten baffel.

    Det Dutch & Dutch får til som er så genialt, synes jeg, er at de klarer å simulere en stor høyttaler i en relativt liten pakke. Grunnen er den passive kardiode-kanselleringen langs sidene. Dermed blir all lyden skutt rett framover, og jeg tror det skaper en større opplevd lydintensitet i lytteposisjon. I tillegg er driverne relativt store: Åtte-tommer for mellombass og mellomtone opp til 1200 hz, og en forsiktig waveguide for diskanten som gjør at lyden fra diskanten også fyrer framover med samme spredningsmønster som basselementet.

    Så hvis man ser bort fra store hornoppsett, er nok dette den mest fysiske opplevelsen jeg har fått av de oppsettene jeg har hørt. I tillegg: Helt presis tonalitet og transientrespons. Med intelligent DSP-styring av en høyttaler av denne typen blir det plutselig mye lettere å få til.

    Er det noe å utsette på dem? Det vil det nok være, når jeg får lyttet mer på dem. Men akkurat nå er det faktisk bare dette jeg kommer på: Jeg kan fortsatt kjenne et savn etter rundstrålere når jeg hører på dem. Jeg savner å kunne bevege meg helt fritt i rommet, og fortsatt være i et uforandret akustisk felt, akkurat slik det er med levende akustisk musikk. Det er ikke mulig med konvensjonelle stereo-oppsett. Så jeg tror den opprinnelige planen min fortsatt står ved lag: Rundstrålere i stua for ekte akustisk musikk, og nederlenderne i mancaven for sweetspot og studio-musikk.

    Uansett: Å sitte og lytte til dem var en nytelse. Musikken jeg satte på hørtes riktig ut. Det stemte, rett og slett.


    -------------------


    Men: Hvor lenge var Adam i paradis! Jeg måtte snart flytte høyttalerne opp igjen, fordi andre i husstanden trengte rommet. Så da ble det med den ene lytteøkten. Og i loftsrommet opplever jeg at akustikken er langt fra å være god nok akkurat nå. Så da står høyttalerne bare og føler seg ensomme så lenge, helt alene:

    IMG_1555.JPG


    Planen de nærmeste dagene er å se hva jeg kan gjøre med akustikken. Jeg kommer ikke til å gjøre seriøse tiltak, siden dette bare er midlertidig. Men jeg skal prøve å få opp noen bokhyller på bakveggen, som jeg tror vil hjelpe noe. Og kanskje går jeg på loppemarked og kjøper noen gamle tepper som jeg kan prøve å feste langs skråtakene. Så får vi se om jeg får det til. Uansett er det ikke så lenge til jeg får installert disse nederlenderne i deres endelige hjem.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt at de endelig er kommet i hus (selv om det gikk i en fei sammenlignet med rundstrålerne) :) Gratulerer!!!

    Alltid interessant å lese det du skriver. Blir spennende å følge med fremover. Å gjenskape en levende akustisk hendelse er et hårete mål. Kos deg på veien :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt at de endelig er kommet i hus (selv om det gikk i en fei sammenlignet med rundstrålerne) :) Gratulerer!!!

    Alltid interessant å lese det du skriver. Blir spennende å følge med fremover. Å gjenskape en levende akustisk hendelse er et hårete mål. Kos deg på veien :)
    Takk Karmana! Hyggelig å høre :) Ja, dette er gøy. Nå fikk jeg også tatt med meg jobb-laptopen hjem inntil videre, så da kan jeg også kjøre noen enkle målinger med rew og se om det hjelper meg til å bli klokere på akustikken. Men tror også jeg kan komme et stykke på vei med å ta det på øret.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, Olav2! Spennende saker. Pene er de også.
    Og velkommen som sambygding. Du skal vite at det bor fryktelig mange hyggelige folk her ute, foruten den knappe prosenten som får oppmerksomheten i mediene:p. Og for å bevise denne påstanden, så inviteres du til meg på haifai og kaffe når det måtte passe. Send pm! :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn