Tidenes peneste bildesign

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    K70 begynte sitt liv som NSU, den fulgte med på kjøpet da VW overtok AUDI/NSU. Litt morsomt med Auto-Union, som ble til AUDI, at VW kjøpte selskapet av Mercedes Benz. I løpet av et tiår etter overtagelsen var AUDI en stor konkurrent til Mercedes. Mercedes hadde faktisk kommet så langt i utviklingen av Auto-Union at da VW erstattet to-takteren i bilen med en fire-takter, og samtidig døpte den til AUDI, brukte de en motor som i all hovedsak var utviklet av Mercedes.

    Det hører med til historien at denne bilen som Mercedes hadde utviklet mye av motoren, Audi 100, ble utviklet av Audi-NSU i hemmelighet for VW-ledelsen. Audi-NSU hadde fått beskjed om at slik modellutvikling ikke kom på tale. Direktøren for regnet med å bli oppsagt den dagen de viste frem bilen for VW-ledelsen. I stedet ble bilen satt i produksjon og resten er historie.

    Coupè utgaven av bilen er pen og faktisk inspirert av Maserati Ghibli. Den begynne å bli dyr dersom du skal ha en slik i dag....


    Audi_100_Coupe_BW_1.JPG
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.279
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Egentlig er det feil i min bok at de pene også er store og sterke🤔. Her en annen i Auto Union familien. DKW Monza med tresylindret totaktsmotor på 900cc og 40hk. 740kg og toppfart på 140 km/t.

    20220618_230705.png
    20220618_232433.png
    KAN OGSÅ VULGÆRISERES!
    20220618_232621.png
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fiat_Dino_BW_2016-07-17_13-19-59.jpg

    Fiat Dino er en sportsbil fra den italienske bilprodusenten Fiat som ble produsert mellom 1966 og 1973. Dino var et steg mot produksjonen av Ferraris Dino, og de to modellene forveksles ofte. Fiat Dino gjorde det mulig for Ferrari å oppnå det nødvendige produksjonsantall for å homologere Alfredo Ferraris V6-motor for bruk i Formel 2-racing.
    Coupe er designet av Bertone.


    fiat-dino-2000-spider-1968-red-rouge-rot-rood-02-b4bef924.jpg
    Fiat Dino Spider.
    "Samme" som Dino Coupe, men designet av Pininfarina.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.422
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Eg tykkjer størrelsen har noko å seia, ikkje berre proporsjonar. Den kjem ofte ikkje fram på "bil i solnedgang"-bilete.

    Td har eg aldri likt "executive size" sedanar, som BMW 7-serie og Audi A8, nye Volvo V90, dei største luksus-SUVane osb.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.093
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eg tykkjer størrelsen har noko å seia, ikkje berre proporsjonar. Den kjem ofte ikkje fram på "bil i solnedgang"-bilete.

    Td har eg aldri likt "executive size" sedanar, som BMW 7-serie og Audi A8, nye Volvo V90, dei største luksus-SUVane osb.
    Litt uenig. Det er ikke så mye du får gjort med høyde på en bil, dersom det ikke er en sportsbil. På en større bil er det mer lengde å strekke linjene på enn i en kortere bil. Det verste eksempelet jeg kommer på er Tesla Y. Den ser ut som et misfoster uansett hvilken side du ser den fra.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.422
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Absolutt eit gyldig poeng (og døme), og eg er samd i at små, moderne bilar ofte ser klumpete ut. Det kan forklara det eg skreiv for ei vekes tid sidan

    [...] eg misliker korleis alle nye bilar ser ut som om dei kjem rett ut frå treningssenter.
    For meg har "lite og nett" har ein slags sjølvstendig designverdi, i ein slik grad at eg vert mo i knea når eg ser japanske mikrohus (sjølv om all sunn fornuft tilseier at dei ikkje er ein veldig god idé, men det finst andre trådar for slikt). Det er nok forklaringa på at eg føretrekkjer utdatert (jadda, pga. sikkerheit, batteri, luftmotstand osb) bildesign som luftkjølt 911, Morris Mini, ein del eldre japanske bilar og (tada! brannfakkel) Lada Niva 4x4.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Absolutt eit gyldig poeng (og døme), og eg er samd i at små, moderne bilar ofte ser klumpete ut. Det kan forklara det eg skreiv for ei vekes tid sidan



    For meg har "lite og nett" har ein slags sjølvstendig designverdi, i ein slik grad at eg vert mo i knea når eg ser japanske mikrohus (sjølv om all sunn fornuft tilseier at dei ikkje er ein veldig god idé, men det finst andre trådar for slikt). Det er nok forklaringa på at eg føretrekkjer utdatert (jadda, pga. sikkerheit, batteri, luftmotstand osb) bildesign som luftkjølt 911, Morris Mini, ein del eldre japanske bilar og (tada! brannfakkel) Lada Niva 4x4.
    Du må ikke glemme de italienske småbilene. Første generasjon FIAT Panda er en liten perle i funksjonell design, Autobianchi A112 er også en smukk sak. Av britiske småbiler så syntes jeg Morris Minor fortjener å bli nevnt, en småbil med en anelse av snobbete eleganse.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du må ikke glemme de italienske småbilene. Første generasjon FIAT Panda er en liten perle i funksjonell design, Autobianchi A112 er også en smukk sak. Av britiske småbiler så syntes jeg Morris Minor fortjener å bli nevnt, en småbil med en anelse av snobbete eleganse.
    Funksjonell design er helt topp, men det er ikke mange her i Norge som er enige tror jeg. Japanske kei kar selger veldig bra i Japan.
    Kravet er slik
    kei-car.jpg
    Og nå kommer også disse som elektriske;
    Nissan har denne på lur, prisen vil være rundt 150.000 i Norge.
    1 Nissan Sakura.jpg

    Edit
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Funksjonell design er helt topp, men det er ikke mange her i Norge som er enige tror jeg. Japanske kei kar selger veldig bra i Japan.
    Kravet er slik
    Vis vedlegget 827285
    Og nå kommer også disse som elektriske;
    Nissan har denne på lur, prisen vil være rundt 150.000 i Norge.
    Vis vedlegget 827287

    Edit
    Ser ut som en transporter har vært bortpå på en leaf og de har fått et uønsket bastard barn.. Ikke veldig pent å se på, hverken det ene eller det andre.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    938

    Det er noe med GT-biler jeg finner fascinerende.
    Min første bil som jeg kjøpte da jeg var 17år var BMWs 6-serie. Det var en gammel, men dog staselig og stilig bil.

    Ellers er jo Mercedes-Benz 500SEC AMG 6.0 WideBody noe for seg selv. Dette vekker følelser.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Av nyere ting er denne en kandidat i mine øyne: Aston Victor.png aston victor 2.png victor 3.png
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Denne teller ikke helt siden det er en konseptbil, men en penere småbil/hatchback kan jeg ikke huske å ha sett. Produksjonsmodellen de lanserte var dessverre langt unna dette.
    1655758189570.png
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.343
    Antall liker
    10.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen igjen da? Ble vel aldri bygd mer enn 15 av de? Hadde de ikke en historie med å lette i fronten?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn