Tidal hifi dårligere enn cd-rip?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.262
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Jepp det høres ut som en bra forklaring, problemer er at sølvlaget på 30+ år gamle CD har begynt å forvitre og blir uspillbare, jeg kjøper fortsatt ny CDer så lenge det finnes og burde rippe de gamle jeg har mens de funker
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Har sammenlignet cd avspilt på meget god cd spiller med tidal fra Bluesound node 2 gjennom en god dac og sliter med å høre forskjell, har idag en PS Audio Directstream Jr dac og storkoser meg med tidal hifi.
Jeg har selv "senior" dac og drev. PS Audio lyder super godt men er ikke så afslørende som visse andre.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
stor forskell på innspilllinger på TIDAL på SAMME album vie Sonos/tidal app , sjekk de ulike variantene av Fleetwood Mac- Rumours. Så selve mastering betyr my,e ikke nødvendigvis formatet, , Generelt syns jeg CD låter bedre enn enhver streaming- uten at jeg vil kunne bevise det 100%korrekt i blindtester,
Stor forskjell på ulike LP pressinger også, så så lenge man ikke kan garantere at det er 100% likt utgangspunket er det ikke veldig etterrettelig å konkudere at en tjeneste er bedre/værre
Det er et tilleggsmoment her vi ikke må glemme og det er at uavhengig av årsak, så står vi igjen med vurderingen ‘er dette et innhold som kunden er interessert i?’ Hvis jeg går i en kiosk og spør etter softis og de sier de bare har kuleis, så er jeg ikke interessert, uansett om de hadde kunnet tilby dette hvis de hadde en softismaskin.
Så, Tidal - fiks innholdet isåfall!
Du overvurderer hvor mye makt en streaming tjeneste har. I praksis så er streaming tjenesten et transportselskap, mens plateselskapene er leverandør. For å korrigere din sammenlikning av is så vil være samme som at ingen leverandører vil tilby softis til kioskene og at de dermed ikke kan tilby det. I høy grad så er masteringen på tidal den samme som nyeste pressing av en evt. CD. Tar man en 80-talls utgivelse og ser på de forskjellige utgivelsene som har vært opp igjennom årene så vil generelt sett den eldste pressingen være den beste. Det som skjer når man sammenlikner sine gamle CDer med Tidal er rett og slett mye det samme som skjer hvis man går og kjøper en CD i butikken og sammenlikner med innholdet på den man kjøpte for 20 år siden.
Kjøper poenget - men kun hvis Tidal ikke korrumperer kvaliteten på noe vis.
Hvis Tidal normaliserer eller komprimerer kildematerialet for å avhjelpe formatering, strømme-båndbredde el, så ryker resonnementet ditt.
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Jeg synes det er viktig at anlegget er musikalsk og at foten går, for mange detaljer synes jeg ofte blir distraherende. Smaken er også forskjellig og det bra hvis man er fornøyd med det man har uansett hva andre måtte mene.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg synes det er viktig at anlegget er musikalsk og at foten går, for mange detaljer synes jeg ofte blir distraherende. Smaken er også forskjellig og det bra hvis man er fornøyd med det man har uansett hva andre måtte mene.
Forsåvidt enig, men foten kan gjerne gå til en reiseradio som spiller ‘din’ musikk.
På HFS er det vel helst god gjengivelse (høy troverdighet) man streber etter, uavhengig av musikksmak. Dette er også veldig subjektivt.
 
Topp Bunn