Tidal hifi dårligere enn cd-rip?

H

hifierik

Gjest
Skal tro hvorfor noen av oss hører så tydelig forskjell og andre ikke?
Det hadde vært interessant å finne ut.
Exakt vilken musik lyssnar vi på och hur och vad lyssnar vi efter? Vi sitter i olika rum och lyssnar på olika system. Såklart blir upplevelserna olika ;).
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Det kan der nok være mange forskellige forklaringer på.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.009
Antall liker
12.889
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hvor, og hvordan vi adresserer negative sider ved lyden i en hifi rigg fra A til Å, kan i mange tilfeller være helt andre steder enn der vi tror.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Sorry, men jeg har ingen tro på at cd, samme fra nas, samme fra Tidal låter forskjellig. Identisk råvare gjennom samme DAC skal være helt identisk. De som hører forskjell må inneha gullører.
 

Nikko1966

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2018
Innlegg
56
Antall liker
15
Det er forskjell, fordi mediaplayer appen til tidal er dårligere sammelignet med f.eks j river. Men spilt gjennom roon(nettverk) så er det minimal forskjell.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Terje-A Hvordan vet du at låtene fra Tidal ikke er komprimert i skyen ved online streaming?
Bygger du dette på at renderer viser 44.1/16?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Terje-A Hvordan vet du at låtene fra Tidal ikke er komprimert i skyen ved online streaming?
Bygger du dette på at renderer viser 44.1/16?
Du jakter på en å kverulere med, det gidder jeg ikke. Ha en god kveld. Nå er det fotball på tv.
Vel, dette er diskutert i andre tråder, hvor bla. Asbjørn har en hypotese rundt dette.
Men er du overbevist så er det flott det - så lenge du ikke er overbevist på mine vegne.
Ha en fin fotballkveld.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.578
Sted
Nøtterøy
Litt på siden men.... Fikk en ny router fra Canal/Telenor da den forrige gikk i stykker. Bruker kabel inn til min Note 2i men når jeg spiller høyoppløst ala Kari B så hakker det hele tiden. Har et abbonoment på 50MB burde ikke det være nok? Hadde ikke samme problem på min forrige router. :confused:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Litt på siden men.... Fikk en ny router fra Canal/Telenor da den forrige gikk i stykker. Bruker kabel inn til min Note 2i men når jeg spiller høyoppløst ala Kari B så hakker det hele tiden. Har et abbonoment på 50MB burde ikke det være nok? Hadde ikke samme problem på min forrige router. :confused:
50mbps er mer enn nok. Du greier deg med en tiendepart:) kjør en test av nettet ditt. Speedtest.net fungerer bra. Finnes også som app.
Kan være at det er noe feil.....
Mitt resultat ser slik ut.
Screenshot_20190428-202637_Speedtest.jpg
 

Toma_99

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2010
Innlegg
51
Antall liker
1
Terje-A Hvordan vet du at låtene fra Tidal ikke er komprimert i skyen ved online streaming?
Bygger du dette på at renderer viser 44.1/16?
Dette er en ting som har irritert meg litt med Tidal og ymse apper, for, det er faktisk noen album som ikke finnes i HiFi hos Tidal, men kun som AAC/mp3
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Terje-A Hvordan vet du at låtene fra Tidal ikke er komprimert i skyen ved online streaming?
Bygger du dette på at renderer viser 44.1/16?
Dette er en ting som har irritert meg litt med Tidal og ymse apper, for, det er faktisk noen album som ikke finnes i HiFi hos Tidal, men kun som AAC/mp3
Det har jeg aldri lagt merke til, her er det kun hifi eller master.....
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Terje-A Hvordan vet du at låtene fra Tidal ikke er komprimert i skyen ved online streaming?
Bygger du dette på at renderer viser 44.1/16?
Dette er en ting som har irritert meg litt med Tidal og ymse apper, for, det er faktisk noen album som ikke finnes i HiFi hos Tidal, men kun som AAC/mp3
Men det jeg snakker om er låter som rapporteres som 44/16 i Roon og blått ikon (ikke MQA), men låter allikevel betraktelig dårligere enn LAN strømming fra NAS eller Streamer, evt. CD-avspilling. Her må selvsagt nivå-matching gjøres og Master kan jo avvike.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.578
Sted
Nøtterøy
Litt på siden men.... Fikk en ny router fra Canal/Telenor da den forrige gikk i stykker. Bruker kabel inn til min Note 2i men når jeg spiller høyoppløst ala Kari B så hakker det hele tiden. Har et abbonoment på 50MB burde ikke det være nok? Hadde ikke samme problem på min forrige router. :confused:
50mbps er mer enn nok. Du greier deg med en tiendepart:) kjør en test av nettet ditt. Speedtest.net fungerer bra. Finnes også som app.
Kan være at det er noe feil.....
Mitt resultat ser slik ut.
Vis vedlegget 539488
Takk skal du ha Terje. Forstår ikke dette med. Tester en annen router også med samme resultat. Dumt!

Fikk dette resultatet.
PING
5
ms
JITTER
1
ms
NEDLASTING
40.7
Mbps
OPPLASTING
46.4
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Litt på siden men.... Fikk en ny router fra Canal/Telenor da den forrige gikk i stykker. Bruker kabel inn til min Note 2i men når jeg spiller høyoppløst ala Kari B så hakker det hele tiden. Har et abbonoment på 50MB burde ikke det være nok? Hadde ikke samme problem på min forrige router. :confused:
50mbps er mer enn nok. Du greier deg med en tiendepart:) kjør en test av nettet ditt. Speedtest.net fungerer bra. Finnes også som app.
Kan være at det er noe feil.....
Mitt resultat ser slik ut.
Vis vedlegget 539488
Takk skal du ha Terje. Forstår ikke dette med. Tester en annen router også med samme resultat. Dumt!

Fikk dette resultatet.
PING
5
ms
JITTER
1
ms
NEDLASTING
40.7
Mbps
OPPLASTING
46.4
Det er jo helt greie tall du får, hmm. Kanskje du må ta strømmen på Noden i 30 sek? (Jeg har aldri hatt behov for det, men det er jo lov å prøve)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Terje-A Hvordan vet du at låtene fra Tidal ikke er komprimert i skyen ved online streaming?
Bygger du dette på at renderer viser 44.1/16?
Dette er en ting som har irritert meg litt med Tidal og ymse apper, for, det er faktisk noen album som ikke finnes i HiFi hos Tidal, men kun som AAC/mp3
Men det jeg snakker om er låter som rapporteres som 44/16 i Roon og blått ikon (ikke MQA), men låter allikevel betraktelig dårligere enn LAN strømming fra NAS eller Streamer, evt. CD-avspilling. Her må selvsagt nivå-matching gjøres og Master kan jo avvike.
Men jeg kan legge til at enkelte album ikke låter særlig bra, men at det er en kvalitet som er dårligere enn redbook har jeg vondt for å tro. Jeg har også CDer som heller ikke låter spesielt bra.. og hvorfor skal Tidal servere MP3 til de som betaler for HiFi? Det der bør dokumenteres. Jeg misliker Rip off..
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.578
Sted
Nøtterøy
Takk igjen Terje. Nå var alt i orden. :) Håper det holder seg sånn. Nå vet jeg ihvertfall hvor "proppen" satt. :eek:
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Terje-A Hvordan vet du at låtene fra Tidal ikke er komprimert i skyen ved online streaming?
Bygger du dette på at renderer viser 44.1/16?
Dette er en ting som har irritert meg litt med Tidal og ymse apper, for, det er faktisk noen album som ikke finnes i HiFi hos Tidal, men kun som AAC/mp3
Men det jeg snakker om er låter som rapporteres som 44/16 i Roon og blått ikon (ikke MQA), men låter allikevel betraktelig dårligere enn LAN strømming fra NAS eller Streamer, evt. CD-avspilling. Her må selvsagt nivå-matching gjøres og Master kan jo avvike.
Men jeg kan legge til at enkelte album ikke låter særlig bra, men at det er en kvalitet som er dårligere enn redbook har jeg vondt for å tro. Jeg har også CDer som heller ikke låter spesielt bra.. og hvorfor skal Tidal servere MP3 til de som betaler for HiFi? Det der bør dokumenteres. Jeg misliker Rip off..
Hovedproblemet er ikke at noen album låter dårlig, det er at alle album låter Tidal farget. De har gjort noe med musikken ihvertfall. Det er helt sikkert.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dere som sliter med lydkvaliteten i Tidal - har dere skrudd av normaliseringen av volum?

Hvis denne er skrudd på, så vil det påvirke lydkvaliteten negativt.

Johan-Kr
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Takk for tips.
Den er nå skrudd av, men dette gjøres jo i Tidal appen ved bruk av denne under avspilling, så dette innvirker jo ikke når Tidal er embedded i Roon.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Kan være tidal har endel «watermarked» musikk også som kan være hørbart.


Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg mailet dem og spurte om det for et par år siden.

Hvis ikke jeg husker feil så syntes jeg mine Windows lossless rippede filer var litt mer "frempå"

Får meg et sony drivverk nå så da kan jeg sammenligne med cd også

Jeg kjører Tidal bitperfect via Sonos og da er det ingen PC app som eventuelt tukler det til
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
tanken var om de la på en liten EQ/voicing?
Husker ikke helt svaret men tror ikke de bekreftet det
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Kan være tidal har endel «watermarked» musikk også som kan være hørbart.


Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg mailet dem og spurte om det for et par år siden.

Hvis ikke jeg husker feil så syntes jeg mine Windows lossless rippede filer var litt mer "frempå"

Får meg et sony drivverk nå så da kan jeg sammenligne med cd også

Jeg kjører Tidal bitperfect via Sonos og da er det ingen PC app som eventuelt tukler det til
Når det gjeld tapsfri koding er [1] interessant lesestoff.

Referanse
[1] K. Howard, Lossless leader - Which lossless compression utility and player is the best choice for the audiophile?, Hi-Fi News, mai 2005, ss. 92-95.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg bryr meg ikke om at forskjellene er hørbare, så lenge de er målbare.
 
M

MusicBear

Gjest
Skal tro hvorfor noen av oss hører så tydelig forskjell og andre ikke?
Det hadde vært interessant å finne ut.
Helt enig, spesielt fordi streaming er nåtidens kervervelse av musikk.

Stereo+ - kom på banen her - forske litt hvorfor så mange hevder forskjeller mange andre mener ikke er der.
 

knutmi

Fersking
Ble medlem
13.05.2012
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Førde
Har NAD C390DD med BluOs MDC, SA Pandion 20. Det låter likt fra CD Flac rip på NAS og Tidal Hifi streaming med samme innspilling. Har også Pi3 med Picoreplayer, USB til NAD, å teste med, samme resultat der. Har ikke måleutstyr, men det har mest sannsynelig gitt samme resultat. Digitale filer fra samme kilde skal jo gi samme lyd ut.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
De er ikke kjent for sine objektive vurderinger, men What HiFi synes Tidal lyder bedre enn Qobuz:)
https://www.whathifi.com/best-buys/streaming/best-music-streaming-services

Nå ha jeg lest gjennom endel tråder rundt omkring, og de likner til forveksling denne her. Noen kan ikke høre forskjell på (alt i 16/44) CD, Tidal og Qobuz, mens andre synes Tidal helt klart er mindre dynamisk og farget. Mid og Midbass hump. Mer Loudness lyd altså.

Jeg vet hva jeg opplever, men jeg synes problemstillingen er av interesse.
 
Sist redigert:

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Tidal kan ha forskjellig master enn CD-er som er rippet. Dette gjelder spesielt på populær musikk som orginalt kom ut på 90-tallet eller tidligere. F. eks. så har en tidlig utgivelse av Micheal Jackson - Bad ca 10 db lavere gjennomsnitt volum enn Tidal versjonen og har tilsvarende mer dynamikk. Dette er går igjenn for veldig mye annen musikk som plateselskapene har reutgitt igjen og igjen med lavere og lavere dynamikk. Da vil Tidal være markant dårligere.

For musikk hvor master trolig er lik, så har det gjennom Aurender N100H, Auralic Aries og Roon til nettverksrenderer så har forskjellen vært liten eller ikke merkbar. PC-appen til Tidal har aldri vært like bra som f. eks avspilling gjennom JRiver, selv med exclusive mode så den har jeg stort sett gitt opp.
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Har sammenlignet cd avspilt på meget god cd spiller med tidal fra Bluesound node 2 gjennom en god dac og sliter med å høre forskjell, har idag en PS Audio Directstream Jr dac og storkoser meg med tidal hifi.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
stor forskell på innspilllinger på TIDAL på SAMME album vie Sonos/tidal app , sjekk de ulike variantene av Fleetwood Mac- Rumours. Så selve mastering betyr my,e ikke nødvendigvis formatet, , Generelt syns jeg CD låter bedre enn enhver streaming- uten at jeg vil kunne bevise det 100%korrekt i blindtester,
Stor forskjell på ulike LP pressinger også, så så lenge man ikke kan garantere at det er 100% likt utgangspunket er det ikke veldig etterrettelig å konkudere at en tjeneste er bedre/værre
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
Og der var min MacBook Air OS X 10.9.5 for gammel for siste oppdatering.

Uansett brukte jeg ikke Tidal mye. Min opplevelse med å sammenlikne CD med Tidal på samme DAC var at CD hadde mer luft i toppen, mens Tidal hadde mer energi i bass.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
stor forskell på innspilllinger på TIDAL på SAMME album vie Sonos/tidal app , sjekk de ulike variantene av Fleetwood Mac- Rumours. Så selve mastering betyr my,e ikke nødvendigvis formatet, , Generelt syns jeg CD låter bedre enn enhver streaming- uten at jeg vil kunne bevise det 100%korrekt i blindtester,
Stor forskjell på ulike LP pressinger også, så så lenge man ikke kan garantere at det er 100% likt utgangspunket er det ikke veldig etterrettelig å konkudere at en tjeneste er bedre/værre
Det er et tilleggsmoment her vi ikke må glemme og det er at uavhengig av årsak, så står vi igjen med vurderingen ‘er dette et innhold som kunden er interessert i?’ Hvis jeg går i en kiosk og spør etter softis og de sier de bare har kuleis, så er jeg ikke interessert, uansett om de hadde kunnet tilby dette hvis de hadde en softismaskin.
Så, Tidal - fiks innholdet isåfall!
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
stor forskell på innspilllinger på TIDAL på SAMME album vie Sonos/tidal app , sjekk de ulike variantene av Fleetwood Mac- Rumours. Så selve mastering betyr my,e ikke nødvendigvis formatet, , Generelt syns jeg CD låter bedre enn enhver streaming- uten at jeg vil kunne bevise det 100%korrekt i blindtester,
Stor forskjell på ulike LP pressinger også, så så lenge man ikke kan garantere at det er 100% likt utgangspunket er det ikke veldig etterrettelig å konkudere at en tjeneste er bedre/værre
Det er et tilleggsmoment her vi ikke må glemme og det er at uavhengig av årsak, så står vi igjen med vurderingen ‘er dette et innhold som kunden er interessert i?’ Hvis jeg går i en kiosk og spør etter softis og de sier de bare har kuleis, så er jeg ikke interessert, uansett om de hadde kunnet tilby dette hvis de hadde en softismaskin.
Så, Tidal - fiks innholdet isåfall!
Du overvurderer hvor mye makt en streaming tjeneste har. I praksis så er streaming tjenesten et transportselskap, mens plateselskapene er leverandør. For å korrigere din sammenlikning av is så vil være samme som at ingen leverandører vil tilby softis til kioskene og at de dermed ikke kan tilby det. I høy grad så er masteringen på tidal den samme som nyeste pressing av en evt. CD. Tar man en 80-talls utgivelse og ser på de forskjellige utgivelsene som har vært opp igjennom årene så vil generelt sett den eldste pressingen være den beste. Det som skjer når man sammenlikner sine gamle CDer med Tidal er rett og slett mye det samme som skjer hvis man går og kjøper en CD i butikken og sammenlikner med innholdet på den man kjøpte for 20 år siden.
 
Topp Bunn