Tid for USA-import?

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Dollaren er nå snart nede i en femmer, og det blir stadig mer fristende å importere HIFI fra USA.

Hva med et par Halcro reference monoblokker til 32 000 (nypris 110 000 etter dagens kurs):

http://www.msshifi.com/crazy-super-...o-dm-88-reference-monoblock-one-amp-only.html

Eller en Krell FPB-600 til 12 000 (nypris 60 000 etter dagens kurs):

http://www.msshifi.com/crazy-super-insane-sales/power-amps/krell-fpb-600-stereo-amplifier.html

Er det noen som kjenner til pålitelige amerikanske butikker for brukt hifi?

Erfaringer med frakt, toll, osv?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
foo skrev:
Dollaren er nå snart nede i en femmer, og det blir stadig mer fristende å importere HIFI fra USA.

Hva med et par Halcro reference monoblokker til 32 000 (nypris 110 000 etter dagens kurs):

http://www.msshifi.com/crazy-super-...o-dm-88-reference-monoblock-one-amp-only.html

Eller en Krell FPB-600 til 12 000 (nypris 60 000 etter dagens kurs):

http://www.msshifi.com/crazy-super-insane-sales/power-amps/krell-fpb-600-stereo-amplifier.html

Er det noen som kjenner til pålitelige amerikanske butikker for brukt hifi?

Erfaringer med frakt, toll, osv?
Var god pris på Mark Levinson 23.5 også, en forsterker jeg absolutt hadde vurdert hvis jeg var på jakt.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Hvordan er det isåfall med strøm? Regner med at slike varer bygd for USA har 110 Volt strømsetting.Kan man få dette ombygget før sending eller må det gjøres etterpå?
Vet man får kjøpt omformere,men dette er vel en kvasiløsning som jeg har hørt mange ikke anbefale.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
På en del produkter er det bare å flytte på et par ledninger for å konvertere, ser firmaet det blir linket til i førsteinnlegget kan levere ML konvertert til 230V med et påslag på 200 USD.
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Man kan vel nesten garantert plusse på 25% i moms på kjøpssummenog frakt tilsammen.
Skal godt gjøre å få dette inn utenom Tullvesenet.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Kjøpte meg nylig gitarforsterker direkte fra fabrikk i USA. Denne modellen blir produsert i begrenset antall, så de ville ikke levere den gjennom den norske forhandleren. Men om det har seg slik at de vil begynne med direktesalg fra fabrikk, er jeg ikke sikker på. Men det ble ca 2000 billigere :D Forsterkeren hadde spenning for 110v/230v. Levert med vanlig støpsel som vi bruker. Men det er noe annet med disse typer produkter. da det ikke kreves noe stor stømforsyning. Eller så kjøper jeg deler til min Ford direkte fra fordforhandler i USA. Here er det mye og spare.Betaler kun 25% moms på totalen.Det er som sagt meget gunstig og handle fra USA nå, da kursen for dollar er lav. mvh Guit
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Schumacher skrev:
Hvordan er det isåfall med strøm? Regner med at slike varer bygd for USA har 110 Volt strømsetting.Kan man få dette ombygget før sending eller må det gjøres etterpå?
Vet man får kjøpt omformere,men dette er vel en kvasiløsning som jeg har hørt mange ikke anbefale.
En god del utstyr, f.eksempel Parasound JC har også bryter for justering av spenning på baksiden. dette gjelder kanskje først og fremst for nyere produkter, og produkter som ble solgt i større skala, eksportert til flere ulike land, osv.
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Schumacher skrev:
Man kan vel nesten garantert plusse på 25% i moms på kjøpssummenog frakt tilsammen.
Skal godt gjøre å få dette inn utenom Tullvesenet.
Jeg vet ikke hva fraktkostnadene ligger på, det blir nødvendigvis noe kostbart å sende en 50-kilos forsterker over Atlanteren.

Men hvordan er det egentlig med momsen på brukt utstyr? Skal den momses først i utlandet og så i Norge?

Og må en betale toll på brukt hifi?
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Tror du finner mye info om dette om du søker litt her på hfs. Dette temaet dukker opp med jevne mellomrom.

Mvh
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Elektron skrev:
Her er en:

www.higherfi.com

mvh Elektron
Dette var da veldig high-end. En vintage-entusiast får jo vann i munnen ved synet av Threshold S/1000, ekstremt sjeldne 500 watts monoblokker fra Nelson Pass. 30 000 kroner er kanskje fortsatt noe stivt for såpass gamle produkter, men disse er jo evige klassikere fra hjernen til en av hifi verdenens store guruer.

Det er ikke bilde i annonsen, men her er hjelp fra Audiokarma:

http://www.audiokarma.org/gallery/showphoto.php?photo=1598&size=big&cat=

Eksemplarisk!
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Såvidt meg bekjent så er det moms på alt som føres inn over 200 kr uansett om det er brukt eller ikke og det fortolles etter ankomst Norge.
Er det ikke bare klær og sminke som er belagt med 10,7% toll?
 
P

Parelius

Gjest
foo skrev:
Schumacher skrev:
Man kan vel nesten garantert plusse på 25% i moms på kjøpssummenog frakt tilsammen.
Skal godt gjøre å få dette inn utenom Tullvesenet.
Og må en betale toll på brukt hifi?
Moms på total pris av komponent og frakt (så lenge du passerer en verdi over NOK 200)
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Parelius skrev:
foo skrev:
Schumacher skrev:
Man kan vel nesten garantert plusse på 25% i moms på kjøpssummenog frakt tilsammen.
Skal godt gjøre å få dette inn utenom Tullvesenet.
Og må en betale toll på brukt hifi?
Moms på total pris av komponent og frakt (så lenge du passerer en verdi over NOK 200)
Ok, men er det ikke slik at moms fra salgslandet trekkes fra prisen, slik at en ikke må betale moms i begge land? For bruktbiler er det slik, så vidt jeg har forstått.

Uansett er kostnadene for både moms og frakt snart opphevet av kursutviklingen med et fall på over 20% i løpet av siste år. Mitt uformelle tips er at dollaren skal ytterligere ned i løpet av året, tipper vi ser 4-tallet i løpet av sommeren, så dette blir stadig mer interessant.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
foo skrev:
Enig! 23.5 er en legendarisk godbit. Etter sigende en av de aller beste fra Levinson noensinne. Definitivt på listen over oppnåelige superforsterkere.
Fikk tilbud om å kjøpe en ML 23.5 i Sverige for et par år siden. Gikk for sek 18000,- Grei forsterker men ikke den MLen av eldre årgang som jeg har mest sans for.

Pris på $2500 betyr en sluttsum på ca nok 20000,- inkl alt før du har den hjemme.
 
P

Parelius

Gjest
foo skrev:
Parelius skrev:
foo skrev:
Schumacher skrev:
Man kan vel nesten garantert plusse på 25% i moms på kjøpssummenog frakt tilsammen.
Skal godt gjøre å få dette inn utenom Tullvesenet.
Og må en betale toll på brukt hifi?
Moms på total pris av komponent og frakt (så lenge du passerer en verdi over NOK 200)
Ok, men er det ikke slik at moms fra salgslandet trekkes fra prisen, slik at en ikke må betale moms i begge land? For bruktbiler er det slik, så vidt jeg har forstått.
Kommer vel an på hvem du kjøper fra. Har aldri hørt at det er mulig ved kjøp fra private. Og prisene som oppgies på nett fra forhandlere i USA er jo uten noen moms innbakt. Så det tror jeg du kan se bort fra.
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
ayaboh skrev:
foo skrev:
Enig! 23.5 er en legendarisk godbit. Etter sigende en av de aller beste fra Levinson noensinne. Definitivt på listen over oppnåelige superforsterkere.
Fikk tilbud om å kjøpe en ML 23.5 i Sverige for et par år siden. Gikk for sek 18000,- Grei forsterker men ikke den MLen av eldre årgang som jeg har mest sans for.

Pris på $2500 betyr en sluttsum på ca nok 20000,- inkl alt før du har den hjemme.
ML 23.5 ble testet i Stereophile i 1991, dvs at det er en 20 år gammel forsterker. Pris oppgitt i artikkelen var 5900$, etter dagens kurs: 30 000 kroner. Halv pris etter 20 år er kanskje noe høyt, men er nok en refleksjon av hvilken status denne forsterkeren har fått.

På den andre side: skal du ha en forsterker med kraftressurser an mass, som gjør omtrent alle musikktyper tilnærmelsesvis riktig, så finnes det svært få alternativer under 20 000, enten det kjøpes nytt eller brukt, fra Norge eller utlandet.

Jeg tror 18 000 var en god deal for en 23.5 om en regner lydkvalitet per krone, vel og merke om en har behov for massiv strømstyrke.

Du mener altså at prisen nærmest dobles ved kjøp fra USA? Det er godt mulig du har rett. I tilfellet er det kanskje best å sitte på gjerdet enda noen måneder til dollaren skraper bunnen av 4-tallet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Amerikanerne har jo ikke moms, men sales tax, og reglene er forskjellig fra stat til stat. Det er ikke vanlig å trekke den fra ved salg utenfor staten-
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
foo skrev:
skraper bunnen av 4-tallet.
Bunnen av 4-tallet? Det var voldsomt. Jeg tror dere skal være heldige om dere ser den under 5-eren.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
foo skrev:
ayaboh skrev:
foo skrev:
Enig! 23.5 er en legendarisk godbit. Etter sigende en av de aller beste fra Levinson noensinne. Definitivt på listen over oppnåelige superforsterkere.
Fikk tilbud om å kjøpe en ML 23.5 i Sverige for et par år siden. Gikk for sek 18000,- Grei forsterker men ikke den MLen av eldre årgang som jeg har mest sans for.

Pris på $2500 betyr en sluttsum på ca nok 20000,- inkl alt før du har den hjemme.
ML 23.5 ble testet i Stereophile i 1991, dvs at det er en 20 år gammel forsterker. Pris oppgitt i artikkelen var 5900$, etter dagens kurs: 30 000 kroner. Halv pris etter 20 år er kanskje noe høyt, men er nok en refleksjon av hvilken status denne forsterkeren har fått.

På den andre side: skal du ha en forsterker med kraftressurser an mass, som gjør omtrent alle musikktyper tilnærmelsesvis riktig, så finnes det svært få alternativer under 20 000, enten det kjøpes nytt eller brukt, fra Norge eller utlandet.

Jeg tror 18 000 var en god deal for en 23.5 om en regner lydkvalitet per krone, vel og merke om en har behov for massiv strømstyrke.

Du mener altså at prisen nærmest dobles ved kjøp fra USA? Det er godt mulig du har rett. I tilfellet er det kanskje best å sitte på gjerdet enda noen måneder til dollaren skraper bunnen av 4-tallet.
Den ble også testet av Stereophile i 1997 og den holdt fortsatt referanseklasse.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
erato skrev:
Amerikanerne har jo ikke moms, men sales tax, og reglene er forskjellig fra stat til stat. Det er ikke vanlig å trekke den fra ved salg utenfor staten-
Sales tax er ikke med i oppgitt pris, men blir lagt til etterpå da den varierer med hvor du bor og hvor du handler. Så den prisen du ser oppgitt er den du betaler dersom du ikke bor i USA.
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
erato skrev:
foo skrev:
skraper bunnen av 4-tallet.
Bunnen av 4-tallet? Det var voldsomt. Jeg tror dere skal være heldige om dere ser den under 5-eren.
Dollaren skal ned på 4-tallet og deretter ned mot 3-tallet. Et land som ikke produserer og eksporterer noe nevneverdig til resten av verden kan ikke opprettholde en høy valutakurs.

Tidligere har USA importert varer i bytte mot dollar, fordi dollar alltid kan brukes som kjøpekraft hvor som helst i verden, og med sikkerhet i at dollaren er trygt forankret i USAs produksjon og fremgang. En har altså trykt opp dollar og kjøpt varer for disse mot et slags implisitt løfte om at USA med sin mektige eksportindustri når som helst kan veksle disse sedlene inn i interessante varer.

Men dette gjelder ikke lenger.

Det er trykt opp dollar i en slik mengde at USA aldri noensinne kan produsere nok varer og/eller tjenester til å dekke den dollarmengden som flyter omkring i verden.

Dollaren er altså voldsomt overpriset. Og etterhvert som det går opp for stadig flere nasjoner at deres gjeld til USA sannsynligvis aldri kan innfris, vil gjelden devalueres, og prisen på dollaren med den.

Så dollaren skal drastisk ned. Forhåpentligvis er våre forvaltere av oljefondet klar over dette.

I mellomtiden kan vi kose oss over stadig billigere import fra USA, hvilket er nettopp det USA behøver for å få igang de industrielle hjulene på hjemmebane.

Så det går seg nok til på lang sikt.

Men på kort og mellomlang sikt bør en ikke sitte med dollar.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
foo skrev:
erato skrev:
foo skrev:
skraper bunnen av 4-tallet.
Bunnen av 4-tallet? Det var voldsomt. Jeg tror dere skal være heldige om dere ser den under 5-eren.
Dollaren skal ned på 4-tallet og deretter ned mot 3-tallet. Et land som ikke produserer og eksporterer noe nevneverdig til resten av verden kan ikke opprettholde en høy valutakurs.


Men på kort og mellomlang sikt bør en ikke sitte med dollar.
Hva er kort og mellomlang sikt?

Greitt å vite når man skal hente denne tråden frem for å si "hva sa jeg".
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
erato skrev:
foo skrev:
erato skrev:
foo skrev:
skraper bunnen av 4-tallet.
Bunnen av 4-tallet? Det var voldsomt. Jeg tror dere skal være heldige om dere ser den under 5-eren.
Dollaren skal ned på 4-tallet og deretter ned mot 3-tallet. Et land som ikke produserer og eksporterer noe nevneverdig til resten av verden kan ikke opprettholde en høy valutakurs.


Men på kort og mellomlang sikt bør en ikke sitte med dollar.
Hva er kort og mellomlang sikt?

Greitt å vite når man skal hente denne tråden frem for å si "hva sa jeg".
Kort sikt: et år eller to.
Mellomlang: neste 5 til 10 år.

Jeg er sikker på at dollaren skal ned på 4-tallet i løpet av året.

Det kan selvfølgelig ta lengre tid en dette før dollaren har nådd sitt naturlige nivå (3 kroner eller mindre), det kommer an på en rekke ulike variabler som vi umulig kan ha oversikt over.

Men den skal ned over de neste årene, og den skal relativt mye ned før USA igjen får incentiver til å starte nødvendig produksjon med tilhørende arbeidsplasser på hjemmebane.

Så får vi se om 10 år - hvem av oss som kan si: "Hva var det jeg sa".
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
foo skrev:
Du mener altså at prisen nærmest dobles ved kjøp fra USA? Det er godt mulig du har rett. I tilfellet er det kanskje best å sitte på gjerdet enda noen måneder til dollaren skraper bunnen av 4-tallet.
$2500 = nok ca 13700 (googlekurs i dag)
Frakt feks med JetCarrier (60 kg) ca nok 2100,-
+ mva, så blir det:
13700+2100*25%=19750,-

I tillegg kommer behandling av tolldeklarasjon og frakt fra speditør hjem til deg. Dette utgjør sikkert 1000,-
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
erato skrev:
foo skrev:
erato skrev:
foo skrev:
skraper bunnen av 4-tallet.
Bunnen av 4-tallet? Det var voldsomt. Jeg tror dere skal være heldige om dere ser den under 5-eren.
Dollaren skal ned på 4-tallet og deretter ned mot 3-tallet. Et land som ikke produserer og eksporterer noe nevneverdig til resten av verden kan ikke opprettholde en høy valutakurs.


Men på kort og mellomlang sikt bør en ikke sitte med dollar.
Hva er kort og mellomlang sikt?

Greitt å vite når man skal hente denne tråden frem for å si "hva sa jeg".
Med en dollar som er i ferd med å passere 6 kroner er det kanskje på tide å hente frem denne.....
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
69
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Dollaren er unaturlig høy pga Euro-krisen. Men eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert når det kommer til økonomi...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
james skrev:
Dollaren er unaturlig høy pga Euro-krisen. Men eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert når det kommer til økonomi...
Kursen er den den er, og jeg aksepterer ikke unaturlig som begrep i den sammenheng. Det er alltid noe som skjer i en stor verden som kan brukes som forklaringsfaktor, nå er det eurokrisa, i morgen noe annet, men som sagt, kursen er den den er og er til en hver tid naturlig ut fra situasjonen. Hvis noen vil betale 5.95 for en dollar er det det den er verdt, uansett hvorfor de vil betale det.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
69
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Så sant, så sant. Unaturlig var et dålig ordvalg. ;D
 
Topp Bunn