Thorhauge Audio - aktiv step-up.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har vært på utkikke etter en step-up trafo, eller aktiv head-amp, en stund og hatt noen forskjellige produkter innom på lån og i eie.
    Dynavector PHA-200 har jeg vært fasinert av, og imponert over, men den er gått ut av produksjon og lar seg følgelig ikke lenger skaffe.
    Spurte derfor Thorhauge om å få teste hans aktive head-amp, og det fikk jeg. Thorhauge Audio har en mengde produkter.
    http://www.thorhauge-audio.dk/

    Gleden var stor da jeg pakket opp esken, velbygd chassis og full batteridrift. Utrolig flott finish, langt bedre enn man (etter mitt skjønn) kan forvente til prisen. Oppladingen foregår når head-ampen slåes av, og batteriene holder visst nok til ukers bruk.

    Jeg har tidligere stort sett kjørt med Dynavector XV-1s, men byttet forrige uke til Shelter 90X i et forsøk på å få denne til.
    Har hatt litt problemer med en overivrig topp på 90X-en som jeg trodde skyldtes dårlig sporing.
    Satte inn A.R.T Q-damper mellom headshell og pickup og mente dette hjalp en del, men mye tyder på at det i tillegg kan ha vært en mismatch impedansemessig,
    for med Thorhauge head-ampen opplevde jeg ikke dette som problematisk i det hele tatt.

    Kald, og rett ut av boksen, var bassen litt blaut, men etter noen timers drift (skal stå på kontinuerlig), strammet denne seg skikkelig opp og rommet vokste i
    bredde så vel som dybde. Imponerende, virkelig.

    Head-ampen sammen med Shelteren har en flott flyt og en herlig ”glatt” karakter. Dette gjør det etter mitt skjønn lett å fokusere på musikken og hygge seg med den uten å irritere seg over feil og mangler. Dynamikken er utrolig god og langt bedre enn jeg husker fra Lundahl (riktignok ikke testet med denne pickupen). Merket at jeg stadig vekk ble sittende og trampe takten, lett å fokusere på musikk uten at det finnes noen "hifi-mangler" jeg umiddelbart merket meg. Head-ampen har et veldig lavt støygulv, dette gir en utrolig flott ro og kontroll over lydbildet. Det hele presenteres med god fylde og kropp, noe som gjør at piano for eksempel låter utrolig flott.

    Nå skal det sies at Shelteren ikke har vært testet mye hjemme hos meg, slik at det er flere variabler ute og går samtidig, men umiddelbart virker dette være veldig,
    veldig mye godlyd for pengene.

    Kommer tilbake med flere lytteinntrykk etter hvert som jeg får testet mer, og med XV-1s som jeg kjenner langt bedre.
     

    Vedlegg

    B

    break_out

    Gjest
    Den var jo fin :).

    Hvordan er det med inngangsimpedansen er det lett å bytte verdier?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Kjenner ikke til hvordan inngangsimpedansen justeres. Men den, og forsterkningsgraden, kan leveres slik kunden ønsker.

    Det står forresten input > 0,3 mV hvilket jeg ikke tror særlig på. Denne har masse gain og med 0,6 mV er volumet langt høyere enn cd. Tipper denne kommer til å spille forrykende også med XV-1s, støy er ikke tema så vidt jeg kan forstå. Men, det skal jeg sjekke ut nærmere.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    I går kveld og natt til i dag gikk med til iherdig kobling og intens lytting:

    Shelter 90X + Lyra Erodion inn i MM-riaa med 1 megaohm
    Shelter 90X + Thor Hauge i 1 mhom
    Shelter 90X + Lyra Erodion i 23 kohm
    Shelter 90X + Thor Hauge i 23 kohm (?)

    Mener forløpet var slik, før vi byttet pickup og det forløp som følger:

    XV-1s + Lyra Erodion i 23 kohm
    XV-1s + Thor Hauge i 23 kohm
    XV-1s + PHA-200 i 23 kohm
    XV-1s + Thor Hauge i 23 kohm

    Inngangsimpedansen på MM-riaaen ble justert ved bytte til kabel med motstand mellom signal og jord koblet i parallell med riaa-trinnet. Kabel og motstand IKKE innspilt (altså ikke optimale forhold).

    PHA-200 og Thor Hauge ble urettferdig nok kjørt kalde, uten oppvarming, kastet ut på dypt vann. (Tiden satte sine begrensninger, testen er sånn sett ikke gjort under optimale forhold, ta det for det det er).

    Lytteinntrykk følger:
     

    Boe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Der sitter vi igjen, Parelius og jeg i Casa Fosse for å sjekke ut nyankommet hifi-snadder ;D.

    Denne gangen hadde jeg i grunnen invitert meg selv til seanse, tenkte derfor at det var best å sørge for en backing av filosofiske betraktninger ved å be med Parelius - særlig når man trenger seg på en mandags kveld og får en liten smule dårlig samvittighet når vi unnskylder oss over at vi skal i gang med å fortrenge familieidyllen og hjemmekosen med hifi-synsing på 'høyt' nivå.
    Men alle våre bekymringer blir heldigvis returnert med et stort smil fra frøken Helene som gir oss en opplevelse av at det er alltid like hyggelig når vi kommer og okkuperer hjemmet...takk for det!

    Her var det som sagt mye snadder å digge inn i...Lyra Erodion trafobasert og nylånt fra LMC, danske Thorhauge Jfet-baserte step-up med akkumulatorbasert strømforsyning, og til sist favoritten fra forrige lytteseanse; Dynavector PHA-200 - visstnok såpass sjelden at eieren ikke lar seg friste til salg...

    Lytteinntrykk:
    Shelter 90X + Lyra Erodion inn i MM-riaa med 1 megaohm = 2500 ohm.
    Luftig, elegant, mye strengelyd fra akustisk gitar, attack, mye imponatoreffekt.

    Shelter 90X + Thorhauge i 1 mhom = 2500 ohm
    Varmere, mistet noe av den distinkte klarheten som Lyra hadde, likevel imponerende tilstedeværende men kanskje litt mye rett i fleisen-lyd.

    Shelter 90X + Lyra Erodion i 23 kohm = 63 ohm
    Jeg som sitter med Manley Steelhead og kan variere laster og gain i det uendelige, har fått en forkjærlighet for lavere belastning. Her kommer min opplevelse nærmere 'live'tilstanden, men samtidig mister vi mye av den elegante balansen og ting blir mer rølpete.

    Shelter 90X + Thorhauge i 23 kohm = 63 ohm??

    Det er fortsatt ingen av oss som synes at Thorhauge gjør seg bort i selskapet, men det er klart at den mangler finessen til Lyra trafoen. Den setter deg litt på kanten av sofaen og melder tilstedeværelse, mens Lyra er laid-back med stoisk ro og senkede skuldre.

    Vi var enige om at Shelter 90x gjorde en bra jobb, men det var klart fra første tone at DV XV-1s leverer noe som de fleste oppfatter som tilnærmet det beste fra en vinylavtaster i øyeblikket.

    XV-1s + Lyra Erodion i 23 kohm = 63 ohm
    Ingen tvil om at vi var på en litt annen klode her..detaljer, rom, luft og mer detaljer, samt en avslappethet som fikk oss til å fornemme at alt gikk saktere og det meste lettere å oppfatte. Dessuten var basspådraget mer levende - det hadde vært svært bra med Shelter, men her kom også detaljene fram i bassområdet. Imponerenede, særlig i betraktning av at Fosse i utgangspunktet spiller på ganske bass-sky høyttalere.

    XV-1s + Thorhauge i 23 kohm = 63 ohm??
    Vel, vi fikk det litt i fleisen igjen i forhold til Lyra, men for et basstrøkk!! Her var det helt klart en match etter mine ører med detaljer i nedre område fra XV-1s og grunndybden til Thorhauge. I tillegg matchet dette fortsatt Fosses romklang, mer tilstedeværelse av musikere, varme, detaljer, fin balanse.

    XV-1s + PHA-200 i 23 kohm = 63 ohm??
    Parelius mener at dette er elegant og uten blemmer, dessuten er stemmene rene med mindre tendens til hardhet når det trøkkes på. Jeg kan tildels være enig, synes likevel at det blir litt anemisk i forhold til Thorhauge.

    XV-1s + Thor Hauge i 23 kohm = 63 ohm??
    Thorhauge og Dynavector XV-1s tok oss videre inn i natten og ble formidlere og leverandører av musikalske opplevelser som akkompangerte verbale utskeielser i alle retninger langt utenfor hifi'ens områder til tidlig morgen.

    Konklusjonen min - kan være at Fosse eller Parelius har en annen - er at Thorhauge var en særdeles god match til Fosses komponenter. Den manglet kanskje det avslappede raffinerte og elegante som Lyra hadde, og luften, spensten og kontrollen til Dynavector. Men Thorhauge hadde en 'her er jeg med musikken'-funksjon som ga meg en mindre opplevelse av å høre på 'haifive' og mere på 'virkelig liv', og det gjorde at jeg totalt foretrakk formidlingen fra denne.
    En parring av de beste egenskapene fra Lyra og Thorhauge hadde vært å foretrekke, selvsagt. Men tatt i betraktning at Thorhauge selges for 4000 danske kroner, og Lyra for kanskje fem ganger mer(?), så er det ikke tvil om at her får man et fremragende produkt for lite penger.

    Til slutt skjønte Parelius og jeg ut at vi måtte gå hjem - Fosse og Parelius skulle på jobb om noen timer, jeg har heldigvis ferie - uansett hvor galt det gikk med dere i dag, takk for en formidabel natt med opplevelser, Parelius og Fosse.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Tror jeg trenger utdype den impedansejusteringen vi snakker om da jeg ser jeg var litt uklar i tidligere innlegg.
    Inngangsimpedansen på Hovland-riaaen er 1 megaohm mot normale 47 kohm. Effekten av dette på de aktive enhetene (PHA-200 og Thorhauge) kjenner jeg ikke til, men for trafobaserte Erodion blir resultatet at pickupene ”ser” 2500 i stedet for 117,5 ohm. Vi vet alle at ved bruk av trafo divideres inngangsimpedansen med kvadratet av forsterkningsgraden (20 for Erodion). Thorhauge har inngangsimpedanse 100 ohm, PHA-200 har en bryter for å tilpasse step-upen direkte til pickupens egenimpedanse. Hvordan de to sistnevnte i teorien opplever 1 megaohm mot normale 47 kohm kjenner jeg ikke til.

    Det ble satt en motstand på 23 kohm i parallell med riaaens 1 megaohm, dette fordi jeg i farten ikke hadde standard 47 kohm.

    Jeg gjør et poeng ut av dette med impedanse nettopp fordi at vi her har en litt spesiell situasjon i og med akiv/passiv og ikke-standard riaa-impedanse. Dette i kombinasjon med at alle kombinasjoner av step-up og pickup svarte med forandring på endret impedanse gjør dette til et tema. Jeg har tenkt å forfølge dette ved å justere impedansen i Hovland til noe nærmere standard.

    Nå har Boe laget en usedvanlig flott gjennomgang av det vi opplevde, men jeg slenger på noen tanker selv også:

    Via Lyra Erodion trivdes begge pickupene bedre med 23 kohm (56 ohms). Uten ekstra nedlasting låt begge pickupene en anelse tynt og puberalt. Det var dynamisk, krispt, oppløst og åpent. Det var tilsynelatende imponerende hvor krispt strengene til Little Hatchs gitar låt, men tonalt var ikke dette helt idéelt etter mitt skjønn. Lastet ned låter det mer riktig og avslappende. Særlig XV-1s som tonalt er litt slankere enn enn 90X satte pris på denne ekstra fylden og roen. Det er en detaljering og oppløsning i Erodion som er herlig, fantastisk rett og slett. Rent, fritt for skarpe kanter og rusk. Anelse laid-back og med herlig flow og en særegen glatthet. Sitter akkurat nå å lytter til nevnte kombinasjon og det er tydelig at dette er en kombinasjon med utrolig raffinement.

    Thorhauge i kombinasjon med Shelter 90X låter tøft. Det spiller med baller og stå-på humør. Det er litt midt i fleisen men med et herlig driv nedover. Kombinasjonen er nok ikke den beste med hensyn til raffinement, men det svinger, virkelig moro og musikalsk. Særlig med XV-1s fant jeg den litt fyldig klangen kledlig. Thorhauge er mer frempå i lydbildet, fabelaktig nærhet og nærvær. Mens Erodion plasserer deg et par rader lenger bak og nok formidler rom bedre og mer presist, sitter du nå fremst i salen. Samtidig låter Erodion glattere og mer detaljert. Men, sammen med XV-1s er altså dette litt tøffe rølpete trøkket nedover utrolig fascinerende. Man tramper takten iherdig. Bedre med Dynavectoren enn med Shelteren altså. Så bør Thorhauge endre >0,3mV spesifikasjonen på sin hjemmeside, for dette er gain i bøtter og spann sammen med 0,25 mV, anbefales på det varmeste.

    PHA-200, den kjenner jeg jo etter hvert veldig godt. Fantastisk sak. Vi har jo i Nor Cargo-tråden testet denne med overveldende resultat. Den har, slik jeg har belastet den (1 megaohm) en fantastisk dynamikk (beste jeg har hørt). Det er detaljering og presisjon, men skal man lete godt etter en svakhet (og det gjør vi her og nå) kunne man kanskje ønsket seg en anelse mer kropp (i hvert fall i mitt oppsett og etter min smak). Men inn i 23 kohm fremstod den nå mer fyldig, enda mer raffinert og glatt, men nok på bekostning av dynamikk og åpenhet slik den presterer på 1 megaohm. Nå er den returnert, men jeg underes over hvordan den hadde likt seg med 47kohm i Hovland. Låter mer likt Lyras Erodion enn Thor Hauge om jeg skal sammenligne.

    Ikke lett. Vi opererte med to pickuper, tre step-uper og to ulike inngangsimpedanser, som faktisk gav ulike forutsetninger for prinsippene aktiv/passiv.

    Forskjellene var mindre denne gangen enn vi opplevde dem tidligere i vår da vi testet PHA-200 mot Lundahl. Men, forskjellene var likevel svært tydelige, hvilket viser hvor utrolig god Hovland faktisk er. Jeg opplever vel at Erodion låter mer avslappet, raffinert, renere og penere, men at Thorhauge har større fun-faktor og bedre driv. Særlig synes jeg den fyldige klangen og det kraftige drivet nedover gjorde seg godt sammen med XV-1s. Med Shelteren ble det kanskje i overkant på enkelte plater. Men gud så moro. Ellers bet jeg meg merke i at Erodion har en fantastisk kanalseperasjon.

    Det hersker for meg liten tvil om at Thorhauge er den store vinneren dersom man tar pris/utelse med i bildet. Er pris uten interesse tar man én av hver. At vi sitter og tester alle disse komponentene og ikke entydig klarer konkludere at hva som er ”best”, men bare enes om forskjellene, indikerer vel ganske klart at Thorhauge ikke bare er latterlig godt for pengene, men er en utrolig vellydende sak, uten tanke på pris.

    Avslutningsvis vil jeg bare rette stor takk til Boe og Parelius for at de stilte opp denne natten. Det hele utviklet seg til en trivelig kveld med lytting og kobling, deretter gikk det fra single til malt. Så hyggelig at vi rundet av rett før klokken 04.00 natt til tirsdag.

    Stor takk til LMC for lån av Erodion, til Steen Thorhauge for utlån av pre-pre.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Må bare nok en gang få lov til å ta av meg hatten for dere gutters flotte reisebeskrivelser. Utrolig moro å lese slike tråder som omhandler temmelig "high-level" utstyr og nivå, men som samtidig er såpass lettfattet og underholdende hvis man tar seg bryet å lese, akkurat som Nor-Cargo tråden. Skulle ønske sentralen kunne dreie mer i denne retningen, her er det en særs hyggelig og lærerik tone. Bøyer meg i støvet, Fosse og kompani.

    PS! Hadde jeg bodd i Tigerstaden, så hadde jeg sporenstreks flyttet dit øst møter vest, og ærbødigst byttet ut min AT pickup mot noe fint og eksotisk fra DV, og krabbet på mine knær i deres retning med frierier om et evt. medlemsskap i den ærverdige klubb.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takker på vegne av gjengen for vennlige og pene ord MaHa. Det gir en lyst til å formidle erfaringer og teste videre når en får slike rosende ord. Du får love å ta kontakt når du skal til Tigerstaden neste gang, så får vi by på Dynavector og malt.

    Ellers synes jeg det er ganske lærerikt å invitere andre til slike seanser. Man blir tvunget til å mene noe, og man tester mer systematisk. Skal man gjøre en så kompleks sammenligning som vi gjorde her krever det systematisk gjennomgang om man skal kunne mene noe presist og om det skal være praktisk gjennomførbart.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Må være enig i det som blir sagt her.
    Du har flotte tråder med utrolig mye lettlest og saklig framstilling Fosse
    Morsomt og hyggelig å lese.
    Hvordan er denne ThA f.eks opp i mot ASR mini basisen? ( etter husken :) )
    Har du/dere prøvd både riia trinnet og MC trinnet fra ThA ?
    Hadde vært morsomt å testet begge da prisen ikke er helt avskrekkende
    Mvh Jan I
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takker så mye Jan_I.

    Må innrømme at det nok var egeninteresse som dannet utgangspunkt for lånet og test, trengte kun step-up. Hadde jeg tenkt meg om ville nok testen vært mer interessant om vi hadde teste komboen (step-up + riaa samlet). Komboen skulle kunne interessere mange da det egentlig er et pent priset riaa-trinn som kan bygges ut når man går fra MM til MC-pickup. Ingen dum mulighet.

    ASR har jeg bare hørt i systemer jeg ikke kjenner så alt for godt. Kanskje en slik test er noe for Fidelity?
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,etter en periode i vinylens fantastike verden,skal jeg med tiden videre fra mm/til mc pu...med low output på min vpi scout...tiden nå går til å vurdere et nytt riiatrinn,eller stepup...Denne stepupen for mc i linken over kunne være av interesse...

    1)Må jeg velge ut pu før jeg ev bestiller et mc trinn fra torhauge??

    2) er dette fastlåst til nfeks en pu med feks 0,3 i output...eller er det noe justeringsmuligheter her,ved bytte til andre pu senere..

    3) Må det bestilles direkte fra Danmark,eller er det noen forhandler i Kongeriket?

    lurt litt på lyria Dorian,den billigste Lyriaen,på sidene i och står det ikke noe spec på denne,noen som vet noe om den,ang.output...

    Er ikke klar for en masse kabler,motstandet DIY triks for å få et bra resultat....

    Håper på hjelp fra dere som kan dette her inne vet dere!!Flott tråd,og et vakkert produkt vi har her....smelter inn under Copland forsterken min,hva utseende angår.

    Håper på en forklaring på dette,for å finne Nirvana i mc verden...

    Espen Saatvedt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    ixos_76 skrev:
    Hei,etter en periode i vinylens fantastike verden,skal jeg med tiden videre fra mm/til mc pu...med low output på min vpi scout...tiden nå går til å vurdere et nytt riiatrinn,eller stepup...Denne stepupen for mc i linken over kunne være av interesse...

    1)Må jeg velge ut pu før jeg ev bestiller et mc trinn fra torhauge??

    2) er dette fastlåst til nfeks en pu med feks 0,3 i output...eller er det noe justeringsmuligheter her,ved bytte til andre pu senere..

    3) Må det bestilles direkte fra Danmark,eller er det noen forhandler i Kongeriket?

    lurt litt på lyria Dorian,den billigste Lyriaen,på sidene i och står det ikke noe spec på denne,noen som vet noe om den,ang.output...

    Er ikke klar for en masse kabler,motstandet DIY triks for å få et bra resultat....

    Håper på hjelp fra dere som kan dette her inne vet dere!!Flott tråd,og et vakkert produkt vi har her....smelter inn under Copland forsterken min,hva utseende angår.

    Håper på en forklaring på dette,for å finne Nirvana i mc verden...

    Espen Saatvedt.
    1. Du må ikke velge pickup før du velger step-up. Som tidligere nevnt kan step-upen skreddersyes med hensyn til gain og impedanse, men standardutgaven virker være passende "allrounder" for normale pickuper.

    2. Ingen justeringsmulighet, men det er da heller ikke påkrevd. Hvis du leser tråden ser du at vi brukte nevnte eksemplar med XV-1s og 90X for utmerket resultat, gain på henholdsvis 0,25 og 0,60 mV. Men har du planer om å gå for en pu med 1,0 mV ville jeg nok gått ned på gain (men hvorfor ikke gå for low-output når du først skal investere i tyst head-amp?). Man har gjerne en idé om størrelsesorden på pickupens utgangsnivå, dette tilfelle intet unntak.

    3. Direkte fra Danmark ja, topp oppfølging. Dorian har 0,6mv utgangsnivå og burde fungere fint med Thorhauge i den form vi har testet den (standard). Du trenger et sett med kabler mellom head-amp og riaa, men noe DIY er ikke dette snakk om, denne bygges ferdig av Thorhauge, plug-and-play. Får man ikke til denne saken bør man vurdere cd på fulltid ;)

    Anbefales på det varmeste.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    He he,Bra svar...jo får nok til denne...Ser jo bra ut også....gunstig på pris,skulle forsterkern ut engang,kan en jo etterbestille riia fra TH å bruke stepupen på det trinnet,i 2 like bokser,om jeg har forstått det riktig.

    Kommer til å gå for puer med feks 03-08 mv deromkring...av intressante puer er Lyria Doria,Kontrapungt H,dynavector DV-20x/low.

    Da burde jo dette være grei match....!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig tråd igjen Fosse.
    Interessante betraktninger, dessuten er alle single-malt infuserte betraktninger IMHO særdeles troverdige! ;)
    Thorhauge-saken høres jo dessuten ut til å være et veritabelt ran.

    Mvh

    Lagga
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    ixos_76 skrev:
    He he,Bra svar...jo får nok til denne...Ser jo bra ut også....gunstig på pris,skulle forsterkern ut engang,kan en jo etterbestille riia fra TH å bruke stepupen på det trinnet,i 2 like bokser,om jeg har forstått det riktig.

    Kommer til å gå for puer med feks 03-08 mv deromkring...av intressante puer er Lyria Doria,Kontrapungt H,dynavector DV-20x/low.

    Da burde jo dette være grei match....!
    Akkurat. Det finnes da også et godt utvalg habile rør-riaa, eller forforsterkere med innbygget riaa som trenger denne ekstra boosten. Og, den separate MM-riaaen til Thorhauge bør kunne fungere utmerket (merk: jeg har ikke selv erfaring med den). Ville i tilfelle spurt Steen (Thorhauge) hvor mange dB gain han anbefaler for 0,3-0,8mV. Kan godt være det funker utmerket med den jeg har på lån, men jeg tror også at du kunne klare deg med mindre. Men, veldig mange av pickupene med 0,8 mV har "brødre" med lavere output (Benz for eksempel).

    Mange takk Lagga, forøvrige ble en del livsvisdom formidlet undertegnede de sene nattestimer, av de to full!voksne herrer med fast grep om siselert glasstøy.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,for min del ville det være aktuellt å gå for(har lyst på)Lyria Dorian,eller dynavectordv-20x low...disse har hhv.0,6---0,3mv dersom trinnet ikke er så fintfølende,så de for eksempel kan greie mellom 0,3 til feks 0,8mv har jeg i allefall funnet noe jeg kunne tenke meg å prøve her..

    jeg kan ikke mye om dette,og er mm,bruker nå.....så har jeg en vpi scout,å håper å dra ut enda mer av denne spillern,hva dynamikk angår med mc......

    har satt er tak på 10k for å åpne mc verden,det holder akkurat med nevnte pu er,en av de+ thauge stepup...

    ellers en flott tråd,Fosse du skriver veldig bra,og utdypende...tror mange her inne tar lærdom pga det flotte skrivinga,dette gjelder dere andre "seniorer"i gamet som også skriver...

    Jeg innrømmer å ha lite kunnskap,men følerat veien er litt lettere med folka her inn å prate med....liksom mye nytt i denne mc verden...Vinyl er morsomt!!!!

    Espen :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Blåser liv i denne tråden igjen. Kan vi få et bilde av Thorhaugen i racket ditt Impulse?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Klart! Men jeg har litt problemer med å resize bilder på mac´en om dagen.. :-[
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da får vi håpe at jeg ikke angrer....har en dv riia på besøk her nå...vet ikke hvor mange timer den trenger,men etter noe få timer,låter den ikke akkurat bra!

    For min del nå,tror jeg jeg går for jasmin lp2 se,med tilbakeleveringsgaranti!

    tH funka utmerket på min rørriia fra copland,det var elle melle her,om jeg skulle selge/beholde....når Trond fikk testet,ville han overta...FÅR HÅPE JEG IKKE ANGRER HE HE.I såfall er det bare å søke Steen om hjelp å bestille seg mer TH....flotte saker til en vettug pris..Håper du blir fornøyd trond!! ;D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Høres jo utrolig rart ut at du ikke får gode resultater med DV-riaaen og DV-pickupen. Dette burde passe som hånd i hanske. Synergi opplevde jeg i aller høyeste grad med PHA-200 og DRT XV-1s. Ville forhørt meg med Snapa om dette ikke gir tilfredsstillende resultat.

    Kan du presisere problemet?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her kommer det etterspurte (og lovte!) bildet av Thorhauges eminente MC-prepre (som det het i gamledager...)

    Den kan virkelig anbefales, og må bare betegnes som et funn til prisen! :D
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Noen som har testet thorhauge phono preamp og Mc forsterker sammen?


    Mvh,
    Terje
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Så vidt jeg vet er den avbildede boksen her det eneste Thorhaugeproduktet på disse breddegrader, men det jobbes nok med import, skal du se...
     

    Boe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    argh skrev:
    Noen som har testet thorhauge phono preamp og Mc forsterker sammen?


    Mvh,
    Terje
    Hvis det kan hjelpe, så ble begge vurdert av Jan Nielsen i danske 'HIGH fidelity' nummer 6 2007 side 48/49.
    Han fremhever rør-riaa'en som det sterke kort, men synes mc-delen er glimrende selv om den kan tilføre en 'FET-opblødning' i toppen - som riktignok trekker i den motsatte retningen av riaa'en, slik at kombinasjonen fremstår totalt som en symbiose.

    Et godt kjøp som totalpakke også, ser det ut som.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    ..og siden Fosse ville ha et bilde med den lille boksen i oppsettet, her kommer det....
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    hei,jeg må også si meg meget fornøyd med denne....hvis ikke den nyinnkjøpte jasmin riiaen ikke skulle gjøre meg tilfreds...blir det nok en th pakke her på meg etter jul tipper jeg...huff får håpe jeg slipper!

    Riaaen kommer på torsdag----etter 50 timer med strøm på,lettere sagt i helgen,blir det gøy å prøve,sammen med nyinnspillt dv 20x... :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Noen som har testet ny og gammel versjon av Thorhauges headamp direkte opp mot hverandre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn