Thorens td160

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Noen som har erfaringer med denne spilleren, er dette noe å lukte på?
Har tenkt å oppgradere fra min Debut III, vil dette i såfall være et steg oppover?
Har tittet en del på Linn som jeg har mest lyst på. Men det ser ikke ut til at de dukker opp til under 10 laken her til lands. I tillegg godtar ikke min bedre halvdel noe annet enn sort utførelse.

Så... TD160b står i Sverige, og jeg er litt nyskjerrig bare, alle innspill er kjærkomne.

Lenke til annonse: Thorens td160b mk 2 skivspelare | Stockholm | Blocket

Andreas

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Bra spiller det der. Men prisen (som ikke kan prutes) er nok i stiveste laget vil jeg tro.
Det står ikke så mye om det som er inkludert. Trolig ikke gull.
Så spørs det om loket er pent uten slitasje.
Jeg har helt maken.
Kjøpte den ny for kr 2800,- (spiller inkl. arm) rundt 1980.
Selgeren ble vel etterlyst og stemplet som kjeltring. Men det er en annen historie.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Kjøpte en TD-160 til daværende dame for 1400,- inkl. Linn LVV arm fra Boahs på tidlig 80-tall. Flunka ny.........

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Jau, da hersker det i hvertfall liten tvil om at prisen er noe stiv. Jeg tror kanskje at jeg skal tenke litt forbi td-160 også, skal skumme de 66 sidene her om Linn LP-12. Tusen takk for innspill :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Til en 2-3k er iallfall TD160 et godt kjøp, selv med Thorens arm spiller den bra.

tomtd320

Fersking
Ble medlem
26.11.2012
Antall liker
0
Thorens TD 320

Thorens TD 320, er det noen som vet hvilken strømenhet som må benyttes til denne.
Tok den frem etter mange år i eske, men finner ikke strømenhet. Hvor kan jeg kjøpe ny eller brukt.

Sist redigert:

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Når du kjøper ein Thorens 160 må du passe på å få den modellen med det gjevaste lageret! 160S har lager med 10mm lageraksling, same som dei større modellane 125 og 126 mf. Der skal vere ein lydmessig forskjell mellom dei kraftigaste lagara og seinare spinklare og billigare typar.
Kansje nokon har oversikt over kva modellar som har kva for eit lager.
MVH

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Mener å huske at min TD126 III opprinnelig var utstyrt med rundt 7 mm lager standard fra fabrikk. At man så senere har kunnet få tak i 10 mm lager og tilhørende innertallerken/spindel, er en annen sak, og noe også jeg har gjort.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ S hadde vel, i motsetning til de andre TD 160 tykkere materiale i plinthet og bunnplaten og var innvendig dempet (chassis og sub-chassis). Vil neppe tro at litt ulik lager/spindeldiam. skulle ha stor innvirkning på lyden.
Men, var det forskjell på lagerdiam. på TD160 og TD160S? Trodde det var 10mm hele veien.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.051
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Når du kjøper ein Thorens 160 må du passe på å få den modellen med det gjevaste lageret! 160S har lager med 10mm lageraksling, same som dei større modellane 125 og 126 mf. Der skal vere ein lydmessig forskjell mellom dei kraftigaste lagara og seinare spinklare og billigare typar.
Kansje nokon har oversikt over kva modellar som har kva for eit lager.
MVH

Det var faktsik de tidligere TD 160 som hadde 7mm lager, mens TD 160 Super kom med 10mm lager.
Super utgaven var ferdig "modda" fra Thorens, og var som ptb sier litt forsterket hele veien.
Kraftigere Plinth / tykkere bunnplate / metall hengsler til støvlokk kontra plast på de billigere.
Chassis / Subchassis var også dempet på Super utgaven, og min har 220V motor, mens
flere av de andre utgavene har 16V motor med utvendig trafo...........
Mener en ny TD 160 Super kostet nesten det dobbelte av en "vanlig" utgave.

En TD 160 er et yndet objekt å modde, og det skal ikke så mye til å få ytelsen opp på nivå
med Super utgaven. Lydmessig tror jeg ikke dimensjonen på lageret betyr noe særlig.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.051
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Her er mine tre TD 160. Den sorte er en TD 160 super, mens de to andre er Mk2 utgaver. Den ene med sølv originalplinth, men med 20mm bunnplate
og noe demping/forsterkning innvendig.
Armbaser på begge i aluminium fra Soundsupports i U.K. Den siste spilleren uten arm har Custom Plinth fra en fyr i Holland, samt div. modding innvendig.
SME armen skal nok over på denne spilleren.

DSC_8280b.jpg

DSC_8282.jpg

DSC_8285.jpg

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det var faktsik de tidligere TD 160 som hadde 7mm lager,....
Hadde de?
Sakser fra The Analog dep.:
The TD160 replaces the TD150 as the affordable but still Hi-Fi player featuring a similar 3 point suspension floating sub-chassis but with the new TP16 tonearm . Operation is pure manual but with an integrated cable operated tonearm cue. Like the TD150, the TD160 used a synchronous 16 pole 2-phase AC motor that derived it's pitch precision by locking on to the mains frequency the same as an electric clock motor from that era. Both TD125 MkII and TD160 share the same 7 pound die cast zinc platters and the same 10mm platter bearing.

Min(e) TD 150MkII har også 10mm aksel.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Min TD160 Super (MK1) har 10 mm lager. Noen av de senere versjonene har 7 mm. Diameter er antakeligvis like interessant som navlelo....
Plinth og demping er viktigere!

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
At kvalitet og utføring på opplagring av talerken har betydning for lyden av ein platespelar treng ein ikkje tvile på!
-Navlelo har ein serdeles rik bakterieflora for dei sommåtte finne det intressant.
Flotte bilder soundshape!
MVH

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.051
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Helt klart at kvalitet på lagring har mye å si, men om diameter er 7 eller 10mm er vel ikke det som betyr mest hvis ikke tallerkenen veier 10 kg.
Ser ut til at 7mm bæring kom med Mk2 i 1976, (den første TD-160 kom i 1972).
De innførte 10 mm lager igjen med Super modellen i 1982. Ellers er det gjort små forandringer hele veien. Jeg har to stk. Mk2 + en delespiller -
og ingen av de er helt like innvendig....

Jeg vet at Mk2 B betyr valgfri arm - (uten armløfter på Plinthen), men den ene Mk2 jeg har heter BC ! Vet da søren ha det står for:confused:

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Er vekta på platetalerken og innertalerken den samme uavhengig om det er eit lager med 7 eller 10mm lagertapp?

MVH

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.051
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Ja, tallerkenen er lik på begge versjoner, men på min super utgave kan man se at det er boret noen fordypninger for å balansere vekten 100 %.

Er vel slike detaljer som gjør det lille ekstra.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
inspire-thorenstd160bmk2upg.jpg

Diverse oppgraderinger til Thorens funnet på nettet og i gamle blader:
Chadwick modifiseringer
Dette var et firma som modifiserte Thorens spillere. En ombygd Td125 ble omtalt i Absolute Sound, og fikk god omtale.
Den ble sammenlignet med, og vurdert til å være nesten like god som en VPI Hw-19 Mk2 som var en kostbar spiller
Modifiseringene som ble gjort var:
1) 12 mm bunnplate av bjørkefiner til erstatning for den tynne platen som er standard
2) Isolering av fjærene i opphenget med nye pakninger og silikon.
3) Demping av toppen på motorplate og underside av toppplate med 2 typer silikonbasert dempingsmateriale
4) Justere tonearm lager
5) Demping av sentertallerken og avbalansering
6) Demping av armbrett med kork
7) Ny platematte av kork, Chadwick Corktone
8) Ny ledning fra tonearm til nye tilkoblinger bak
9) Installere ny tonearm og pickup
Inspire HiFi i England gjør noe lignende i dag:
1) Ny plinth i heltre og nye føtter
2) Nytt lokk og med Linn hengsler
3) Nytt armbrett i rustfritt stål
4) Linn fjærer og pakninger (grommits). Nye bolter som er lengre
5) Nytt ledningsopplegg til motor
6) Acri mat platematte
7) Demping av topp-plate og også avfjæret plate/lager
8) Ny reim og olje
Denne er omtalt magasinet Hifi world i England i august 2012. Veldig positiv omtale vedrørende oppgraderingen.
Motoroppgradering med likestrømsmotor fra Origin Live ble ikke vurdert som en oppgradering.
REga RB251 ble vurdert til å ikke passe så godt i samme artikkel.
Schopper i Sveits
1) Ny plinth i heltre
2) Ny tonearmskabel
3) Ny kabel til motor
4) NOS reim
5) Mekanisk gjennomgang/restaurering
Thorens egen oppgradering av std 160 til type 160S
1) Kraftigere plinth.
2) Kraftigere bunnplate
3) Demping av topp-plate
4) Demping av avfjæret plate/lager
5) Fjernet skumgummi fra fjærene
6) Nytt solid armbrett
Vekten på denne er 11 kg vs 8,5 for standardversjonen.
Artikkel i High Fidelity (dk) nr 5 1990 om modifisering av TD-318
1) Tatt vekk bunnplate
2) Nye ledninger til tonearm
3) Feste lokket i understående tungt fundament (trappesten)
Omtalen konkluderer med langt mer presis lyd i mellomtone og mer åpen diskant.
"der forsvandt nemlig en masse fnidder-fnadder".

Tilgjengelig produkter i handelen for oppgraderinger:
SRM Tech, GB:
Sett med tilbehør for vibrasjonsdemping av plinth, motor, tallerken og lager
Joel's kit fra Ebay inneholder alle nødvendige smøremidler, vaskemiddel fo fjerning av gammel olje og trustplate for lager
Denne platen reduserer støy (rumble). Etter riktig smøring skal tallerken
(frakoblet motor/reim) rotere i over 3 minutter fra 33 rpm til stillstand
Selger også en mdf skive som presses inn i innertallerken for å stanse ringing. Denne er billig, og kan fjernes om
en ikke liker resultatet.

Informativt skriv om smøring og vedlikehold: http://www.vinylengine.com/images/forum/thorens.pdf
Masse informasjon på The Analog Dept.
Sammenfattet er stort sett alle modifiseringene utformet for å gjøre platespilleren mindre følsom for vibrasjoner og akkustisk feedback.
Og det virker!
Har selv en TD160 mkI hvor jeg har laget ny plinth i bjerk fra et 100 år gammelt og ødelagt spisebord.
Nytt armbrett i samme materiale
Ny bunnplate
Dempet topp-plate og bevelig plate/lager
Montert mdf plate i sentertallerken
Polert og smørt opp lager
Byttet tonearm til Rega R200
Ny reim
Nå har jeg en god platespiller med veldig "livlig" lyd.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Har selv en TD160 mkI hvor jeg har laget ny plinth i bjerk fra et 100 år gammelt og ødelagt spisebord.
Nytt armbrett i samme materiale
Ny bunnplate
Dempet topp-plate og bevelig plate/lager
Montert mdf plate i sentertallerken
Polert og smørt opp lager
Byttet tonearm til Rega R200
Ny reim
Nå har jeg en god platespiller med veldig "livlig" lyd.
Super info i innlegget, men fortjener ikke spilleren din et bilde her inne også:)

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Hvor mye er det forsvarlig å betale for en flott overhalt TD 160 MKII ?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.051
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Hvor mye er det forsvarlig å betale for en flott overhalt TD 160 MKII ?
Spørs jo helt hva som er gjort - og evt. hvilken arm som sitter på. En spiller med Thorens arm , og som bare er
fikset opp og overhalt i original stand blir vel ikke så dyr.
Er det en versjon med f.eks en SME 3009 Mk2 så er prisen en annen.(Jeg betalte 3000,- for min i grei stand, ikke overhalt).
Man kan jo dra nivået på disse spillerene ganske langt med ny Plinth som fort koster et par tusen,bedre armbase til noe hundrelapper ect.

Topp Bunn