Thorens TD 295 eller Rega P3?

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Hvilken av disse ville være å anbefale? Andre forslag? Jeg ønsker en spiller til maks 6000,- uten riaa, plug and play. Kunne godt tenke meg å spare litt ved å kjøpe brukt. Er støvdeksel inkludert i nyprisen til P3?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke direkte sammenlikning å skryte av, men inntrykket er av en mer lettflytende, behagelig og luftig lyd hos Thorens, hos Rega en kraftigere mer punchy og fysisk lyd med mer intensitet og nerve...
Det kan være feil, da det er hørt i forskjellige systemer, men allikevel er dette et inntrykk jeg igrunnen har hatt av mange modeller fra Thorens vs Rega, flere av de har jeg hatt selv også.

Om du tenker å bruke dette på SAT og Dynaudio, må man jo tilføye at det strider litt mot "sunn fornuft" balansemessig; Rega P3 er god til prisen, men ikke en spiller som vil gi en ny dimensjon til et slikt system akkurat...

Mvh Vidar P

J

jukes

Gjest
Hvilken av disse ville være å anbefale? Andre forslag? Jeg ønsker en spiller til maks 6000,- uten riaa, plug and play. Kunne godt tenke meg å spare litt ved å kjøpe brukt. Er støvdeksel inkludert i nyprisen til P3?
For den prisen får du en av de store fra Thorens brukt. Tenker da på 125,126 og 127. Dette er tunge og meget gode spillere og disse klarer du ikke og slite ut. De er i en helt annen klasse enn 140,160 og 300 serien til Thorens.

Mvh Jukes

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Rega er bra på armer, Thorens er bra på drivverk - kombiner disse og du får.. ja, får du ikke noe i nærheten av en Linn Sondek da?

Janosch

Fersking
Ble medlem
05.07.2006
Antall liker
0
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Har omtrent samme problemstilling som Sundance_Pete, selv om jeg ikke vurderer bruktkjøp i skrivende stund. Heller personlig litt mot Thorens 295 pga at den kommer komplett (pu og støvdeksel) og er noe enklere i bruk (samboeren vil like automatisk stopp). Har også vurdert Clearaudio Emotion, men den pakka blir litt dyr med alt inkludert tror jeg.

Noen reviews ang Thorens 295:
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?ranlg&1120421948&read&d2&zzlJaybo&&
http://www.audioxpress.com/reviews/media/104hansen2284.pdf
http://www.avguide.com/file-download?review=1783

Som du ser litt blandet drops, selv om den negative omtalen vel handler mest om at han ikke liker at Thorens spilleren visstnok har enkelte Pro-ject deler.

Rega P3 finnes det jo omtaler av over alt...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et sakseklipp fra den første linken; "..In fact the Rega P3 with RB 300 arm is a by far better turntable at less cost than the Thorens/Project TD295 MK 4."
Jeg er ikke enig med Jukes dersom han mener at alt rundt TD125 er lykken for alle; en slitt og dårlig oppsatt TD125 låter ikke på noen måte bra; hype'en er tildels korrekt imho idet en tipp-topp 125 kan låte bra, dvs bedre enn man skulle tro ift alder, også etter dagens standard, dersom det nedlegges mye i å få den til 100%; men det er ikke dermed sagt at den utkonkurrerer dagens platespillere til kanskje 10k... det gjør den imho ikke; idag kan man altså få kjøpt så mye ufattelig bra nye, moderne spillere til en rimelig penge at det ikke er til å tro. Merker som er verdt å merke seg er ikke nødvendigvis de samme som "i gamle dager", men noen henger med. Det er ikke noe problem å nevne i fleng nye modeller fra Goldring, Rega (P5 er super!), Roksan, Michell, Funk, Project, Clearaudio etc etc.

Mvh Vidar P

J

jukes

Gjest
:)

Trur nok ikke du klarer og slite ut en 125 Vidar. Den er nok for godt bygd for det. Skikklig arm på denne får du nok en meget god spiller. Bra oppsatt er et must for og få den til og spille bra. Mener Gunnar Brekke i Fidelity har en slik.(ikke sikker).

Så har du jo 126 og 127 som er en viderutviklet 125. 15 kg spiller tyder på at de er meget godt bygget.

Men en må nok gå over de og få de i 100% stand,og jeg kan ikke skjønne da at de ikke skal holde tritt med dagens spillere.

Mvh Jukes

T

Thomas1

Gjest
Har også vurdert Clearaudio Emotion, men den pakka blir litt dyr med alt inkludert tror jeg
Claeraudio Emotion koster 7000 inkl Aurum classic p.u.
895 for støvdekselet som må bestilles separat. Får mitt i morgen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
:)

Trur nok ikke du klarer og slite ut en 125 Vidar. Den er nok for godt bygd for det.
Alt slites tror jeg, jukes... ;)

Det gjelder nok ikke minst div deler i 125, nok å nevne senterleie?

Mvh Vidar P

Pickupen

Medlem
Ble medlem
19.04.2004
Antall liker
0
Hei
Jeg har hatt Thorens TD 295 mk IV i 2 år men fortrekker 30 år gamle spillere som Technics SL 1300 og Dual 701. Thorensen spiller bra men er vanskelig å skifte pickup på kontra de to gamlingene. Den er imidlertid meget pen å se på ! Hvis du har 6.000 til rådighet så kjøp en ny Technics 1200/1210. Da har du en spiller som varer ! Mvh Erik

B

bamsemann

Gjest
Hei Sundance... jeg ville heller gått for Project expression 2.  

Armen alene koster ny 3800kr.  Er i kullfiber, får kjempetest i hi-fi og musik nr 3.06. der er Thorensen med også.

Project får: 7. på lyd/hi fi.  9. på lyd/musik.   6. på byggekvalitet.   10. på prisvårdhet.

Thorens: 6. på lyd/hi fi.  6. på lyd/musik.  7. på byggekvalitet.  4. på prisvårdhet.

De holdt Projecten som klar testvinner fordi den hadde et velig bra musikalsk engasjement og hadde klare hi fi kvaliteter.

De som var med i testen:

Project debut.
Project expression 2.
Thorens TD 295.
Dual 505 mk 4.
Goldring GR 1,2.
Rega P3.
Clearaudio Emotion/blumotion.

Vurderer selv Project expression 2. med en creek riaa.

Men har mulighet til å få kjøpt meg et kjempeverk: Luxman 440. 17kg= tanks.  med rega 300 arm og nesten helt ny Grado prestige gold pick up. 4500kr! Den er som Luxman pleier, direktedrevet, og det liker jeg.

Danske hi fidelity sa i sin tid at det var et verk som ville vare en menneskealder og litt til.

Valgets kval....

bamsemann.. :)

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Hei Bamsemann! Det var et godt tips. Nå lurer jeg på om jeg skulle prøve Xperience fremfor Xpression.

Uten å ha prøvd noen av delene så ser jeg for meg at denne kunne utgjøre en god kombo med AT OC9 PU og Musical Fidelity XLPSV3

Eller hva?

Ville en lett brukt Rega P25 til halv pris av opprinnelig nypris være et bedre valg?

B

bamsemann

Gjest
Hei Bamsemann! Det var et godt tips. Nå lurer jeg på om jeg skulle prøve Xperience fremfor Xpression.

Uten å ha prøvd noen av delene så ser jeg for meg at denne kunne utgjøre en god kombo med AT OC9 PU og Musical Fidelity XLPSV3

Eller hva?

Ville en lett brukt Rega P25 til halv pris av opprinnelig nypris være et bedre valg?
Brukte selv at oc 9 for veldig mange år siden, er den fortsatt å få tak i?

xperience blir jo noe dyrere enn xpression, men er muligens verdt prisforskjellen.

Heller nok mest mot Luxman verket med 300 armen og grado prestige gold.

Da blir det jo til å begynne å kjøpe vinyl igjen også da.

Kan bli en artig høst dette Sundance....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En lett brukt P25 er en kjempegod spiller, ekvivalent til hvem-som-helst i ytelse, og en suverent bra match med AT OC9 iallefall... såpass kan jeg si, vi har en slik kombo selv. Ytelsesmessig er en P25 temmelig lik en P5.
P25 med RB600 vil gi klangfarger som ingen spiller med RB300 klarer, sistnevnte arm er god jøje meg, men er en klar flaskehals hva angår klangfarger; den virker litt "grå", selv på de aller beste drivverk.

Om minnene fra Luxman's vakuumspillere er noe å stole på; selv hadde jeg helt klart holdt en knapp på de moderne spillerne, og det skulle ikke forbause meg om en P25 e.l. ville klart utklasse disse tanksene fra fordums tid. Nå til dags vet man langt mer om hva som gjør vinyllyd, og det er ikke nødvendigvis høy vekt! Drivverk, armer og pu'er er blitt utrolig mye bedre nå enn de var bare for 10-15 år siden, især gjelder dette i den billigste ende og i mellomklassen synes jeg.

Forøvrig; disse kullfiberarmene til ProJect har jo fått lunken mottakelse andre steder, det er visst ikke veldig stor enighet om deres fortreffelighet? Forøvrig (2); AT OC9 er å få tak i som mk2-versjon, altså ML (MicroLine-nål) Den er litt mer tilgivende enn den originale, og selges latterlig billig (rundt 2k inkl mva) via nettbutikker. Jeg har etpar selv, og har bare lovord å si om de, for alle som ønsker toppklasse hifi-ytelse for en billig penge fra sin pu.

Mvh Vidar P

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Litt off trådstarter her, men ser at det på bruktbørsen ligger et Avid Diva-drivverk med AT OC9 PU og ASR Mini Basis RIAA ++(kr 19000.-). Du ønsker drivverk til max 6000.- . Prisdiff. på 13000.- blir kanskje ikke så ille når du begynner å regne på det du får med. Bare en tanke.....

B

bamsemann

Gjest
Jeg tviler på om det blir laget noe mere solide og velspillende verk enn de gamle Luxman verka, jeg har hørt dem mange ganger i diverse kombinasjoner, og de har bestandig overbevist stort.

Men som Vidar P sier så er jeg enig i at armer og pickuper har det nok skjedd en del positiv utvikling.

Nå er det ikke vakumsug på 440, men jeg vet at 350 og 310 hadde sug...

Vedlegg

B

bamsemann

Gjest
Var å kikka på Luxman 441 i går, og den oser kvalitet..

Den gir rett og slett et gedigent inntrykk, det blir nok den sammen med en creek riia....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De oser mer enn de låter imho... de var gode nok som nye, men ikke bedre enn andre konkurrenter; men verden har ikke stått stille, og det har ikke platespillerne fra Luxman heller. De er gamle, utdanket teknisk (resonanskontroll er på steinaldernivå), gamle spillere har ofte armlagerslark, er upraktiske og rett og slett ikke like gode lydmessig som en moderne spiller til en rimeligere penge. Imho.

Mvh Vidar P

B

bamsemann

Gjest
Husk at det er flere måter å dempe resonanser på enn å bruke flytende oppheng, det var ikke uten grunn at Luxman og mange andre valgte stive spillere...

Regan er jo fortsatt stiv f.eks.

Jeg har ingen tro på at en rega p3 kan på noen måte utkonkurere denne Luxmanspilleren..

Og den er jo absolutt ikke upraktisk... tvert i mot, du får jo ikke mere plugg and play enn denne..

Den trenger null vedlikehold, og varer jo i 100 år...

Den kommer opp i rett hastighet med en gang, og det er en enkel switsh mellom 33 og 45..

Ingen remmer å bytte, ingen olje du trenger å fylle, du kan jo ikke få det enklere...

Ang steinalder, så er jo ikke akkurat Linn den mest moderne heller selv om den har fått noen oppgraderinger som gjør den enklere i bruk..

Her tror jeg nok vi kommer fra forskjellige skoler Vidar..

Jeg liker direkte drevne stive verk, og jeg tror nok dette verket er så resonansedødt som hvilken som helst annen spiller..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Husk at det er flere måter å dempe resonanser på enn å bruke flytende oppheng, det var ikke uten grunn at Luxman og mange andre valgte stive spillere...

Regan er jo fortsatt stiv f.eks.

Jeg har ingen tro på at en rega p3 kan på noen måte utkonkurere denne Luxmanspilleren..
For det første er det langt mere ved resonanskontroll enn vekt og opphengstype. Også langt mer enn jeg kan håpe på å redegjøre for.
For det andre har jeg aldri sagt at en P3 kan spille bedre enn denne Luxman'en (jeg nevnte P25)... men når du først nevner det, så skulle det jammen være interessant å høre. Skulle ikke forbause meg det minste dersom det lå en liten overraskelse på lur..
Hva Linn har med saken å gjøre, fatter jeg ikke, og jeg finner fint lite mening i å diskutere den med deg i denne sammenheng. Men siden du åpenbart har interesse for å diskutere den, så fins det vel andre tråder om saken.

Men dette blir bare en tullete diskusjon, da ingen av oss har sammenliknet eller levd med slike Luxman-spillere på flere tiår.

Mitt generelle budskap er; moderne spillere er blitt så imponerende gode, teknologi og toleranser som var vanlig på langt dyrere spillere før er tilgjengelig i rimelige spillere idag, at jeg nesten alltid blir positivt overrasket over spillere av idag. Om du ikke er enig, så du om det... det er ikke noe jeg finner veldig interessant å diskutere. Bedre å lytte selv..

Mvh Vidar P

B

bamsemann

Gjest
Du har nok helt rett i at disse nye platespillerne har blitt veldig gode..

Men jeg har hørt disse Luxmanverka i flere sammenheng, i flere anlegg, og sammenligna med f.eks. LINN LP 12 i orginalutgave vel og merke, og jeg kan love deg at disse Luxman verka kan fint konkurere ja..

En venn spiller på 310 verket med at oc 30 på, det spiller kjempebra..

En annen venn hadde 350 verket i div anlegg med div pickuper og armer og det spillte nesten alltid utrolig bra.

Dette verket her, 441 med rega 300 arm og grado prestige gold pick up har jeg også hørt flere ganger. så jeg vet hva jeg får..

kanskje er en rega p25 bedre? Men jeg tror ikke du får en rega p25 med en grado prstige gold til 4000kr..

Du må jo ta i btrakning hva jeg får for 4000kr her Vidar, tror det blir vanskelig å hoste opp en bedre spiller da.

F.eks koster vel en ny p3 uten pick up 4900kr...

Men jeg syns at Linn lp 12 er en fantastisk god spiller.

Har en venn som har en oppgradert lp 12, og den spiller kjempebra....

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

førstegang jeg er innom vinyl avdelingen etter at forsiden på forumet falt ut. om det har noe betydning så er thorens-spilleren halvautomatisk så man slipper å "holde vakt" med platespilleren ved avspilling.

mvh. s,

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Da ble det en Rega P25 utstillingsmodell fortsatt med "plomberingstape" på armen for 4900,- på meg.

Vedlegg

B

bamsemann

Gjest
Da ble det en Rega P25 utstillingsmodell fortsatt med "plomberingstape" på armen for 4900,- på meg.
Gratulerer med en flott ny platespiller, og klar for vinylens deilige verden...

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulerer med en knallspiller ;-)
Hvor i allverden fant du det gode kjøpet 8)

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Gratulerer med en flott ny platespiller, og klar for vinylens deilige verden...

Mmm takk! Jeg har allerede handlet 30 bruktplater i god stand. Nå trenger jeg bare PU, Riaa og støvbørste. Som du har nevnt tidligere så kan dette bli en trivelig høst.

Vedlegg

• 395.8 KB Visninger: 340
  • 22.8 KB Visninger: 310

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Gratulerer med en knallspiller ;-)
Hvor i allverden fant du det gode kjøpet 8)
Takk! Dette kjøpet fant jeg hos Hi-Fi Stasjonen.

I den grad det kan kalles et problem, så er rammen på spilleren i eik(eller er det lønn?) og høyttalerne i rosewood. Hvis noen kunne tenke seg å bytte ramme så kunne jeg tatt det opp til vurdering.

Vedlegg

B

bamsemann

Gjest

Her er den nye vinylsnurrern min som jeg skal kose meg med utover høsten...

Er vel ikke så gæern til 4000kr Vidar? ;)

Topp Bunn