Thorens TD 160

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
623
Torget vurderinger
10
Hei

Vurderer en slik spiller da jeg synes den er ualminnelig fin, og ryktene sier god, som er en kombinasjon jeg setter pris på.

Et evt kjøp fører til et evt armbytte regner jeg med og spørsmålet da er hvilken arm som passer denne spilleren som fot i hose?

Har skjønt det slik at en avfjæret spiller ikke bør ha for tung arm. Har i dag en Jelco 750 L 12 " og er veldig fornøyd så en 9" er ikke utelukket hvis det ikke medfører for mye stress på konstruksjonen. Har i dag utelukkende denon 103 varianter på pick-up siden, men det er ikke et must at de skal trives i ny arm.

En Thorens 160 pluss god arm pluss en soundsmith boheme bør vel spille musikk ?

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
2.060
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Sist redigert:

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
623
Torget vurderinger
10
Se der ja. Ja det er en flott arm. Regner med at spilleren din er en smule ordnet med, byttet fjærer osv?
Er litt lysten på å teste en Soundsmith og Jelcoarmene er litt for tunge har jeg hørt. Men bevares, det funker greit med Denon 103r også.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei Salty dog! Fin spiller og "krute god" arm.Jeg syns du skal beholde armen og ta godt vare på spilleren.:)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Jelco SA-750 (i alle lengder) er den billigste armen der man er garantert stramme lager,
som sammen med et godt stivt metall armrør er perfekt til å "jorde" vibrasjonene fra en
stiv pickup. De har relativt høy armmasse (20/26/32 gram for 9/10/12") noe som gjør
dem perfekte for bruk sammen med stive pickuper (compliance < 15 ccu (ved 10 Hz))
(les MC pickuper (som DL-103) + Sound Smith Zephyr Mk/II + kommende EC pickuper).

Armen vil fungere greit sammen med en medium compliance pickup som Boheme, men
er ikke en teoretisk ideell partner da resonansfrekvensen havner helt nede på 6,5 Hz.
(Amplityden på denne resonansen kan reduseres ved bruk av det integrerte dempebadet).

Har du allerede en Boheme, ville jeg heller vurdert en Regaarm (som med sin større lengde
bare så vidt får plass) som er en mer ideell samarbeidspartner. Eller kjøp Syrinx armen min.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
623
Torget vurderinger
10
Hei

Og takk for svar med gode poenger. Har ikke lyst på regaarm. Det ødelegger utseendet synes jeg. Syrinxen ser jo meget bra ut og vil vel fungere meget bra på en 160/150 vil jeg tro hvis den er ypperlig på Linn. Må innrømme at en klassisk arm som sme 3009 kler spilleren godt. Kan tenke meg at en mørch vil gjøre seg. Er kanskje litt forfengelig , men det er viktig for meg at det skal se bra ut, og det skal kjennes bra ut å bruke.

Har som sagt en jelco 12 " og det hadde vært moro å prøve noe annet. Muligens bare kjøre mm eller en soundsmith. Kanskje lage en vintagerigg med sme 3009 e.l og en SAS jico tip på en shure m75 Evt v15iii.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.002
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Av de armene jeg hadde på mine TD-160 prosjekter (hadde 3 spiller på et tidspunkt), så likte jeg denne best:
En Audiocraft AC 300 unipivot arm. Kler spilleren visuelt også, og parkerte sme 3009 etter mine preferanser.
Testet både Denon DL-103 r og Audio Technica AT 33 EV. (Har forresten armen liggende enda hvis interessant).

DSC_8280b.jpg

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
623
Torget vurderinger
10
Hei igjen

Gjorde litt research og den 150'en som lå på brukten ble for fristende. Den er jo like fin. I utgangspunktet blir det en reservespiller da jeg skal justere litt på lencoen, men hvem vet. Disse tingene har en tendens til å utvikle seg. Ac 300 ser slettes ikke dum ut. Som det meste her i livet avhenger det litt av pris og litt av hva annet som er der ute. Vurderer å kjøre spilleren au naturell en periode.

Topp Bunn