Thorens TD 150 MkII - En modifiseringstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.570
    Antall liker
    17.482
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den veier ca 400 gr. og er dermed ikke så mye tyngre enn mange andre armer.

    Ja, det kunne vært løst med en lettere arm, eller på den måte andre har løst det på - dvs stamme opp fjærene nok, hvilket går.
    Jeg kunne også vurdert Linn fjærer, hvilket er stivere, men det vil jo ikke bedre balansen - dvs trykket på hver enkelt fjær.

    Jeg vil dermed prøve å få en bedre balanse ved å forsøke denne patenten.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.570
    Antall liker
    17.482
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da er det litt nytt å melde i denne tråden.

    Jeg valgte å balansere sub-cassiet som tidligere beskrevet - med motvekten. Samtidig lettet jeg armbordet med ca 30gr. Balansen ble dermed definitivt bedre - og nå bouncher den faktisk ganske fint.
    Videre har jeg også sørget for å legge armkablen slik at den påvirker avfjæringen så lite som overhodet mulig.

    Etter møysommelig justering av arm og PU var det nå i ettermiddag klart for første prøvespilling. Koblet opp mot Whest Two Riaa, Violectric HPA V200 og Oppo PM1 var det først greit å sjekke støy. Null og nix = støyfritt:).

    På med ei plate og litt volum. Jepp, alt tilsynelatende koblet riktig. Lyd i begge kanaler og ingen tegn til ubalanse eller andre utnoter. Perfekt. Opp på greit lyttenivå og gjennomspilling av 2 platesider. Jada - dette låter faktisk temmelig bra det:).

    Så da kan jeg fortsette med det resterende, som nå i hovedsak dreier seg om en logo og et støvdeksel.

    DSC01731.jpg


    DSC01732.jpg
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Dette var skikkelig konge lesning, litt av ett prosjekt og nydelig utførelse på dette her :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn