Thorens td 124 Mk I - mekanisk lyd

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
691
Antall liker
626
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Min spiller har vært til full renovering hos Frede Kristensen, Classic Audio, Danmark, og har siden fungert greit. Men den har også vært ledsaget av litt mekanisk og rytmisk lyd. Ikke så høyt at det høres fra lytteposisjon og med musikk på, men merkbart når en står nær spilleren, og spesielt uten musikk på. Bare når jeg skyver clutchen litt hardt fram og tilbake forsvinner lyden. Uansett er det irriterende og det gjør at jeg ikke bruker spilleren så mye som jeg ellers kunne ha gjort.
Via en bekjent av en bekjent fikk jeg tips om at den kan være mellomhjulet som trenger å skiftes, evt lager eller noe annet deromkring. Selv er jeg ikke så flink med finmekanikk at jeg har lyst til å gå løs på det indre av spilleren, særlig ikke med tanke på noen specs og marginer som nevnes i servicemanualen.
Finns det noen her på østlandet som kan dette og som evt kan hjelpe, mot betaling. Pfh takk for tips.

mvh. Ole G
 

Softlad

Medlem
Ble medlem
01.04.2008
Innlegg
24
Antall liker
43
Sted
Rett borti gata
Torget vurderinger
1
Når du sier lyden blir borte ved å bruke clutchen, det er ikke fordi topptallerkenen subber mot selve clutchen at lyden oppstår?
Jeg hadde en td124 tidligere der dette var problemet. Clutchen har tre justeringsskruer som kan brukes for å tilpasse høyden til topptallerkenen.
Disse må justeres fra undersiden, så du må løfte spilleren ut av plintet.

Det kan selvfølgelig også være noe med mellomhjulet, men jeg vil ikke tro Frede overså dette på en full renovering...
 

Vedlegg

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
691
Antall liker
626
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Hei, Takk - fint - høres rimelig ut, skal sjekke.

mvh. Ole G
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
691
Antall liker
626
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Jeg ser av bilde i 124 boken at det er tre skruer kalt «clutch lever lufting pins and nuts» og to skruer kalt «clutch lever height adjusting screws and nuts, right» og «clutch lever height adjusting screws and nuts, left».
Det er formodentlig de to siste du sikter til?
I såfall, vet du om de skal skrus til eller løsnes?

mvh. Ole G
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.114
Antall liker
1.870
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Den tynne tallerkenen er sjeldent helt slett og jevn så det kan hende at den subber i clutchen. Prøv å skru dem litt inn slik at de akkurat når tallerkenen
Mvh
 

Softlad

Medlem
Ble medlem
01.04.2008
Innlegg
24
Antall liker
43
Sted
Rett borti gata
Torget vurderinger
1
Etter husken, mener jeg at nå du skrur til skruene til så kommer clutchen nærmere tallerkenen.
Det står noe om det her, midtveis på siden omtrent:
Soundfountain
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
691
Antall liker
626
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Hei
Takk gutter. Da prøver jeg meg fram.

mvh. Ole G
 
Topp Bunn