Thohaugs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Thomas har en evne som flere bør lære av.
    En spade det er en spade. Ingen synsing men holder seg til de faktiske forhold og fysiske lover.
    Kommer veldig langt med det.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Setter meg opp på venteliste, må få hørt dette også. Godt dempet rom er noe for meg vettu:)
    Du er hjertelig velkommen tilbake :) var litt uoptimalt sist.
    Jeg og seigmann må sette oss på venteliste hos deg også. Vi har veldig lyst til høre det sjenerte anlegget i underetasjen nå som ting er ferdig:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Setter meg opp på venteliste, må få hørt dette også. Godt dempet rom er noe for meg vettu:)
    Du er hjertelig velkommen tilbake :) var litt uoptimalt sist.
    Jeg og seigmann må sette oss på venteliste hos deg også. Vi har veldig lyst til høre det sjenerte anlegget i underetasjen nå som ting er ferdig:)
    Ferdig og ferdig fru blom;) Bare kom når det passer
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Setter meg opp på venteliste, må få hørt dette også. Godt dempet rom er noe for meg vettu:)
    Du er hjertelig velkommen tilbake :) var litt uoptimalt sist.
    Jeg og seigmann må sette oss på venteliste hos deg også. Vi har veldig lyst til høre det sjenerte anlegget i underetasjen nå som ting er ferdig:)
    Ferdig og ferdig fru blom;) Bare kom når det passer
    Hehe.
    Ja, vi blir jo aldri ferdig.

    Men nå er jo været på topp. Blir fort noen øl for mye med dette været vi har nå;)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Setter meg opp på venteliste, må få hørt dette også. Godt dempet rom er noe for meg vettu:)
    For mye hvitvin i sola i dag. Dette har jeg jo hørt, trodde jeg var i tråden til osten:)

    Drikker du på jobb, er ikke rart det går litt trått da…..:)

    Og jeg slenger meg gjerne med på det.

    Eller har det jo skjedd litt hos denne trådens eier så tar gjerne en ny lytt her
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Setter meg opp på venteliste, må få hørt dette også. Godt dempet rom er noe for meg vettu:)
    For mye hvitvin i sola i dag. Dette har jeg jo hørt, trodde jeg var i tråden til osten:)

    Drikker du på jobb, er ikke rart det går litt trått da…..:)

    Og jeg slenger meg gjerne med på det.

    Eller har det jo skjedd litt hos denne trådens eier så tar gjerne en ny lytt her
    Vi bor jo 15 minutter fra hverandre jeg og osten. Om dere skal til osten kan jeg fort slenge meg på for det sosiale sin del. Har jo fått hørt systemet der en del. Men skravling og hygge er det vanskelig å si nei til :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Setter meg opp på venteliste, må få hørt dette også. Godt dempet rom er noe for meg vettu:)
    For mye hvitvin i sola i dag. Dette har jeg jo hørt, trodde jeg var i tråden til osten:)

    Drikker du på jobb, er ikke rart det går litt trått da…..:)

    Og jeg slenger meg gjerne med på det.

    Eller har det jo skjedd litt hos denne trådens eier så tar gjerne en ny lytt her
    På Jobb?........ikke helt edru du heller....det er lørdag
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ok, her kommer noen inntrykk fra besøket hos Thohaug.

    Jeg vil først si dette: Thohaug er et unikum innen lyd. Mer enn det er det ikke å si. Gutten er 25 år(!!), og kan mer om lyd og akustikk enn nesten alle jeg vet om, og det uten å ha noen som helst formell utdanningen innen feltet. I tillegg har han som ANM skriver en grunnleggende åpen holdning, noe som er svært prisverdig. Som om ikke det var nok opplever jeg at Thohaug faktisk liker å dele av kunnskapen sin og erfaringene sine, sånn at selv ikke-tekniske løkhuer som meg kan bli klokere. Som jeg skrev over: Jeg lærte ekstremt mye av disse timene. Vi så på enkle plot i REW, Thohaug forklarte og visualiserte, og prøvde til og med å vise med enkle lydeksempler hva plottene betydde. Plutselig skjønte jeg ting som jeg aldri før har skjønt - group delay, hva nå impulsrespsons egentlig betyr, med mer.

    Stor takk, Thomas!

    -------------

    Så til anlegget og akustikken, som jeg egentlig var kommet for å høre. Min første reaksjon etter å ha hørt ca. 1 minutt med akustisk vokaljazz, var denne: Wow. Dobbelt-wow. Som jeg vel har nevnt et par ganger tidligere, er min subjektive bedømning av musikkanlegg egentlig veldig enkel. På akustisk musikk kan det lett høres "feil" ut i mine ører. Nesten alle anlegg jeg hører har noe over seg som ikke høres 100% riktig ut, uansett hvor bra det er. Jeg synes det er vanskelig å si hva som gjør at noe høres riktig ut. Det er bare noe som er der eller ikke er der, i min helt subjektive bedømning - på akustisk musikk, vel å merke. Dette anlegget hørtes 100% riktig ut i mine ører. Både tonalt, i stereoperspektivet, og med dynamikk og bassrespons. Det stemte. Og der har jeg egentlig sagt omtrent alt som er å si.

    Men så kan jeg si litt til da. Thohaug er jo en akustikk-nerd. Hele denne stua er egentlig viet akustikken. Det er imponerende, selv om det ikke er noe jeg selv vil kunne få lov til av min egen kjæreste (med mindre jeg får dedikert lytterom i fremtiden). Dette er første gang jeg hørte et rom som var bygget opp 100% etter LEDE-prinsippet – live end dead end, der alle tidlige refleksjoner er forsøkt fjernet, mens den sene etterklangen er forsøkt beholdt. I tillegg har det vært et mål for Thohaug å få så lite resonanser/etterheng i bassen som mulig, men la etterklangen komme høyere i frekvens. Dette gjorde at musikken fremsto som tørr/tight OG frisk og engasjerende på samme tid.

    Ja, dette var veldig kult. Det ga et veldig stort innblikk i opptaket fra der man satt. Man så egentlig ikke inn i noe annet enn opptaksrommet, som jo forandret seg med opptaket. Jeg tipper at den gode lyden til Thohaug dreier seg om to ting: Akustikkbehandlingen, selvfølgelig. Men jeg tror heller ikke man skal kimse av kvaliteten på elementene/driverne. Mellombass-driveren kostet vel 10000 for paret, og diskantene var også en del tusen... det er jo ikke mange highend-høyttalere som har drivere av tilsvarende kvalitet.

    Er denne tilnærmingen jeg vil ha selv? Ja og nei. Jeg mener at det er en genuin trade-off mellom å få maksimalt innblikk i opptaksrommet, og å få en illusjon av at musikerne befinner seg i rommet der man sitter. Per i dag prøver jeg å utforske hvor langt jeg kan komme med å få musikerne inn i lytterommet, via rundstrålere. Så får vi se hvor langt jeg kommer med den tilnærmingen, og om jeg blir fornøyd. Men jeg kan godt tenke meg at jeg i fremtiden vil ønske å ha to lytterom, hvis jeg skulle få økonomi og hus til det: Et stue-lytterom der målet er å få musikerne inn i selve stua, og et kjeller-lytterom ut fra LEDE-prinsippet der målet er å få maksimalt med innblikk i opptaket.

    Ellers sa Thohaug at den eneste kjepphesten han har, sånn egentlig, er dette med membrareal og kapasitet i bassen. I følge Thohaug dreier det seg ikke om SPL (som man kan få av mindre elementer og mye krefter også), men om den fysiske fornemmelsen av tingene som skjer i bass- og mellombass-regionen. Jeg forstod for første gang hva dette dreier seg om, tror jeg. Når bassen ble plukket eller skarptrommen slo i, var det som om det hadde en fysisk kvalitet som man kanskje ikke får med mindre membranareal. Det var tankevekkende, og noe jeg tar med videre.

    --------------

    Alt i alt: Tusen takk for at jeg fikk komme! Helt klart et av de mest lærerike hifi-besøkene jeg noensinne har vært på :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Setter meg opp på venteliste, må få hørt dette også. Godt dempet rom er noe for meg vettu:)
    For mye hvitvin i sola i dag. Dette har jeg jo hørt, trodde jeg var i tråden til osten:)

    Drikker du på jobb, er ikke rart det går litt trått da…..:)

    Og jeg slenger meg gjerne med på det.

    Eller har det jo skjedd litt hos denne trådens eier så tar gjerne en ny lytt her
    På Jobb?........ikke helt edru du heller....det er lørdag
    Tja i går påsto du at det ble jobb i dag….. jeg må jobbe i morgen men nå er det grillmat i solen og siden noen sier jeg drikker som en kjerring blir det sider:cool:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Drikker du på jobb, er ikke rart det går litt trått da…..:)

    Og jeg slenger meg gjerne med på det.

    Eller har det jo skjedd litt hos denne trådens eier så tar gjerne en ny lytt her
    På Jobb?........ikke helt edru du heller....det er lørdag
    Tja i går påsto du at det ble jobb i dag….. jeg må jobbe i morgen men nå er det grillmat i solen og siden noen sier jeg drikker som en kjerring blir det sider:cool:
    Står opp om morgenen jeg vettø Har koblet opp slanger og pumpe til bassenget, tettet / fuget rundt et par vinduer..... det får holde på en fødelsedag.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Alt i alt: Tusen takk for at jeg fikk komme! Helt klart et av de mest lærerike hifi-besøkene jeg noensinne har vært på :)
    Det fine med gærninger som thohaug og 8x12 er at de strekker strikken og får reelle erfaringer som vi mindre ambisiøse kan stjele av. Ingen tvil om at besøket jeg hadde over fjorden i vinter lærte meg at membranareal er viktig.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ok, her kommer noen inntrykk fra besøket hos Thohaug.

    Jeg vil først si dette: Thohaug er et unikum innen lyd. Mer enn det er det ikke å si. Gutten er 25 år(!!), og kan mer om lyd og akustikk enn nesten alle jeg vet om, og det uten å ha noen som helst formell utdanningen innen feltet. I tillegg har han som ANM skriver en grunnleggende åpen holdning, noe som er svært prisverdig. Som om ikke det var nok opplever jeg at Thohaug faktisk liker å dele av kunnskapen sin og erfaringene sine, sånn at selv ikke-tekniske løkhuer som meg kan bli klokere. Som jeg skrev over: Jeg lærte ekstremt mye av disse timene. Vi så på enkle plot i REW, Thohaug forklarte og visualiserte, og prøvde til og med å vise med enkle lydeksempler hva plottene betydde. Plutselig skjønte jeg ting som jeg aldri før har skjønt - group delay, hva nå impulsrespsons egentlig betyr, med mer.

    Stor takk, Thomas!

    -------------

    Så til anlegget og akustikken, som jeg egentlig var kommet for å høre. Min første reaksjon etter å ha hørt ca. 1 minutt med akustisk vokaljazz, var denne: Wow. Dobbelt-wow. Som jeg vel har nevnt et par ganger tidligere, er min subjektive bedømning av musikkanlegg egentlig veldig enkel. På akustisk musikk kan det lett høres "feil" ut i mine ører. Nesten alle anlegg jeg hører har noe over seg som ikke høres 100% riktig ut, uansett hvor bra det er. Jeg synes det er vanskelig å si hva som gjør at noe høres riktig ut. Det er bare noe som er der eller ikke er der, i min helt subjektive bedømning - på akustisk musikk, vel å merke. Dette anlegget hørtes 100% riktig ut i mine ører. Både tonalt, i stereoperspektivet, og med dynamikk og bassrespons. Det stemte. Og der har jeg egentlig sagt omtrent alt som er å si.

    Men så kan jeg si litt til da. Thohaug er jo en akustikk-nerd. Hele denne stua er egentlig viet akustikken. Det er imponerende, selv om det ikke er noe jeg selv vil kunne få lov til av min egen kjæreste (med mindre jeg får dedikert lytterom i fremtiden). Dette er første gang jeg hørte et rom som var bygget opp 100% etter LEDE-prinsippet – live end dead end, der alle tidlige refleksjoner er forsøkt fjernet, mens den sene etterklangen er forsøkt beholdt. I tillegg har det vært et mål for Thohaug å få så lite resonanser/etterheng i bassen som mulig, men la etterklangen komme høyere i frekvens. Dette gjorde at musikken fremsto som tørr/tight OG frisk og engasjerende på samme tid.

    Ja, dette var veldig kult. Det ga et veldig stort innblikk i opptaket fra der man satt. Man så egentlig ikke inn i noe annet enn opptaksrommet, som jo forandret seg med opptaket. Jeg tipper at den gode lyden til Thohaug dreier seg om to ting: Akustikkbehandlingen, selvfølgelig. Men jeg tror heller ikke man skal kimse av kvaliteten på elementene/driverne. Mellombass-driveren kostet vel 10000 for paret, og diskantene var også en del tusen... det er jo ikke mange highend-høyttalere som har drivere av tilsvarende kvalitet.

    Er denne tilnærmingen jeg vil ha selv? Ja og nei. Jeg mener at det er en genuin trade-off mellom å få maksimalt innblikk i opptaksrommet, og å få en illusjon av at musikerne befinner seg i rommet der man sitter. Per i dag prøver jeg å utforske hvor langt jeg kan komme med å få musikerne inn i lytterommet, via rundstrålere. Så får vi se hvor langt jeg kommer med den tilnærmingen, og om jeg blir fornøyd. Men jeg kan godt tenke meg at jeg i fremtiden vil ønske å ha to lytterom, hvis jeg skulle få økonomi og hus til det: Et stue-lytterom der målet er å få musikerne inn i selve stua, og et kjeller-lytterom ut fra LEDE-prinsippet der målet er å få maksimalt med innblikk i opptaket.

    Ellers sa Thohaug at den eneste kjepphesten han har, sånn egentlig, er dette med membrareal og kapasitet i bassen. I følge Thohaug dreier det seg ikke om SPL (som man kan få av mindre elementer og mye krefter også), men om den fysiske fornemmelsen av tingene som skjer i bass- og mellombass-regionen. Jeg forstod for første gang hva dette dreier seg om, tror jeg. Når bassen ble plukket eller skarptrommen slo i, var det som om det hadde en fysisk kvalitet som man kanskje ikke får med mindre membranareal. Det var tankevekkende, og noe jeg tar med videre.

    --------------

    Alt i alt: Tusen takk for at jeg fikk komme! Helt klart et av de mest lærerike hifi-besøkene jeg noensinne har vært på :)

    Må bare ydmykt takke for denne fantastiske tilbakemeldingen. Flott for egen del å høre at noe har gått riktig her hjemme, og at jeg har klart å lære bort noe til andre som interesserer seg for denne galskapen :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ok, her kommer noen inntrykk fra besøket hos Thohaug.

    Jeg vil først si dette: Thohaug er et unikum innen lyd. Mer enn det er det ikke å si. Gutten er 25 år(!!), og kan mer om lyd og akustikk enn nesten alle jeg vet om, og det uten å ha noen som helst formell utdanningen innen feltet. I tillegg har han som ANM skriver en grunnleggende åpen holdning, noe som er svært prisverdig. Som om ikke det var nok opplever jeg at Thohaug faktisk liker å dele av kunnskapen sin og erfaringene sine, sånn at selv ikke-tekniske løkhuer som meg kan bli klokere. Som jeg skrev over: Jeg lærte ekstremt mye av disse timene. Vi så på enkle plot i REW, Thohaug forklarte og visualiserte, og prøvde til og med å vise med enkle lydeksempler hva plottene betydde. Plutselig skjønte jeg ting som jeg aldri før har skjønt - group delay, hva nå impulsrespsons egentlig betyr, med mer.

    Stor takk, Thomas!


    Alt i alt: Tusen takk for at jeg fikk komme! Helt klart et av de mest lærerike hifi-besøkene jeg noensinne har vært på :)
    Moro å lese og en blir rent glad for at HFS kan bidra til slik kunnskapsutveksling. Selv har jeg ikke hatt gleden av å treffe den unge raceren enda, men jeg gleder meg ikke noe mindre nå.
    Synes du skriver usedvanlig beskrivende og godt om besøkene og lyden Olav. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    VISITT I THOHAUGS HULE

    La meg komme med oppsummeringen først: Her er det god lyd!

    Så til mannen bak rom og anlegg. Thohaug er av den yngre garde (25 år, hvilket er mindre enn manges erfaring med hifi på HFS), men det synes ikke i kunnskapsnivå og ambisjoner. Han deler gladelig av sin innsikt på en enkel og grei måte. Og legger ikke skjul på at kunnskapen har kommet gradvis og at han fortsatt er i en læresituasjon. Noen ganger kan man få inntrykk av at hifientusiaster med gullhørsel bare er født sånn og ikke blitt sånn. Thohaug fortalte at det etter hvert var som om det gikk opp et lys for ham, og da eksploderer lærekurven. Det minner litt om egne læreopplevelser på andre områder enn hifi, så jeg kan nesten forestille meg hvordan thohaugs vei har vært.

    Og til dem som er opptatt av hires og slikt: Thohaug lytter til Spotify som er best på utvalg, men strømmer i noe som tilsvarer omtrent 1/4 (?) av CD-størrelse. "Jeg hører ikke forskjell uansett", sa han. Noen vil da kanskje avskrive thouhaugs anlegg som annenrangs, men uttalelsen viser kanskje hvor fokus bør være - og det er ikke på filstørrelsen. Selv innrømmer jeg gladelig at jeg aller helst går for høyoppløst, men da understreker jeg at det er for å avlive nevroser i sammen slengen. Gitt thohaugs alder hører han sannsynligvis bedre enn de aller fleste på HFS.

    Thohaugs hule er en fortelling om hva man gjør med sterk dedikasjon og et klart hode i kombinasjon med begrensede ressurser for øvrig. Mange legger hundretusener og millioner inn i lytterommet, men jeg er ikke så sikker på om lyden dermed blir bedre enn det thohaug har klart i sitt rom.

    Det er tydelig at thohugs filosofi dreier seg om membranareal. Og membranarealet er stablet i bokser fra gulv til tak i en soffitinstallasjon (LEDE). Lyden minnet for øvrig kanskje litt om den jeg hørte hos Kvålsvoll? Jeg tror Kvålsvoll bruker noen av de samme driverne for diskant og mellomtone fra Beyma? Og det var hos Kvålsvoll hvor jeg for alvor fikk øynene opp for at membranareal gir en annen dimensjon til lyden enn mindre drivere.

    Thohaug hører primært på direktelyd, hvilket i grunn reiser spørsmålet om hva som er vitsen med så store konstruksjoner når profesjonelle sitter med små bokser (monitorer) for nærfeltslytting. Svaret er vel at man får en annen innsikt i kildematerialet med større konstruksjoner. Det blir mer reelt med større konstruksjoner (hvilket er definisjonen av hifi, ikke sant?) og det taktile blir klarere enn med mindre bokser.

    Jeg er sikker på at thohaugs rom vil utvikle seg etter hvert som både alder og økonomiske rammer øker. Lyden er allerede på elitenivå, som betyr at man her snakker om en slags "Martin Ødegaard" i hifi-sammenheng. Derfor krysser jeg fingrene for at man kommer til å høre mye mer fra denne mannen og ser frem til at han deler av sine nye erfaringer og lærdommer for oss som sliter med å komme forbi løkstadiet.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    VISITT I THOHAUGS HULE

    La meg komme med oppsummeringen først: Her er det god lyd!

    Så til mannen bak rom og anlegg. Thohaug er av den yngre garde (25 år, hvilket er mindre enn manges erfaring med hifi på HFS), men det synes ikke i kunnskapsnivå og ambisjoner. Han deler gladelig av sin innsikt på en enkel og grei måte. Og legger ikke skjul på at kunnskapen har kommet gradvis og at han fortsatt er i en læresituasjon. Noen ganger kan man få inntrykk av at hifientusiaster med gullhørsel bare er født sånn og ikke blitt sånn. Thohaug fortalte at det etter hvert var som om det gikk opp et lys for ham, og da eksploderer lærekurven. Det minner litt om egne læreopplevelser på andre områder enn hifi, så jeg kan nesten forestille meg hvordan thohaugs vei har vært.

    Og til dem som er opptatt av hires og slikt: Thohaug lytter til Spotify som er best på utvalg, men strømmer i noe som tilsvarer omtrent 1/4 (?) av CD-størrelse. "Jeg hører ikke forskjell uansett", sa han. Noen vil da kanskje avskrive thouhaugs anlegg som annenrangs, men uttalelsen viser kanskje hvor fokus bør være - og det er ikke på filstørrelsen. Selv innrømmer jeg gladelig at jeg aller helst går for høyoppløst, men da understreker jeg at det er for å avlive nevroser i sammen slengen. Gitt thohaugs alder hører han sannsynligvis bedre enn de aller fleste på HFS.

    Thohaugs hule er en fortelling om hva man gjør med sterk dedikasjon og et klart hode i kombinasjon med begrensede ressurser for øvrig. Mange legger hundretusener og millioner inn i lytterommet, men jeg er ikke så sikker på om lyden dermed blir bedre enn det thohaug har klart i sitt rom.

    Det er tydelig at thohugs filosofi dreier seg om membranareal. Og membranarealet er stablet i bokser fra gulv til tak i en soffitinstallasjon (LEDE). Lyden minnet for øvrig kanskje litt om den jeg hørte hos Kvålsvoll? Jeg tror Kvålsvoll bruker noen av de samme driverne for diskant og mellomtone fra Beyma? Og det var hos Kvålsvoll hvor jeg for alvor fikk øynene opp for at membranareal gir en annen dimensjon til lyden enn mindre drivere.

    Thohaug hører primært på direktelyd, hvilket i grunn reiser spørsmålet om hva som er vitsen med så store konstruksjoner når profesjonelle sitter med små bokser (monitorer) for nærfeltslytting. Svaret er vel at man får en annen innsikt i kildematerialet med større konstruksjoner. Det blir mer reelt med større konstruksjoner (hvilket er definisjonen av hifi, ikke sant?) og det taktile blir klarere enn med mindre bokser.

    Jeg er sikker på at thohaugs rom vil utvikle seg etter hvert som både alder og økonomiske rammer øker. Lyden er allerede på elitenivå, som betyr at man her snakker om en slags "Martin Ødegaard" i hifi-sammenheng. Derfor krysser jeg fingrene for at man kommer til å høre mye mer fra denne mannen og ser frem til at han deler av sine nye erfaringer og lærdommer for oss som sliter med å komme forbi løkstadiet.
    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :)

    Nå skal det sies at jeg hører mye på cd også, men Spotify er en fantastisk plattform til å finne ny og spennendemusikk. Og de få gangene jeg har blindtestet dette så har jeg ikke klart å høre særlig forskjell. Men selvsagt sover også jeg bedre om nettene om jeg bruker CD:cool: har massevis av nevroser jeg også

    I de innspillingene det er klart bedre dynamisk spenn på vinylutgivelsen, så pleier jeg å gå til anskaffelse av en vinylrip av utgivelsen. Dette er det jo massevis av hørbar forskjell på, men har ingenting med Spotify mot cd å gjøre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Drøsser inn med gode tilbakemeldinger her nå, moro. Prøver meg på et nytt besøk hos deg onsdag eller torsdag ettermiddag/kveld;)

    Tor
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Da var det unnagjort. Alltid hyggelig med hifi-prat, skryt og ljug. Kan ikke bli feil det. Lyden? Njaa.... fant meg ikke helt til rette i lytteposisjonen i dag. Hva det kommer av kan være mange ting - for høyt sukkerinntak, lang dag på jobb, kombinert med litt ubalanse i energien i anlegget. En mulighet er vel også at vi har skilt litt vei når det kommer til tonalitet.

    Skal bli spennende å se hva du og seigmann får ut av et besøk her hjemme - her er det lov å mene hva som helst.

    Takk for lytten og vi snakkes plutselig.

    Mvh-
    Tor
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Da var det unnagjort. Alltid hyggelig med hifi-prat, skryt og ljug. Kan ikke bli feil det. Lyden? Njaa.... fant meg ikke helt til rette i lytteposisjonen i dag. Hva det kommer av kan være mange ting - for høyt sukkerinntak, lang dag på jobb, kombinert med litt ubalanse i energien i anlegget. En mulighet er vel også at vi har skilt litt vei når det kommer til tonalitet.

    Skal bli spennende å se hva du og seigmann får ut av et besøk her hjemme - her er det lov å mene hva som helst.

    Takk for lytten og vi snakkes plutselig.

    Mvh-
    Tor
    Takk for besøket og hifipraten :)
    Setter alltid pris på kritiske bemerkninger. Eneste måten man kommer videre det. Får muligheten til å øke kvaliteten steg etter steg. Så setter pris på ærlige tilbakemeldinger. :)

    Plinger på, så finner vi en helg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Da var det unnagjort. Alltid hyggelig med hifi-prat, skryt og ljug. Kan ikke bli feil det. Lyden? Njaa.... fant meg ikke helt til rette i lytteposisjonen i dag. Hva det kommer av kan være mange ting - for høyt sukkerinntak, lang dag på jobb, kombinert med litt ubalanse i energien i anlegget. En mulighet er vel også at vi har skilt litt vei når det kommer til tonalitet.

    Skal bli spennende å se hva du og seigmann får ut av et besøk her hjemme - her er det lov å mene hva som helst.

    Takk for lytten og vi snakkes plutselig.

    Mvh-
    Tor
    "Tonalitet" kan bety så mangt. Så hva menes i dette tilfellet?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Da var det unnagjort. Alltid hyggelig med hifi-prat, skryt og ljug. Kan ikke bli feil det. Lyden? Njaa.... fant meg ikke helt til rette i lytteposisjonen i dag. Hva det kommer av kan være mange ting - for høyt sukkerinntak, lang dag på jobb, kombinert med litt ubalanse i energien i anlegget. En mulighet er vel også at vi har skilt litt vei når det kommer til tonalitet.

    Skal bli spennende å se hva du og seigmann får ut av et besøk her hjemme - her er det lov å mene hva som helst.

    Takk for lytten og vi snakkes plutselig.

    Mvh-
    Tor
    "Tonalitet" kan bety så mangt. Så hva menes i dette tilfellet?
    Kanskje jeg burde sagt ønsket frekvensrespons.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant å lese!

    Det er fascinerende at man kan oppleve anlegg såpass forskjellig... jeg ble jo veldig begeistret for anlegget til Thohaug. Og du har vel hørt dette oppsettet en gang før, Tor? Jeg tror ganske riktig at det er lurt å ha en viss ydmykhet i forhold til hva ens egne lytteopplevelser kan skyldes - enten de er positive eller mindre positive.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Med tanke på hvor mye justering, tweaking og eksperimentering disse dsp/akustikk gærningene driver med ville jeg bli forundret om det satt ved vært besøk. Nå er vel thohaugs og 8x12s filosofi nært beslektet og de vil sikkert ha mer utbytte av en meningsutveksling enn fra oss med annet fokus...kanskje? Ihvertfall vil jeg tro at 8x12 lettere vil gjenkjenne relevante utfordringer hos thohaug og vise versa.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på hvor mye justering, tweaking og eksperimentering disse dsp/akustikk gærningene driver med ville jeg bli forundret om det satt ved vært besøk. Nå er vel thohaugs og 8x12s filosofi nært beslektet og de vil sikkert ha mer utbytte av en meningsutveksling enn fra oss med annet fokus...kanskje? Ihvertfall vil jeg tro at 8x12 lettere vil gjenkjenne relevante utfordringer hos thohaug og vise versa.
    Hehe, sant!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    He-he, ta det helt med ro, jeg og thohaug er 100 prosent i samme leir og kjenner hverandre godt etter hvert, så det kommer nok utsang blant oss som nesten kan virke støtende på andre. Han tar dette med knusende ro kan jeg tenke med. Målt frekvensrespons var pinne rett fra 100 Hz og opp til 20kHz. Fra 100 Hz og ned til 30 Hz var det 9 db stigning for så å flate ut siste rest. Dette synes jeg låter for forsiktig i mellomregisteret og litt fløffy nederst.

    Ellers veldig mye bra i anlegget

    Mine meninger er ingen fasit, bare så det er sagt.

    Olav2, det er jo store muligheter for at det jeg har hjemme ikke passer deg helt - vi er nå alle forskjellig.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Da var det unnagjort. Alltid hyggelig med hifi-prat, skryt og ljug. Kan ikke bli feil det. Lyden? Njaa.... fant meg ikke helt til rette i lytteposisjonen i dag. Hva det kommer av kan være mange ting - for høyt sukkerinntak, lang dag på jobb, kombinert med litt ubalanse i energien i anlegget. En mulighet er vel også at vi har skilt litt vei når det kommer til tonalitet.

    Skal bli spennende å se hva du og seigmann får ut av et besøk her hjemme - her er det lov å mene hva som helst.

    Takk for lytten og vi snakkes plutselig.

    Mvh-
    Tor

    Tja sånn er det med for mye sjokolade og cola…….;)

    Selv om akustikk-folka er ganske enig om de grunnleggende utfordringene vil det uansett komme til et punk der ens egne preferanser vil avvike sånn er det bare.
    Når det er sagt er jeg ikke sikker på at dette var tilfellet i går, etter en slik omgjøring av anlegget vil det alltid være en periode der det tonale svinger en del før det finner sin endelige form.

    Det spiller jo fremdeles bedre enn de fleste anlegg som ikke tar romutfordringene på alvor så alle tilbakemeldinger må ses i lys av dette.
    For meg er vokalen en viktig faktor for troverdigheten og her var det tonale litt tynt men dette lar seg jo enkelt fikse når man har så kontroll på rommet som her, ellers kunne jeg tenkt meg litt mer smekk i trommer og denne tonale endringen tror jeg ville gitt en litt friskere spillestil.

    Ellers er det alltid hyggelig med hifi-prat der utfordringer og løsninger forholder seg til virkeligheten.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Interessant å lese!

    Det er fascinerende at man kan oppleve anlegg såpass forskjellig... jeg ble jo veldig begeistret for anlegget til Thohaug. Og du har vel hørt dette oppsettet en gang før, Tor? Jeg tror ganske riktig at det er lurt å ha en viss ydmykhet i forhold til hva ens egne lytteopplevelser kan skyldes - enten de er positive eller mindre positive.
    Selv ville jeg byttet ut alle mine tidligere "high-end" oppsett mot thohaugs sitt, om jeg kunne hatt et rom til det. Med alle de mulighetene anlegget har for å tilpasse egen smak.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men -er det ikke på tide med noen oppdaterte bilder....?

    Mvh
    OMF
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ja bilder og kanskje en 360 video hvor du fort og enkelt forklarer hva vi ser og hvorfor du har så mye masse i rommet :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ja bilder og kanskje en 360 video hvor du fort og enkelt forklarer hva vi ser og hvorfor du har så mye masse i rommet :)
    Tja, vi kan jo prøve å få til noe slikt :) rommet ser fortsatt ikke ut btw, men gidder ikke styre med det, siden jeg snart skal ut.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Et kapittel er over for min del nå. Jeg og samboer driver for tiden å flytter inn i ny midlertidig leilighet som er en tidkrevende og slitsom prosess. I forbindelse med dette, så får ikke anlegget blitt med.
    Jeg har derfor bestemt meg for å selge hele riggen med alt tilhørende for å kunne starte fresht med helt blanke ark.
    Valg av høyttalere til den nye leiligheten har allerede blitt tatt. Siden det ikke er noe spesielle muligheter eller ønsker til mye akustikk i den nye stua så blir det cbt høyttalere der. Har egentlig vanskelig for å tenke meg noe bedre løsning for noe som er litt diskré og samtidig låter best mulig i et ubehandlet rom.

    Er litt med tungt hjerte at riggen blir solgt, da den har gitt meg vanvittig mye gode opplevelser de siste årene.
    Projektor blir heller ikke med, men denne beholder jeg. Var å kjøpte meg en Oled tv i går som sannsynlig blir en fin løsning i en ny leilighet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Du er jo bare ungfolen og vil helt sikker får en mulighet med nytt dedikert rom der du igjen har frie tøyler:). Spennende valg av høyttaler i mellomtiden.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med leilighet:)
    Du får ta deg en tur hit, så du ikke glemmer hva Audiolense kan gjøre med suboptimale forhold:)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Du er jo bare ungfolen og vil helt sikker får en mulighet med nytt dedikert rom der du igjen har frie tøyler:). Spennende valg av høyttaler i mellomtiden.
    Absolutt. Dama vet at eget rom er krav når det blir boligkjøp om et par år. Er veldig spent på de nye høyttalerne og tror de blir veldig bra i et ubehandlet rom.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Gratulerer med leilighet:)
    Du får ta deg en tur hit, så du ikke glemmer hva Audiolense kan gjøre med suboptimale forhold:)
    Takk for det! Får snike meg innom en tur når ting roer seg litt ned her. Av det jeg har merket bare ved kjapp klapping o.l er at jeg er relativt heldig med akustikken i det nye rommet kontra det gamle, så skal ikke se bort i fra at det kan bli sånn tålelig greit etter en skikkelig kalibrering. Har jo massevis av tid til å skru. Mulig det blir litt Anaview også, om jeg selger ncore blokkene også i tillegg til alt annet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn