This Monkey's Going to Heaven(bilder)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hei og takk!
Jeg har nettopp kjøpt meg ny spiller (din forrige? ::) ) (vet jo ikke)
Rega P25 (av Roy Ervin)
Jeg syntes det var et godt alternativ for meg enkel,pen og med lokk.
Jeg fikk da med en Dynavector pick up DV-10x5 MC.
Dette er en high-output mcpick up og jeg startet med å stille min riia på mc (100 ohm) og denne lydgjengivelsen fallt ikke helt i min smak,veldig stramt og detaljert og med litt lite "slam" i bassen og litt lite varme.
Så prøvde jeg på mm innstillingen (47 ohm) og jeg syntes at dette var mer i min bane, men tror muligens at det kunne vært greit med noe midt i mellom(f.eks. 82 ohm som på din ARS) og da med tillegg av ytterligere gainjusteringsmuligheter og ganske sikkert generellt et bedre riia trinn.
Nå skal jeg lese på siden deres, takk igjen.
DV10x5 funkar best med 1k eller 47 kOhm. Har prøvd begge, og likar kanskje 1 kOhm best, men eg er usikker. Kjem omtale av denne pickupen i kveld eller i morgon (slit litt med eit godt foto-har ikkje makro på kameraet)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Den har ikke 22 - er du sikker på at du leser riktig datablad?
For Basisen er et helt annet dyr(og koster 35k).
Jeg er sikker på at jeg har rett! :D
Den har en for MM(47k), en for middels output MC(475), en for lav output MC(100) og en for ekstrem lav output MC(82) I know this!! ;D

Man får jo mer dynamikk og snert ved å biffe opp impedansen, men mister detaljering og det Vidar P poetisk kaller "blomstrende mellomtone"(eller noe sånt, fint sagt uansett) - kort og godt, der blir det opp til en selv. Jeg syntes det spiller vanvittig bra her nå(min PU har 0.4mv output)!!

Når det gjelder dip switcher, ja...alle gainsettings kan kombineres på et antall måter, og alle kan kobles i serie for maks gain. Men det er det jo ikke noe vits i nødvendigvis ;)

O.
Hei igjen!
Hmmmm! Der står det 22,100 og 47 ohm og du sier 82 hva er riktig.
Er det kun en boks?  Kanskje jeg skal spørre om å få prøvelåne en, kjekt da og ha kort vei ;D

Mvh.KW

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Glemte dette, ja - det er kun en boks. Med innebygget strømforsyning av høy kvalitet, ikke noe veggvorte eller annet. Den er langt større enn man tror, kanskje jeg poster noen bilder senere i kveld.

O.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jada, jeg har databladet oppe her nå og der står det vitterlig:

The Mini-basis is ajustable in the input impendance (22,100 47,000 ohms and in the gain (+10db,+16db,+30db,+35db,+40db)

Mulig det er trykkfeil da ::)

Arve, fint å få lest denne testen etterhvert  ;)

Mvh.KW

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.509
Torget vurderinger
28
Den har en for MM(47k), en for middels output MC(475), en for lav output MC(100) og en for ekstrem lav output MC(82) I know this!! ;D

O.
Er det noen entydig sammenheng mellom pu-ens gain og ønskelig impedanse?

Ellers er har jeg veldig stor tro på å ha et riaa-trinn med gode muligheter for impedanse og gain-justering.

Har gått en stund og lurt på å sette MC-riaa i Hovlanden (MM-riaa med innebygget step-up). Men, jeg er litt lite lysten på å binde meg på dette viset. Da må jeg inn å lodde om jeg ønsker å endre på impedansen. Gainen er dessutn begrenset til ett nivå.

Sysler ellers med tanken på å kjøpe Sutherland. Denne har impedansejustering og gain innstilling. (Ekstra gain-card kan kjøpes for low-output-pu-er.)

I det siste har jeg vurdert muligheten for å kjøpe det integrerte MM-riaa-trinnet til Hovland (inngangsimpedanse 1 megaomh) og kombinere dette med f.eks stepup-trafoer fra Bent Audio. Dette gir meg mulighet for impedanse og gain-justering.

Noen som har noen synspunkter på hva som kan være smart?

Ser forresten at Emm Labs kommer med riaa-trinn, det så ikke så dumt ut.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nei, entydig kan man neppe kalle det, det er mer guidelines fra ASR, dvs det de har tenkt på når de definerte de valgmulighetene.
Det er uansett veldig fint å ha denne muligheten til å tune riggen til sin egen preferanse.

Sutherland - er det den batteridrevne? Til ca 20-25k? Har lest mye bra om den.

O.
Er det noen entydig sammenheng mellom pu-ens gain og ønskelig impedanse?

Ellers er har jeg veldig stor tro på å ha et riaa-trinn med gode muligheter for impedanse og gain-justering.

Har gått en stund og lurt på å sette MC-riaa i Hovlanden (MM-riaa med innebygget step-up). Men, jeg er litt lite lysten på å binde meg på dette viset. Da må jeg inn å lodde om jeg ønsker å endre på impedansen. Gainen er dessutn begrenset til ett nivå.

Sysler ellers med tanken på å kjøpe Sutherland. Denne har impedansejustering og gain innstilling. (Ekstra gain-card kan kjøpes for low-output-pu-er.)

I det siste har jeg vurdert muligheten for å kjøpe det integrerte MM-riaa-trinnet til Hovland (inngangsimpedanse 1 megaomh) og kombinere dette med f.eks stepup-trafoer fra Bent Audio. Dette gir meg mulighet for impedanse og gain-justering.

Noen som har noen synspunkter på hva som kan være smart?

Ser forresten at Emm Labs kommer med riaa-trinn, det så ikke så dumt ut.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jøss, det var snodig...skal sjekke opp i manualen - men er ganske sikker på at jeg husket riktig.

Da er i så fall en av dem feil! :D

O.
Hei!
Jada, jeg har databladet oppe her nå og der står det vitterlig:

The Mini-basis is ajustable in the input impendance (22,100 47,000 ohms and in the gain (+10db,+16db,+30db,+35db,+40db)

Mulig det er trykkfeil da ::)

Arve, fint å få lest denne testen etterhvert  ;)

Mvh.KW

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.509
Torget vurderinger
28
Vet at mange high-output MC-er går bra på 47 kohm, men dette har vel i hovedbakgrunn i mulighet for sambruk med mm-riaa. At det skulle være noen annen sammenheng var altså ukjent for meg.

Sutherland er batteridrevet ja. Lysten på å høre den. Bare synd at den ikke føres i Norge med mulighet for hjemlån.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Her kommer det litt bilder av riaaen...etter sigende mer eller mindre håndlaget :D

Selve boksen i sort semitransparent acryl:

Her ser du størrelsesforholdet til resten av oppsettet (har satt den på mer acryl ;)):

Så rommet har mistet en symmetrisk kvalitet, noe som gjør meg stundvis urolig og fortvilet ;) :

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det koker vel ned til preferanser man har, slik jeg forstår logikken til ASR er at en lav output MC har større detaljering over hele linja, og at lav impedanse bidrar til å få ut det potensialet(og dermed få bedre definisjon og presisjon), på bekostning av dynamikk primært....det er ihvertfall det jeg hører selv ;)

O.

Vet at mange high-output MC-er går bra på 47 kohm, men dette har vel i hovedbakgrunn i mulighet for sambruk med mm-riaa. At det skulle være noen annen sammenheng var altså ukjent for meg.

Sutherland er batteridrevet ja. Lysten på å høre den. Bare synd at den ikke føres i Norge med mulighet for hjemlån.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dæven!
Er den så stor ja ::)
Vel,vel, nå skal jeg vel alltids finne en plass til den (eventuelt).
Jeg kunne tenkt meg noen webadresser/tips til platespillerhyller (vegg)
Noen som kan hjelpe?
På forhånd takk.

Mvh.KW

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja...når esken kom inn døra tenkte jeg: "men i svarte, hvorfor all denne pappen?" Forsto kort tid senere at den var noe større enn jeg trodde :D

Men bra er den!!

O.
Dæven!
Er den så stor ja ::)
Vel,vel, nå  skal jeg vel alltids finne en plass til den (eventuelt).
Jeg kunne tenkt meg noen webadresser/tips til platespillerhyller (vegg)
Noen som kan hjelpe?
På forhånd takk.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Hei!
Takker, men det ser ut til at standardhyller for dette bruk er for grunne for mitt behov.
Jeg trenger noe som er ca57 cm dypt fra vegg og ut til front/platespillerben.
Jeg følger nok tipset om å lage det sjøl med hylleknekter og ei solid plate etter mål.
Men skulle noen vite om noe som er minst 57cm dypt som antydet, så bare si i fra.

Mvh.KW

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Ja...når esken kom inn døra tenkte jeg: "men i svarte, hvorfor all denne pappen?" Forsto kort tid senere at den var noe større enn jeg trodde :D

Men bra er den!!

O.
Ja mer misvisende navn skal en lete lenge etter- Mini  ::)
HE  HE  ( den var mye større enn jeg også trodde)
Har du bilder fra bak/bunn/innside/ innstillinger på denne "minien"  dog?
OBS: Den ser bare lekker ut på bildene.
Mvh Jan I

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.509
Torget vurderinger
28
Hei!
Takker, men det ser ut til at standardhyller for dette bruk er for grunne for mitt behov.
Jeg følger nok tipset om å lage det sjøl med hylleknekter og ei solid plate etter mål.
Men skulle noen vite om noe som er minst 57cm dypt som antydet, så bare si i fra.

Mvh.KW

Hvorfor så dypt KW? Jeg bruker selv den minste av Audio Magic hyllene til min spiller. Det er utfreste spor bak til ledninger og den slags.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei!

Mvh.KW
Hei KW
Sendte deg en PM om dette,men det kan jo hende flere er interessert,
En Hylle som er 58cm bred og 60cm dyp (Totalt) er Target sin hylle.
Innvendig mål på selve hyllen er: 54cm bred og 48,5cm dyp.
Se bildene så blir nok målene litt mer forståelig
PS: hylla kan monteres med spikes som følger med

Tar med denne linken om plsp.hyller:
http://www.theanalogdept.com/what's_under_your_table.htm

Mvh Jan I

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er helt klart ;D

Når jeg justerer et eller annet neste gang eller får ånden over meg skal jeg ta et par bilder av interiøret - det er meget ryddig og skikkelig gjort innvendig!

O.
Har du bilder fra bak/bunn/innside/ innstillinger på denne "minien"  dog?
OBS: Den ser bare lekker ut på bildene.
Mvh Jan I

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hvorfor så dypt KW? Jeg bruker selv den minste av Audio Magic hyllene til min spiller. Det er utfreste spor bak til ledninger og den slags.
Hei du!
Den skal stå påveggen innunder cdhyllene mine (se bildet) disse stikker ut 15 cm (med cd) og platespilleren skal stå slik at overkant av lokket akkurat kommer under nederste cd.
Så må jeg legge til at lokket skal kunne åpnes og derfor minst 57 cm.
Det er så mye hjelp å få og Target er nok saken sin det ;D.
Noen til salgs ;) send pm.
Hvem selger nytt?
Akkurat nå sitter jeg (og skriver ;) ) og lytter til eldre jazzvinyl som   har stått i mine hyller en del år og aldri blitt lyttet til/på av meg ::)
Glenn Miller (direct to disc forresten) er jeg ikke begeistret for men Dave Brubeck og Wes Montgomery er bra.
Flere plater å ta av etter hvert :D + alle mine egenkjøpte fra mitt forrige "stereoliv" (før cd).

Mvh.KW

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er en ren og skjær åpenbaring å høre sine gamle LPer på en helt ny måte...akkurat nå: Bête Noire med Bryan Ferry ;D

Har ellers vært en kveld med mye Doors, Cash, Byrds og John Martyn. Oh bliss...

O.

P

Parelius

Gjest
Det er en ren og skjær åpenbaring å høre sine gamle LPer på en helt ny måte...akkurat nå: Bête Noire med Bryan Ferry ;D

Har ellers vært en kveld med mye Doors, Cash, Byrds og John Martyn. Oh bliss...

O.
Like your style! Noen oppgraderinger på gang?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ingen store nei ;D

Det er på kabelnivå det spekuleres nå, men ingen presserende ting i sikte....men platevaskemaskin kontempleres seriøst(fant noen gamle LPer med Ella Fitzgerald hos min mor, de trenger førstehjelp hinsides vann og zalo!)

Håper dere grillet tunaen...;)

O.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
-snipp
Den er nok ganske liten og nett i forhold til ASR Basis Exclusive/HD. Med litt stive kabler etc stikker den ganske mye ut over mine 45 cm hyller.

Mvh
Boden9

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.509
Torget vurderinger
28
Kan du si noe om denne Boden9, opp mot andre riaaer du har testet?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
:D

Det kan jeg tenke meg...har du hørt minien kontra din egen? Hadde vært interessant å få en sammenligning.

Jeg er virkelig imponert over dette riaa-trinnet, men har begrenset sammenligningsgrunnlag. Men observerer en utrolig uanstrengt og lett spillestil, med oppløsning og kontroll i alle registre. Finnes ikke komprimert eller lukket på noe som helst vis. Eller farget for den del. Og den store gutten som du har går vel for å være en av verdens beste såvidt jeg vet...

O.
Den er nok ganske liten og nett i forhold til ASR Basis Exclusive/HD. Med litt stive kabler etc stikker den ganske mye ut over mine 45 cm hyller.

Mvh
Boden9

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Skiftet ut en Mini (brukt veldig lite ca 3 mnd) for en Exclusive så jeg har hørt på begge. Har tidligere hatt en Densen og en Tandberg 3018.
IMHO følte jeg at Exclusiven var mer av Minien. Mer detaljer og mer lettflytende. Fikk også en mye bedre romfølelse og stofflighet. Som det står i manualen bør den stå på kontinuerlig. Føler at jeg opplevd bedre kvalitet når jeg kjørte på batteri.

Er fortsatt så ny at jeg ikke har vent meg helt til signaturen, men koser meg så mye som mulig med vinyl nå.

Mvh
Boden9

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hadde nok vært morsomt å høre denne...men er egentlig strålende fornøyd som jeg er ;D

PU blir nok neste for meg...

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Så...er det noen her som kjenner denne?:

VPI/DYNAVECTOR 20 X-H SPECIAL VERSION PHONO CARTRIDGE 1.0mV

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Så det var det ikke nei :D

Det lukter en 20xL etter påske...som en liten fix...men vi får se. ;)

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg kan egentlig ikke se at det er noe annet enn nettopp output. Den har 1mv, mens L`en har 0.3 og H`en har 2.5(såvidt jeg husker). Også har du VPI-logoen da ;) Men jeg vurderer som sagt en standard L-versjon...men først skal jeg nyte påsken!

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nå må du snart få testet den PUen Arve! ;D

God påske!!

O.
Er det noko spesielt med VPI-versjonen? Elles har eg hi-outputmodellen til utprøving - men har ikkje hatt tid til å rigge opp så langt...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Mvh
Boden9
Hei Boden9
Kan du legge ut bilde/r av denne, gjerne med en kjent referancestørrelse ved siden av?
Mvh Jan I

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Hei Boden9
Kan du legge ut bilde/r av denne, gjerne med en kjent referancestørrelse ved siden av?
Mvh Jan I
Skal se om jeg får det til i løpet av de få fridagene jeg får i påsken.
Mvh
Boden9

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg kan egentlig ikke se at det er noe annet enn nettopp output. Den har 1mv, mens L`en har 0.3 og H`en har 2.5(såvidt jeg husker). Også har du VPI-logoen da ;) Men jeg vurderer som sagt en standard L-versjon...men først skal jeg nyte påsken!

O.
Skal du først kombinere din nye VPI Scout og ASR Basis med en Dynavector pick up, ville jeg ha hoppet helt opp til XX-2. Jeg har selv hatt akkurat denne komboen en liten periode, og må si at den låt LAAAANGT bedre enn med DV 20XL og Karat 17 som begge ble prøvd ut først. Selv om DV XX-2 koster like mye som VPI Scout med arm, synes jeg at dette er det som klarer å hente mest mulig ut av spiller og av pick up (ren synergi & magi!!). Har selv byttet ASR Basis med EAR 324, men vil si at ASR Basis på mange områder følger denne 20k+ dyrere riaa'n nesten helt til døren. Jeg mener derfor (basert på egen erfaring) at du skal holde fast ved spiller og riaa og at du har klart mest å hente på en bedre pick up. Det løftet du skisserte mellom Prjoct TubeBox og ASR, mener jeg du vil få ved å gå fra OC9/DV20XL og til DV XX-2. Jeg ville nok heller ha gått for en Lyra Dorian enn de billigere DV pick up'ene hvis budsjettet skal veie tungt, da det er først fra Karat 17 at man får en smak av Dynavectors lydfilosofi og "hus-sound"....

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Hei Boden9
Mvh Jan I
Sett fra siden (CD-cover til høyre):

Sett forfra

Hvis du ser litt etter ser du ett CD-cover til høyre. Stive kabler (Wireworld Gold Eclipse III) anes bak til venstre. Platespiller anes på hyllen over.

Selvfølgelig er det også en strømforsyning med noen batterier også  ;D

Den står dessverre nederst i hyllene (ganske tung).
Kablene foran er noen nyinnkjøpte Black Magic, som ikke er lagt på plass ennå.

Hyllene alle står på er på 39 cm dyb og 43/81 cm bred.

Mvh
Boden9

Beklager manglende kontrast på bildene, men det er første forsøk  ;)

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
SME 20 eller 30 jeg ser her.. ?
SME20 med SME V (ikke en SME20/A). Godt syn  :D , søt og veldig liten fysisk, men flott lyd.

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Stor og flott sak det der.

Regner med at den har "dobbelt opp" av Mini Basic`s kvaliteter....

Ser du at du har en uåpnet "Blue Guitars"...hvordan har du klart å holde ut det?   :)

Topp Bunn