The Odd One

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Hei alle
    I går hadde jeg Liliya og Lukket på besøk
    Det ble en minnerik ettermiddag/kveld.
    Vi fikk installert software på Eivinds pc og demonstrert minidsp med harsh filter
    og vi tok en gjennomgang med Diracmålinger.
    Diskusjonen gikk muntert og livelig mht dirac vs ikke....:cool:
    Vi var ikke heltfornøyd med lyden og det måtte strammes opp i bassen iflg to av oss
    Lukket(Terje) ville ha Dirac fordi han synes det låt mere crisp og dynamisk
    men jeg og Eivind var fornøyd med en roligere tilnærming der.
    Så tok vi en tur i garagen .Der så vi på et par forsterkere, bla et 25 watt Musical Fidelity A1000
    klasse A prosjekt:) Mere om det senere
    Vi var ikke helt fornøyde ennå, og Eivind ville ha Rew målinger i lytteposisjon
    Så lærte han meg det på en MEGET god måte
    Vi avsluttet med låten "denne uro" av Vamp
    For meg ble dette høydepunktet, varmt og nært

    Videre nå skal jeg ha noen flere Rewmålinger med Minidsp, og dirac
    Jeg venter på kabler til Anaview AMS 1000 som broder W.Sand har satt sammen
    for meg, og Levicato Ultraboksen konfigureres nå om dagen

    Tusen hjertelig takk for et meget lærerikt og hyggelig besøk !
    Mvh Odd-H
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Hei Odd og Terje.

    Må bare istemme at dette ble et særs hyggelig møte hjemme hos deg Odd. Det heter seg jo at "jo, flere kokker, jo mere søl". Men det holdt ikke stikk i går, synes jeg(dere er jo begge utdanna kokker). Jeg er mektig imponert over at to med den bakgrunnen var så til de grader godt bevandret i dataverden. Tenker med gru på hvorledes jeg hadde rota meg bort på egenhånd mht. å laste ned for bruk av Dirac. Nå gleder jeg til å få svar fra miniDSP og den siste koden som må til for å komme igang med bruk av Dirac.
    Det er alltid gøy og lærerikt å diskutere hva vi hører når vi sitter og lytter til musikk. Ikke minst når en har muligheten til å gå inn å gjøre små endringer, vurdere og også måle resultatet av endringene. Du har et anlegg med et stort potesiale, Odd. regner med at du vil bruke litt tid framover med fortsatte forsøk på finjusteringer. The Odd One er jo en pryd for øye, et møbel selv skeptiske koner bør kunne bifalle på lik linje med annet interiør i ei møbelert stue.
    Du hadde jo også en utrolig spennende garasje fylt opp av godsaker både på høyttaler og forsterkerfronten. Musical Fidelety klasse A clonen kan jo bli et interessant prosjekt å ta fatt på sammen med deg.
    Takk for et "godt møte".

    Eivind S
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Hei Odd og Eivind takk for i går :)
    Gårsdagen var fantastisk. En ny referanse på reprodusert lyd . Kan ikke huske å kommet så nærme live lyd og enda så er det potensiale for trekke lyden enda et hakk nærmere virkeligheten .
    Høylaler systemet " THE ODD ON " er fantastisk både for øye og ikke minst øre !
    Evind ga også veldig god opplæring i bruk av REW og viste stor innsikt i forsterker teknologi . Dette er kunnskap jeg var helt blank på og ser nå at dette kan gi hobbyen en helt ny dimensjon .

    Tusen takk for en kjempefin kveld begge to . Håper på gjentagelse :)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Etter at ferien er unnagjort, og høsten nærmer seg, kommer jeg nedover igjen for å høre hvordan de spiller. Moro og lese at du er fornøyd med dem:)
    God sommer!
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er fristet til å sitere unge hr. Marrimac Brekke: "Atter en gang er jeg fornøyd."
    Konklusjon: Kvalitetselementer som får jobbe i sitt beste arbeidsområde i ei rimelig dau kasse, riktig avstemt filter etc, så er det ikke så mye som kan gå galt. Forsøk Harsch- filteret folkens! At kassen jeg tegnet ble et møbel kan vi takke Inselwind for. Bare transportsikringen var en svenneprøve verdt :) .
    DIY høyttalere kan deles i to kategorier:
    1) For møblerte hjem
    2) For ungkarsbule eller de priviligerte med eget " tempel". Her snakker vi ultimat kompromissløst.
     
    Sist redigert:

    Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Jeg er fristet til å sitere unge hr. Marrimac Brekke: "Atter en gang er jeg fornøyd."
    Konklusjon: Kvalitetselementer som får jobbe i sitt beste arbeidsområde i ei rimelig dau kasse, riktig avstemt filter etc, så er det ikke så mye som kan gå galt. Forsøk Harsch- filteret folkens! At kassen jeg tegnet ble et møbel kan vi takke Inselwind for. Bare transportsikringen var en svenneprøve verdt :) .
    DIY høyttalere kan deles i to kategorier:
    1) For møblerte hjem
    2) For ungkarsbule eller de priviligerte med eget " tempel". Her snakker vi ultimat kompromissløst.

    Hallo Mr W :)
    Hadde ikke vært for deg hadde ikke verden vært den samme for
    mange med vår hobby.
    I går gikk L. Hood åt skogen stakkars, og da var det ingen utvei. Stakk i bua og loddet kabler til en kanal
    til Anaview'n
    I skrivende stund har jeg bare lyttet litt og det lovet kjempebra !!
    Må bare legge meg på ryggen ( ikke med flat profil, he he) når det gjelder
    Dirac entusiastene rundt meg. Etter målinger med flat Dsp og Rew justerte jeg resten med Dirac
    Må si det virket !

    Her er ombygde Monster Interlink Reference-2
    jeg hadde liggende

    image.jpg


    Koblet til en kanal

    image.jpg


    Anaview øverst til MT
    Lm 3886 i midten til TW
    Begge ombyggd av Willy
    Class D Audio nederst til MB og LW

    image.jpg


    Mvh
    Odd
     
    Sist redigert:

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Noe skit når noe går istykker, men du har jo litt av hvert garasjen så du ikke kommer i umiddelbar beit. Tror ikke du kommer til å savne LH etter å ha fått Anaview på plass.Godt av forsterkerhavariet ikke tok med seg noe mere i "dragsuget".
    Selv fikk jeg instalert windows 10 i går kveld, så nå krysser jeg fingre på at jeg får Dirac ordentlig opp å gå. Måtte koble utenom for i det hele tatt å få ut musikk over anlegget i går. Men jeg er redd det blir nok en telefon til deg før dette blir 100%, Odd.

    Eivind S
     

    Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Noe skit når noe går istykker, men du har jo litt av hvert garasjen så du ikke kommer i umiddelbar beit. Tror ikke du kommer til å savne LH etter å ha fått Anaview på plass.Godt av forsterkerhavariet ikke tok med seg noe mere i "dragsuget".
    Selv fikk jeg instalert windows 10 i går kveld, så nå krysser jeg fingre på at jeg får Dirac ordentlig opp å gå. Måtte koble utenom for i det hele tatt å få ut musikk over anlegget i går. Men jeg er redd det blir nok en telefon til deg før dette blir 100%, Odd.

    Eivind S
    Hei
    Håper pc´n din klarer det. Tror det er en god løsning å fjerne alle lydprogrammer og drivere som
    ikke har med minidsp, dirac, asio4all, dvs du bruker kun det du trenger for oppsette
    Fjern deretter alle unødvenige filer og programmer og lagre de på en minnepinne el.
    Da står du igjen med en pc som kun brukes til lyd.

    Høres ;-)
     

    Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Hei og god sommer
    Har endelig testet The Odd's på Anaview
    Satte opp Minidsp med harshfilter
    Delefrekvenser ble 120-800-5000
    Grunnen til disse frekv er står hos Lampizator's arkiv
    over Diy Ht Se P10.
    Tok målinger med Rew og etterjusterte opp fra 80hz
    og ned ca 6 db. Dro også opp etter egen smak ca 3 db fra
    300 og ned
    Dette er den lyden som har spilt best i stua
    hittil
    Litt agurknytt også
    Garagegnomen min var storfornøyd
    med ny strømforsyning !

    image.jpg

    image.jpg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Drar frem igjen denne byggetråden, til glede for nye og gamle (Musicbear ;) ) medlemmer
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Drar frem igjen denne byggetråden, til glede for nye og gamle (Musicbear ;) ) medlemmer
    Jøss, jeg må hatt et drypp - dvs. drypp, drypp, drypp over en tid - som ikke har fått med meg dette.

    I samme sleng; spilte sakene bra/veldig bra/grisebra/annet?
     

    Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Hei !
    Levd med høyttalerene siden midten av 2016. Har oppdatert med egenlagde diskanter ( se tråd: Diy bånddiskant )
    Nå skal man vel være forsiktig med å skryte av eget anlegg, men etter siste oppdatering og en håndfull ratting på MiniDsp
    og målinger er jeg ihvertfall strålende fornøyd. W.Sand, Lukket, OB-BB og andre lydintresserte som har vært innom
    seneste tiden har også vært blide etter en lytt ! Til å være i tungvektklassen har til og med svigermor berømmet utseende
    og finish !
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei !
    Levd med høyttalerene siden midten av 2016. Har oppdatert med egenlagde diskanter ( se tråd: Diy bånddiskant )
    Nå skal man vel være forsiktig med å skryte av eget anlegg, men etter siste oppdatering og en håndfull ratting på MiniDsp
    og målinger er jeg ihvertfall strålende fornøyd. W.Sand, Lukket, OB-BB og andre lydintresserte som har vært innom
    seneste tiden har også vært blide etter en lytt ! Til å være i tungvektklassen har til og med svigermor berømmet utseende
    og finish !
    Når svigemødre gir tommel opp - da er mye gjort riktig. Basta :)

    Må finne denne tråden om hjemmelaget bånddiskant. Hørte selv dette, for et par tiår siden, hjemme hos en danske på Bornholm, dvs. båndet var nesten meteren høyt, spilte sammen med hver sin Vifa P17 (den grumme). Forsterkeren husker jeg ikke, kablene var billig bilstereokabler av et eller annet slag. Han spurte om Kari Bremnes var OK, siden jeg var norsk, satte i CD’en hvor jeg fortsatt sverger på at det var som å høre stemmen hennes live.
    Dagen etter, hørte jeg Mari Boine hjemme hos en kamerat av han, over fire billige bilstereo 15’’ subber i åpen baffel drevet av en egen amp. Det er (fortsatt) eneste gangen jeg har hørt bass fra et stereoanlegg så tørt, dypt og klangrikt at jeg ikke får det ut av hodet dette. Selvfølgelig diy dette også.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Hei !
    Levd med høyttalerene siden midten av 2016. Har oppdatert med egenlagde diskanter ( se tråd: Diy bånddiskant )
    Nå skal man vel være forsiktig med å skryte av eget anlegg, men etter siste oppdatering og en håndfull ratting på MiniDsp
    og målinger er jeg ihvertfall strålende fornøyd. W.Sand, Lukket, OB-BB og andre lydintresserte som har vært innom
    seneste tiden har også vært blide etter en lytt ! Til å være i tungvektklassen har til og med svigermor berømmet utseende


    og finish !
    Føyer meg inn i rekken her . Fantastiske høytalere . Har dynamikk , smekk i bassen , pustelyder på vokal er skremmende naturlig og slik kan jeg jeg forsette . Sykt mye lydkvalitet for lite penger .

    Mvh Terje
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Føyer meg inn i rekken her . Fantastiske høytalere . Har dynamikk , smekk i bassen , pustelyder på vokal er skremmende naturlig og slik kan jeg jeg forsette . Sykt mye lydkvalitet for lite penger .

    Mvh Terje
    Lite penger!? Koster ikke bare driverne her flere titusener - bare de?
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Føyer meg inn i rekken her . Fantastiske høytalere . Har dynamikk , smekk i bassen , pustelyder på vokal er skremmende naturlig og slik kan jeg jeg forsette . Sykt mye lydkvalitet for lite penger .

    Mvh Terje
    Lite penger!? Koster ikke bare driverne her flere titusener - bare de?
    Dyre elementer ja men slik det låter så snakker vi ypperste hi.end med de priser vi snakker om der . Har hørt høytalere til til flere hundre tusen som jeg ikke synes setter disse i noen skygge .
     

    Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Glemte å nevne at en av de mest merkbare forskjellene i anlegget skjedde når jeg
    byttet om Class-d Audio 470 ( 4 x 300w 8 ohm)til bassene med 2 x Anaview AMS-1000 til mellomtone og diskant.
    Det strammet opp bassene betraktelig og falt på plass. Kan vel skyldes de ekstra 120 wattene pr bass-element......?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn