The New Abrahamsen Thread

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Jeg fikk hørt litt på den integrerte med en 2000-kroners Yamaha spiller og litt Klipsch. Umulig å danne seg skikkelig inntrykk basert på det oppsettet der, midt i lokalet...
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Unnskyld at jeg er ufin, men hvorfor gå helt av hektene for et så stygt produkt uten fjernkontroll?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Lyd. Det er vel det vi har felles som entusiaster... -den er det primære som interesserer.
 

rulleguru

Medlem
Ble medlem
13.10.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Det har da fjernkontroll, om man kjøper cd-spilleren også ihvertfall. Hvordan man liker utseendet er vel en smaksak men synes nå det ser penere ut enn veldig mye av det som blir "gått av hektene" for på forumet.

Oppstyret er vel fordi det angivelig skal være "high-end lyd" til en relativt lav pris, noe som åpenbart er viktig for folk med begrenset lommebok. Om dette faktisk er et faktum må vi vente på skikkelige brukererfaringer og anmeldelser, men det er vel ikke rart slike løfter skaper litt oppstyr, gullknotter eller ikke?
 

flops

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
15
Antall liker
1
Hei!

Da har jeg etter lang ventetid endelig fått Abrahamsen CDspiller og integrert forsterker i hus. Henta de like før jobb idag, og sjelden har tiden stått så stille på jobben =) Tok noen bilder da jeg pakket ut, men siden batteriet ble tomt så har jeg ikke så mange..

Slik så pakkene ut:






Førsteintrykk av forsterkeren


Baksiden av V2


--tomt batteri-- men jeg klarte ikke å stoppe, og koblet opp resten av anlegget før jeg dro på jobb.

Tilbake fra jobb, Abrahamsen og Klipsch RF82:


Fra sweetspot




Sånn! Kan ta flere bilder om det er ønskelig.

Hvordan er lyden? Vel, ettersom Abrahamsen informerer at den behøver 96 timer innspilling, så venter jeg litt med å danne meg et ferdig inntrykk. Men det første som slo meg da jeg prøvde det for første gang var det enorme detaljløftet jeg fikk. Riktignok er referansene mine tynne, men det jeg har hørt nå er utrolig bra. Flere skiver som jeg må oppleve igjen =)
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Fin orientering flops, ser frem til flere inntrykk etterhvert. Du er sikkert oppmerksom på at det trikset man bruker ved innspilling av høyttalere, også er utmerket ved innspilling av forsterkere: Dvs man setter høyttalerne front mot front inntil hverandre og vender fasen på en av dem, altså bytter om på pluss og minus ledninger. Nesten all bassen vil faset ut, og dessuten mye av mellomtonen. Man må nesten være forsiktig så man ikke skrur for høyt. Best å sjekke nivået før man fasevender, samt å sørge for at forsterkeren får fri tilgang på kjøleluft. No
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratulerer med mget matchende oppsett(designmessig)!
Elementene på ht og knottene på EC komponentene er jo i tilnærmet samme farge :)

Håper det matcher lydmessig også.
Har ikke hørt på disse EC komponentene annet en på Elkjøp Tiller.
 

flops

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
15
Antall liker
1
Matcher ganske så årleit ja :) Lydmessig får jeg vente litt med å gjøre opp en mening, men gud så mye bedre det er enn det forrige oppsettet...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Gratulerer flops. Bildene ble fine, de. u kan jo la dem småspille sammenhengenede et par dager. Det pleide jeg å gjøre. Men dette blir morsomt!!
 

Dilbert

Medlem
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
14
Antall liker
0
Takk for flott innsats så langt!

Har i lengre tid fulgt med denne tråden og etter å ha sett innpakkningen osv. har jeg bestemt meg får og bestille samme oppsettet ;D Det er jo bare helt rått utseende. Kan ikke vente.....

Hvordan kabler bruker du?

Er ikke bekymret for lydkvaliteten, det kommer ikke noe dri.. derifra ;)

Ellers, så sendte jeg en mail til Abrahamsen om fjernkontrollen, og jeg fikk litt info tilbake.

H.25mm. B.40mm. D.150mm. Vekt 225gram.
Laget i stål og aluminium! ;D

Bilde:
 

Dilbert

Medlem
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
14
Antall liker
0
Glemte å si ifra at dette var kun en proto, derav mangel på "E" i Volum ;D
 

flops

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
15
Antall liker
1
Takk for flott innsats så langt!

Har i lengre tid fulgt med denne tråden og etter å ha sett innpakkningen osv. har jeg bestemt meg får og bestille samme oppsettet ;D Det er jo bare helt rått utseende. Kan ikke vente.....

Hvordan kabler bruker du?

Er ikke bekymret for lydkvaliteten, det kommer ikke noe dri.. derifra ;)
Bestill ivei, du vil ikke angre :)

Jeg bruker balanserte kabler fra Monster mellom forsterker og cdspiller, ellers har jeg (rimlig) gode rcakabler fra hama fra tuner og dvdspiller. HT-kabler er av typen billig, med stort tverrsnitt. Skal ha en blindtest snart med bla MIT - terminator for å se om det er vits i å skifte de ut..
 

scarymary

Medlem
Ble medlem
01.12.2006
Innlegg
27
Antall liker
0
Flott oppsett! Kom gjerne med inntrykk før de 96 timene...
 

flops

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
15
Antall liker
1
Ok, det kan jeg godt gjøre; I går så jeg og en kamerat The Prestige (forøvrig en veldig bra film), og det var flere scener i filmen som jeg ble direkte redd av! Ikke det at det et er en spesielt skummel film, det var rett og slett mengden bass som var.. overveldende! For første gang med disse høyttalerne at jeg har følt buksa ved leggene dirre og bassen slå hardt og brutalt mot brystkassa! Han som så den sammen med meg sa bare, ja - du har vel skrudd opp bassen nå da... Hvorpå jeg svarer - Nei.. er faktisk ikke mulig med denne forsterkeren... Begynner å forstå hva som bor i denne konstruksjonen og hva potensialet til høyttalerne er...
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Hvor er disse produsert?

Noen som har peiling på komponent og byggekvalitet etc?

Er Electrocompaniet videreført i et annet firma, og hvis dette er tilfelle, da står vel ikke Abrahamsen lenger bak konstruksjonene til Electrocompaniet?

Med en viss fare for at Electrocompaniet etterhvert blir noe helt annet?

Sagt på en annen måte, hvis man egentlig ønsket seg Electrocompaniet "som i gamle dager", bør man da kjøpe Abrahamsen?
 

scarymary

Medlem
Ble medlem
01.12.2006
Innlegg
27
Antall liker
0
Hvor er disse produsert?

Noen som har peiling på komponent og byggekvalitet etc?

Er Electrocompaniet videreført i et annet firma, og hvis dette er tilfelle, da står vel ikke Abrahamsen lenger bak konstruksjonene til Electrocompaniet?

Med en viss fare for at Electrocompaniet etterhvert blir noe helt annet?

Sagt på en annen måte, hvis man egentlig ønsket seg Electrocompaniet "som i gamle dager", bør man da kjøpe Abrahamsen?
Produktene blir produsert i Sverige. Og tror det er nye eiere eller deler av den gamle flokken som fører Electrocompaniet videre. Det jeg har hørt så skal det visst være litt av den gamle EC lyden i disse produktene også.
 

gaseby

Medlem
Ble medlem
11.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Hvor er disse produsert?

Noen som har peiling på komponent og byggekvalitet etc?

Er Electrocompaniet videreført i et annet firma, og hvis dette er tilfelle, da står vel ikke Abrahamsen lenger bak konstruksjonene til Electrocompaniet?

Med en viss fare for at Electrocompaniet etterhvert blir noe helt annet?

Sagt på en annen måte, hvis man egentlig ønsket seg Electrocompaniet "som i gamle dager", bør man da kjøpe Abrahamsen?
I gamle electrocompaniet var ikke Abrahamsen aleine om konstruksjonene og i lyttepanelet (i følge ham selv når jeg snakket med ha ca. 1996 så fikk han ikke "lov" til å sitte i lyttepanelet...). Noen av hans gamle medarbeidere ble med over i nye electrocompaniet så (noe) av lydfilosofien vil nok fortsette. For en kjapp historikk se
http://www.electrocompaniet.no/history.html. Det er også gamle tråder rundt dette på hifisentralen og avforum.
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Det vil da si at både Electrocompaniet og Abrahamsen konkurrerer på lik linje med andre merker, det er ikke gitt at den ene er bedre enn den andre, hvis jeg forstår dette rett..

Produktene har ikke en bestemt lydsignatur, med andre ord?

Husker Electrocompaniet som en musikalsk stor luftig mørk lyd, kraftfull, men varm, innsmigrende, ikke så absolutt, tørr, nøytral, definert, kontant, og tildels brutal som feks. Dynamic Precision. Begge veldig rene og forvrengningsfri, vel å merke.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Ok, det kan jeg godt gjøre; I går så jeg og en kamerat The Prestige (forøvrig en veldig bra film), og det var flere scener i filmen som jeg ble direkte redd av! Ikke det at det et er en spesielt skummel film, det var rett og slett mengden bass som var.. overveldende! For første gang med disse høyttalerne at jeg har følt buksa ved leggene dirre og bassen slå hardt og brutalt mot brystkassa! Han som så den sammen med meg sa bare, ja - du har vel skrudd opp bassen nå da... Hvorpå jeg svarer - Nei.. er faktisk ikke mulig med denne forsterkeren... Begynner å forstå hva som bor i denne konstruksjonen og hva potensialet til høyttalerne er...
Hvordan går det med lyttingen? :)
 

scarymary

Medlem
Ble medlem
01.12.2006
Innlegg
27
Antall liker
0
Hvordan er lyden? Vel, ettersom Abrahamsen informerer at den behøver 96 timer innspilling, så venter jeg litt med å danne meg et ferdig inntrykk. Men det første som slo meg da jeg prøvde det for første gang var det enorme detaljløftet jeg fikk. Riktignok er referansene mine tynne, men det jeg har hørt nå er utrolig bra. Flere skiver som jeg må oppleve igjen =)[/quote]

Ja, Flops. Er du fornøyd med lyden? :)
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
719
Torget vurderinger
4
Vi venter på mere inntrykk Flops ???
 

flops

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
15
Antall liker
1
Det kan dere få =) Etter å ha spilt mye forskjellig musikk og sett flere filmer så har jeg funnet ut at jeg aldri kommer til å gi fra meg dette anlegget frivillig! Det spiller med et fantastisk perspektiv, med solid fundament i bassen. Når jeg drar opp på volum får jeg bare mer musikk og det blir aldri slitsomt å høre på. Nå er jeg ingen erfaren, kritisk lytter men jeg kan si at det ikke låter skarpt, bla. ingen skrape ssss-er. Og det kan virke som om forsterkeren har uendelig med strømreserver...

Jeg hører på alt fra rage til tom waits og førsteskiva til rage låter fantastisk brutal mens feks "heartattack and wine" låter delikat og følsom. Hørt endel på siste skivar fra Norah Jones som også låter av en helt annen verden, da spesielt piano som gjengives bra.. Har litt lite tid til å lytte om dagene, mye skole, men kan godt komme med flere inntrykk etterhvert..

flops
 

vroom80

Medlem
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
7
Antall liker
0
har kjøpt meg ett audio pro blue diamond. har bestilt meg abrahamsen cd-spiller og forsterker fra elkjøp.
Noen som har peiling på om de vil passe sammen
 

scarymary

Medlem
Ble medlem
01.12.2006
Innlegg
27
Antall liker
0
har kjøpt meg ett audio pro blue diamond. har bestilt meg abrahamsen cd-spiller og forsterker fra elkjøp.
Noen som har peiling på om de vil passe sammen
Om de passer sammen vet jeg ikke, men du har jo 30 dagers returrett på Elkjøp så liker du ikke kombinasjonen så kan du jo bare levere tilbake Abrahamsen produktene å få igjen pengene. :)
 

korslund

Medlem
Ble medlem
14.05.2006
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei

Jeg jobber på Elkjøp Steinkjer. Har Abrahamsen i butikken, har hatt besøk av Frank Abrahamsen som bor i Steinkjer, og har div erfaring fra hifi tidligere... vil kunne si meg kvalifisert til å si at det vi mangler i Elkjøp per i dag er riktige lytterom. Energy i klassen 10+ fungerer godt sammen med produktene, men den er veldig lik Eci 3... Dere får si hva dere vil, men jeg mener Per har klart å tatt fram en god forsterker som spiller fra røttene til Electro... Espen
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Ja Per Abrahamsen har jo litt tradisjon og forventninger å ta vare på da.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Fikk tatt en titt på Abrahamsen CD-spilleren i dag (eller kveld da) -fikk et solid inntrykk av den der den stod. Morsomt å trykke og vri på knappene. Eneste jeg kunne tenkt meg de fikk til å se litt penere ut, er "Abrahamsen" CD-luka. Uansettt stod den i stil til den integrerte.
 

lwin

Medlem
Ble medlem
09.01.2007
Innlegg
12
Antall liker
0
Jeg vurderer også å teste Abrahamsen.

Vil det har noen lydmessig gevinst å kjøre V3.0 Pre og V4.0 effekt. kontra V2.0. Eller er dette spesielt for de som vil brokoble to V4.0. Det ser ut som effekdelen er identisk i begge.

Jeg er litt skeptisk om det er nok "trøkk" til å drive høyttalerne mine: 4ohm 89 db/2,83V.

EDIT: Ser forresten ut som den kun har balanserte innganger for CD-spiller. Blir det feil å teste produktet uten balansert CD-spiller.?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
EDIT: Ser forresten ut som den kun har balanserte innganger for CD-spiller. Blir det feil å teste produktet uten balansert CD-spiller.?
Kan da velge hvilken ballansert kilde du vil inn på disse inngangene. Har du andre ballanserte kilder så kjør i vei.

Blir ikke feil å teste selv om du ikke har en ballansert kilde. Produktet skal da prestere uansett.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Er det forresten noen her som har testet Electrocompaniets Prelude serie? -ser at de har tilbud på PC-1 og PI-1 nå, og da koster settet det samme som Abrahamsen's integrerte og CD-spilleren.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Ingenting hadde vært mer spennede enn å ha en Norgescup i et eller annet Lyd-Blad med en duell mellom EC Prelude og Abrahamsne V-serie...
 

lwin

Medlem
Ble medlem
09.01.2007
Innlegg
12
Antall liker
0
Jeg hadde en Prelude PI-2 på besøk for noen dager siden. Mitt sammenlignings-grunnlag er en Creek Audio Destiny integrert forsterker i samme prisklasse. Jeg fikk kun hørt på den et par dager (så ta dette med en klype salt), men jeg kan prøve å beskrive lytteinntrykket.

Jeg opplevde lyden som noe mørkere enn Creek. Lydbildet ble lavere. Mellomtonen virket mer tilbaketrukket/innestengt, med mer "telefonlyd" enn Creek, der stemmer og instrumenter klinger mer ut. Følet jeg gikk glipp av noe detaljer her. Hadde også en lei tendens til å hardne til i øvre mellomtone. Virket også som den hadde en mer "påsmurt" fylde/varme, opplevde det mer som forvrengning av lyden. Bassen var også noe fyldig, føltes mer "ullen". Ikke så kjapp, detaljert og stram som Creek.

For meg ble Creek forsterkeren i en helt annen klasse. Jeg er ganske overrasket over resultatet. Følte ikke dette var den EC lyden jeg forventet meg.

Det må også sies at forsterkeren jeg låte var lite brukt, og muligens ikke "innspillt". Noe som kan forklare den innestengte/harde mellomtonen.

Jeg fikk heller ikke testet den i balanset oppsett da jeg ikke har balanserte utganger på CD-spilleren. Hvor mye det har å si for lyden aner jeg ikke.

Hadde vært veldig interessant å hørt andre erfaringer men denne integrerte.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Creek Desteny sin integrerte er fra en annen klasse enn det meste fra konkurentene!!!
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Creek Desteny sin integrerte er fra en annen klasse enn det meste fra konkurentene!!!
Jaha? Klasser bedre eller dårligere? Er det noe "resten av verden" har gått glipp av her?
 

Dilbert

Medlem
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
14
Antall liker
0
Er det forresten noen her som har testet Electrocompaniets Prelude serie? -ser at de har tilbud på PC-1 og PI-1 nå, og da koster settet det samme som Abrahamsen's integrerte og CD-spilleren.
Lagt inn av: bjornh
Eneste er at man får med ett sett gulvstående Energy høyttalere med Abrahamsen til samme prisen :eek: ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Hva sier du, Dilbert?
 

Mr.T

Medlem
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
10
Antall liker
0
Tror det Dilbert mener, er at hvis du kjøper Abrahamsen
pakka hos Elkjøp/Lefdal til 19.000.- så får du CD spiller, intigrert og Energy høyttalere. Men går du for EC pakka får du bare intigrert og CD spiller.

Hvis man kan kalle en DVD spiller uten bilde en CD spiller? (ref.tekniske data på EC siden)
Tenker da på EC Prelude PC-1.
Sikkert ikke en fulballansert spiller heller, men en kvasi- variant som ofte er og finne på rimligere PRO utsyr.

50W/8 ohm og 6 kg er vel ikke akuratt noe og skryte av?
Noen som vet noe om trafo størelse, el. lytter osv. på PC-1/2?

Hvorfor er det samme maks strømtrekk på 50 og 100 Watteren fra EC? Noen som vet?(virker litt muffens)

Nei, tror jeg holder en knapp på V2.0 fra Abrahamsen da gitt.
70W/8 Ohm, 16Kg. pluss evnen til og dobble effekten ved 4 Ohm
(noe ikke Prelud`n klarer. ref EC siden)

Tenkte jeg skulle prøve de opp mot hverandre, men jeg gidder ikke betale 750.- til EC for og få prøve utstyret.
Hva er dette for noe tull?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Vil de ha en avgift hos EC for hjemlån??

-forsåvidt, kan man da ta Abrahamsen pakka med Energy høytalerne, selge dem eller gi dem bort og bruke de andre man kanskje har fra før...
 
U

utgatt60135

Gjest
Er det noen flere som har testet Abrahamsen? Det ble brått stille..

Jeg leste testen i Fidelity i dag og der var det mye subjektivt prat. Lite informativt egentlig (slik ønsker ikke jeg å lese en test i alle fall :-[).

"Abrahamsens nye baby er budsjettklassens triumfator. Den kommer til å gjøre furore i markedet, og true markedets vedtatte referanser. Til en pris under 10.000,- får du en flik av himmel".

Anders Rosness
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Lager status: Tomt overalt i Oslo, tomt i nettbutikken. Er den blitt revet ut av hyllene, eller har den ikke kommet enda? No.
 
Topp Bunn