The New Abrahamsen Thread

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Virker den å være strømsterk?
 
T

Thomas1

Gjest
Ja, den virker som den har god kontroll, men har ikke fått spilt på mer enn vanlige/moderate volum enda.
 

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Innlegg
200
Antall liker
1
PS
Har noen funnet ut om effektdelen i den integrerte er helt identisk med effektforsterkeren?

Ja, det er den i følge Abrahamsen selv.
 

rulleguru

Medlem
Ble medlem
13.10.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Nå må jeg jo tilføye at perspektivet, både i bredde,høyde og dybde er hakket bedre enn Primaren.
kan noen forklare fort hva som menes med perspektiv i hifisammenheng? Eller at den er strømsterk? :-[
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Med strømsterk, mener jeg: at forsterkeren har ressurser til å takle både last (høytalere) lydvolum (til å kunne spille relativt høyt) og faktisk hådtere frekvensområdene i lyden uten å klappe sammen når det kommer til dynamikk.
 

Mr.T

Medlem
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
10
Antall liker
0
Riktige tekniske specs. på Abrahamsen produktene.(sakset fra ECS Holding mail)

- trafo V2 og V4 er ca 1000VA. :eek:
- Trafo V1 og V3 ca 200VA.
- Alle kondensatorer er 105 grader lav impedanse. Disse kondensatorene har ca 50% høyere
strømkapaistet.
Kapasiteten i V2 og V4 er ca. 80.000 mikrofarat, noe som ville tilsvare 110.000 mikrofarat
sammenlignet med tradisjonelle elektrolytter.
- Likretting er gjort med High speed dioder og brolikrettere, ikke de vanlige typene.
Dette øker evnen til å levere strøm ved frekvenser over 150Hz med ca 30 ganger.
- Det er brukt matchede utgangstransistorer og drivere.
- V2 og V4 kan levere ca 100Amp i peak strøm.
- Slew rate for V2 og V4 er ca 100VuS.

Alle produktene har en frekvensresponse til -3dB 1MHz. Det er satt inn et 6dB/oktave filter på ca 70KHz.
 
T

Thomas1

Gjest
Jeg må si at etter noen timer med spilling begynner ting og løsne litt...
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jeg må si at etter noen timer med spilling begynner ting og løsne litt...
Godt å høre at den er på gli, Thomas. Men noen timer?
Gi den ordentlig juling i par uker! Det er et minimum! No
 

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Innlegg
200
Antall liker
1
Dette er spennende. Du må bare fortelle mer om dine inntrykk
underveis ;) Kanskje det frister flere til å prøve den ut og fortelle oss om sine meninger.
 
T

Thomas1

Gjest
Tror jeg har oppdaget noe som er kjedeligt for mitt vedkommende...

Den får frem sider v min Denon cd spiller som jeg ikke helt liker. Diskanten er litt spiss.
Spiller en del klassisk musikk og jeg likte godt diskanten, men ikke nå.
Mentor sine bånddiskanter liker gode kilder, men Abrahamsen forsterkeren får tydeligvis frem svakheten i spilleren min, noe som tyder på at den nok er hakket bedre enn min Primare som tydeligvis legger en demper der.
Har liten tro på at det løsner noe mer...

Ellers har mellomtonen tinet litt og bassen blitt mer nyansert.

Men forsterkeren har desverre feil innpakning og liten brukervennlighet i mine øyne.
Ikke standby muligheter, ikke fjernkontroll, et glorete blått display som er vanskelig å lese, samt lite med innganger.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Det er vel få som vil leve uten fjernkontroll i utgangspunktet, og sikkert enda færre av de som handler på Elkjøp. Merkelige greier at det ikke følger med.
 

MORTIS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
194
Antall liker
5
dårlig av abrahamsen og ikke ha fjernkontroll,det de håper på er jo at du kjøper cd spiller også pga den har volum med fjernkontroll på utgangene,men kjedelig for de som bare skal ha forsterker.
 
T

Thomas1

Gjest
Tror fjernkontrollen følger med på forforsterkeren!
Dessuten er volumbryteren uten kneppregulering. Det er en sånn som spretter tilbake.
Volumet i mine høytalere begynner når man nærmer seg 30 i displayet.
På Primaren min er moderat volum på 12.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
......

Edit: Da er det altså oppklart at den har fjern allikevel..
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Var innom to elkjip-butikker i dag, på den ene (elverum) fikk jeg høre at de ikke kommer før mars, og at alle har blitt trekt tilbake p.g.a oppgradering av transistorutgangene. Spurte om det var noen andre elkjip-bitikker som hadde dem inne (dette viste jeg jo svaret på) men fikk et nei!!! Synes det er frekt å juge om det!
Dro deretter til Hamar, som hadde CD-spiller og integrert stående (her fikk jeg ikke noe hjelp, så selvbetjening var en selvfølge :/ ) men det hørtes helt ok ut! Veldig behagelige knapper/hjul! Vurderer og prøve en forforsterker en dag, men elkjip må lære mer, og behandle kunder ærlig! Jeg visste mange butikker hadde dem!

Noen som forresten vet om det er noe hold i påstanden om det med utgangsbytte?

PK
 
T

Thomas1

Gjest
Har ikke hørt noe om utgangstransistorer som må byttes ut, men her ser det ut som historien gjentar seg...Er det slike trekk som El.comp og Abrahamsen skal ha til felles?
Leverte min tilbake i dag. Det var en "no keeper"
 

flops

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
15
Antall liker
1
Har ikke hørt noe om utgangstransistorer som må byttes ut, men her ser det ut som historien gjentar seg...Er det slike trekk som El.comp og Abrahamsen skal ha til felles?
Leverte min tilbake i dag. Det var en "no keeper"
Kjedelig. Spilte den ikke noe bedre etter de første 96 timene? Leste i brukermanualen at den ikke spilte helt optimalt før da, er det vanlig for klasse A-forsterkere?

Link til manual:
http://www.ecsholding.com/abrahamsen/vseries/pdf/manualer/owner_V2.0_v1.0.pdf
 
T

Thomas1

Gjest
Den manglet en del dynamikk + diskanten ble litt spiss og pågående hos meg.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Spiss diskant? Det stemmer jaffal dårlig med det han andre fyren sa om at den hadde samme lyd som de gamle EC forsterkerne til Abrahamsen (ingen skal beskylde dem for spiss diskant!) Og hvis du ellers har rett, så må jo den glimrende testen i Fidelity være helt håpløs.
Jeg mistenker at du kanskje har stilt anlegget ditt og ørene inn litt mye etter din Primare, slik at objektiviteten ikke blir den beste. (Du utroper jo også din støtte til Primare på forhånd, forresten!)
Men det vil jo vise seg etterhvert, når flere får dannet seg et inntrykk. No
 
T

Thomas1

Gjest
Hvis vi tar utgangspunkt i at meg og han fra Fidelity ikke spilte på samme høytalere, ikke med samme cd spiller og ikke i samme rom, da er det vel en "liten" åpning for at vi ikke får samme lyd eller hva?

Jepp, jeg måtte sammenligne den med Primaren. Det hadde blitt feil og funnet noe i kjøleskapet å sammenlignet den med. Tror forresten at Abrahamsen forsterkeren er bedre enn en liter melk.
Klart jeg har mine referanser, og det er heller ikke en dårlig en med Primare. Samme kundegruppe og pris.

Neste gang kanskje det er mer rettferdig å sammenligne den med en High-end rørforsterker?

Hvis jeg skal "oppgradere" så MÅ jeg sammenligne med det jeg har fra før!!!!
 
T

timc

Gjest
Helt sant Thomas1. Det er DU som skal gjøre deg opp en mening, ingen andre.

Mvh
 
C

cpc

Gjest
Hvor kommer tallet 96 timer fra? Ikke 100 eller 50, men 96 timer..?
Er det noe som skjer da?
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
da har det gått fire døgn..
 

rulleguru

Medlem
Ble medlem
13.10.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Var innom to elkjip-butikker i dag, på den ene (elverum) fikk jeg høre at de ikke kommer før mars, og at alle har blitt trekt tilbake p.g.a oppgradering av transistorutgangene. Spurte om det var noen andre elkjip-bitikker som hadde dem inne (dette viste jeg jo svaret på) men fikk et nei!!! Synes det er frekt å juge om det!
Dro deretter til Hamar, som hadde CD-spiller og integrert stående (her fikk jeg ikke noe hjelp, så selvbetjening var en selvfølge :/ ) men det hørtes helt ok ut! Veldig behagelige knapper/hjul! Vurderer og prøve en forforsterker en dag, men elkjip må lære mer, og behandle kunder ærlig! Jeg visste mange butikker hadde dem!

Noen som forresten vet om det er noe hold i påstanden om det med utgangsbytte?

PK
Han jugde ikke akkurat. Eneste butikkene har fått inn er modeller til utstillinger, eksemplarer for salg er enda ikke tilgjengelig for noen elkjøpbutikk. Om noen har fått kjøpt er det fra partiet som var forbeholdt utstillinger.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Han jugde ikke akkurat. Eneste butikkene har fått inn er modeller til utstillinger, eksemplarer for salg er enda ikke tilgjengelig for noen elkjøpbutikk. Om noen har fått kjøpt er det fra partiet som var forbeholdt utstillinger.
Jeg spurte aldri om å få kjøpe, men om de hadde fått de inn.
Men thomas1 har kjøpt og prøvd. Tviler på elkjip selger utstillingsmodellene sine.

PK
 

rulleguru

Medlem
Ble medlem
13.10.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Nei men de har vel valgt å selge en eller flere av de istedenfor å stille de ut da?

Jeg jobber i norges største Elkjøp og vi fikk kun en levering, kunne selvfølgelig solgt en av de to integrerte vi fikk men begge står i utstilling. Resten kommer nærmere Mars som du fikk opplyst.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Nei men de har vel valgt å selge en eller flere av de istedenfor å stille de ut da?
Nei. Det hadde dom ikke gjort.

PK
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
var på elkjøp og trykte litt på den integrerte.
hatet desse flimsete fjørspente hjulene for volum og inngang. hva er poenget med display og slik digital styring? bortkastet penger. hegel dreit seg vel ut med h200 på den fronten.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
var på elkjøp og trykte litt på den integrerte.
hatet desse flimsete fjørspente hjulene for volum og inngang. hva er poenget med display og slik digital styring? bortkastet penger. hegel dreit seg vel ut med h200 på den fronten.
ganske enig her. ikke imponerende de hjula mest pga av slark.
Men display er nå ålreit å ha ;)

Tror jeg holder meg til Audionet for nå ;D

PK
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.735
Antall liker
4.598
Sted
Nøtterøy
Noen som vet om disse produktene kommer i sølvgrå finish?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Da har jeg vært å kikket på den integrerte i dag, i Tromsø. V.2.0 så litt EC ut, med acrylfront i kjent EC stil, og gullknotter som ser velkjent ut. Den var helt ny, og ingen slark i hjulene. Stod koblet på en 2000- kroners Yamaha CD-spiller, og faktisk et par Klipsh RF61 (eller RF63?) på en motasje. Det virket litt spenstig, men jeg må ærlig talt si at det var umullig å danne seg et godt bilde når man stod på 2-3 meters avstand.

Imidlertid kunne Abrahamsen hatt en acrylfront som var like tykk som på EC-produktene, for denne så mildt sagt "billig" enkel ut, og satt på litt tyngre hjul. Dette ville vært av estetisk karakter men ville gitt et mye mer massivt kvalitetsuttrykk. Ellers syntes jeg hjulenes vri-funksjon virket helt greit, men displayet kunne vært "svart" med mer "exclusive" lysende skrift i f.eks. grønt, blått eller den fargen som måtte passe.

Som sagt, jeg fikk ikke noen særlig inntrykk av lyden, annet enn at Abrahamsen V2.0 virket å ha bra med strøm (virket å kunne spille nokså høyt, men dette var på Klipsch da...).

Det hele slo meg at dersom Abrahamsen hadde lagt i noen kroner på tykkere Acryl-front og skikkelige hjul med litt tyngde (selvsagt med god slitestyrke) -så hadde det ikke vært tvil om at det i seg selv ville gjort et solid inntrykk. Da hadde jeg kunne kjøpt den bare på "looken".


Mvh.
 

Mr.T

Medlem
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
10
Antall liker
0
Fronten er i herdet glass ::) ikke akryl.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Jaja. Tjukkere glass da! Det hadde sett dødsrått ut!
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Nå har Elkjøp begynt å få inn noen av produktene på hjemmesiden sin.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Helt ærlig så burde skikkelige Hifi-butikker selge disse, ikke El-kjøp. Da blir reklamen Abrahamsen får fra ulike Hifi-blader uvurdelig for å få folk opplyst og til å kjøpe på El-kjøp.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
De har fått inn hele ett produkt på Elkjøp Tromsø, antageligvis den integrerte. Hadde det litt travelt så jeg rakk ikke studere den så nøye.
Så litt glorete ut, dessverre.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
De hadde både CD-spilleren og den integrerte. Jeg synes det så litt EC ut, i det store og det hele.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
De hadde både CD-spilleren og den integrerte. Jeg synes det så litt EC ut, i det store og det hele.
Han har jo valgt å følge EC-linjen, men hjulene var enda litt større og displayet enda litt blåere. Ble litt fo mye av det gode.
Nå er liksom EC.. ja EC. Hadde EC blitt lansert i dag hadde jeg sikkert også oppfattet disse produktene som noe glorete.

Men mulig Abrahamsen høres fortreffelig ut. Har ikke hørt produktene.
 
Topp Bunn