Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Albert King & Stevie Ray Vaughan - In Session, 2010 remaster fra DVD/CD Deluxe utgaven. Musikken er konge men det låter høggorm og jeg mistenkte total masvis slakt, noe som viste seg å stemme. Låtene der dynamikken ser ut til å være OK er rett og slett bare snakkespor uten musikk, så ikke tro det er noen lysglimt. Nå må jeg prøve å få meg originalen, men siden den er fra 1999 (selve opptaket er fra 1983) så er det ikke sikkert den er så mye bedre.
     

    Vedlegg

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.843
    Sted
    Hus
    Har denne på dobbelt 45rpm 180 gr vinyl, og denne lyder meget godt den :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Det er denne her man skal ha når det gjelder vinyl, eller hur ?
    Ja, hvis du ønsker å være mest mulig tro mot originalen. Jeg har kun hørt 3X45RPM versjonen, men vil tro enkelversjonen låter svært likt - samme mastring.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Hvordan mener du denne låter i forhold til Chrysalis CD'en fra 1999 ?
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Min versjon av In Session fra 1999 (Stax Records 0025218750127) ser slik ut. Marginalt bedre.

     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Hvordan mener du denne låter i forhold til Chrysalis CD'en fra 1999 ?
    Det er brukt den samme masteren fra 1995. Man remastret ikke Aqualung på nytt i 1999 da denne var remastret få år i forveien (det samme gjelder Thick as a Brick). Den låter desidert værst av alle versjoner jeg har. Og det er stooooor forskjell....
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Du mener det er stor forskjell på Chrysalis CD og Classic Records LP ? Til hvilken sin fordel da ?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg har fått tak i et par vinyl-rip i 24/96 av den aktuelle LP'en. En bra og en mindre bra, men de låt i grunn ganske likt begge to selv om de kom fra to forskjellige kilder. Og så har jeg jo den av mange så forhatte Chrysalis CD'en....

    Og nå kan dere jo gjerne kommentere hva jeg burde høre av forskjell.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Albert King & Stevie Ray Vaughan - In Session, 2010 remaster fra DVD/CD Deluxe utgaven. Musikken er konge men det låter høggorm og jeg mistenkte total masvis slakt, noe som viste seg å stemme. Låtene der dynamikken ser ut til å være OK er rett og slett bare snakkespor uten musikk, så ikke tro det er noen lysglimt. Nå må jeg prøve å få meg originalen, men siden den er fra 1999 (selve opptaket er fra 1983) så er det ikke sikkert den er så mye bedre.
    Bartesam skrev:
    Har denne på dobbelt 45rpm 180 gr vinyl, og denne lyder meget godt den :)
    Ingen premie for å gjette hvilken som er CD (2010), SACD (2003) og vinylrip (2003) her:
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg har hatt meg en Little Feat kveld her, og oppdaget jo at disse platene som kom på CD midt på 80-tallet låter svært godt. Og MASVIS støtter opp under det. Legg merke til at ingen spor peaker til 0 dB.

    Little Feat - Dixie Chicken
     

    Vedlegg

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Så til noe som ikke låter særlig bra: Depeche Mode - Playing The Angel

    foobar2000 1.1.9 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2012-01-10 20:08:35

    --------------------------------------------------------------------------------
    Statistics for: 01-A Pain That I'm Used To
    Number of samples: 11105556
    Duration: 4:12
    --------------------------------------------------------------------------------

    Left Right

    Peak Value: -0.01 dB --- -0.01 dB
    Avg RMS: -5.87 dB --- -5.95 dB
    DR channel: 2.17 dB --- 2.23 dB
    --------------------------------------------------------------------------------

    Official DR Value: DR2 :'(

    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 945 kbps
    Codec: FLAC
    ================================================================================
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Van Morrison - Moondance

    Dette er en tidlig CD-master, og legg merke til at ingen spor peaker til 0 dB. Det låter veldig bra dette her.
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Er nok en remaster ja.... typisk remaster, og et typisk eksempel på Loudness War problematikken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Er nok en remaster ja.... typisk remaster, og et typisk eksempel på Loudness War problematikken.
    Iron Maiden-remasterne er noe av det verste hærverket jeg har hørt. Nyutgivelsene låter ikke som de originale LP-ene og de tidlige CD-ene i det hele tatt. Det har blitt verre og verre for hver gjenutgivelse av platene, flatt og forvrengt, og de nyeste utgavene er bortimot umulige å høre på. Jeg har skrevet irritable emailer til plateselskapet om dette, men de svarer at det er bandet selv som har bestemt at remasterne skal låte slik, ikke plateselskapet. Min teori er at medlemmene i bandet har blitt stokk døve etter mange år med høy musikk på scenen. Makan.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Ja du sier noe. Jeg kjøpte Powerslave på CD for et par år sida. Låt stygt gitt.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.843
    Sted
    Hus
    Tragisk å si det, men remaster har fått en ødeleggende faktor på innspillingene. Trodde remaster var å gjøre produktet ennå bedre, og rette opp de feil som ble gjort ved første gangs mastring. Tydeligvis gjorde de rett første gangen likevel. Kjøper selv bare førstepresser fra 80 tallet hvis jeg skulle falle for fristelsen å kjøpe CD :mad:
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Vi får fokusere litt på gode nye cd utgivelser også i denne tråden. Min erfaring med jazz på ECM katalogen er at de har hold sin sti ren hele tida. Jeg kommer ikke på ett eksempel på klipping eller limitering på disse. Det er ikke sånn at jazz generellt slipper unna dårlig masteringjobber, men noen skal ha skryt.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    ECM er stort sett bra. Her er Keith Jarretts nyeste Rio (CD 1).
     

    Vedlegg

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Da har jeg endelig funnet en detaljert analyse fra MasVis på den nye mixen til Jethro Tull.

    Sitat Steven Wilson - fra Hoffman tråden

    "Pete's mastering is good - hardly any limiting, a nice tight low end, and I didn't mean to overstate the extra brightness, it's really not extreme and sounds far from harsh to me, just crystal clear, but at the expense of a *little* of the warmth (let's keep some perspective here)."

    Da har vi kortene på bordet. Er det slik vi vil ha det?

    MasVis - Aqualung (40th Anniversary Special Edition)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Den har vært analysert i denne tråden tidligere og sammenlignet med eldre utgaver.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Det vet jo all. Men de detaljert grafene for den nye mixen har ikke vært vist tidligere i tråden. Eller har jeg glippet dem?

    Lydfreak sitt innlegg 30/12 har tilsvarende grafer for 25 års utgaven.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    De er faktisk ikke veldig ulike.

    Edit: Ser litt frem og tilbake på grafene. Veldig like bortsett fra lydstyrken. Ville trodd at forskjellene var større. Det er nok i mixen at forsjellene ligger. Jeg foretrekker jo den gamle, siden den liksom skal være sånn.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Hei! Hva med å lage en liste over album som er analysert i denne glimrende tråden? Lurt? Dumt? For mye arbeid?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Hedde skrev:
    ........... Jeg foretrekker jo den gamle, siden den liksom skal være sånn.
    Hmmmmm...... dette får meg til å undres på om ikke dette også kommer til slå andre veien om noen år.
    At når hififolket endelig ruler og det gis ut remasters med god lyd uten komprimering og limiting av f.eks Lady Gaga, Red Hot Chilli Peppers etc etc , så vil folk fortsatt foretrekke den lydmessige underlegne originalen uansett hvor ødelagt den var.....
    For den skal jo liksom være sånn...... :-[
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Akkurat det der tror jeg ikke noensinne kommer til å skje, med mindre verden overtas av en audiofil despot.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Nå...det er jo et godt poeng at eldre klassikere beholder sitt særpreg. Det blir liksom litt feil å tukle med fargene i en Munchs.

    Men at remasters med komprimering og limitering for høy og "detaljert" lyd ofte er foretrukket, det er jo et faktum. Konemor ser ut til å foretrekke slikt når musikken har oppgaven som lav bakgrunnsmusikk. Slike utgivelser treffer vell sitt marked de også. Feilen er jo at de ofte er eneste alternativ, og at de ikke er merket med dette avviket.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Liotheles skrev:
    Hedde skrev:
    ........... Jeg foretrekker jo den gamle, siden den liksom skal være sånn.
    Hmmmmm...... dette får meg til å undres på om ikke dette også kommer til slå andre veien om noen år.
    At når hififolket endelig ruler og det gis ut remasters med god lyd uten komprimering og limiting av f.eks Lady Gaga, Red Hot Chilli Peppers etc etc , så vil folk fortsatt foretrekke den lydmessige underlegne originalen uansett hvor ødelagt den var.....
    For den skal jo liksom være sånn...... :-[
    Red hot c p -91 då var allting bedre ;)
    http://www.dr.loudness-war.info/details.php?id=6467
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Hedde skrev:
    Nå...det er jo et godt poeng at eldre klassikere beholder sitt særpreg. Det blir liksom litt feil å tukle med fargene i en Munchs.
    Jeg er helt enig. Og det er ikke sikkert at Lady Gag blir noe mer interessant om lyden poleres heller....
     

    ironsidenor

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2011
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn