The Lars - Hvem er første til å gi en anmeldelse?

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
The Lars - rør-monoblokker

www.thelars.se

Disse virker jo litt spennende. Så de var omtalt under Stockholm messen ganske nylig.
De er også omtalt kort i Scanorama (SAS-magasinet).

Hvem har info om lydopplevelse og konsept?

Del i vei - vi venter i spenning...
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.182
Antall liker
307
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
The Lars oppsettet låt veldig bra på Stockholms messa 2007

Det var vel kanskje den beste lyden på hele messa.
Vi hadde utstilling , men lydmessig kom vi ikke i nærheten av lyden til "The Lars"
 

Lars E

Fersking
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
4
Antall liker
0
Hej!

Jag såg inlägget på Hifisentralen. Jag tänkte det var bäst att registrera sig och svara på frågorna. Det är jag som har konstruerat theLars. Formgivningen har Timo Engström gjort.
Konceptet är helt balanserat, transformatorkopplat, direktupphettade trioder som slutrör (300B), klass A. Volymkontrollen är med motstånd och reläer. Ljudupplevelsen får andra beskriva.
Nästa gång theLars visas offentligt blir på Arken i Göteborg i september. Där delar vi rum med Amphion och ska också spela på deras högtalare. Vi har också planer på att komma till Horten. Det är också möjligt att få en demo hemma hos mig i Stockholm, send i så fall ett mail till mig. Adressen finns på hemsidan www.thelars.se
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Lars E skrev:
Hej!

Jag såg inlägget på Hifisentralen. Jag tänkte det var bäst att registrera sig och svara på frågorna. Det är jag som har konstruerat theLars. Formgivningen har Timo Engström gjort.
Konceptet är helt balanserat, transformatorkopplat, direktupphettade trioder som slutrör (300B), klass A. Volymkontrollen är med motstånd och reläer. Ljudupplevelsen får andra beskriva.
Nästa gång theLars visas offentligt blir på Arken i Göteborg i september. Där delar vi rum med Amphion och ska också spela på deras högtalare. Vi har också planer på att komma till Horten. Det är också möjligt att få en demo hemma hos mig i Stockholm, send i så fall ett mail till mig. Adressen finns på hemsidan www.thelars.se
Hei Lars

Gratulerer med nydelige og spennende monoblokk-konstruksjoner.

Veldig fint at du tar initiativ til å besvare spørsmål knyttet til dine spennende monoblokker. Det er vakre konstruksjoner og har blitt lagt merke til både av den grunn men også - og kanskje særlig - av tekniske grunner.

Mine spørsmål knytter seg til følgende:
1. Hva mener du skiller din konstruksjon fra andre 300b forsterkere i samme prisleie (f.eks. Wavac 300b)
2. Du fokuserer på mangelen på "gray sound" i omtalen i Scanorama. Slik jeg har lært om denne type støyforurensing er det først og fremst et problem knyttet til transistor/solid state forsterkere. I mindre grad til rørforsterkere, hvor sistnevnte produserer en støy som ikke i samme grad stresser øret. Kan du utdype litt mer omkring hva du mener?
3. Hvilke høyttalersystemer har du primært tenkt på til bruk for disse konstruksjonene? Hvilke forforsterkere anbefales?

Mvh
Helge S.
 

Lars E

Fersking
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
4
Antall liker
0
Forsterkarna från Wavac är alla single ended. TheLars är helt balanserad. Jag valde den principen för att balanserat ger mindre distorsion och mindre brum. Om man använder SE så behöver man ofta DC matning av glödtråden men jag anser att det påverkar ljudet negativt. Det finns också likheter med Wavac t.ex. transformator koppling. TheLars kan närmast jämföras med Nagra VPA, Zanden och Cary som också är balanserade med direktupphettade trioder.

Grey sound låter som att ljudet är inne i dimma (tåke). Det beror enligt vissa experter på att ljudet innehåller övertoner som hjärnan inte kan filtrera bort. Redan för 50 år sedan ansåg man att det var udda övertoner av hög ordning som var orsaken. Problemet kom när man började med motkopplade pentodförstärkare. The Lars har relativt starka övertoner av låg ordning men inga av högre ordning. När transistorerna kom kom också "transistorljudet" som bl.a beror på TIM. Man kan bygga transistorförstärkare utan TIM men det lämnar jag åt andra. Själv tycker jag att det är säkrast med rör. TheLars har ingen motkoppling och alltså ingen TIM.

En anledning till att jag valde balanserat var att kunna driva normala högtalare med 88dB känslighet. Man kan också använda känsligare högtalare. Jag har provat ihop med högtalare på 108dB men då kan man höra lite brum. Just nu provar jag Gemme Vivace som har 92dB det låter väldigt bra.

Lars
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
Tar jeg veldig mye feil hvis jeg tipper at forsterkeren er noe ala dette:
Bal In -> 6SN7 -> RC -> JJ 6V6 -> PP I/S -> 300B -> LL1620 -> last. (basert på gjetting ut i fra informasjon på web-sidene og en antagelse om at du kjører I/S i 1+1:1+1 modus)

Ellers vil jeg tilføye at jeg har veldig stor sans for balanserte klasse A forsterkere uten (eller med veldig moderat) NFB.

Jan E Veiset
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
jane skrev:
Tar jeg veldig mye feil hvis jeg tipper at forsterkeren er noe ala dette:
Bal In -> 6SN7 -> RC -> JJ 6V6 -> PP I/S -> 300B -> LL1620 -> last. (basert på gjetting ut i fra informasjon på web-sidene og en antagelse om at du kjører I/S i 1+1:1+1 modus)

Ellers vil jeg tilføye at jeg har veldig stor sans for balanserte klasse A forsterkere uten (eller med veldig moderat) NFB.

Jan E Veiset

Da er vi 2 Jan ;)
 

Lars E

Fersking
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
4
Antall liker
0
Hej!

Rör och transformantorer är som följer:

LL1676 - balanserad volymkontroll med reläer och motstånd - 6N9P - kondensatorkopplat teflon - triodkopplad 6V6 - LL1660 - 300B - LL1620

I en balanserad förstärkare är det just balansen som är viktigast. Dubbeltrioder brukar ha dålig balans mellan halvorna. 6N9P är en kinesisk 6SL7 som kan köpas utsorterad med bra balans. Som drivrör har jag triodkopplade pentoder eftersom dom kan matchas. Drivtrafon är kopplad 2,25+2,25:1+1+1+1. Lundahls transformatorer har ett litet luftgap som gör dom okänsligare för en liten obalans.

Lynn Olsens arbete har varit en inspiration. Det är ju inga nya uppfinningar vi håller på med. Det vi gör är en bra tillämpning av gammal teknik med moderna komponenter och i en snygg förpackning

Lars E
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Interesant Lars!

Kan tenke meg det låter godt! Har litt samme oppfatning som Audio Note gjengen at viss man skal få musikksignalet renest mulig gjennom så skader det ikke å se på gode konstruksjoner fra 20-30-40 tallet og prøve og utvikle de beste ideene fra den perioden.Ser ut som du har litt samme tilnerming til god hifi :)

Lykke til!

Mvh
Rune
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.895
Antall liker
5.861
Torget vurderinger
1
Jeg gjør oppmerksom på våre bransjeregler, men jeg lar det stå da mesteparten er informativ informasjon.

Evnt. reklamering for "Lars" må skje under Bransjehjørnet eller Hifi Generelt inkludert bransjeaktører.

Mvh
Høvdingen
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei! Hadde du strøket her Høvdingen så hadde det fremstått som urimelig strengt. Det var tross alt medlemmene som inviterte Lars inn og jeg må for min egen del fremheve at de svarene vi har fått både er objektive og informerende og langt fra reklamerende for eget produkt. Men ,men det er min vurdering som medlem. Vi trenger ikke ta en lang debatt om dette.

Mvh

Elektron
 
Topp Bunn