The Isolator (The Cartridge Man)

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Ingen erfaring med den, men husker at den var med i en tråd tidligere, ikke husker jeg i hvilken sammenheng heller.
Lidt rart og uforståeligt "This Isolator will not be available for online web purchasing." hva menes med det? må man reise ditt for å få kjøpt den ???

Mvh Tom-Erik

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Lidt rart og uforståeligt "This Isolator will not be available for online web purchasing." hva menes med det? må man reise ditt for å få kjøpt den ???

Mvh Tom-Erik
Origi Live har isolatoren til salgs

mvh
Sigurd

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.598
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg ville IKKE ha tillit til at min titan skule være prisgitt kvaliteten på limet som skal holde pickupen på plass!
IMO

N

nb

Gjest
en tusenlapp for den dingsen virker også en del på kanten spør du meg...

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Fekk god kritikk i Hi-FiNews desember 2005 også

Sigurd

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Prøv heller å grip problemet ved roten. Dersom du har en kombinasjon som matcher, skal man ikke ha behov for noe slikt.
Prisen er jo ellers helt latterlig ;)

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Prøv heller å grip problemet ved roten. Dersom du har en kombinasjon som matcher, skal man ikke ha behov for noe slikt.
Prisen er jo ellers helt latterlig  ;)
Enig, er vel for ca 5kr. i deler+lidt arbeide! hmm..$$$$$$$

Tom-Erik

P

Parelius

Gjest
Løp og kjøp! Prisen i seg selv forteller meg at dette er bløff. Genialitet gjenspeiles i pris, heter det vel i markedsavdelingene.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Vil ikke en korkplate i passende tykkelse gjøre omtrent samme jobben?

Kork er et rimelig dødt materiale og skulle være i stand til å ta opp i seg vibrasjoner før de når armen?

Jeg bare spør...

P

Parelius

Gjest
Er det noe som skulle tilsi at en korkplate eller noe annet skulle gi noen forbedringer? Hva er tankegangen her?

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Vil ikke en korkplate i passende tykkelse gjøre omtrent samme jobben?

Kork er et rimelig dødt materiale og skulle være i stand til å ta opp i seg vibrasjoner før de når armen?

Jeg bare spør...
Har selv laget en i møbelputene fra biltema, ganske fast matriale, vet ikke om den gav noen forbedring men den gjorde nytten, jeg fik rett VTA. Bortsett fra det tror jeg på at der er noe å hente ved demping mellom arm/pickup, men som så mye annet innen hifi er der vel snak om bitte små forskeller, forskeller du kun vil høre om du har et åbent sind ;) Findes også noen i et komposit matriale, tror de koster rundt 200kr, de har jeg mer tro på... et dødt matriale(næsten dødt matriale)

Kork gjør sikkert en forskel den også!

Mvh Tom-Erik

T

Thomas_Lutro

Gjest
Jeg antar at tankegangen bak dette produktet er at det fungerer som et mekanisk lavpassfilter mellom pickupen og armen. Greia er at pickupens masse alene skal fungere som "motstand" og holde pickuphuset og magnetgapet (for MC) i ro i det hørbare området. I motsatt fall er pickupen koblet til armen med økt masse som resultat. Ulempen produsenten ønsker å unngå er resonnanser i selve armen. Muligens kan det handle om å bryte en "loop" fra pickupen til armen til subchassiet til tallerkenen til plata til nåla til nålopphenget og tilbake igjen. En korkplate vil nok ikke virke etter hensikten, fordi den sannsynligvis blir for stiv. Dette vil eventuelt føre til at resonnansfrekvensen havner innenfor det hørbare området.

Dette er analogt til teorien bak SD-føtter/Holfi-føtter/Tema-isolator. (Mekanisk lavpass mellom høyttaler og gulv). Dette virker etter min erfaring bra på høyttalere. Om det virker på pickuper? Aner ikke!

Kanskje Affa kan forklare idèen, han bør vite en del om mekanikk.

P

Parelius

Gjest
Kanskje Affa kan forklare idèen, han bør vite en del om mekanikk.
He he. (joda, en må benytte muligheten, er det ikke så?)

Men til saken, jeg trodde det var en fordel rent mekanisk om en hadde en "closed loop" i PU, arm, plinth og tallerken.

T

Thomas_Lutro

Gjest
He he. (joda, en må benytte muligheten, er det ikke så?)

Men til saken, jeg trodde det var en fordel rent mekanisk om en hadde en "closed loop" i PU, arm, plinth og tallerken.
Hvis man kan anta at loopen er helt uten tap vil jeg tro det, ja. Problemet er vel at dette er et ideal som ikke er oppnåelig i praksis, vil jeg tro.

Som antydet over, jeg er ingen ekspert.  ;)

Jeg bare anvender, etter fattig evne, logisk kapasitet tilegnet på trommekurset ved ISV/UiO. :D

Men for å avslutte med alvor. Jeg venter å få ny og dypere innsikt hvis noen med virkelig kompetanse gidder å kommentere dette.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.497
Torget vurderinger
28
Prisen er jo ellers helt latterlig  ;)
Har matchet arm og pu med hensyn til egenresonans, så det er ikke noe problem.

Jeg var mest nysgjerrig på om noen hadde egenerfaring med denne, for det er ikke småsaker de lover (men, jeg vet òg at det er de ikke alene om i bransjen).

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.598
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
dette er ikke noe nytt:
har selv en plate med "tip-toes" fra modsquad til å ha mellom pu og hus.husker jeg kjøpte den på 70-80tallet og den ble vel ikke akkurat noen suksess hos meg
IMO

T

Thomas_Lutro

Gjest
dette er ikke noe nytt:
har selv  en plate med "tip-toes" fra modsquad til å ha mellom pu og hus.husker jeg kjøpte den på 70-80tallet og den ble vel ikke akkurat noen suksess hos meg
IMO
Dette blir noe annet tror jeg. "Tiptoes" blir vel mer analogt til spikes på høyttalere.??

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.598
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ideen er vel å isolere pu fra headshell

T

Thomas_Lutro

Gjest
Alt som monteres mellom to objekter kan muligens betraktes som en fjær. Dette gir vel noe som kan betraktes som en mekanisk analogi til et elektrisk lavpassfilter i serie mellom de to objektene. 'The isolator' blir da en fjær med meget stor compliance, en korkskive noe lavere, tiptoes av et hardt materiale enda lavere compliance. Stivere fjær fører til en høyere resonnans/avskjæringsfrekvens.

Jeg er på veldig tynn is her kjenner jeg. Men jeg tror ikke jeg er i råket enda..

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.497
Torget vurderinger
28
Vi får se på sikt. Men, har kjøpt meg en Argo og et ekstra armrør til Mørchen. Så da her jeg i hvert fall mulighet for å sjekke ut forskjellige pu-er og kombinasjoner mht armresonans.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.598
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
fikk du tak i en "i" ?Rudi har en og importøren har aldri hørt om den.
mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.497
Torget vurderinger
28
Nei, det er nok ingen "i". Ser at Rudi har fått tak på en slik og snakker veldig varmt om den.

Jeg har selv ingen erfaring med Lyra, men har vært spent på å teste dem. Leste en veldig positiv test av Argo i Hifi News (var litt artig at Glider L2 ble brukt til sammenligning i og med at jeg kjenner denne). Tok derfor sjansen på å kjøpe en brukt, skulle den mot formodning ikke falle i smak taper man mindre ved eventuelt videresalg.

Ble denne:
http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?anlgcart&1145540695

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.497
Torget vurderinger
28
Noen flere som har testet denne siden sist?
Jeg har i hvert fall bitt meg merke i at hvor hardt man strammer til skruene på pickup har innvirkning på lyden.

Topp Bunn