The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Subbene har fått barn...? :unsure:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.891
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er dette nnnn's coax dings?
    Hva koster den, og hvordan LÅTER det?
    ... nysgjerrig
    Jeg gjetter på at dem koster litt...er de verd prisen dem krever?
    De er sannsynligvis kun på lån/demo?

    Emokid skroter hønn i toppen....nå står ikke verda til påska.
    Fytti katta.

    :devilish:
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.891
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kan jeg få se inni coax boksene?
    ...kopiere, spare pæng.

    🤭
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hehe nja de er ikke billige. Ligger mye utvikling og teknologi i disse.
    De erstatter ikke storehorna, men låter farlig bra både i sammenligning og i forhold til størrelse!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hifi-sesongen har vært bra så langt. 98% musikklytting og glede over å ha anlegget i stua. Bruker anlegget så og si hver dag og har trolig mer enn doblet brukstiden i forhold til da jeg hadde dedikert furterom.

    De resterende 2% har blitt brukt til testing og erfaringsbygging. Coax-høyttaler ble testet for å se hvordan midbassene responderer på deling ned mot 200Hz, og for å høre hvordan lydbildet blir med punktkilde fra samme frekvens og helt opp. NNNN Gage 125 er sykt bra både til prisen og ikke minst størrelsen, en ganske ekstrem liten tass faktisk. Det jeg trodde kunne bli en fordel med lavere deling ble ikke det. Midbassene låter tøft og homogent opp til mid/high. Punktkilde-effekten over et større frekvensbånd ble heller ikke en velsignelse sånn sett.
    TAD-4003 i trau er stort, homogent og smooth. Det er nok spredningskontrollen i disse og midbassene som er suksessfaktor i at jeg har såpass ålreit lyd i en helt naken stue. Vi har fortsatt ikke tekstil foran vinduer og det er ingen akustikkremedier noen steder. Det er kult i seg selv, synes jeg. Med økt spredning kommer fort rommet og blander seg i gleden.

    Jeg har også testet forsterkere som var tenkt å erstatte Accuphase A-45. Kjøpte inn noen målemonstre av moderne art. Skulle på papiret være tystere enn Accuphase. Hos meg utføres slike tester frekvenskorrigert, og jeg setter det opp så jeg får så korte avbrudd mellom byttene som mulig. Det skjer noe med romklang og samtidighet med den moderne forsterkeren som var ganske uventet for meg. Testet i blant annet Jarrets Köln Concert, og det er rett og slett en mer behagelig og fin opplevelse med Accuphase. Biaset mitt lå i utgangspunktet mot ny forsterker, så jeg velger her å stole på ørene uten å blindteste videre.
    Når det gjelder støy/sus slår Accuphase denne moderne selv på 25dB gain kobla rett på TAD4003 med 116db følsomhet. På papiret skal Accuphase ha 3-4 ganger så mye residual noise (!).

    Det er ikke store nyanser her, og produktet fremstår for meg som solid, godt bygget og vellydende. Og vanvittig mye for pengene. Velger å ikke skrive konkret hva det er for noe, men tar det som en fin overraskelse over hvor god Accuphase A-45 er tross alder og teknologiske fremskritt.

    Ingenting er endret, med andre ord.

    Hadde lyttebesøk i går av en kresen fyr i går kveld, tror han koste seg passe.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Kresen hehe, ja jeg likte det jeg hørte, og det var vel veldig nærme det jeg hørte sist, En sømløs tonalitet hele veien fra dypet til der jeg slipper taket. Tipper omtrent 8-10 db tilt. Opplever en naturlighet som gjør at en ikke tenker at lyden kommer fra et anlegg. Savner ikke dypbass selv om det ruller av rundt 25 Hz

    Et oppsett der gir god lyd i hele stuen, men briljerer når en sitter nøyaktig i midten.

    Sammenligner jeg direkte med det jeg har hjemme, oppleves det litt snillere i nedre mellomtone. Stemmer oppleves laidback uten å bli ullene.

    Skjønner veldig godt at det brukes mye, og takk for gode musikktips :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    9FE8064C-7B40-42DC-BD90-E492C61CFE29.jpeg

    Da ble det all in i stedet for all out på kaffeoppsettet. Mahlkönig E80S GBW (grind by weight) ble gave til meg selv i jula, og den er en drøm å bruke. Sett i portafilterer og 2 sekunder etterpå har man korrekt dose ferdig malt.
    Lager kaffe jeg bare kunne drømme om med de andre kvernene jeg har hatt innom, og lys/mediumbrente kaffer kommer endelig gjennom med kompleksiteten de kan gi.

    LaMarzocco GS3 er jo ikke akkurat liten, men fremstår som puslete ved siden av denne kverna!
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.643
    Sted
    Skien
    Vis vedlegget 883032
    Da ble det all in i stedet for all out på kaffeoppsettet. Mahlkönig E80S GBW (grind by weight) ble gave til meg selv i jula, og den er en drøm å bruke. Sett i portafilterer og 2 sekunder etterpå har man korrekt dose ferdig malt.
    Lager kaffe jeg bare kunne drømme om med de andre kvernene jeg har hatt innom, og lys/mediumbrente kaffer kommer endelig gjennom med kompleksiteten de kan gi.

    LaMarzocco GS3 er jo ikke akkurat liten, men fremstår som puslete ved siden av denne kverna!
    Forstår jeg ikke er helt i "high end" når det gjelder kaffe når jeg ser det du holder på med emokid 😅

    På denne kjører jeg kun Espresso bønner (Malabar)
    Liker godt Espresso når jeg tar whiskey/Cognac ved siden av.

    IMG_9153.jpg


    På Jura maskinen bruker jeg Malabar Monsooned bønner + at jeg tar opp i litt Caramel Cream bønner fra Colombia.

    IMG_9154.jpg


    Veldig gøy dette med å teste litt på kaffe fronten selv om jeg ikke er helt i high end land (y)
    Blir litt som hifi :)


    Mvh: Espen L
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    3E80A2F4-3B61-4300-8F79-4C79F308A1C7.jpeg

    Ellers er der gøy i DIY-Grenland. Var en ny runde hos Rune i går for nytt oppsett avAudiolense. Har gjort et par tidligere forsøk, uten spesielt hell og hvor tidligere justeringer i og med Groundsound har vært litt bedre. Men i går satte vi altså inn støtet.

    Ut av startporten endret jeg prosedyren til noe som er ganske likt det jeg bruker hjemme. Grunnet litt akustiske utfasinger i neste region av mellomtonene endret jeg delefrekvens og steilhet. Nye målinger uten lyttestolen.
    Hadde med targetfil hjemmefra. Nå satt det skikkelig!

    Som dere ser står det også et par NNNN hornsubber der som mellomlagres for Hato, som vi også hadde det litt gøy med. Et skikkelig kult system fra en herre som har flere evner. Blandt annet å lage skikkelig kule OTL-monoblokker:
    8F921AE7-EFCD-46D7-9060-DB9DEDAE48D7.jpeg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.891
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tviler ikke på at kaffen din er god emokid, men det synes å virke som Espressospesialisten mistet litt av entusiasmen
    ...i lyd riggens favør, mistenker jeg. ;)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke på at kaffen din er god emokid, men det synes å virke som Espressospesialisten mistet litt av entusiasmen
    ...i lyd riggens favør, mistenker jeg. ;)
    Snakk om avsporing 😁, men sånt kan hende når man treffer på entusiaster som tar det helt ut på flere områder.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hehe, nei det ble faktisk ikke såååå mye fokus på kaffe denne gangen😅
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Herlig å lese om folk der blir så tatt på sengen.
    Veldig mange som ikke skjønner hvor bra lyd det kan komme ut av et anlegg.
    Litt mindre påfyll av musikk her om dag, siden bass ampene sviktet.
    Tar en tur snart for påfyll av lyd og kaffe i øverste referanse klassen. :)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    På hvilket finurlig vis har du kommet frem til fiosofien bak bærekonstruksjonen for hornet? Er det Sartre eller Platon øverst i bunken? Aquinas eller Augustin i bånn som fundament?
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.891
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er nesten 30 år siden jeg var på vinyl kjøret.
    Er noe av dette egentlig/virkelig bra, eller er det bare en en "greie" for dere som har gjort resten av lyd riggen ferdig... eller endelig.... (liksom for å holde på med noe lyd relatert)

    I beste mening.

    Kanskje jeg må ta meg en tur til makkintosken, eller emokid i nærmere framtid.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Det er nesten 30 år siden jeg var på vinyl kjøret.
    Er noe av dette egentlig/virkelig bra, eller er det bare en en "greie" for dere som har gjort resten av lyd riggen ferdig... eller endelig.... (liksom for å holde på med noe lyd relatert)

    I beste mening.

    Kanskje jeg må ta meg en tur til makkintosken, eller emokid i nærmere framtid.
    For meg personlig er det ingen andre kilder som gir bedre dynamikk. Jeg har samme innspillinger på LP og CD som side by side avslører dette med tydelighet imhop selv om jeg ikke har gullører. Det er ingenting som slår analog dynamikk, ganske enkelt fordi digital interpolering ikke er det samme som å få alle detaljer i naturlige fullstendige sinuskurver. Har man en virkelig god platespiller, som er riktig justert, så får man den beste lyden synes nå jeg, men jeg spiller allikevel mye fra CD, og streamer kanskje enda mer. Bortskjemt? ja sikkert.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det er nesten 30 år siden jeg var på vinyl kjøret.
    Er noe av dette egentlig/virkelig bra, eller er det bare en en "greie" for dere som har gjort resten av lyd riggen ferdig... eller endelig.... (liksom for å holde på med noe lyd relatert)

    I beste mening.

    Kanskje jeg må ta meg en tur til makkintosken, eller emokid i nærmere framtid.
    I så fall bør du høre en vinyl rigg som ikke er digitalisert
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.891
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men som januscp sier...når det kommer til dynamikk?
    Den der har jeg vondt for å svelge.

    Sjarmerende gjengivelse...ja, det kan jeg tro på.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Men som januscp sier...når det kommer til dynamikk?
    Den der har jeg vondt for å svelge.

    Sjarmerende gjengivelse...ja, det kan jeg tro på.
    Som du spør får du svar, og jeg sa vel ganske tydelig at dette var min oppfatning. Om du har en annen oppfatning så er det helt greit. Jeg har spilt vinylskiver siden tidlig på 70-tallet, og digital siden cd kom på markedet drøyt 10 år senere. Og igjen, for meg har ikke dette noe med sjarm å gjøre, det er heller ikke en greie, det er en preferanse. Det er sikkert mye av det samme som gjør at spolebåndspillere har fått sin renessanse. Digitalt er klart og tydelig, ikke noe sus, støy, wow, flutter, hiss og rumble, men godt analogt utstyr har heller ikke dette problemet. Digitalt kan for meg virke noe klinisk og sterilt, mens det anloge aldri gjør det. Valget blir for meg en smakssak, jeg har tilgang på begge deler godt over gjennomsnittet kvalitetsmessig utstyr, og bruker begge deler omtrent like mye. Nye utgivelser kjøpes allikevel utelukkende på vinyl ettersom den digitale ofte følger med på kjøpet.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det er nesten 30 år siden jeg var på vinyl kjøret.
    Er noe av dette egentlig/virkelig bra, eller er det bare en en "greie" for dere som har gjort resten av lyd riggen ferdig... eller endelig.... (liksom for å holde på med noe lyd relatert)

    I beste mening.

    Kanskje jeg må ta meg en tur til makkintosken, eller emokid i nærmere framtid.
    Jeg har nok et mindre firkantet forhold til dette enn andre, og ser ingen motsetninger. Erfaringen min tilsier at dette ikke handler om at det er analogt eller digitalt i det hele tatt. Jeg har musikk som låter best fra digital streaming sammenligned med tape/vinyl. Jeg har musikk som låter best fra tape sammenligned med digital/vinyl. Osv. Jeg spiller som regel det formatet der den gjeldende platen låter best.

    Hvis jeg skulle dratt frem de 5 låtene jeg mener låter best på anlegget mitt, er det en ganske jevn fordeling mellom formatene.

    Jeg har mistet litt interessen i hvorfor det er sånn. Men, sånn totalt sett er vinyl på mange måter det dårligste formatet. Det er så mange feilkilder, tungvinn bruk, bass i mono osv osv. Men. Når vinyl låter så bra som vinyl kan - så der det veldig gøy. Typisk eldre jazz synes jeg kan tegnes opp i et ganske mye større lydbilde med drøy kanalseparasjon og med en trøkk og dynamikk som oppleves mye bedre enn samme plata på CD/streaming. Men som sagt har jeg også musikk som har bedre lyd digitalt enn fra samme skiva på vinyl. Ny musikk på vinyl har jeg helt sluttet å kjøpe. Eldre jazz, rock og klassisk er musikken jeg spiller her.

    Tape og vinyl er koseformater, og jeg gidder ikke bruke tiden på middelmådige pressinger eller opptak her. Da kjører jeg heller ROON.

    All lyd er digitalisert hos meg. Digitale verktøy er per nå helt uaktuelt å hoppe bukk over. Jeg er helt sikker på at mitt oppsett er lydtransparent i forhold til å kjøre analoge kilder gjennom AD, convolver og DA, og at egenlyden til både tape og vinyl renner gjennom. Skylapper får andre holde på med.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Enig med deg @emokid, holder meg dog langt fra tape, selvom det kan lyde utrolig godt. For store investeringer i god maskine og god software.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    F3AD6851-1317-45B9-8D40-2BAE1CB30B85.jpeg

    Platemesse i Skien i helgen. Mange år siden jeg var her sist. Helt siden jeg hadde platespiller sist, faktisk.

    Kjøpte mest på måfå, men det var vel bare en bom denne gangens

    144FDCA7-D9E4-4835-8AD4-F87AE6C3E0AF.jpeg


    I dag fikk jeg en skikkelig session på BMX-sykkelen i kveldssola. Så godt det er med litt lys og tegn til varme igjen!
    58FA4427-D2FD-4669-84E7-A7C1F307C06D.jpeg


    Også må vi jo snurre litt musikk!

    BA7B96AF-1CAD-45D9-8E11-5EBE8E3C0A42.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    🤣 🤣 Nice compact!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Minimumsløsningen for mono-vinyl.

    Men seriøst veldig kult, og multicell var en ny og artig opplevelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn