Thai preamp - Skjema, beskrivelse, diskusjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Andreas skrev:
    Tror jeg har funnet en blunder i delelisten. Kondensatoren på bildet er ment å stå i glødefilteret som første kondis etter likeretteren. I dataene fra ELFA står det at maks rippel er 2A. Å regne ut rippel har jeg ikke evner til, men i PSUD2 så kan du få data på I(C1) i et det filteret jeg planlegger og da får jeg opp ca 3A for I(C1). Jeg bør kanskje bytte den ut, og så finne en kondis som tåler opp mot f.eks 4A rippel?
    Det er heller ikke et trivielt regnestykke som skal til for å finne det eksakte svaret, det er en rimelig heavy øvelse i integralregning.
    Uten å ha undersøkt dette tilfelle spesielt så regner jeg med at de 3A du snakker om er peak og ikke rms? Ripplestrøm oppgitt på kondensatorer er rms-verdier. Forholdet mellom peak og rms i slik krets vil kanskje ligge på 1:2 (eller et annet forholdstall) men i alle tilfeller er rms-verdien lavere enn peak-verdien.

    Når det er sagt så skal du jo kun trekke 600mA dc i denne kretsen, og skal disse kondensatorene kunne brukes til noe som helst innen strømforsyning så er ikke 600mA en spesielt høy strøm, heller tvert imot.

    Jan E Veiset
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Andreas skrev:
    Siden platene var så tynne ble jeg anbefalt å finne en svieser som var erfaren. Det gjorde jeg og TIG-ingen gikk ok. Litt gjennomslag her og der, men ingen ting som ikke lar seg pusse ned. På bildet er det bak-enden dere ser.
    Hvis du vil sjekke om en sveiser er kompetent, skal du be han sveise sammen to halve colabokser i aluminium ;)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Audiomix skrev:
    Hvis det ikke er noe problem (at du nærmer det en kritisk verdi) med den spenningsforskjellen du har mellom filament og katode, er dette noe av det siste jeg ville gjort i en forsterker. Du bør være serdeles godt fornøyd før du begynner med dette. Har helt marginal effekt. Hvis du ikke ligger nære grensen for overslag da.
    Neste gang blir det chassis av colabokser ;D

    Som vi har vært inne på før er det ikke lett å vite hva som er god informasjon av det man finner på nett. Nå har jeg lest at man bør unngå å holde filamentet negativt i forhold til katoden (i en tråd på diyaudio). Argumentasjonen er at filament - isolasjon - katode former en diode som bør skrues av, og det gjør man ved å holde filamentet positivt i forhold til katoden.

    I min krets vil filamentet ha dc - spenning på 0 - 6,3V, mens katoden ligger på +6V. Da vil jo den negative pol i filamentet være negativ i forhold til katoden, og denne "dioden" er da skrudd på, etter min ringe forståelse.

    Kan dette være et argument for å heve glødeforsyningen, eller holder du forstatt på at det har marginal effekt Audiomix?


    Red: ved et videre søk fant jeg denne setningen: Don't go paranoid over this secondary emission, a few volts aren't going to start an electron war inside the tube.

     

    PX4

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    263
    Antall liker
    1
    I følge lærebøkene er problemet med negativ filament i høve til katoda i indirekte glødde rør vere at det skjer ein slags elektrolytisk prosess i materialet som isolerer filamentet frå katoda. Når katoda er mest positiv vandrar det elektronar frå filamentet og sakte men sikkert bryt det ned denne isolasjonen slik at ein til slutt vil få kortslutting (eller bortimot kortslutting) mellom filament og katode. Spenningsskilnaden mellom desse elektrodane bestemmer kor fort dette skal gå. Viss filamentet er mest positivt, vil det ikkje gå elektronar og problemet vil heller ikkje oppstå.
    (Fritt etter hukommelsen. Konklusjonen er rett, men kan hende detaljane er unøyaktige)
    Har ein AC på glødinga vil dårleg isolasjon mellom filament og katode gi meir dur. Har ein DC vil ikkje dur vere noko problem, men då kan ein altså forlenge levetida på røret med å heve filamentet til eit høgre nivå i høve til katoda.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har ikke tenkt så nøye gjennom det mulige problemet du beskriver. Har aldri hørt om det før. Jeg har flere ganger (nesten hver gang en søker på DIY sider) funnet svada.
    Kontakt forfatteren og be om en forklaring og mer bakgrunn for teorien. Da er det normalt enkelt å lese seg til om vedkommende er kompetent eller bare en med skrivekløe og underige teorier.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bare litt spinn........................
    I tilfellet filament + katode er filamentets jobb å varme opp katoden. Katoden er av et slikt materiale at den skal emmitere elektroner. Det er ikke glødetråden.
    Så spørs det hvilken prosess som går fortest: Nedbryting av isolasjonen mellom filament og katode eller den generelle eldingen av røret. Eller andre tilfeldigheter som reduserer levetiden.
    Jeg har aldri sett konstruksjoner der filamentet med vilje er lagt mer positivt enn katoden.
    I tilfellet fixed bias (der katoden er tilnærmet jord) blir potensialforskjellen så liten at den i snitt vil ligge på null ved AC gløding.
     

    PX4

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    263
    Antall liker
    1
    Langford-Smith skriv mykje om dette i Radiotron Designers Handbook (1953). Metoden med å heve filamentet til ei høgre positiv spenning (20 - 50V) er omtala mange plassar i denne boka. Robert Tomer skriv i boka Getting the most out of Vacuum Tubes (1960) om denne nedbrytande prosessen mellom filament og katode. Han kallar det ein halvleiareffekt (semiconductor), ikkje elektrolytisk.
    Å heve filamentet med ei postiv spenning var vel ein del brukt i gitarforsterkarar. Eg fann eit skjema over Gibson GA40 der det var ei slik løysing.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Hei Andreas,

    Jeg ser du bruker 16V kondensator der på bildet, antar denne er tiltenkt til glødinga. Jeg tror kanskje 16V kan være litt marginalt hvis du tenker å bruke 10V viklingen. Strømnettet vårt har vel en generell tolleranse på +-10%. Det vil si at "worst case" så kan du få 11V ut av denne viklingen (sent om kvelden og nattestid), og sansynligvis så vil "tomgangspenningen" være noe over 10V. Siden du trekker relativt lite fra denne viklingen i forhold til det den er dimensjonert så vil du kunne komme ubehaglig nært 16V grensen til kondensatoren, etter min mening. Jeg ville gått for en 25V kondensator, iallefall på den kondisen som står rett etter diodebrua. Hvis du blir å bruke 10V viklingen da altså.

    - Stig

    Red.
    Skal du bare ha én inngang? Jeg ser ingen inngangsvelger i alle fall! :)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Stig: Da bytter jeg den kondisen. Kommer jo nært både maks spenning og maks rippel.
    Inngangsvelger har jeg ikke tegnet inn. Foreløpig har jeg tenkt å ha den på baksiden, siden jeg sjelden skifter kilde, til venstre for TVC-ene.
    Legger ut bilde av SwitcherCAD sim-en du lagde.
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Har laget et forslag til skjema for heving av glødespenningen. Uten å ha funnet noen komplett veiledning har jeg tenkt slik:

    Den kunstige sentertappen lages av lave motstandsverdier, slik jeg også balanserte ac-gløden mot jord i den forrige rørampen jeg lagde. 47Ohms verdiene er tatt ut av "luften" men jeg synes å huske å ha sett et eksempel et eller annet sted. Kan være jeg er helt på jordet her.

    I spenningsdeleren brukte jeg denne referansen http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider, løste likningen for R2 og brukte Audiomix sin kommentar om resistorer på 100k eller mer.

    Uansett om jeg til slutt går for å heve glødespenningen eller ikke vil jeg supplere delelageret, så om dere kunne kikke på løsningen min er det fint.


    edit - Glødespenningen blir kanskje 33,15 nå og ikke 30 og 36,3?
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Andreas skrev:
    Har laget et forslag til skjema for heving av glødespenningen.
    Denne spenningsdeleren vil ikke fungere etter hensikten (fordi det ikke er en spenningsdeler), du vil her heve glødespenningen til ~210 volt.

    Prinsippet er noe slik:

    (B+)----|180k|----(f)----|30k|-----(GND)

    Hvor punktet (f) kobles til glødingen via de to motstandene på 47 ohm.

    Jan E Veiset
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Tegnet om.


    Da forstår jeg deg slik at løsningen kanskje også kan fungere etter hensikten, Jane. Hva er så egentlig hensikten? Tror rett og slett jeg vil prøve å kjøre både med å uten får å se om jeg får trøbbel/ støy eller andre ting med den ene eller andre løsningen. Det er jo en annerkjent kilde anbefalingen kommer fra, om ikke annet.
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Der nettkontakten satt i den gamle preampen blir det nå input fra psu-boksen. Kontakt med propp. Hullet er fra den gamle nettbrytern.

    Deler fra pcx kom i dag. Tror jeg bruker en nettkontakt med schaffner filter istedet for nettkontakten på bildet.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Ohhh, Snadder! ;) Åssen slags treverk er det du har på sidene der? Fra samme sofa som du hærpa for å bruke til Mullarden?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Det er eik mørknet med vannbeis, og så klarlakk over. Mener det var samme kilde på treverket, ja.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Da er rev2. av skjema tegnet ferdig. Nå er det Slarssen som har trådt til med litt mer øvet "hånd" så det skulle være litt lettere å lese.
    Bruker "trim trio" serien fra ELFA til å koble sammen signal-chassis og pwr-chassis.
    Om dere ikke har flere kommentarer så kommer jeg tilbake med en byggetråd når mekke - jobben på chassis og slikt er ferdig. Er godt igang med den jobben og det hadde vært fint å spille julemusikk på den, men det er jo ikke alltid ting går etter planen.
    Heving av glød er ikke tegnet inn, men det jording blir nok et tema i byggetråden uansett.
    Takk så langt for alle innspill!
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Julemusikk:her går det unna imponerende tempo.Spent på bilder og resultater :)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Hadde håpet å starte byggetråden i disse dager, men det blir vel romjul før jeg kommer videre nå.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Du, nå vet jeg HELT sikkert at du driver å bygger så det står etter. :)

    Blir du ferdig til i morgen, tirsdag, så vi får tatt en lytt?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Jobbet til sent i natt, men det tar tid og går sakte fremover. Måtte jeg en tur på jobb i dag, nokså trøtt ja. Har likevel håp om lyd på tirsdag. Ca ferdig med poweret. Så er det jo et par ledninger på TVC-ene da.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn