Testing av TIP 122

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    TIP122.jpg


    Har loddet ut en TIP122 fra krets til en enkel funksjonstest , jeg bruker diode tester funksjonen på multimeter når det måles mellom C og E krets er åpen den ene veien skulle den ikke hvert lukket mellom emitter og collector uansett hvilen vei det måles ?


    Positiv på B negativ på C-E svarer OK


    Positiv C til B svarer ikke


    Positiv E til B svarer ikke

    Mvh

    Er jeg helt på bærtur nå ?:rolleyes:
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Darlington sikkert som TIP , du skal egentlig kunne måle med en vom som har
    gjennomgangs spenning høyere enn 2 volt eller mer , Den har jo en diode strekning over B og E i tillegg
    Slik hold pos probe på C tip B og E og du får henholds vis 0,63v og 0,5v
    ved revers ingen måling , men over BE 2,2 v ( pos til B )på en ok trans målt med fluke 179
    Tror gjennongangs spenningen er 2,7 v for dioder på min fluke
    Kan hende du hå ha ut transistoren ut for korrekt måling )
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    en transistor måler du forenklet som 2 dioder , 1 base til emmittor , og 2 collektor til emmitor
    Som en en veis ventil" skal bare strømmen flyte en vei og ikke den andre , altså ingen visning på vom,
    En transistor brenner som regel enten av en av strekningene " eller kortslutter " dvs du for visning begge veier , eller ingen .Hvis ikke det hjelper les litt transistor topologi "

    legger ved et sjema og ingen ting er hemmelig , allt på nettet

    Vis vedlegget TIP120-D.PDF
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Takk den pdf var til stor hjelp så hvis jeg har skjønt noe som helst rett nå så skal jeg kun ha svar på minus probe på collector til positiv probe emitter da det siter en diode i krets . Måler ellers positiv probe på base til collector / emitter 0.648v - 0.672v da er kanskje alt i orden med TIP122 ?

    Mvh
    122.JPG
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    sITAT ; så hvis jeg har skjønt noe som helst rett nå så skal jeg kun ha svar på minus probe på collector til positiv probe emitter da det siter en diode i krets
    svar ; denne måling bør være ca 0,5 v
    i tillegg positiv probe på B og negativ på E bør være ca 0,65v
    Stemmer disse er sannsynligheten stor for at den er i orden ,Bare med en transistor tester med hfe test av gjør det helt sikkert .
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    sITAT ; så hvis jeg har skjønt noe som helst rett nå så skal jeg kun ha svar på minus probe på collector til positiv probe emitter da det siter en diode i krets
    svar ; denne måling bør være ca 0,5 v
    i tillegg positiv probe på B og negativ på E bør være ca 0,65v
    Stemmer disse er sannsynligheten stor for at den er i orden ,Bare med en transistor tester med hfe test av gjør det helt sikkert .
    Takk for svar har 0.535v på C til E :) ( transistor tester har jeg dessverre ikke ) så må nok nøye meg med knist prøve :)
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Problemet slik jeg ser det her er at du har en Darlington transistor med to innebygde motstander og en diode. Så diodemodellen for å sjekke en transistor blir upålitelig.

    En defekt transistor måler ofte brudd eller full kortslutning når den er defekt.

    Har du mulighet til å koble opp transistoren i en liten krets med ett par motstander og f.eks. et 9V batteri? Da kan du "lett" finne ut om den er i orden med et voltmeter.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Problemet slik jeg ser det her er at du har en Darlington transistor med to innebygde motstander og en diode. Så diodemodellen for å sjekke en transistor blir upålitelig.

    En defekt transistor måler ofte brudd eller full kortslutning når den er defekt.

    Har du mulighet til å koble opp transistoren i en liten krets med ett par motstander og f.eks. et 9V batteri? Da kan du "lett" finne ut om den er i orden med et voltmeter.
    Har du en layout på en papirlapp så skal jeg se hva jeg kan finne i rotekassa av deler til en liten test ( tror jeg har noe div 1/2w motstandere liggende et sted av ypperste Clas O kvalitet ( har et 9v liggende kun 7.5v igjen på'n men det holder kanskje )
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Jeg "tegner" med ord ;)

    I følge post #6 har du en NPN (ikke PNP som er markert i rødt).

    Koble opp transistoren med emitter til 0 volt. Fra +9 V (eller hva du har) koblet du to motstander: En fra +9V til kollektor og en fra +9V til basis. Størrelsen på motstandene er bare der for å begrense strømmen, altså veldig ukritisk. Noen hundre ohm i serie med kollektor og det tidobbelte i serie med basis skal funke bra.

    I denne koblingen er transistoren i "mild" metning. Du skal måle rundt 1,2 V mellom B og E. Mellom K og E skal du måle en lav spenning, kanskje 1 V. Fjerner du motstanden i serie med basis så skrur du transistoren "av" og skal måle full spenning mellom K og E.

    Så venter vi i spenning ?!
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Siste test utført base er klippet .
    test.jpg


    Mellom B og E fikk jeg 1,275v
    mellom K og E 0,516v
    med base klippet fikk jeg 6.53v

    batteri benyttet hadde 7.5v igjen

    motstand 0,679k ohm
    0,666M ohm
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Hmm. Med klippet base burde du fått omtrent samme spenning som fra batteriet. Hvor ble det av den manglende volt'en? Dobbelsjekk!

    Ellers tror jeg du kan friskmelde transistoren.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde blingset byttet om på motstander ( rett første gang var noe som het )
    Fikk ved ny måling 11o mV - 07,53 mV - 7,48V da henger det på greip kanskje .


    Mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    BC337.jpg
    Nå synes jeg ting begynner å bli ille smått noe forslag til test av BC337 NPN ?
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Her skal du måle en diode i lederetning fra B til E og fra B til C. Alle andre kombinasjoner skal måle "brudd".

    Du kan også bruke metoden som jeg bekrev tidligere, men det holder med et ohm-meter denne gangen.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Uff da samme hvilken vei jeg måler på den så for jeg kun OL på meter med ohm funksjon.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Er det en PNP jeg har eller ville den het BC 327 hvis den var en PNP version dette tilhører en TO-92 gruppe hvis jeg har skjønt det rett .
     
    Sist redigert:

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    bc337-transistor-pinout-equivalent.jpg


    Googling sier at du har en NPN.

    Og ja, du må selvsagt bruke diodefunksjonen på ohm-meteret for å måle diodene...
    Altså har du målt at transistoren med høy sansynlighet er helt OK.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn