Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på LM Audio sin DAC. Dette er en meget spennende dac som har fått gode tilbakemeldinger så langt.

    Vi stiller nå en slik DAC til disposisjon for utlån til de som måtte ønske det. De som tester skal skrive en liten omtale/brukererfaring her i tråden. Om det er testere som ikke kan hente/levere forsterkeren så dekker Mala Audio porto til tester, mens tester selv dekker returporto.

    Ta kontakt på PM eller epost(sveinung@malaaudio.no) for å avtale.


    Mer info:
    LM Audio 502CA er lagd for a matche kvaliteten på de dyrere forsterkerne fra LM Audio og holder derfor meget høy kvalitet. Den er bygd rundt ESS Sabre DAC chip og støtter 32bit/196khz overføring.

    Rør og solid state utgang!
    502CA er konstruert med valgfritt utgangstrinn. Man kan enkelt velge om man ønsker å bruke rørutgangen eller den transistorbaserte utgangen. Dette velges med et tastetrykk i front.
    Utgangstrinnet med rør er et ordentlig rørtrinn og ikke bare en enkel buffer for å lage "rørlyd". Utgangstrinnet består av ett likeretterør(6Z4) og to 12AU7 rør. Rørutgangen låter stort, luftig og naturlig. Rørutgangen anbefales i de fleste setup.
    Om man ønsker en noe mer klinisk/nøytral gjengivelse kan solid state moduset brukes.
    502CA har Asynkron USB overføring.
    Displayet i front viser hvilke sample-frekvens som spilles av.

    Spesifikkasjoner:
    Frekvensgang: 15hz-50khz
    Sampling rate(32bit): 44.1khz, 48khz, 88,2khz, 96khz, 176,4khz, 192khz
    Innganger: Coax, BNC, Optisk, USB, AES/EBU

    Utgangsimpedans(rør): 2k ohm
    Utgangsimpedans(solid state): 600ohm
    Inngangsimpedanse(digital inngang): 75ohm
    Utgangsnivå: 3v(rør), 2,5v(solid state)
    THD: 0,5%(rør), 0,02%(solid state)
    SNR: 120DB
    Dimensjoner: 376x345x191,5mm
    Vekt: 6,7kg

    LM-502CA.jpeg


    LM-502CAopen.jpg
     

    Kommentarer

    M

    mfufu

    Gjest
    Har hørt på dac'en i halvannen kveld nå, og tenkte og legge ut de føste tankene jeg har gjort meg.

    Den låter generelt stort og flott, jeg har testet både coax og optisk. Optisk har vært til film/tv og her kommer en ting jeg syntes var kanon med denne dac'en. Funksjonen for og veksle mellom transistor og rør. På film så passet transistor kretsen best i mine ører, den var litt mer direkte og "klar", så og se ett par scener av en actionfilm gav mer "action" med transistor enn med rør slik jeg oppfattet det. Med andre ord, for de som bruker dac til film i tillegg musikk så er denne muligheten genial i mine øyne :)

    Har vekslet mellom rør og transistor relativt ofte og syntes rør har fallt mest i smak til musikk så langt. Skal ikke si for mye enda, det må synke mere inn, men generellt så ble jeg fort en liten fan av rør kretsen når jeg spillte musikk så det blir nok mest denne fremover :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hallo LM Audio venner. Har dere opplevd trafodur ifra 502CA? min durer ganske greit nå egentlig... men tror det kom ETTER at ISOTEK Aquarius ble tatt bort og solgt... nytt filter er på vei inn, så tar det med Mala selv om det fortsatt durer da :).

    Andre som opplever at DAC'en durer litt?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hallo LM Audio venner. Har dere opplevd trafodur ifra 502CA? min durer ganske greit nå egentlig... men tror det kom ETTER at ISOTEK Aquarius ble tatt bort og solgt... nytt filter er på vei inn, så tar det med Mala selv om det fortsatt durer da :).

    Andre som opplever at DAC'en durer litt?
    Min durte også i begynnelsen, nå er den tyst! :) Hvilket underlag du har til den har veldig mye å si også, min dur forsvant forøvrig også helt når jeg tok av lokket.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan høres ut som vibrasjoner som forplanter seg i chassis.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Min durte i starten, men nå er min også helt stille...

    Ad transistor: Jeg, fant den "trang" i starten, men etter noen 100 timer er den like mye benyttet som rør..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den jeg har til låns er tyst som graven.....
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Aha... da vet jeg det :). Dette fikser seg nok ;).

    Det er trafoen som durer, og lokket har ikke skylda tror jeg, blir ingen endring om jeg legger hånda oppå den :).

    Men du verden. Jeg er utrolig fornøyd med DAC'en... sykt p tenke på prisen, men lyden er midt i blinken her altså. Syns også CIFTE rørene fungerer godt i mitt oppsett.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har sammenlignet med andre dac'er? Int å høre om den kan hamle opp med NAD M51.
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Det er ingen during i den som står her i stuen i disse dager.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kommer helt ann på systemet ditt. Trenger du mest analytisk så er M51 bedre, samt den har jo PRE mulighet. HDMI er også gull verdt for noen!

    502ca er for dem som har litt analytiske anlegg som lett kan bli kjedelig med M51. Jeg har BW CM9 i stua, mens Klipsch Cornwall står på "hifirommet". 502ca med rette rør er slår knock out på M51 på Cornwall, mens M51 er mer å foretrekke i BW anlegget, men 502ca i transistor modus gjør så den er hakk i hæl der også. M51 på Cornwall er ikke bra.

    Men vil også anbefale deg å lytte til Hegel HD25 også , eide selv HD20 før 502ca kom inn. FANTASTISK DAC ;). Nå kosta min HD20 6000kr på slutten da. Hegel har også PRE mulighet :).
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hmm.... profilen min er borte. Har Rogue med rør i pre og effekt. Audiophysics Virgo V LE. Ingenting av dette lyder "rør". Det er rel "nøytralt", men pgr av HT heller det vel litt mot det analytiske. Har prøvd HD20, den er mer frampå enn NAD'en, som hart et større lydbilde og er mer oppløst. Tenker at HD25 er mer lik NAD. Jeg tror 502ca, kan passe, med riktige rør.

    Nå kom profilen tilbake, merkelig.
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Har nå testet en ukes tid, og har gjort meg noen inntrykk. Jeg har kun testet coax og optisk, coax har vært fra Sonos og optisk har vært fra PS3 som blir brukt som blu-ray spiller og til Netflix. Har også kun brukt original rør. Jeg har ikke så mange andre dac'er og sammenligne med, og den som er friskes i minne er den som står i stuen pr i dag, en Hegel HD20 som kostet 10k når den var ny i sin tid. Det var derfor jeg hadde høye forhåpninger og forventninger til denne dac'en når jeg fikk mulighet til og teste den.

    Kan si det først, forventningene ble innfridd. Det er ikke alltid man får mer bare fordi man betaler mer, men i denne sammenhengen så får man det :) Jeg likte at den hadde både innebygget transistor og rør trinn da de var best til sitt bruk.

    Når jeg så action film så var transistor trinnet det som ble mest brukt og best likt, det var klarere eller mere "sterilt" og passet veldig bra til tv og film. Transistor trinnet var marginalt bedre enn den jeg sammenligner med, på både musikk og film. Det var mer åpent og klart i mine ører.

    Men når jeg spilte musikk så var det rør trinnet som ble mest brukt, da denne gav en varmere og mer naturlig lyd spesielt i mellomtonen, men også i diskanten, i forhold til transistor trinnet. I forhold til HD20 så var det større forskjell, eksempel kan være en låt jeg har gjort meg kjent med til testing/sammenligninger. Roger Water - Amused to Death - Perfect Sense pt.1, her var stemmen enda nærmere meg, litt foran til venstre nesten i armlengdes avstand, og sto skikkelig "ut av høyttaleren", enda mer enn hva HD20 klarer (skal nevnes at høyttalerne er ca 3,5 meter fra lytteposisjon). Rør trinnet gav ett veldig fint såkalt "3D" lydbilde :)

    Konklusjon? 502CA sammenlignet med en annen noe rimeligere dac som har fått nesten euforisk omtale i media vil jeg i hvert fall påstå ved direkte sammenligning at joda, her får man mer ved og betale mer! Den er verdt prisen, og den kommer til og stå høyt på ønskelisten når tiden kommer for oppgradering her i stuen.

    Kan nevne at når jeg pakket ned 502CA i går kveld og satte opp min egen så ble forskjellene enda tydeligere, og det ble "kjedelige" greier og gå tilbake.

    Takk til Mala for denne flotte muligheten for en test hjemme i eget anlegg :)
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.874
    Antall liker
    2.502
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Da kjøre vi i gang nytest runde på LM Audio 502CA! den står i Trondheim, men kan og sendes :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tester den gjerne hvis mulig
    kan sammenligne med arcam d33 jeg har her og etter minne mot langt dyrere Ear dac acute 192 som nettopp forsvant
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har nettopp mottatt denne Dac og kan ikke uttale meg veldig enda, men kan si kort at den passet godt inn i lydbildet her hjemme, og at den gnistrer på Metal musikk som er ett must hos meg :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Da var den på vei til meg for testing,har store forhåpninger etter hva jeg har lest :)
    Flott service av Mala å la oss teste ut før kjøp

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

svm88
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
49
Link til alle artikler
12
svm88 sine annonser
Bransjenyheter
LM Audio lanserer nye produkter!

LM Audio lanserer nye produkter!

  • 7
LM Audio lanserer nå to nye forforsterkere og to nye monoblokker! G2: Forforsterker G33: Monoblokker (300B PSE) 512CA: Forforsterker 503PA: Monoblokker(845 SET) Ta kontakt for mer informasjon...
Fortsett
Bransjenyheter
Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

  • 0
Mala Audio kjører junitilbud på alle produkter fra LM Audio! - 20% på alle produkter fra LM Audio. Gjelder alle produkter(lagervarer og bestillingsvarer). - 25% på ved kjøp av forsterker og DAC...
Fortsett
Bransjenyheter
Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

  • 0
Audio GD lanserer i disse dager to meget spennende nye nye integrerte forsterkere, som også er meget gode hodetelefonforsterkere. Mer informasjon: Precision 2: Audio GD Precision 2 - Mala Audio...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

  • 23
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på deres større forsterker LM Audio 501IA. Denne forsterkeren er fra deres mer påkostede Gold serie og...
Fortsett
Bransjenyheter
Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

  • 6
Radian lanserer i disse dager sin nye serie kompresjonsdrivere med berylliumsmembran. De nye driverne er basert på deres tidligere produkter, men med nyutviklede membraner produsert av...
Fortsett
Bransjenyheter
LM Audio rørforsterkere - Forhåndsbestilling og testing

LM Audio rørforsterkere - Forhåndsbestilling og testing

  • 0
Mala Audio er distributør av LM Audio(Line Magnetic Audio) i Norge. Vi tilbyr mulighet for hjemlån av utvalgte forsterkere og nå også forhåndsbestilling til fordelaktige priser for de som er raskt...
Fortsett
Topp Bunn