Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på LM Audio sin DAC. Dette er en meget spennende dac som har fått gode tilbakemeldinger så langt.

    Vi stiller nå en slik DAC til disposisjon for utlån til de som måtte ønske det. De som tester skal skrive en liten omtale/brukererfaring her i tråden. Om det er testere som ikke kan hente/levere forsterkeren så dekker Mala Audio porto til tester, mens tester selv dekker returporto.

    Ta kontakt på PM eller epost(sveinung@malaaudio.no) for å avtale.


    Mer info:
    LM Audio 502CA er lagd for a matche kvaliteten på de dyrere forsterkerne fra LM Audio og holder derfor meget høy kvalitet. Den er bygd rundt ESS Sabre DAC chip og støtter 32bit/196khz overføring.

    Rør og solid state utgang!
    502CA er konstruert med valgfritt utgangstrinn. Man kan enkelt velge om man ønsker å bruke rørutgangen eller den transistorbaserte utgangen. Dette velges med et tastetrykk i front.
    Utgangstrinnet med rør er et ordentlig rørtrinn og ikke bare en enkel buffer for å lage "rørlyd". Utgangstrinnet består av ett likeretterør(6Z4) og to 12AU7 rør. Rørutgangen låter stort, luftig og naturlig. Rørutgangen anbefales i de fleste setup.
    Om man ønsker en noe mer klinisk/nøytral gjengivelse kan solid state moduset brukes.
    502CA har Asynkron USB overføring.
    Displayet i front viser hvilke sample-frekvens som spilles av.

    Spesifikkasjoner:
    Frekvensgang: 15hz-50khz
    Sampling rate(32bit): 44.1khz, 48khz, 88,2khz, 96khz, 176,4khz, 192khz
    Innganger: Coax, BNC, Optisk, USB, AES/EBU

    Utgangsimpedans(rør): 2k ohm
    Utgangsimpedans(solid state): 600ohm
    Inngangsimpedanse(digital inngang): 75ohm
    Utgangsnivå: 3v(rør), 2,5v(solid state)
    THD: 0,5%(rør), 0,02%(solid state)
    SNR: 120DB
    Dimensjoner: 376x345x191,5mm
    Vekt: 6,7kg

    LM-502CA.jpeg


    LM-502CAopen.jpg
     

    Kommentarer

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    LM Audio 502CA og Audio GD sin ESS Sabre DAC(NFB7.32) har jeg sammenlignet en del. Audio GD låter mer nøytralt og tight, mens LM Audio er mer analog og musikalsk i spillestilen. LM Audio er noe mer behagelig enn Audio GD. Begge er to gode DACer som ofte passer i hver sin type oppsett. Om Audio GD blir for klinisk er LM Audio ofte det rette valget.
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Du må gjerne teste en LM Audio DAC Norcane, så får du sjekket det ut selv? Send i så tilfelle en PM.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Litt ventetid men da ser det ut som om jeg også blir en tester..
    Bruker Mac som kilde og har den beste USB konverteren på markedet så det blir spesiellt spennende og se hvordan USB inngangen på 502ca er i forhold:) Bruker Bryston BDA-1 idag som er en svært bra Dac så dette blir spennende!
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Blir litt avsporing bambadoo:) Fins mange svært gode og har selv også eid flere men den regnes som den beste ihvertfall, Berkley Audio Alpha USB. Vil man lese seg opp på konvertere er computeraudiophile stedet og gjøre det på. Svært dyr og det blir en avveing om det er verdt det.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hvilke rør er en betydelig oppgradering til denne Dacèn? Finnes det mulighet for fjernkontroll?
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Psvane 12au7T-MK2 er en god oppgradering. Ellers finnes det også mye gode NOS rør å få tak i :)

    Nei, det er ikke mulighet til fjernkontroll til den.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har testet 2 innganger.
    HDMI ut fra pc og til tv og optisk fra tv til dac.
    Jeg bruker usb nå.. og driver til denne DACen ligger i linken som jeg skrev over -innlegg 25 . Windows 8 har jeg.
    Følger med plate med driver også.

    Spiller like bra på begge inngangene.
    For meg er det rør utgangen den klart beste.
    Åpnere og mer analog eller ekte som jeg liker å kalle det. :)
    Forsterkeren og høyttalerne jeg har skiller godt utstyret som blir koblet til, føler jeg.

    Jeg syns dette er en veldig god DAC. Er noe eget med rørlyden. :)
    En glemmer bort klokka på kvelden og natten blir altfor kort, når en skal opp igjen tidlig på jobb.

    For de som lurer på Hegel, så er dette en klasse over. Selv med originale rør som jeg testet den med, er dette noe helt annet enn Hegel som blir skrytt opp. (Har testet Hegel flere ganger)

    For de som tenker å kjøpe uhørt, går dere nok ikke på en smell, for dette ser og høres bra ut. :)

    Og når en tar med at en kan bytte rør til f.eks nos, da vet en at det blir enda bedre....ja da er det bare, løp å kjøp. :)


    Hmm...eg som tenkte kjøpe MA KT88 igjen..nå føler jeg at jeg må sjekke ut rør forsterkerne til dette merket og. :p

    Da var denne nydelige DAC-en postet til en fyr (deg? send pm så får du kolli nr).
     
    Sist redigert:
    M

    mfufu

    Gjest
    For de som lurer på Hegel, så er dette en klasse over. Selv med originale rør som jeg testet den med, er dette noe helt annet enn Hegel som blir skrytt opp. (Har testet Hegel flere ganger)
    Har fra før testet Hegel HD25, Primare DAC30 (19999.-! ) Og en del andre, riktignok på ett annet anlegg, men ingen av de gidde den MÅ HA følelsen :)
    Har også som sign. viser, Arcam irDAC, denne er i en helt annen prisklasse, så det er ikke så voldsomt nødvendig å si at 502CA er bedre på alle punkter.
    Står på venteliste her jeg også (tror ikke det er altfor lenge til min tur nå :)), og syntes det er interesant og lese sammenligningene dere gjør, spesiellt siden jeg eier en dac fra samme merket dere har sammenlignet med. Spenningen bygger seg opp, og jeg tror jeg har en del og hente i denne delen av kjeden :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Da har jeg fått prøvd 502CA. Prøvd kun med rørene og ikke transistor delen.

    Kjente DACèr som jeg har hatt tidligere er Bel Canto 1,5, Hegel HD20 og Bryston BDA-1 som jeg fortsatt har.

    Fikk tilbud om å låne eksemplaret mala hadde i utstillingsrommet og da var jeg ikke sen og be:)

    Har kun holdt meg til USB og AES/EBU inngangen ved bruk av en konverter da det var mest aktuelt for meg.

    Kort og godt en svært svært svært bra DAC. Slutt!! Skal jeg gå den litt nærmere i sømmende så syns jeg denne DACèn er svært bra på alt og fantastisk bra på en del.


    Dette er alene basert på min ærlig opplevelse og hvordan jeg opplevde den i mitt anlegg i min stue med mine preferanser.

    Brukte Bryston BDA-1 som referanse da den sitter friskt i minne samt at jeg kunne bytte frem og tilbake på en enkel måte.

    Må først nevne at USB inngangen på 502CA er desidert den beste jeg har prøvd uansett. Sleit faktisk noen ganger og høre forskjell på USB inngangen til 502CA kontra Bryston BDA-1 med USB konverter!! Men er ikke alltid lett og høre forskjeller når man går frem og tilbake og bytter heller som de fleste vet. Men mulig det vil være mer avslørende ved hig res filer. Brukte kun Spotify da NAS serveren min er nede for telling!
    Enkel oppsummering og HIFI lingoen lar jeg liggeJ

    -3D opplevelsen. Bedre enn på min BDA-1
    -Mann og kvinne vokal med en tanke fylde noe jeg opplevde som svært positivt!
    -Oppløsningen svært bra. Veldig detaljert.
    -Bassen var svært bra men ett nano hakk mindre definert enn min BDA-1.
    -Bygge kvaliteten. Bygget som en tanks og blir ikke varm!! Får skikkelig god følelse.


    Som nevnnt brukte jeg kun rørdelen og syns det mest negative er at man også kan bruke transistor. Ser ikke for meg noen som vil kjøpe en rør DAC for deretter og bruke transistor delen. De pengene kunne bidratt til enn enda bedre DAC eller muligens en fjernkontrollJ Den har med andre ord ingen fjernkontroll.
    Sparer det beste til slutt som er at man kan oppgradere til enda bedre rør hvis man ønsker det for og forbedre lyden ytterligere.
    At man har mulighet for og teste ut før kjøp er også ett svært pluss noe som vitner om skikkelig god service.
    PS. Jeg syns ikke Hegel er oppskrytt men som også nevnnt tidligere er dette no contest!
    Anbefales!!
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har jeg fåt hentet en LM 502CA som jeg har fått låne av Mala. Har ikke fått koblet den opp, men gjør nok det om ikke så lenge. Skal skrive litt her etter på om hva jeg synes. Jeg kommer til å sammenligne den med dac-en i DSPeaker Antimode dualcore, som er den dacen jeg bruker til vanlig. Oppsettet består ellers av rør pre og hybrid effekttrinn fra Unison Reseach Unico DM serien. Og et par Triangle Magellan. samt 2 små svs subber som spiller med fra 40hz og ned.

    Kommer til å bruke litt tid med denne dacen, og vil også prøve å rulle litt på rør, da jeg har 2 sett ulike rør jeg kan bruke. Jeg kommer til å bruke den både før og etter DSPeaker for å ha mulighet til å svitche rett over og samtidig få stillt lyden slik at de skal ha samme output. Jeg regner dog med at digitalt inn til DSpeaker og digitalt ut vil gi det beste resultatet.

    Ser at jeg gleder meg til dette. Fredan så er det konsert, så jeg håper hørselen er tilbake på søndag..;)

    En ting kan jeg si med en gang. Dama synes den boksen var stilig! Når hun såg fargen på den..
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ah, spennende test. Lyden hos deg var jo himmelsk med Dspeaker :D.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for den. Ja jeg liker DSPeakeren svært godt. Så blir spennende dette. Flytta litt på subbene siden du var her, så lyden er enda bedre nå. Er ikke natt og dag, men jeg hører det godt. Har fått nesten bort alt av stående bølger med 300ms. Og alle peaker på ETC er under -20db.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Takker for den. Ja jeg liker DSPeakeren svært godt. Så blir spennende dette. Flytta litt på subbene siden du var her, så lyden er enda bedre nå. Er ikke natt og dag, men jeg hører det godt. Har fått nesten bort alt av stående bølger med 300ms. Og alle peaker på ETC er under -20db.
    Det er sant det er en stund siden.... ;).

    Uansett, det var så inspirerende det du hadde og viste, at nå sitter jeg her selv med REW, mikrofon, og målebånd. Akuratt mottatt en OpenDRC-DI for "romkorreksjons" biten, mye rimeligere og "svakere" enn din "Dual Core" men det er en start ;). Det er nå HIFI er en hobby, syns jeg ;).

    Bestilte igår en LM Audio 502CA selv for test i oppsettet mitt. Spent på hvordan den gjør seg mot Classe CP800, som er ekstremt bra :).
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke fått testet så mye enda. Har vert noen lange dager med Ikea og deretter snekring av møbler ol. Men dac.en har surret med musikk i bakgrunnen. Hifi er jo en hobby så det å måle å justere utifra det er som du sier, en hobby del av dette. Hyggelig å kunne vere til inspirasjon....
    K
    ommer med en utfyllende test når helgen er omme. DT konsert ikveld, hørselen vil nok være redusert i morgen, tipper jeg. Men er nok frisk igjen på søndag.... Det jeg hører nå er i vertfall lovende...
     

    Vanebo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2009
    Innlegg
    43
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    1
    Her er min vurdering av LM Audio 502CA:

    Jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe enten en Electrocompaniet ECC2 eller en Hegel HD25. Tilfeldighetene ville ha det til at jeg så tilbudet om å låne en LM Audio 502CA-DAC. Siden jeg var inne i en periode med mye prøving og feiling, og et par virkelige feilkjøp, tenkte jeg det ikke kunne skade å prøve noe nytt.

    Etter en skikkelig bomtur der jeg gikk meg vill, fant jeg endelig frem til Mala Audio, hvor Sveinung velvillig lot meg få låne et eksemplar. Da jeg til slutt kom hjem, ble DAC-en sporenstreks satt inn i systemet, og koblet opp på min Densen B-130 med ekstern strømforsyning, som fyrer opp et par hjemmelagde stativhøyttalere med Scan Speak-bass og bånddiskant. Og hva er resultatet?

    Rett og slett ren nytelse.

    LM Audios DAC skal ha skylden for at en hel lørdag, med tung fyllesyke, forsvant relativt fort. Jeg glemte til og med å spise den dagen.

    Kort og godt har denne DAC-en veldig mange gode sider - noen virkelig fantastiske -, og kun neglisjerbare svakheter.

    Jeg prøvde DAC-en først med Psvane-rør, og har nå standardrørene installert – som snart vil bli byttet ut.

    Med standardrørene spiller LM Audio 502CA veldig fint og rent, uten digital ”sound”. Den har en solid og fast bass. Og alle som har fordommer mot rør, vil oppleve at den er svært stram, rask og dynamisk. Tvert imot kan man vel si at den snarere er slank i bassen enn pløsete og ”varm”. Samtidig er den veldig oppløst. I mitt anlegg, som kan ha en tendens til å helle mot det analytiske, var det enkelte ganger jeg opplevde lydbildet som litt vel ærlig.

    Med Psvane-rørene løftes spilleren betraktelig. Disse rørene (eller bedre) bør enhver eier av DAC-en kjøpe. Den går da fra å være god til å bli skikkelig fantastisk. Detaljer kommer enda tydeligere frem, og noen harde tendenser forsvinner gjennom enda bedre oppløsning. Stemmene er virkelig organiske og ekte. Det er masse luft, og du kan høre vibrasjonene i cymbaler.

    Det beste av alt er imidlertid at du hører på musikk, uten å henge deg opp i enkeltting. Da jeg var inne i min verste adiofili, hadde jeg et anlegg til godt opp i sekssifret beløp. Likevel var jeg aldri fornøyd, fordi jeg hang meg mer opp i den siste utklingen og et eller annet knirk i innspillingen. Nå er spillegleden tilbake, og jeg hører på musikken, ikke teknikken.

    Det eneste jeg har å utsette på DAC-en, er at den nok ikke har samme tyngde og autoritet i bassen som for eksempel Hegel HD25. Samtidig er bassen detaljert, kvikk og ”luftig” – slik at det kanskje mest blir et spørsmål om preferanser, og hva man kvalitativt liker. I mitt anlegg er ektheten og livsgleden viktigst – og den er minst like oppløst som Hegel og Electrocompaniets modeller, antagelig bedre med gode rør.

    Jeg har gitt DAC-en mitt fremste kompliment: Jeg valgte å kjøpe et eksemplar etter prøvelyttingen. Men bedre rør er et must for å få frem kvalitetene som ligger i DAC-en. Da går den fra å være en meget god DAC til prisen – til å konkurrere med noe av det aller beste som finnes der ute. Selv venter jeg på NOS-topprør fra Siemens for å få ut den siste livsgnisten som eksisterer i spilleren…
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hvilke innganger brukte du?
    Angrer litt på st jeg ikke fikk testet den med mye bedre rør selv om jeg ble som nevnnt svært imponert med de originale:)
     

    Vanebo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2009
    Innlegg
    43
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte for det aller meste koaksial. Prøvde USB et par ganger, men tenkte ikke over om de skilte seg så mye fra hverandre.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Hei
    Først vil jeg takke for lån av LM 502CA.

    Her er min vurdering av LM Audio 502CA sett opp mot 2 av mine Dac`er.

    Hegel HD20 - klar, men kaldere, flatere og kvassere i vårt oppsett. På lavt volum opplever vi kvasshet som bra, men når ved høyere volum skjærer den fort.
    Hegel er kanskje litt mer lukket sett mot MCD og LM.

    LM502 CA – fyldig, god klang, men trommene forsvinner for mye etter min smak i vårt oppsett. Litt mindre bass enn MCD 500 – for min del er det positivt.

    Mcintosh MCD 500 – med fare for at vi er vanedyr og liker best det vi er vant til vil vi fortsatt sette en knapp på MCD500, spesielt med tanke på trommene. MCD er også hakket mer detaljert og åpen.

    Konklusjon.
    LM502 CA er en god Dac til prisen. Dette hadde vært en Dac som kunne konkurrert opp mot MCD500 om trommer hadde kommet ”frem”, det er det eneste vi har å utsette. Fyldighet og klang er mye likt MCD. Hva som er årsak til at trommer forsvinner så pass mye vet ikke jeg, men kanskje en kunne fått noe tilbake med andre gode NOS rør
    Er jo også viktig å tenke på hvilken prisklasse en sammenlikner LM502 CA med, og hva smak og lyd en liker.


    Testet med:
    Mcintosh - Monoblokk 601 - C2500(rørforsterker) - MCD 500 - SA Explorer Master

    Kabler: Nordost - Tyr2 XLR (signal) - Frey2 (høyttalerkabler)


     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Lealus: Ble det testet med original rør eller testet du med NOS?

    MCD 500 koster nesten 70000kr også som CD/SACD med digitale innganger. Greit og nevne:)
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Hei
    Ble bare benyttet original rør, har vi lov å drive med tube rolling... :). Jeg har bestilt 4 sett med rør fra USA men disse har dessverre ikke kommet enda.
    Hadde vært utrolig kjekt å prøvd andre rør i den. Neste prosjekt er å bytte rør i C2500 regner med at det er en del å hente!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei
    Først vil jeg takke for lån av LM 502CA.

    Her er min vurdering av LM Audio 502CA sett opp mot 2 av mine Dac`er.

    Hegel HD20 - klar, men kaldere, flatere og kvassere i vårt oppsett. På lavt volum opplever vi kvasshet som bra, men når ved høyere volum skjærer den fort.
    Hegel er kanskje litt mer lukket sett mot MCD og LM.

    LM502 CA – fyldig, god klang, men trommene forsvinner for mye etter min smak i vårt oppsett. Litt mindre bass enn MCD 500 – for min del er det positivt.

    Mcintosh MCD 500 – med fare for at vi er vanedyr og liker best det vi er vant til vil vi fortsatt sette en knapp på MCD500, spesielt med tanke på trommene. MCD er også hakket mer detaljert og åpen.

    Konklusjon.
    LM502 CA er en god Dac til prisen. Dette hadde vært en Dac som kunne konkurrert opp mot MCD500 om trommer hadde kommet ”frem”, det er det eneste vi har å utsette. Fyldighet og klang er mye likt MCD. Hva som er årsak til at trommer forsvinner så pass mye vet ikke jeg, men kanskje en kunne fått noe tilbake med andre gode NOS rør
    Er jo også viktig å tenke på hvilken prisklasse en sammenlikner LM502 CA med, og hva smak og lyd en liker.


    Testet med:
    Mcintosh - Monoblokk 601 - MCD2500(rørforsterker) - MCD 500 - SA Explorer Master

    Kabler: Nordost - Tyr2 XLR (signal) - Frey2 (høyttalerkabler)


    Takk for fyldig beskrivelse ;). Gleder meg til å teste DAC'en selv, og skal ha din oppfatning av ting som kan forsvinne litt i bakgrunnen i hodet :). HD20 er jo en skjæranes god DAC, med tanke på pris iallefall, Mcintoshen din kjenner jeg lite til :).

    Moro å teste iallefall :D.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg testet LM 502CA endel, skrevet om den litt i LM Audio tråden her på forumet. Men kan si en ting: BRAVO. Syns den spiller helt fantastisk, er faktisk slik jeg inbiller meg en skikkelig god platespiller rigg spiller, uten peis"kos" ;).

    Idet jeg pakket den opp og fyrte den opp var lyden så som så syns jeg, men fikk kun testet etter 10 minutters oppvarming, og i 20 minutter før jeg måtte stikke bort. Men nå har DAC'en kost seg med kontinuelig musikk ifra Squeezeboxen min i over 7 timer.: Jeg syns den iallefall spiller helt fantastisk nå, men er det noe "støy" her til tider?! Jeg greier ikke helt å catche det, det kommer jeg tilbake til senere.

    DAC'ens finish er veldig bra, liker sølvfargen veldig godt, og displayet med sin knall orange tekst er iallefall lesbart. Men jeg sku likt å sett den med ICE farget tekst istede :).

    Dette er nok ikke DAC'en for dere som vil ha nøytral og 110% detaljert lyd... dette er for den som vil ha middels fylde, god detaljering, og en skikkelig "kanon" midbass. Og det den kanskje skårer aller mest på i mitt hode er 3D bildet den tegner opp foran meg. Sist nevnte er det beste jeg har opplevd i mitt oppsett.

    Min DAC rankering ut ifra eide DAC'er er nå:

    1. Classe CP800 (denne er vanskelig å slå syns jeg, men prisen er også i en helt annen klasse).
    2. LM Audio 502CA (YAY!!! To be continue..... )
    3. Hegel HD20 (Stolt av å være normann :))
    4. PS Audio DAC-link III (Cullen Mod 4)
    5. NAD M51 (veldig allsidig!!)
    6. Musical Fidelity DAC1 (joa, men litt tam?!)
    7. Cambridge Dac Magic. (Pris messig er den helt rå)
    8. Abrahamsen DAC V6. (fikk aldri dreisen på denne).

    Rør som skal testes i første omgang :
    NOS: Cifte og Tungsram. NIB: psvan ifra Mala :).
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Tar virkelig av denne Dacèn:) 3d opplevelsen støttes. Beste jeg har hørt også!!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    4
    Dette høres meget bra ut da jeg er på utkikk etter en rørdac :) Jeg vet ikke om det er meg men jeg har aldri fått ett system til å late bra over hele fjålå med "ett oppsett". Jeg har bytta en del opp gjennom åra mellom rør & transistor

    Så nå tenkte jeg å gjøre følgende:
    1. Bruke en del peng på platespiller som hovedkilde.
    2. Kjøpe både en rør dac og feks en Hegel25 til å spille Wimp Hifi og flac via nettverk. I wimp tenkte jeg da sette opp en "rør liste" og en transistor dac liste
    3. bruke Bluenote til dac'ene

    Denne har vel transistor del også men regner med at den ikke kan hamle opp med feks en Hegel 25?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har da hatt denne dacen inne til test/låns i snart en uke nå, så det er vel på tide med en tibakemelding...

    Dacen er en svært vellydende sak. Jeghar testa optisk, coax og usb inn. Har brukt de medfløgende rørene. samt Mazda Cifte Nos og Siemens Triple micra Nos rør. Oppsettet består videre av rør forforsterker og hybrid effektforsterker som alle bruker 12au7rør.

    Rett ut av boksen så låter dette storslagent, det er god avstand mellom instrumentene, godt med luft altså. Men jeg synes at det hele låt noe mørkt og klemt. Skifta rør, inn med Siemens rørene og det hjalp betraktelig, Lydbildet ble større, det kom til mer detaljer, men alikevel så synes jeg at det låt litt for mørkt. Fikk trykka på knappen som svitcher over på utgangen uten rør. Og der, der kom den go`lyden som det tidligere har vert snakka om i denne tråden.

    Lydbildet oåpner seg og blir stort, virkelig stort. bredden. høyden er som det bruker å være, men jeg legger merke til at vokal kommer lengre inn i rommet enn det jeg er vant til. Det blir på en måte slik at vokalisten tar et steg nærmere meg. Og det er ganske så stilig. Et raskt bytte tilbake til DSPeaker som dac, bekrefter dette. Vokalen tar et steg tilbake, og kommer ikke like godt frem, med med DSpeaker så virker lyden renere, dette merker jeg spesiellt godt på akkustiske gitarer, og utklingingen på strengene, med DSpeaker så er det mulig å følge tonene til gitaren lengre.


    Lydbildet som blir tegna opp med LA 502CA er stort, det graver seg langt bakover, sideveis og også opp imot taket. Stemmer og vokal er det jeg legger mest merke til, og som jeg vil si styrken til denne dac en har. Dacen er god, ja virkelig god. Men jeg tror den vil være enda bedre i oppsett uten rør, hos meg så ble 3 ledd med rør, noe bløtt og det ble formye av det gode. På vokal musikk med få instrumenter så liker jeg denne dac-en svært godt.

    Drar jeg på med Satyricon, Dimmu Borgir, Dreamteathe, Nirvana ol så blir dacen noe for farga i oppsettet mitt, og med det rommet jeg har har. Der er DSpeakeren i mine ører langt mer nøytral, og dermed så kler den min smak og mitt oppsett bedre.

    På den andre musikken jeg nevnte over, så er det en soleklar seier til LA502ca.

    Hele tasten ble gjennomført med romkorreksjon satt før LA502ca og kjørt fra Squeezeboks til DSpeaker og digitalt fra DSpeaker til LA502CA Og alt ble koblet opp med rac kabler. Da dacen ikke hadde XLR. Jeg bruker XLR til vanlig da både dac (DSPeaker) og forforsterkeren min er langt bedre ballansert.

    Skal også nevnes at jeg ikke fikk kjørt hirez filer igjennom fra SB touch til LA502CA selv om dac.en låste inn signalet. Fikk ordnet meg en usb kabel og da fungerte det.

    ALt i alt så er dette etter hva jeg kan forstå, en svært god dac, med en litt mørkere tone enn nøytralt. Den spiller alldeles utmerket på vokal musikk, syngedame og syngemenn musikk. Men drar man inn noe med dobble basspedaler tugne gitarriff så blir den med mine ører litt for mørk i klangen.

    Takker Mala for lånet og legger dene dacen i ønskelisten min fremover, for så god synes jeg at den er.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    retep: Hadde ikke LM Audio 502 XLR? det har min.. sett flere av den som ikke har hatt det, så tydeligvis har det kanskje kommet en ny type siste månedene som ikke er i test omløp?

    Kanskje din også ikke hadde orange display? sett dem med "ice" skjønner du :). Det skulle jeg likt å hatt på min :p.

    Takk for review :).

    LM502ICE.jpg


    EDIT: Testet du transistor utgangen (dvs knappen i front) Tror kanskje det du savna på Dimmu Borgir og co kunne blitt bedre da?
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    retep: Hadde ikke LM Audio 502 XLR? det har min.. sett flere av den som ikke har hatt det, så tydeligvis har det kanskje kommet en ny type siste månedene som ikke er i test omløp?

    Kanskje din også ikke hadde orange display? sett dem med "ice" skjønner du :). Det skulle jeg likt å hatt på min :p.

    Takk for review :).

    Vis vedlegget 245611

    EDIT: Testet du transistor utgangen (dvs knappen i front) Tror kanskje det du savna på Dimmu Borgir og co kunne blitt bedre da?

    Hei

    Den jeg testet, hadde også balanserte XLR, kun det jeg brukte :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei, den jeg hadde inne til test hadde kun rca ut. Og den hadde også et en frontplate i orangne/bronse aktig farge. Den endre som er rundt om på tester har kun Xlr utganger. Det er nok den jeg skule ha hatt til test, da ampene mine spiller merkbart bedre ballansert.

    Når det gjelder knottene i front, så brukte jeg stort sett utgangen uten rør. Da det ble formye rør med de andre for å si det slik... ;)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Aha. Da vet jeg det :). Min har iallefall RCA og XLR... så har nok kommet en ny utgave da. Uansett... jeg er veldig fornøyd :p.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Tester med CIFTE CV4003 rør nå. Tror noe av magien forsvant, litt "lettere" lyd kanskje... hmm.. men får la DAC'en med CIFTE stå på over natten med signal inn :). CIFTE rørene har aldri fått noe tid på seg her hos meg da jeg syns dem har "drept" golyden litt i Rogue også.

    Men vi kjører på en stund til :). Få "brent" dem inn litt ;). Har igjen Tungsram å teste, eventuelt flytte over noen av Mullard rørene ifra power ampene til den.
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Jøsses, da ligger det allerede en dac i posten klar for henting. Spørs om ikke kveldens planlagte treningsøkt går på en liten smell denne gang :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... Blir raskt det, mufu, om du er riktig heldig så vil du få litt uthaldenhets trening. Om foten går og du setter på ei ankelvekt så vil du jo få begge deler...

    Er det dac til kjøp eller test?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tester med CIFTE CV4003 rør nå. Tror noe av magien forsvant, litt "lettere" lyd kanskje... hmm.. men får la DAC'en med CIFTE stå på over natten med signal inn :). CIFTE rørene har aldri fått noe tid på seg her hos meg da jeg syns dem har "drept" golyden litt i Rogue også.

    Men vi kjører på en stund til :). Få "brent" dem inn litt ;). Har igjen Tungsram å teste, eventuelt flytte over noen av Mullard rørene ifra power ampene til den.

    Jeg synes det ble bedre med Cifte 12au7 enn med de som sto i orginalt. Enda bedre ( strammere ) ble det med de Siemens Triple Mica rørene.. Nå er jo også jeg kanskje litt alergisk mot sidopma lyd/tykk lyd. DU har jo vert å hørt en runde her, og vet nok hvordan jeg liker det. Hos meg så likte jeg altså best uten rør.. Så det er en del forskjeller i lyden på de utgangene, men det er jo for meg positivt, da man har mulighet til å tweeke enda mer, og velge sin lyd.
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Tenkte ikke på og prøve uten rør engang men de Audio GD DACène som mala selger vil vel kanskje være bedre da de er en ren transistor Dac. Bare en tanke..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte ikke på og prøve uten rør engang men de Audio GD DACène som mala selger vil vel kanskje være bedre da de er en ren transistor Dac. Bare en tanke..
    Så absolutt, tar gjerne imot en slik til test også.. Men transistor utgangen var virkelig god på vokal musikk, altså få instrumenter og vokal på toppen. Da tar vokalen et stort steg ut fra musikken, og imot deg. Det er veldig tydelig her hos meg. Nesten skummelt.
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Hehe... Blir raskt det, mufu, om du er riktig heldig så vil du få litt uthaldenhets trening. Om foten går og du setter på ei ankelvekt så vil du jo få begge deler...

    Er det dac til kjøp eller test?
    Holder på og "varme opp" nå, men får legge ett lite lodd på foten tenker jeg :)
    Det er i første omgang til test, men tester fordi dac'en er oppe til vurdering. Den sitter igjen fra litt rimeligere utstyr så jeg ville teste for og se om jeg nå har enda mer og hente på en bedre dac :)

    Det blir og teste coax fra Sonos hvor jeg både bruker Spotify og streamer flac filer fra NAS. Allt er "hardwiret" og ikke noe trådløst :)
    I tillegg blir det optisk fra PS3 hvor det blir musikkvideoer og film. Men det er coax som er klart mest brukt.

    Jeg kan også teste usb fra pc, med musikk fra NAS men er usikker på om det er noe og hente på det? Da blir det isåfall trådløst fra ruter til pc?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Var akkurat den følelsen jeg fikk også men med ved bruk av rør! Var det det som var den største forskjellen hos deg?

    Tenkte ikke på og prøve uten rør engang men de Audio GD DACène som mala selger vil vel kanskje være bedre da de er en ren transistor Dac. Bare en tanke..
    Så absolutt, tar gjerne imot en slik til test også.. Men transistor utgangen var virkelig god på vokal musikk, altså få instrumenter og vokal på toppen. Da tar vokalen et stort steg ut fra musikken, og imot deg. Det er veldig tydelig her hos meg. Nesten skummelt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei, det var det som var den største forskjellen lydmessig på den dac-en. Jeg synes også at transistor utgangen hadde et noe større lydbilde enn rør utgangen. Men nå må det huskes på at jeg bruker rør i 2 andre ledd også.

    Var akkurat den følelsen jeg fikk også men med ved bruk av rør! Var det det som var den største forskjellen hos deg?

    Tenkte ikke på og prøve uten rør engang men de Audio GD DACène som mala selger vil vel kanskje være bedre da de er en ren transistor Dac. Bare en tanke..
    Så absolutt, tar gjerne imot en slik til test også.. Men transistor utgangen var virkelig god på vokal musikk, altså få instrumenter og vokal på toppen. Da tar vokalen et stort steg ut fra musikken, og imot deg. Det er veldig tydelig her hos meg. Nesten skummelt.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Ja, kan kanskje bli litt for mye av det gode med rør i alle ledd ja. Du burde prøvd de andre transistor Dacène til Mala;)



    Hei, det var det som var den største forskjellen lydmessig på den dac-en. Jeg synes også at transistor utgangen hadde et noe større lydbilde enn rør utgangen. Men nå må det huskes på at jeg bruker rør i 2 andre ledd også.

    Var akkurat den følelsen jeg fikk også men med ved bruk av rør! Var det det som var den største forskjellen hos deg?

    Tenkte ikke på og prøve uten rør engang men de Audio GD DACène som mala selger vil vel kanskje være bedre da de er en ren transistor Dac. Bare en tanke..
    Så absolutt, tar gjerne imot en slik til test også.. Men transistor utgangen var virkelig god på vokal musikk, altså få instrumenter og vokal på toppen. Da tar vokalen et stort steg ut fra musikken, og imot deg. Det er veldig tydelig her hos meg. Nesten skummelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

svm88
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
49
Link til alle artikler
12
svm88 sine annonser
Bransjenyheter
LM Audio lanserer nye produkter!

LM Audio lanserer nye produkter!

  • 7
LM Audio lanserer nå to nye forforsterkere og to nye monoblokker! G2: Forforsterker G33: Monoblokker (300B PSE) 512CA: Forforsterker 503PA: Monoblokker(845 SET) Ta kontakt for mer informasjon...
Fortsett
Bransjenyheter
Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

  • 0
Mala Audio kjører junitilbud på alle produkter fra LM Audio! - 20% på alle produkter fra LM Audio. Gjelder alle produkter(lagervarer og bestillingsvarer). - 25% på ved kjøp av forsterker og DAC...
Fortsett
Bransjenyheter
Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

  • 0
Audio GD lanserer i disse dager to meget spennende nye nye integrerte forsterkere, som også er meget gode hodetelefonforsterkere. Mer informasjon: Precision 2: Audio GD Precision 2 - Mala Audio...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

  • 23
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på deres større forsterker LM Audio 501IA. Denne forsterkeren er fra deres mer påkostede Gold serie og...
Fortsett
Bransjenyheter
Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

  • 6
Radian lanserer i disse dager sin nye serie kompresjonsdrivere med berylliumsmembran. De nye driverne er basert på deres tidligere produkter, men med nyutviklede membraner produsert av...
Fortsett
Bransjenyheter
LM Audio rørforsterkere - Forhåndsbestilling og testing

LM Audio rørforsterkere - Forhåndsbestilling og testing

  • 0
Mala Audio er distributør av LM Audio(Line Magnetic Audio) i Norge. Vi tilbyr mulighet for hjemlån av utvalgte forsterkere og nå også forhåndsbestilling til fordelaktige priser for de som er raskt...
Fortsett
Topp Bunn