Tester og Tweaks

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Det er ofte sånn at når forskjeller ved forandringer, på et komponent, skal testes blir forskjellene eller forbedringene bedømt ut fra hukommelse, det ved test av foreks. underlag og føtter på/til et komponent, eller foreks. med og uten RINGMAT sin Statmat, eller andre ting som gjør at man må reise seg fra lytteposisjon og utføre en oppgave før ny lytting.
Er der foreks. store forskjeller ved de forkjellige ”tweaks” eller blir det lidt sånn placebo effekt, man har jo ofte i utgangpunktet gjort seg opp en mening hvordan forandringen vil bli, tester og omtaler i magasiner og på forum som dette, og hjernen har vel allerede utført en test på et ”tweak” før ”tweaket” er kommet i hus, kan hende man har betalt mange tusinde kr. Og man er overbevist om at ”nårdetersådyrtmådetdablibedre”det samme gjelder vel også for kjøp av komponenter.

Er der noen der har testet foreks. 2 like cd-spillere med like kabler koblet på samme anlegg, samtidig, den en med en ny clock og den andre uten ?

Eller andre forandringer som er blitt testet på like komponenter, uten at man er nødt for å flytte seg fra lyttepos. ?

Og hvor STORE forskjeller er det vi snakker om ?

Mvh. Tom-Erik

B

brand-x

Gjest
Ingen hørbare tør jeg påstå. Det handler mest om følelse og du sier det jo selv, jo mere penger du bruker på "doping" jo mere" vil" du høre at det faktisk skjer noe. Det har gått en tråd nå nettopp om Hi-fi myter og flere har det vært tidligere. Bruk tid å penger på noe annet, f eks. utvid cd eller vinyl samlingen. For tweaks er som oftest ren skjær overbevisning. Selvfølgelig har du brukt 2mill på lydverket så kan vel de siste variabler ivaretas, for å være på den sikre siden. Da for egen overbevisnings skyld.

mvh
brand-x

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Nei ikke alle tweaks er bare overbevisning. Noen tweaks er som å kjøpe et nytt og bedre anlegg, andre tweaks er bare bløff. Jeg har prøvd flere.

"Kimber" signalkabler er et effektivt tweak, kjøp de billigste(Tonik) hos ELTEK. De gir klarhet og detalj uten at du mister behagelig gjengivelse, men da må anlegget ellers holde en rimelig god kvalitet.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Nei ikke alle tweaks er bare overbevisning. Noen tweaks er som å kjøpe et nytt og bedre anlegg, andre tweaks er bare bløff. Jeg har prøvd flere.

"Kimber" signalkabler er et effektivt tweak, kjøp de billigste(Tonik) hos ELTEK. De gir klarhet og detalj uten at du mister behagelig gjengivelse, men da må anlegget ellers holde en rimelig god kvalitet.
Hva mener du med "Kimber"? look alike, eler samme fletting eller ??
Sleiven

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.857
Torget vurderinger
0
.........Er der noen der har testet foreks. 2 like cd-spillere med like kabler koblet på samme anlegg, samtidig, den en med en ny clock og den andre uten ?

Og hvor STORE forskjeller er det vi snakker om ?
Ja, det har jeg testet, og forskjellen med og uten LC Audio clock er verdt oppgraderingen.

Sånn i det daglige kan jeg teste mellom 6 CD-spillere i mitt oppsett, for å finne ut om nye tweaks har noen praktisk innvirkning.

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Ja noen tweaks funker vel, og andre funker ikke, selv har jeg hørt stor foskel mellom kabel bytte, et annet tweak som jeg hørte forskel på var HAL-O sine tube dæmpe ringe, men bare på høyt volume, og da spesielt i mellomtonen. Vil foreks. en Base dæmpeplatform ha noen hørbar effekt ved lavt volume?

Andre ting TROR jeg å høre forandringer, men jeg er jammen ikke sikker.... Ut av lytteposisjon, man forsøker å huske enkelte ting i musikken, man utføre en operasjon, tilbake i posisjon, trykker på fjernkontrollen, og man tror der er en forskjel?

Skal man teste, må man ha 2 like komponenter, en uten tweak og en med! Tænker lidt på den tidligere test av cdspillere i fidelity hvor cambrige næsten tok guld, det er ikke altid man høre hva som er bedst før man vet hva det "koster" eller SER med egne øyner hva der er snak om :eek:

Mvh Tom-Erik

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Sånn i det daglige kan jeg teste mellom 6 CD-spillere i mitt oppsett, for å finne ut om nye tweaks har noen praktisk innvirkning.
Har du 6 cdspillere? er de like :eek:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
tweaking er bare for pyser... eh he he he he  ;)

Såvidt jeg turde si det og...  ;D

Kunsten å vite hva som kan gjøres, tar lang tid å lære.
Gjerne igjennom prøving og feiling.

Det kan hende at man etter å ha prøvd 10 tweaks
kommer til den konklusjonen at dette er bare sprøyt.

Helt riktig, du har nå funnet de 10 som ikke funker i ditt annlegg.
Slike ting vettu, kan skje det og.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ett tweak jeg skal prøve meg på i fremtiden er...
Å lage en "pad" av tempurmadrass og en eller annen olje, og så kapsle dette inne.

Enhver luring vet jo at 1.4 ganger over resonansen
er det bra med avskjæring av uønskede resonanser!

så med en egenresonans på en 0.2 - 0.1 hz... ja
tenk selv da :)!!!

Moi fant på dette først! Moi! :)

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Ett tweak jeg skal prøve meg på i fremtiden er...
Å lage en "pad" av tempurmadrass
Er ikke det bare fast skumgummi?

og en eller annen olje, og så kapsle dette inne.
Ikke bruk linnolje, det herder ;)

Mvh Tom-Erik

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Jeg er glad i duppedingser! Artig og prøve med forskjellige ting under komponentene. Endel av disse tweaksene fungerer meget bra. Andre har mindre effekt. Spesielt under cd-spiller kan forskjellen være stor!

Byttet i fra Pulsar points til BCD cones under cd-spilleren. Det var en stor forskjell for og si det mildt! PP er rimelig greie de; bedre dynamikk, støre ro i lydbildet. Med BCD cones; ble dynamikken enda bedre, bakgrunnen ble helt svart. Aller/det meste av detaljene kom meget godt frem i lydbildet. Det ble litt for mye av det gode. Ble meget stramt og "hifiriktig". "Gøy" faktoren forsvant. Ikke helt min smak. Valget falt på BDR cones som er en slaks mellom ting. Dynamikken er fortsatt meget god(samme nivå som BCD) Men "gøy" faktoren kom tilbake(gøy faktor, litt dårlig forklart kansje).

Bare et eksempel. Artig og teste i alle fall!

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Er ikke det bare fast skumgummi?

Ikke bruk linnolje, det herder ;)
Mvh Tom-Erik
- Ta deg en tur til en sånn sengebutikk som har det og
sett fingeren nedi madrassen og så slipp, så ser du at
det tar 5 sekunder for "bulken" å rette seg ut.
Tempur er "open cell foam" Litt snåle greier.

- nope, jeg har tenkt på noe, men det for forbli en hemmelighet enda. :)

R&D kan jo fort bli really dum om man ikke bruker knotten :)

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Jeg har nettopp stått opp fra min tempurmadrass. Det er en ganske spesiell madrass. Når den er kald er den stiv som en murstein, men blir myk og ettergivende når den når kroppstemperatur. Den virker temmelig "død", spesielt når den er varm.
R

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg har og en tempurmadrass. Bra saker å sove på.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Ja noen tweaks funker vel, og andre funker ikke, selv har jeg hørt stor foskel mellom kabel bytte, et annet tweak som jeg hørte forskel på var HAL-O sine tube dæmpe ringe, men bare på høyt volume, og da spesielt i mellomtonen.

Mvh Tom-Erik
Har nå hatt Hal-o dempere på rørene en stund, hos meg var oppgraderingen veldig bra, faktisk større enn overgangen til nye rør i effekttrinnet. Tweaket er også nesten gratis i forhold til rørprisen. Større ro i lydbildet, klarere detaljer, mer dynamikk, men som det nevnes mellomtonen er der jeg også føler at forskjellen er absolutt størst. Anbefales varmt.

http://herbiesaudiolab.home.att.net/

Terningkast 6  ;D

Edit:
Forskjellene hos meg er tydelige uansett lydnivå, men blir klart tydeligere ved høyere volum, mulig pga. vibrasjoner som oppstår blir høyere jo høyere strømgjenomgang det er i rørene?
Bruker forrresten denne typen:

X-Treme Temp isolation

B

brand-x

Gjest
EN ting lurer jeg på ang. tweaks som fungerer ? : Hvor mange hundre kilo er disse cd-spillerne dere benytter, der dere hører forskjell fra pulsar- points til bcd cones ? Mulig fysikkens lover må omskrives men å bruke harde materieler mellom komponent og underlag er ensbetydende med tilkobling og forsterking av egenressonancer og det uansett hva de er lavd av. Hvis du ikke tror meg lim de fast under bena og ta dere en løpetur på 10 min og fortell meg hvilken som gjorde turen behagelig ( BCD og pulsarpoints ) Så tar du samme turen med ett mykt materiale og prøv så å overbevise resten av verden att BCD var de som fungerte best. Man kan lave såkalt "avkobling/resonancedempende" duppeditter i alskens materialer, men til demping av drivverkstøy/kabinettstøy er det kun myke materialer som har effekt. Om den er hørbar blir opp til hver enkelt å bedømme eller overbevise seg selv om. Trådstartern er inne på det essensielle her og det er placebo. Att noe har funksjon skal ikke betviles, på mikrofoni bla. og att rørkonstruksjoner profitterer på mykere/avstemt underlag rent generellt, det gjelder også cd-drivverk i teorien.Og da mener jeg ett som ikke fremtvinger ytterlige ressonanser men undertrykker de. Det er bare å se på mye av rackene og ta samme testen på dem som dere gjør på HT kabinettene så vet dere jo hva som vil ha mikroskopisk effekt. Jeg kunne utdybt flere variabler som har innvirkning på dette temaet, men jeg tviler på om det er noen som har særlig innteresse av det i denne sammenhengen.

mvh
brand-x

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
EN ting lurer jeg på ang. tweaks som fungerer ? : Hvor mange hundre kilo er disse cd-spillerne dere benytter, der dere hører forskjell fra pulsar- points til bcd cones ? Mulig fysikkens lover må omskrives men å bruke harde materieler mellom komponent og underlag er ensbetydende med tilkobling og forsterking av egenressonancer og det uansett hva de er lavd av. Hvis du ikke tror meg lim de fast under bena og ta dere en løpetur på 10 min og fortell meg hvilken som gjorde turen behagelig ( BCD og pulsarpoints ) Så tar du samme turen med ett mykt materiale og prøv så å overbevise resten av verden att BCD var de som fungerte best. Man kan lave såkalt "avkobling/resonancedempende" duppeditter i alskens materialer, men til demping av drivverkstøy/kabinettstøy er det kun myke materialer som har effekt. Om den er hørbar blir opp til hver enkelt å bedømme eller overbevise seg selv om. Trådstartern er inne på det essensielle her og det er placebo. Att noe har funksjon skal ikke betviles, på mikrofoni bla. og att rørkonstruksjoner profitterer på mykere/avstemt underlag rent generellt, det gjelder også cd-drivverk i teorien.Og da mener jeg ett som ikke fremtvinger ytterlige ressonanser men undertrykker de. Det er bare å se på mye av rackene og ta samme testen på dem som dere gjør på HT kabinettene så vet dere jo hva som vil ha mikroskopisk effekt. Jeg kunne utdybt flere variabler som har innvirkning på dette temaet, men jeg tviler på om det er noen som har særlig innteresse av det i denne sammenhengen.

mvh
brand-x
Poenget er vel at noen sitter med hodet i teoriboka mens andre prøver ut i eget oppsett. Hva veier mest? Jo, det jeg hører og ikke det andre MENER er riktig ;)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
49
.....................der dere hører forskjell fra pulsar- points til bcd cones ?  ...........................
mvh
brand-x
Det er jo stor forskjell på Pulsar Points og BDR cones  ;D
Har ikke testet Pulsarpoint i Titan som vistnok gir et noe varmere lydbilde enn Alu utgaven som hos meg gir en litt for slitsom og kald lyd .
Når det er sagt er det lenge siden jeg gadd å stresse for mye med forskjellige tweaks ,prøver å slappe mer av med musikken........  8)

B

brand-x

Gjest
Viking !

Det er selvfølgelig snakk om teori men for å hevde virkning må det også bevises . Du ser Viking jeg kan faktisk en god del om akkurat dette temaet så jeg har ikke slengt ut påstander om mangelfulle virkninger uten å ha ett vist belegg for dokumentasjon. men det må jo være låv å tenke litt rasjonelt selv. Jeg prøvde å gi ett litt mere nyansert bilde av denne virkeligheten som Reodor Felgen. Vet du hvordan man måler seg frem til objektive svar ang reonanser i kabinetter, tilbakekoblig, tilkobling og avkobling ? Kan du fortelle meg hvordan ett motfase prinsipp må utarbeides for å ivareta alle variabler hos en komponent bla. trykkfordeling pr. apparatben på en cd-spiller. eller sentrert drivverk med usymetrisk vektfordeling. Hvor på apparatet en pulsarpoint må være plassert for overhodet i ytterste grenseteori ha effekt, dog så liten att den ikke er hørbar og nesten ikke målbar ? Hva med materialbruk, hvilke egenskaper som gjør en slik passiv komponent opptimal i forhold til tenkt/teoretisk effekt eks. massetetthet og elastitet ? Ved bruk av flere forskjellige materialer for å oppveie/tillføre mangler hos hvert enkelt materiale slik att opptimalisering av produktets egenskaper blir sluttresultatet.
Det er mye å hente i teori og målbare kriterier for å kunne imøtekomme ett mest mulig opptimalt produkt i hennhold til kjente ikke dokumenterte forhold/mangler ved produkt og lytteopplevlser.

Gode innstanser for slik redegjørelse ang. effekt-dokumentasjon av slike produkter nasjonalt er WIN-DESIGN, NDR og SINTEFF. Sistnevnte koster en del penger men dette gjøres bla. av meg for å kunne konkurere mest mulig dokumentert mot akktører som bla. FINITE ELEMENTE og AUDIO MAGIC m. flere.

mvh
brand-x

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Men har du blindtestet? Det er unasett det eneste interessante for meg, for meg er terrenget det viktigste, kartet får komme til hjelp hvis noen slags tvil skulle oppstå. HAr Finite Elemente under HT og da snakker vi STORE forskjeller ved blindtesting uansett hva en eller annen bok sier IMHO. Dette er mitt ståsted, det var det og vil alltid være det: TEST SELV! ;)

B

brand-x

Gjest
Hei Viking !

Jeg skal ikke under noen omstendigheter påstå att du ikke føler/hører effekt av cerabase, men jeg mener likevel hvis du da ikke har ML`n dine på teppebelagt betonggulv att det finnes andre løsninger som har bedre effekt og ikke bare teoretisk. Er du fornøyd så er jo ingenting bedre. Hvis man har dialog med produsenter får man innsyn i hva som er ønskelig for best mulige arbeidsbetingelser det være seg drivverk eller HT. Tillbakekobling er ett dokumentert problem på samme måte som mikrofoni. Hvor hørbart dette er diskuteres ikke, det ligger mest på teori-nivå og målbare forhold. Ta ett konkret eksempel en cd-spiller med en eller annen hard cone mot ett underlag av typisk møbelstandard mdf i en eller annen tykkelse. mdf absorberer lite mekaninsk vibrasjon dermed vil all energi fra avspillerene forsterkes i og med att underlaget ikke greide å absorbere det eller redusere det og dermed sender det tilbake. dermed får du en økning istedet for reduksjon. Selfølgelig vil vekt ha innflytelse men de færeste besitter drivverk på rundt fra 30 til 100 kg.
Men vekt er helt klart en variabel som har innflytelse.
Men for å fjerne vibrasjon må underlaget/conen være elastisk , det er og ønskelig med over 15% elastitet. Og jeg må beklage det med matterialer som omgjør energi til varme slik att det går i 0 mot underlaget i denne sammenhengen eksistere ikke. hva materialet kan fremvise av egenskaper innenfor romforskning eller formel1 biler er en helt annen sak og betviles heller ikke. Man må forholde seg til materialer som har egenskeper til formålet, og mye ser veldig flott ut og koster penger men det gjør det ikke til noen problemløser av den grunn. Man skal også huske att mange av hifi produktene er ømfintelige og rør mer en konvensjonelle og hvis man mener slike passive innretninger har hørbar effekt skal man i allefall velge med omhu og ikke nødvendigvis tro att bare det er teknisk nok designet og er laget av ett eller annet NASA materiale så fungerer det etter hensikten.

mvh
brand-x

mvh
brand-x

Topp Bunn