TEST: QUAD 3, gammel nyhet?

QUAD3-9.JPG

Quad 3 er en slags gjenfødelse av en legende som aldri har eksistert. Utseendet er tungt basert på forforsterkeren Quad 22 fra 1959, mens den integrerte forsterkeren vi har under lupen i dag, er en moderne alt-i-ett maskin med røtter fra en svunnen tid. Audiophile lytter på Quad 3!

Kina bærer den Europeiske kulturarven på sine skuldre! Ettersom den ene klassiske hifi-produsenten etter den andre møtte veggen i U.K., og forsvant i glemselens mørke, sto kineserne klare til å overta. For hør på dette: Audiolab. Mission. Castle. Wharfedale. Leak. Quad! Og de gir seg ikke med det, for jaggu eier International Audio Group (IAG) Luxman, også, i tillegg til et par andre merkenavn. Joda, mye av det konstrueres fortsatt i England, men det er kinesiske eiere, og produktene lages i Kina.

Quad's historie er lang of begivenhetsrik, og uløselig knyttet til Peter Walker. Allerede i 1948 konstruerte og bygde han forsterkere for BBC og andre profesjonelle aktører, foreløpig ikke under navnet Quad, men forsterkersettet navngitt QA12 og QA12P, ga allerede et hint om hvor Walker var på vei. Noen få år senere siktet han seg også inn på hjemmemarkedet, og merkenavnet Quality Audio Domestic (QUAD) var et faktum. Allerede i 1956 kom den legendariske høyttaleren ESL, mens den første transistorforsterkeren så dagens lys i 1967, og firmaet Quad befinner seg fortsatt faktisk i Huntingdon den dag i dag, som de har gjort siden Walker flyttet dit etter at London ble bombet under andre verdenskrig. Ikke mange audiofirmaer med såpass til ballast!

Les hele testen av Quad 3 i Audiophile.no

QUAD3-3.JPG

Kommentarer

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Antall liker
2.078
Torget vurderinger
3
Vis vedlegget 1158776

Quad 3 er en slags gjenfødelse av en legende som aldri har eksistert. Utseendet er tungt basert på forforsterkeren Quad 22 fra 1959, mens den integrerte forsterkeren vi har under lupen i dag, er en moderne alt-i-ett maskin med røtter fra en svunnen tid. Audiophile lytter på Quad 3!

Kina bærer den Europeiske kulturarven på sine skuldre! Ettersom den ene klassiske hifi-produsenten etter den andre møtte veggen i U.K., og forsvant i glemselens mørke, sto kineserne klare til å overta. For hør på dette: Audiolab. Mission. Castle. Wharfedale. Leak. Quad! Og de gir seg ikke med det, for jaggu eier International Audio Group (IAG) Luxman, også, i tillegg til et par andre merkenavn. Joda, mye av det konstrueres fortsatt i England, men det er kinesiske eiere, og produktene lages i Kina.

Quad's historie er lang of begivenhetsrik, og uløselig knyttet til Peter Walker. Allerede i 1948 konstruerte og bygde han forsterkere for BBC og andre profesjonelle aktører, foreløpig ikke under navnet Quad, men forsterkersettet navngitt QA12 og QA12P, ga allerede et hint om hvor Walker var på vei. Noen få år senere siktet han seg også inn på hjemmemarkedet, og merkenavnet Quality Audio Domestic (QUAD) var et faktum. Allerede i 1956 kom den legendariske høyttaleren ESL, mens den første transistorforsterkeren så dagens lys i 1967, og firmaet Quad befinner seg fortsatt faktisk i Huntingdon den dag i dag, som de har gjort siden Walker flyttet dit etter at London ble bombet under andre verdenskrig. Ikke mange audiofirmaer med såpass til ballast!

Les hele testen av Quad 3 i Audiophile.no

Vis vedlegget 1158777
Nok en gang helt herlig lesing!😊

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.592
Torget vurderinger
1
Dette gjør meg ikke mindre spent på Platina Integrated, det hadde vært moro om du fikk den på testbenken også.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.650
Link til alle artikler
555
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Radikal kundekveld med Klimax

Radikal kundekveld med Klimax

• 0
Onsdag 26. november var det kundekveld hos Eksakt HiFi i Vibes gate 13. Kjennere vil vite at det er hevet over rimelig tvil at det ville handle om Linn, men hvilke Linn-inkarnasjoner var det som...
Fortsett
Audiophile.no
3 koaksialkablar – Stig Arne si dagbok oktober 2025

3 koaksialkablar – Stig Arne si dagbok oktober 2025

• 1
Eg har aldri før prøvd ut digitalkablar. Har ikkje hatt trong for det. Men no har eg brått digital koaksialkabel mellom CD-transport og DAC, og digital nettverkskabel (LAN) mellom ruteren og same...
Fortsett
Audiophile.no
Acuhorn Lusso – Polsk HiFi med rørmagi og 1-bit DAC

Acuhorn Lusso – Polsk HiFi med rørmagi og 1-bit DAC

• 0
Acuhorn har siden starten i 2003 vært en polsk produsent som dyrker en kompromissløs filosofi: enkelhet, rørteknologi og lydkvalitet som gir musikken en organisk tilstedeværelse. Og de har ikke...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING MED MIKROTONALE TILBØYELIGHETER. En november-flørt med nyskapende musikk.

PLATESMAKING MED MIKROTONALE TILBØYELIGHETER. En november-flørt med nyskapende musikk.

• 0
Til tross for at det bare er få dager siden min forrige Platesmaking, slipper jeg en ny utgave i dag. Og det gjøres med en ny variant – en Platesmaking med to utgivelser. Jeg har enda flere...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING – arkitekturutgave. Architecture as Instrument / Fehn. Musikk som utforsker byggenes lyder.

PLATESMAKING – arkitekturutgave. Architecture as Instrument / Fehn. Musikk som utforsker byggenes lyder.

• 0
Jeg skriver rett som det er om musikk jeg definerer som utforskende, men det er sjelden jeg skriver om hva det er den aktuelle musikken utforsker. Det kommer jeg til å gjøre denne gangen, og da...
Fortsett
Audiophile.no
Rega Mercury og Solis – HighEnd forsterkersett med britisk tradisjon

Rega Mercury og Solis – HighEnd forsterkersett med britisk tradisjon

• 21
Rega har i snart femti år vært synonymt med kompromissløs analog lyd, men med Mercury og Solis manifesterer de seg endelig i HighEnd-elektronikkens absolutte toppklasse. Dette er ikke bare enda en...
Fortsett
Topp Bunn