Audio Pro lanserte en betydelig oppgradert toppmodell av sine multiromshøyttalere for en drøy måned siden. Nå har vi hatt C10 MkII på test for å forsøke å finne ut hvordan den står seg mot noen av konkurrentene.
Svenske Audio Pro har siden de startet på slutten av 70-tallet møysommelig bygget opp et renomme i form av høy kvalitet for lite penger. For min egen del ble det en formidabel vekker da jeg få år etter århundreskiftet ble presentert for første generasjon av de kompakte stativhøyttalerne Black Pearl på en messe, en lillebror til gulvmodellene Black Diamond som først ble lansert i 1998. De spilte uforskammet bra til tross for en prislapp på to-tre tusenlapper, Og ikke minst denne første generasjonen så forførende ut med sitt enkle og rene design. De var trolig medskyldige i at jeg valgte et par Addon Six aktive høyttalere som kontorhøyttalere for en del år siden.
Og nettopp Addon-serien har vært en betydelig del av Audio Pro sitt sortiment det siste tiåret, en serie som har som dominerende fellestrekk at det dreier seg om aktive høyttalere med innebygget forsterker. Etter hvert ble også et flott håndtak i ekte lær et dominerende designtrekk på mange modeller.
Audio Pro C10 MkII
Da vi skrev om den nye toppmodellen av multirom strømmehøyttalere i april fikk vi inntrykk av at Audio Pro hadde gjort så mange gode valg at det var fristende å be om en test av denne høyttaleren. Og forbedringene og endringen besto i en kraftig utvidet strømmekompetanse, kombinert med et endret designuttrykk.
Design
Den oppgraderte modellen er et veldig illustrerende eksempel på hvordan en konstruksjon kan endre fullstendig karakter ved hjelp av bare noen svært begrensede virkemidler. For hvis vi ser bort fra baksiden av høyttaleren er det to hovedgrep som er gjort som endrer C10 fra å være en litt barsk strømmehøyttaler som inviterer til en tur – om ikke annet så ut på terrassen – til å være en elegant bordradio for møblerte hjem. Og disse to designelementene er at håndtaket er fjernet på C10 MkII, mens den til gjengjeld har fått en frontgrill i tekstil. Og selv om jeg har stor sans for det håndtaket i lær som har prydet Addon-serien, tiltaler det nye designet meg enda mer når høyttaleren skal stå permanent i en stue eller et annet oppholdsrom.
Det som er beholdt fra forgjengeren er det tiltalende betjeningspanelet i aluminium på toppen, og som på testeksemplaret har en ekstra elegant gullfarge, som slett ikke fremstår som kitchy takket være en sikker fargeavstemming mot det malte kabinettet, som for øvrig fås i sort og hvit i tillegg til testeksemplaret sin mellomgrå farge....
Les hele testen i Audiophile.no
Sist redigert: