Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har for første gang testet Tesla modell S i helgen og for en opplevelse :)
    Konklusjonen er at jeg virkelig liker denne og også ser et forbedringspotensiale. Har kjørt mye med en 70D i iskalde og snøfrie Nord-Trøndelag. Temperaturen lå stort sett mellom -15 og -20 grader. Fortsettelse på testen kommer senere.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Konklusjonen er at jeg virkelig liker denne og også ser et forbedringspotensiale. Har kjørt mye med en 70D i iskalde og snøfrie Nord-Trøndelag. Temperaturen lå stort sett mellom -15 og -20 grader. Fortsettelse på testen kommer senere.
    HÆ? ???

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Autostyring etter nye oppdatering. Her uten veimerking. Artig hvordan den takler bil som kommer i mot og syklist samtidig.

Vi vet jo ingen ting om karen sitter å holder i rattet i nedkant .... Og hva skal det brukes til, sende tekstmeldinger mens du kjører, eller sove på vei hjem fra jobb :p

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Var vel liten grunn til å holde rattet i det hele tatt i den snutten der. Retteste veien jeg har sett noen sinne. Hvordan takler systemet en norsk vei?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen av oss gjør faktisk sånt som å fikle med telefonen og lete opp musikk på konsollen under kjøring. Da er det hendig å kunne si "ta rattet så lenge" til bilen imens. Dette er en bra autopilot for motorvei og rette strekninger, ikke en selvkjørende bil på ganske lenge ennå. Det er ikke meningen at systemet skal brukes på svingete landeveier (men det fungerer relativt bra selv der).

Fruen ville forresten kjøre Subaru firehjulstrekker til trening i kveld. Hun satte på forvarming med dieselaggregat, gikk ut for å starte den, men kom inn igjen ganske fort og klagde over at den ikke startet. Flatt batteri etter småkjøring i vinterkulden og mer bruk av varmeaggregat enn egentlig kjøretid. Så nå står Subaruen til lading og fruen kjører Tesla i stedet. Mye bedre vinterbil. :)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    Hehe gjorde det samme med Touranen. Etter at det ble dyputladet ville det ikke ta lading skikkelig. Imidlertid kostet nytt batteri bare noen hundrelapper for den 8 år gamle bilen. Hva koster nytt batteri på en 8 år gammel batteribil? Mitsubishi skal ha 120.000,- for batteripakke til I-Miev, mens Tesla skal ha 350.000,- for batteripakke til Roadster.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Det som er verdt å merke seg er at garantien på I-Miev ikke dekker batteriet hvis cellene er jevnt dårlige.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.164
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, det er vel den nokså unike kombinasjonen av smarte strømmålere som kommuniserer over strømnettet og norsk IT-nett med mange merkelige fenomener som gjør det litt krevende å sette sikre grenseverdier for hva som er "normalt" på nettet. Hvis dette blir et vanlig problem bør det ikke være veldig vanskelig å fikse det i en programvareoppdatering fra Tesla. Eller man kan bruke en ladekabel fra f eks Mennekes i stedet for Teslas egen hvis det er sikringselektronikken i den som slår ut ladingen når strømmåleren ringer hjem.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    HÆ? ???
    Bilen var fulladet på fredags morgen hvor den kjørte Ekne - Trondheim og hentet meg opp på Værnes på veien tilbake. Det ble flere stopp på veien, særlig rundt Ekne. Ved å åpne begge dører, bakluke og laste inn masse varer forsvinner mye varme i bilen. Bilen måtte lades en time hjemme på Ekne for å komme opp til hytta som lå det høyeste fjellet de har rundt Levangertraktene. Under 800 meter høyt tror jeg det er til toppen, vi reiste lavere og den ble den satt på lading på en svak 13 amperkurs fra hytta. Vi kjørte rolig og kom opp med en mil igjen på batteriet, ladet hele natten. Der fikk jeg føle rekkevidde angst for første gang.. Neste dag ville ikke bilen regenerere strøm p.g.a. for kaldt batteri i -20 grader. Vi kjørte ned til badeland som ligger rundt Magneten, der vi også møtte en VW-Golf som akkurat som oss opplevde en halvering av kjørelengden i kulden. Eieren av bilen fortalte meg at vanlige forbrukstall pleide å være rundt 170 og nå lå de rundt 380.. Etterpå dro vi opp og vasket ut hytta for vi dro hjem og skiftet for 40 års lag. Selv om Teslaen ble ladet hjemme, måtte vi dessverre bruke reservebilen pga lite strøm. Eieren mente at komforsetene i BMW 5-sereie vi kjørte er bedre ,enn de oppdaterte setene i Tesla. Selv syns jeg setene i Tesla var grisebra! Søndag var Teslaen klar for å kjøre meg til Værnes igjen.

Hva syns jeg personlig etter å ha testet bilen en helg..

Kjøreegenskapene er flotte p.g.a. lavt tyngdepunkt.
    De oppgraderte setene er svært bra å sitte i.
    Akselerasjonen fra 0- ca 50 km/t er pervers. La bilen lett og kontrollert 4-hjuldrift i under 60 km/t i sving på tørr asfalt.
    Akselerasjonen etter ca 50-60 km/t fungerer til forbikjøringer. Jeg ønsker meg mer mye power fra 50-60 km/t en denne Tesla P70D kunne gi meg.
    Batterikapasiteten er stort sett mer enn nok med vanlig bruk.

Så etter å ha prøvd en, kunne jeg gjerne tenkt meg å hatt en selv :)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615
    Rekkevidden blir ikke halvert, men snittforbruket på kortere turer kan bli temmelig høyt siden en stor andel energi da går til å varme opp bil og batteri. Varmeapparatet drar maks 6kw så om det står på full pupp i 3 timer (hvilket det aldri gjør uansett hvor kaldt det er ute) så er det 18kwh eller en 9-10 mil som forsvinner. Et vel så stort problem er slapsete veier og eventuell motvind, for øvrig. Regen er dårlig i børjan men kommer seg når man har kjørt en stund. Jeg sørger for at bilen ikke er ferdig med lading om morgenen nå om vinteren, det hjelper ganske mye siden det er en viss lunk da.

For øvrig er også toppeffekten begrenset når ting er kaldt. Med siste versjon av softwaren viser det i måleren. I dag med ca 0 grader i Oslo og ingen forvarming eller pågående lading kunne jeg hente ut i overkant 200kw eller ca 300 hestekrefter.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min P85D viste et forbruk på 0,175 kW/km fra Gol og hjem i går. Det ekstra forbruket ved kaldstart på Golsfjellet i -7 grader balanserte sånn noenlunde med regen ned bakkene til Gol, så jeg hadde omtrent samme indikerte rekkevidde nede på Gol som da jeg startet på toppen. Jeg var nokså sikker på at jeg kunne kjøre rett hjem uten å lade, men tok noen minutter på superladeren bare for å ha ekstra sikkerhetsmargin. Helt unødvendig - hadde fortsatt 108 km rekkevidde da jeg parkerte i garasjen. Blandet føre med alt fra isete vei via våt saltsørpe til enkelte strekninger med tørr vei, temperaturer fra -5 ved Gol til +5 nede ved sjøen.

Rekkevidden blir noe redusert i vinterkulde, men ikke på langt nær så mye som man kanskje skulle tro.

G

Gjestemedlem

Gjest

Akselerasjonen fra 0- ca 50 km/t er pervers. La bilen lett og kontrollert 4-hjuldrift i under 60 km/t i sving på tørr asfalt.
    Akselerasjonen etter ca 50-60 km/t fungerer til forbikjøringer. Jeg ønsker meg mer mye power fra 50-60 km/t en denne Tesla P70D kunne gi meg.

Hvis du savner krefter etter 50 så vil jeg anbefale å prøve en P85D neste gang, eller kanskje tilogmed en P90DL om du får muligheten.

G

Gjestemedlem

Gjest

P70D eksisterer vel ikke.

Hvis du savner krefter etter 50 så vil jeg anbefale å prøve en P85D neste gang, eller kanskje tilogmed en P90DL om du får muligheten.

Nå skal jeg ikke gå god for disse tallene, men de indikerer i alle fall forskjellen.

30-70 er vel ca 50 - 110 i km/h

aks.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615
    Ikke så hyggelig for de som måtte være Tesla-aksjonærer om dagen. Ned i overkant av 25% så langt i år. Nå har markedene generelt vært ganske dårlige, men det har vært noe murring fra noen av de mer profilerte optimistene, Model X ser ut til å komme ut til kunder senere enn antatt (bombe...) og i massesegmentet kan Tesla etter hvert møte utfordring fra mer etablerte produsenter. Det er kvartalspresentasjon 10. februar og hva de sier om Model X og Model 3 da blir nok spennende.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Først og fremst en konsekvens av rekordlav oljepris og dertil hørende forventninger om fremtidige markedsandeler for elektriske biler vs fossilbiler.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615
    Oljeprisen har vært lav lenge. Tesla har førstelag fremst falt i januar og oljeprisen er ikke særlig lavere nå enn for en måned siden så kjøper ikke den helt. Dollaren har også svekker seg, det hjelper også. Det er jo en vekstaksje og en teknologibedrift så forventninger og rykter har mye å si.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel like mye en pr bedrift som teknobedrift. Munro mener jo at en i3 er mer avansert.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

Det var D70 jeg kjørte, ikke D70P. Syns ulingen fra motorene var uvandt og savnet også ekte motorlyd.

Ville garantert levd lykkelig med en P90D, tør ikke prøve en. I prisklassen fins det også mange alternativer på bruktmarkedet. Biler som får blodet til å bruse, lysten til å stå opp og kjøre bil øker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det var D70 jeg kjørte, ikke D70P. Syns ulingen fra motorene var uvandt og savnet også ekte motorlyd.
    Joda, 70 leveres ikke i Performance utgave. Det er mopedbilversjonen.

Ville garantert levd lykkelig med en P90D, tør ikke prøve en. I prisklassen fins det også mange alternativer på bruktmarkedet. Biler som får blodet til å bruse, lysten til å stå opp og kjøre bil øker.
    Klart du skal prøve. P85D, P90D med eller uten Ludi. Først da kan du fastslå om Tesla har noe å by på eller om du lander på tradisjonelle heftige bråkebiler.

Null problem med at andre vektlegger helt andre faktorer. .. men "våger ikke å prøve" holder ikke.

Prøv, sammenlign, regn og velg.

Du lever bare en gang så hvorfor kjøre Toyota?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel like mye en pr bedrift som teknobedrift. Munro mener jo at en i3 er mer avansert.
    På bruk av ny materialer, sveising som ikke burde gå med mer ja, på ny bruk av elektronikk, oppdater av SW med mer - nei. Kvalitetsmessig er i3 et kvantesprang foran.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615
    Da ble vel prisene satt opp ennå en gang? 85kwh er borte nå, så da er det 70 eller 90kwh. Får da gleden av å betale en 20-30k ekstra for å kunne kjøre et par-tre mil lengre. 70(d) fremstår som det eneste vettuge nå.

På mine snart 15000 kilometer ville jeg ikke hatt nytte av 5kwh ekstra en eneste gang. Men den ekstra rekkevidden kontra 70 har jeg hatt bruk for, men der avhenger jo av hvor man kjører noenlunde jevnlig.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615
    Da er forresten siste sak i "overpromise, underdeliver" at batteripakken med 85kwh kun inneholder 81 kWh mens den som selges som 90 har ca 85kwh. 60 har faktisk ca 60

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615
    Vet ikke. Den har mer enn 60kwh og mindre enn 85, men vet ikke hvor mye. I praksis er det uansett liten forskjell, jeg hadde kjøpt 70 om jeg hadde kjøpt i dag regner jeg med. Jeg kjører dog til hytte uten strøm om sommeren, det får fint med 85kwh men ville blitt litt snaut / måtte kjørt litt senere på motorveien / spurt en bonde om å få lade så for meg har 85kwh en viss merverdi. Superlading får også raskere jo større batteripakke så helt uvesentlig er det forsåvidt ikke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vet ikke. Den har mer enn 60kwh og mindre enn 85, men vet ikke hvor mye. I praksis er det uansett liten forskjell, jeg hadde kjøpt 70 om jeg hadde kjøpt i dag regner jeg med. Jeg kjører dog til hytte uten strøm om sommeren, det får fint med 85kwh men ville blitt litt snaut / måtte kjørt litt senere på motorveien / spurt en bonde om å få lade så for meg har 85kwh en viss merverdi. Superlading får også raskere jo større batteripakke så helt uvesentlig er det forsåvidt ikke.
    Batteriet på 70 er mer enn nok til daglig bruk, men ytelsen er ikke mye å skryte av i følge tabellene. Kanskje greit for dem som ikke har kjørt en ordentlig Tesla, men å nedgradere til noe slikt er helt uaktuelt.

Hadde nok heller gått for en Kia eller noe i stedet for en 70 om jeg av en eller annen grunn hadde blitt tvunget til å selge unna og nedgradere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En ny 70 i dag koster rundt 750+ med det aller nødvendigste.

Legg på 100 og man får en P85D med 20-30 KKm.

Ikke så mye å lure på!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615
    Da er forresten siste sak i "overpromise, underdeliver" at batteripakken med 85kwh kun inneholder 81 kWh mens den som selges som 90 har ca 85kwh. 60 har faktisk ca 60
    Hva med 70 kWh?
    Da "vet" jeg... 70kWh-pakken tilsvarer ca 70kWH på batteriet sies det. Det er ingen som vet hvor mye de ulike inneholder og det er også delvis et definisjonsspørsmål, men det er basert på utregningene til en fyr som har plukket fra hverandre en 85kWh-pakke og bruker den hjemme som batteri til solcelleanlegget sitt. Deretter er det regnet ut basert på antall celler i de ulike batteripakkene og også en del informasjon som er tilgjengelig i bilens software om man vet hvordan man får tilgang til den (jeg aner ikke hvordan).

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615
    Melding fra bilen i dag tidlig: "Congratulations, you are now using the latest version of the maps".

Uten at jeg har bedt om det, trengt å gjøre noe eller batalt noe ekstra for det. Skulle strengt tatt bare mangle i det herrens år 2016, men det er tydligvis vanskelig for de fleste å få til noe slikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    For noen uker siden var det en spesielt glatt vintermorgen her.

Jeg bor langt oppe i en bakke. Jeg forsto at det var glatt denne morgenen, og med en gang jeg svingte ut fra oppkjørselen så testet jeg hvor glatt det var. Litt bremse, ok ... full bremse ... ingen effekt ... seile fremover ... pumpe på bremsen ...(selv om dette ikke funker siden bremsene ikke er mekanisk koblet) .. fremdels ingen opplevd effekt. Svinger innom en oppkjørsel 100m lenger nede og da stopper bilen. Rygger meg tilbake hjem og tar bussen til jobb den dagen.

Leser siden på teslaforum at noen har hatt problemer med bremsene på frostdager. Så jeg tar kontakt med Tesla og forklarer problemet.

Teknikere undersøker (uten at jeg leverer bilen) ..

Og utifra loggen kan de lese hvert trykke jeg har hatt på bremsen da, hastighetsendringer, når ABS er innkoblet, utendørs temperatur etc. etc.

Dette var sikkert en uke etter i tid.

Det interessante er hvor detaljert log som finnes i bilen. Alt man gjør inne i denne er logget!

På godt og vondt. Hver minste bevegelse er registrert.

Det er litt rart.

Jeg lurer også litt på hvem som kan få tilgang til all denne informasjonen utenom teknikerne i Tesla.

Hver eneste Tesla er logget som et romskip på vei til Mars.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn