Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel over 3000 bilbranner i Norge hvert eneste år!

"3.522 biler brant i Norge i 2014."

Var 10 av dem elektriske?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.592
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde elektrisk brann i dashbordet på min bil i 2010. Den slukket når jeg slo av tenninga, men ble dekka av forsikringa, og skaden er sikkert i statstikken.
    Ledningsnettet ble ødelagt og måtte byttes - det kom seg på omlag 50 store.

I følge sønnen til samboeren, som jobber på VW merkeverksted, så er det stort sett slik at de må bytte ut mesteparten av ledningsnettet når det blir en kabel avbrent, fordi røyk og forurensing sprer seg på innsiden av kablene og lager elektriske feil dersom det ikke blir fjernet. Stort sett alt slik klassifiseres av forsikringsselskapene som brann, og er svært vanlig, da moderne biler har svært mye kraftkrevende elektronikk. Moderne biler har og såpass høy effektivitet at det brukes en del elektriske varmesystemer, istedenfor eller i tillegg til tradisjonelt varmeanlegg. Slike elekriske varmere har lett for å ta fyr dersom de blir nedgriset, eller får mekaniske påkjenninger.

Johan-Kr

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ting var enklere før.... Nå har vi oppvarmet speil, bakrute, frontrute, seter, ratt - you name it....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Før hadde folk Boble med bensinvarmere som aldri virket så enten ble man kokt eller så frøs man gjennom hele vinteren.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Det er vel over 3000 bilbranner i Norge hvert eneste år!

"3.522 biler brant i Norge i 2014."

Var 10 av dem elektriske?
    Med andre ord, elbiler er sterkt overrepresentert i brannstatistikken! :D

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.614
    Det er litt artig at enhver konsept-sportsbil blir lansert som en Tesla-konkurrent når Tesla ikke har en sportsbil i sortimentet sitt. Har problemer med å se overlappen mellom en slik sak eller den Porsche har lansert og en 10 kvadratmeter stor sedan med plass til 5-7 passasjerer og et ganske stort lass med bagasje.

På en annen side er nok en del Model S - eiere som lever i den villfarelse at de eier en sportsbil siden den er bra på aksellereasjon rett frem.

Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå er vist den nye oppdateringen kommet. Har ikke fått den selv ennå, men håper det ikke er så lenge til nå.

20160109_094725.jpg

20160109_095514.jpg

20160109_095524.jpg
    20160109_095533.jpg
    20160109_095540.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.431
    ^Minner litt om 1967, eller når enn det var, da VW lanserte 8 nyheter på Boblen; 2 hastigheter på vinduspusseren og 7 nye hakk på håndbrekket.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.614
    Tja, med en annen bil får man nye kart om man er heldig, eller må betale noen tusenlapper for det. Ingen er i nærheten av Tesla når det gjelder ny funksjonalitet som kommer som software. Og det uten at det koster noe ekstra og uten at bilen må på verksted for å oppgraderes.

På en annen side er det neppe noen som slipper så uferdig funksjonalitet. Navigasjon med ladestopp er så dårlig at det er direkte pinlig.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tja, med en annen bil får man nye kart om man er heldig, eller må betale noen tusenlapper for det. Ingen er i nærheten av Tesla når det gjelder ny funksjonalitet som kommer som software. Og det uten at det koster noe ekstra og uten at bilen må på verksted for å oppgraderes.
    Litt misunnelig der, kjenner jeg. Resten kan du ha for meg ;)

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.171
    Tja. Den morsomste tiden å ha en sånn er faktisk nå som det er grisekaldt.
    Det er stort sett en bil som er isfri og varm etter jobb på rekka utenfor kontoret for tiden. Resten sitter og hakker tenner på tur hjem i dieseldrogene sine.
    (Tilfeldigvis de samme som har dømt elbiler nord og ned for manglende egenskaper i kulde..)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Minner litt om 1967, eller når enn det var, da VW lanserte 8 nyheter på Boblen; 2 hastigheter på vinduspusseren og 7 nye hakk på håndbrekket.
    Over the air?

Jeg fikk nettopp melding om at oppdateringen var ankommet hos meg, så jeg stikker ut i garasjen og trykker på "jatakk".

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.614
    Nå som det er minus 10-15 i Oslo kommer 6kw direkte varme virkelig til sin rett. Når komforttemperatur på null komma svisj sammenlignet med webasto som jeg var vandt med. -10 til +20 grader tar maks 10 min.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Ringer Tesla automatisk til merkeverkstedet for å si at den trenger service?
    Fikk akkurat melding fra Bavaria hvor de sa at min BMW i3 hadde ringt inn og flagget et behov for en inspeksjon.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.614
    Nei. Tesla "trenger" ikke service. Så får man tolke det som man vil...

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Service på i3 koster NOK 5.300,- opp til 100000km (engangsbeløp).
    Man kommer ikke langt med dette beløpet på en fossilbil....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ringer Tesla automatisk til merkeverkstedet for å si at den trenger service?
    Fikk akkurat melding fra Bavaria hvor de sa at min BMW i3 hadde ringt inn og flagget et behov for en inspeksjon.
    Har ikke opplevd akkurat det selv, men bilen ringer hjem med jevne mellomrom for å fortelle hvordan det står til. Så vidt jeg vet melder den inn batteristatus hver kveld. Jeg regner med at jeg ville fått beskjed hvis det var behov for et verkstedbesøk.

Som weld77 sier er det ingen krav til årlig service. Garantien gjelder like fullt om verkstedet aldri ser snurten av bilen. Men Tesla gjør så mye oppdateringer og oppgraderinger på hardware ved servicebesøkene at det er sterkt å anbefale.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ting ryker vel før det blir utslitt på Tesla ...;), dermed kan de ta service når bilen først er innom for den har vel fortsatt bremsevæske, oppheng, lagring, filtere med mer som slites og må byttes. Det kan man ikke ta over nett meg bekjent...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt flere ganger har jeg ikke hatt spesielt mye uplanlagte verkstedbesøk med disse bilene. Med den første måtte jeg innom verkstedet 5 minutter for å få rekalibrert dekktrykkssensorene etter første skifte til vinterdekk. Behøvde ikke inn i hallen engang. Noen uker senere dukket det opp en ny knapp på midtkonsollen for å gjøre dette, så det ble med den ene gangen. Siden har det ikke vært noen uplanlagte verkstedbesøk med den, bare årlig service og ting som kunne vente til service (inkludert en drive unit som hadde begynt å klonke litt). Med den andre sprakk en gummilist ved siden av soltaket etter den første sommersesongen, så bilen måtte innom karosseriverkstedet for å få limt inn en ny i høst. Den bilen har vel ikke vært innom Teslas eget verksted ennå, så vidt jeg kan huske.

Det vil ikke være en god plan å vente med service til bilen uansett må inn for en reparasjon. Det kan fort ta noen år. Jeg vil anbefale motsatt prosedyre, å samle opp eventuelle småting til bilen uansett skal inn på årlig service. Med en helt ny modell med helt ny teknologi fra et helt nytt firma ville det være et mirakel om det ikke var noen småting.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    Da må du nesten forklare nærmere hva de øvrige 45000kr har sitt opphav i og som ikke ble dekket av garanti?

Nybilgarantien er 5år/100000km; vanlig serviceintervall 30000km som koster 3000,-/stk. Dvs 6000,- til man når tredje service på 90000km.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.614
    Da jeg kjørte Skoda tok møller 4500 for service om jeg ikke husker feil. For min del var det annenhvert år siden det inntraff før kilometertallet.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Da må du nesten forklare nærmere hva de øvrige 45000kr har sitt opphav i og som ikke ble dekket av garanti?

Nybilgarantien er 5år/100000km; vanlig serviceintervall 30000km som koster 3000,-/stk. Dvs 6000,- til man når tredje service på 90000km.
    Med flere biler i husstanden, så blir det 8.000km/året på forsikringen.
    Går mange år (>5) før jeg når en anselig kjørelengde.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    Men da blir vel sammenligningen din feil..?

Du får trøste deg med at rekkevidden forblir uendret; også etter +5år.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Autostyring etter nye oppdatering. Her uten veimerking. Artig hvordan den takler bil som kommer i mot og syklist samtidig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn