Terra-skandalen

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Pkt 1:Forstår du alle produkter du eier?
Pkt 2,3: om man ikke forstår produktet så er dette også til å forstå. Hørt om T4PC?
Pkt 4: Selger fremsto som finansiell ekspert fra Sparebanken.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Pkt 2,3: om man ikke forstår produktet så er dette også til å forstå. Hørt om T4PC?
Selger skal ikke samtidig være kommunens rådgiver i slike saker.

Om kommunene hadde "investert" i T5PC hadde det jo vært ennå mer tvilsomt enn dette.

At kommunen ikke har fått tilstrekkelige opplysniger er kritikkverdig, men det fritar dem ikke for hovedansvaret for spekulasjonene.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Gjestemedlem skrev:
Gjest skrev:
Selger skal ikke samtidig være kommunens rådgiver i slike saker.

Om kommunene hadde "investert" i T5PC hadde det jo vært ennå mer tvilsomt enn dette.

At kommunen ikke har fått tilstrekkelige opplysniger er kritikkverdig, men det fritar dem ikke for hovedansvaret for spekulasjonene.
Så lenge informasjonen kommunene fikk var direkte feil ligger hovedansvaret på Terra. Svindel! Konkursen redder vel Terra fra rettsak.

http://www.abcnyheter.no/node/56679

P

Parelius

Gjest
Terra har "svindlet" og kommunepolitikerne er blåst i hodet sitt. Er det mer problematisk enn det? Den ideologiske bølgen som noen kommuner har hevet seg på - finansakrobatikk - kan ikke unnskyldes, det er ikke slik virksomhet de skal bedrive. Det mest patetiske er velgerne som synes synd på de stakkars politikerne.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Parelius skrev:
Terra har "svindlet" og kommunepolitikerne er blåst i hodet sitt. Er det mer problematisk enn det? Den ideologiske bølgen som noen kommuner har hevet seg på - finansakrobatikk - kan ikke unnskyldes, det er ikke slik virksomhet de skal bedrive. Det mest patetiske er velgerne som synes synd på de stakkars politikerne.
Forsåvidt enig, bortsett fra siste setning. Å være kommunepolitiker er en vanskelig kunst. Det vet du når du har prøvd.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Gjest skrev:
Poenget med pkt 1-3 er jo at om man ikke forstår noe, skal man holde seg langt unna.

Pkt 4: Man kan vel ikke stole på at selger er helt uten egeninteresse? Det er en selvfølge at man innhenter råd fra en objektiv tredjepart i slike saker.

Slik jeg ser saken:
Terra har opptrådt klandreverdig og må ta straffen av det. Det er jo allerde inntrådt ved at de er slått konkurs. Evt personlig ansvar må undersøkes nærmere.

Kommunepolitikerne har opptrådt utrolig amatørmessig og må nå ta ansvaret for dårlig dømmekraft.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Forsåvidt enig, bortsett fra siste setning. Å være kommunepolitiker er en vanskelig kunst. Det vet du når du har prøvd.
Ja man kan godt også klandre rådmennene som skal kontrollere slike saker når de blir for vanskelige for politikerene. Men det er egentlig ikke gå givende å henge seg for mye opp i hvem som har skylf eller ikke. Politikerene må nå forsøke så gode de kan å redusere skadevirkningene og andre kommuner må lære noe av dette og trekke seg ut av lignende prosjekter hvis de har dem. Men tapene er jo ikke realisert ennå, mye av tapene er av fremtidige inntekter fra krasftkonsesjoner så de får budgettere litt mer forsiktig de neste årene og utsette kostbare prosjekter til de komme i balanse igjen.

P

Parelius

Gjest
Gjest skrev:
Jeg har prøvd!

K

knutinh

Gjest
Parelius skrev:
Gjest skrev:
Jeg har prøvd!
Hva? Og du følte ikke bare at du MÅTTE forplikte kommunen til å donere alle framtidige skatteinntekter til noen snille investerings-onkler?

Hvordan greide du det, i følge Gjest så er visst dette umulig siden man blir litt vissen i hodet av å drive med politikk...

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
knutinh skrev:
Parelius skrev:
Gjest skrev:
Jeg har prøvd!
Hva? Og du følte ikke bare at du MÅTTE forplikte kommunen til å donere alle framtidige skatteinntekter til noen snille investerings-onkler?

Hvordan greide du det, i følge Gjest så er visst dette umulig siden man blir litt vissen i hodet av å drive med politikk...

-k
Din vrangvillige tolkning av min tekst.

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:

-k
Ikke vær så slem med Gjest da... Han mener jo bare at politikere skal slippe å stå til ansvar når de gambler bort kommunekassen.

O

OldBoy

Gjest
Vi må ikke være så slemme med kommunepolitikerne heller.

Å gamble bort kommunekassen er ikke akkurat en av de sju dødssyndene heller.

Nei, klapp på hodet og bedre lykke neste gang, det er hva de trenger akkurat nå.

:) :) :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Jeg forstår ordførernes frustrasjon godt jeg. Hvilke penger skal de gamble med nå da? De burde fått nye kommunekasser å leke med.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Jeg forstår ordførernes frustrasjon godt jeg. Hvilke penger skal de gamble med nå da? De burde fått nye kommunekasser å leke med.
Bah, de kan jo bare ta opp lån og betale tilbake med fremtidige kraftinntekter. Hvorfor har ingen tenkt på denne geniale løsningen mon tro?

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Din vrangvillige tolkning av min tekst.
Jeg har sett litt på det du har skrevet i denne teksten, og prøvd å sett for meg hvordan noen kan komme til den vrangforestillingen at du prøver å unnskylde kommunene her, eller frita dem for skyld. Jeg påstår ikke at dette er en nøytral framstilling av det du sier, men heller en morsom samling sitater:

Gjest skrev:
...Det handler om politikere på kommunalt nivå som jobber som kassadame, fisker, butikkansatt osv. Når slike møter en finansmann med 6 år på NHH og mange år i bank som bakgrunn så blir det et ikke lett å gjennomskue de tvilsomme prospektene som vedkommende presenterer på powerpoint og på trykk.
...
Gjest skrev:
...kommunene visste ikke hva de kjøpte. De fikk ikke fullstendig info
...
Ingen forventer vel at en kommune skal sitte på finansiell ekspertise på samme måte som en bank.
...
Gjest skrev:
...
Min sympati er hos politikerene.
Gjest skrev:
Det kom fram at kommunene ikke hadde fått fullstendig info om risikoen ved disse fondene. ...så kommunene har en sak.
Gjest skrev:
Greven skrev:
Er vel ingen som motsier deg i dette?

Det uforståelige for meg er:

1) At noen i det hele tatt vurderer å gå inn med store summer i produkter man ikke forstår.
Forstår du alle produkter du eier?
2) At man gearer en investering
3) At man gambler med kommunens økonomiske fremtid
om man ikke forstår produktet så er dette også til å forstå. Hørt om T4PC?
4) At man ikke kontakter eksterne eksperter ved finansell planlegging av store summer
Selger fremsto som finansiell ekspert fra Sparebanken.

Jeg har 1.25 vekttall i økonomi. Akkurat nok til å huske at:
  • økonomer må ha litt vanskelig for tall siden de lager seg formler for de enkleste ting, som regning på renter og nåverdier (oddgeir tar meg sikkert for dette).
  • de liker å leke med sånne "100-kontoer" og "200-kontoer" etc som på mystisk vis skal gå opp i røde og svarte tall,
  • Hvis jeg noensinne skal investere 100 millioner av mine eller min arbeidsgivers penger i noe jeg ikke forstår så skal jeg konsultere en økonom som jeg stoler på og plage ham helt til jeg forstår hva det er jeg skriver under på.

O

OldBoy

Gjest
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Bah, de kan jo bare ta opp lån og betale tilbake med fremtidige kraftinntekter. Hvorfor har ingen tenkt på denne geniale løsningen mon tro?
De tenker så det knaker. De nye planene går ut på å låne i det skjulte, slik at de kan få lånt flere ganger på de samme kraftinntektene. Er de riktig heldige, blir de slått konkurs og slipper å betale.

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Illustrerende når det er de samme som dummet seg ut sitetr og vurderer erstatningstilbudet. Ikke snakk om å begrense tapet her nei (det er avsetningen til det mulige erstatningssøksmålet fra kommunene på ca MNK 500 som medførte konkursen). http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1254057.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_readmore

Det er så man ikke tror det man ser; som vaskeekte gamblere satset de samme personene full erstatning eller enda større tap. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1253968.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_readmore

Det hører med at det var Hemnes kommune som tok direkte kontakt med Terra for å øke avkastningen (og ingen sa at de nødvendigvis gir høyere risiko...), noe som endte med reinvesteringen i juni i år:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1252227.ece?jgo=r1_rel

Terras erstatningstilbud ville altså reversert juniinvesteringen.

Dette er et resultat av kommunalt selvstyre. For kommuner skal det tydeligvis gjelde egne investeringsregler; meravkastning ved flaks med investeringer beholdes selv, evt. tap dekkes av noen andre. Det er et tidsspørsmål før de samme ordførerne mener at vi (staten) skal dekke tapet, det er jo "gratis" penger uansett.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Mange av de politikerene som må ta ansvar nå, var ikke med da avtalene ble inngått. Men de får ta støyten. Ikke bra det heller. Bør være forbudt for politikere å drive med finansspekulasjoner.

L

Ludo

Gjest
Om noen i Terra systemet, det være seg eiere i form av banker eller andre eller sågar staten skal erstatte det kommunene måtte tape,
så kommer jeg omgående til å ta kontakt med Norsk Tipping, Pengelotteriet, Øvrevoll etc for å snarest få dekket mine tap. Det skulle
jo vært straffbart å sløse bort skatteinntekter på den måten der!

IMHO

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Forbudstilnærmingen er jo nærliggende når slike enkeltsaker dukker opp.

Det går likevel inn en prinsippdiskusjon om det kommunale selvstyret - ved gjennomregulering kan jo like gjerne staten overta. Prinsippet om kommunalt selvstyre glemmes også når det er tale om bl.a. sosial eller pleierettigheter. Mange vil da ha regulert en standard som skal gjelde hele landet. Dette bør jo være en lokal politisk prioritering, det er derfor vi har kommunevalg. Dagens opplegg er selvsagt ikke perfekt (selv ser jeg gjerne en massiv kommunesammenslåing som påkrevet). Det er helt meningsløst med 431! kommuner i landet.

Når det gjelder de aktuelle kommuner her må man huske på at disse har kraftinntekter, som gir en kommuneøkonomi de fleste andre kommuner kan drømme om. Nå har disse riktignok spilt bort deler av dette.

Hensynet til det kommunale selvstyret var også tema da regelen om finansforvaltning i kommuneloven ble behandlet.

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
...Bør være forbudt for politikere å drive med finansspekulasjoner.
KH skrev:
Det går likevel inn en prinsippdiskusjon om det kommunale selvstyret - ved gjennomregulering kan jo like gjerne staten overta.
Jepp.

knutinh skrev:
... Jeg er tilhenger av åpenhet, frihet og ansvar. Dersom velgerne prioriterer å velge inn politikere som gjør fornuftige investeringer med kommunens skattepenger så ser jeg det ikke som mitt ansvar å nekte dem dette. Husk at forventningsverdien av avkastningen kan gjøres mye høyere enn det høyrentekonto i sparebanken kan gi. De som håper på stor avkastning (kommunens innbyggere) må selvsagt da ta smellen dersom risikoen fører til negativt resultat.

Så lenge ingen bryter loven, informasjonen er tilstrekkelig og alle parter vet hva de begir seg inn på så ser jeg ikke noe problem med det.

Å lage en sandkasse rundt dette som nekter politikere å spekulere med _framtidige_ inntekter er muligens fornuftig, men dette har vi vel allerede.
...

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.888
Torget vurderinger
4
Ikke sats mer enn du har råd å tape.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
Kommuneloven sier et kommunene ikke har anledning til å sette midlene sine i høyrissikoprosjekter, selv om disse lover god potensiell avkastning. At ordfører og rådmenn ikke har kompetanse til å vurdere dette selv er ingen formildende faktor da de lett kan skaffe seg uanhengige vurderinger av prosjekter og ikke stole blindt på dem som selger dem.

Disse kommunene har derfor vist at de ikke evner å forvalte inbyggerenes penger, og bør derfor settes under statlig administrasjon til de går i balanse igjen.
§ 52.3 Kommuner og fylkeskommuner skal forvalte sine midler slik at tilfredsstillende avkastning kan oppnås, uten at det innebærer vesentlig finansiell risiko, og under hensyn til at kommunen og fylkeskommunen skal ha midler til å dekke sine betalingsforpliktelser ved forfall.

Kommuneloven sier vel noe om "vesentlig" risiko. Og som alt nå til dags er dette svært så tøyelig begrep. Hvis de taper penger uten at det går ut over evnen til å dekke betalingsforpliktelsene, så er det vanskelig å se at en kan vinne frem med å hevde at kommuneloven er brutt ved at de har tatt en "vesentlig" risiko etter denne bestemmelsen i kommuneloven.

Kommuneloven sier nå andre ting som er mer interessant i denne sammenheng:

§ 51. Garantier og pantsetting for andres økonomiske forpliktelser.
1. Vedtak om å stille kausjon eller annen økonomisk garanti for virksomhet som drives av andre enn kommunen eller fylkeskommunen selv, skal godkjennes av departementet.
2. Det kan ikke stilles kausjon eller annen økonomisk garanti knyttet til næringsvirksomhet som drives av andre enn kommunen eller fylkeskommunen selv.
4. Kommuner og fylkeskommuner kan ikke rettsgyldig pantsette sine eiendeler til sikkerhet for andres økonomiske forpliktelser.

Denne paragrafen er helt klar i forhold til at kommunene ikke kunne gått inn å garantert for pengene som ble forvaltet av Citibank.

Når det gjelder kommunenes mulighet til å ta opp lån til å investere i verdipapirer synes dette tillatt etter kommunelovens § 50 som tillater kommunene til å ta opp lån til videre utlån.

Edit:
I forskriften står det riktignok:

§ 4. Rutiner
Kommunestyret eller fylkestinget skal påse at det i kommunen eller fylkeskommunen er etablert betryggende rutiner for å vurdere finansiell risiko og å håndtere slik risiko så lenge kommunen eller fylkeskommunen er eksponert for risiko som nevnt.

At politikere og administrasjon i de fire nordlandskommunen ikke her evnet å forvalte pengene er egentlig en annen sak. Det vil forbause meg kraftig om ikke "hoder må rulle" i administrasjonen i disse kommunene. Det ene er at de ikke har rutiner for å vurdere finansiell risiko og det andre er at "forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes" (forvaltningsloven).

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det er interessant at Narvik kommune etter at saken ble kjent i media har fjernet Citibank prospektet fra sine hjemmesider (dvs. gradert de "unntatt offentlighet"). I prospektet stod det på første siden fritt oversatt noe sånt som at "dette er spekulative investeringer for erfarne og at en risikerer å tape alt på disse investeringene".

Dersom politikerne/administrasjon snakker sant når de sier at de ikke viste hva de gikk inn på, så må det være noen i adminstrasjonen som har som har brutt forvaltningslovens bestemmelse om at en sak skal være mest mulig opplyst før vedtak fattes. Forsvarlig saksutredning er helt klart rådmannens ansvar. Men politikerne har også et ansvar ved at saken skal være så godt opplyst som mulig før vedtak fattes. Er noe uklart i saksutredningene er det forvaltningsorganet oppgave å få det klargjort.

At prospektet til Citibank nå er "unntatt offentlighet" hos Narvik kommune, tyder bare på at politikerne og administrasjon nå er mest opptatt av å redde sitt eget skinn.

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Kommune ble ved kommueloven § 52 pålagt å ha en internt reglement/policy for finansforvaltning. Finner ikke reglementet for Narvik kommune på nettet lenger (lå ute her om dagen), men disse investeringene er ikke helt kurante i forhold til disse reglene heller. Ellers har Frans et poeng med garantiforbudet; realiteten synes å være at man har garantert for deler av Citibanks gjeld.

Forholdet til regelverket er en sak. Når det gjelder det økonomiske utfallet er det nok bare de involverte ordførere og rådmenn som ikke ser at saken er i ferd med å gli ut av jussens verden og over i "det moralske ansvaret". Skremmende her er at øverste ansvarlig for den regulatoriske myndighet, finansministreren, går så pass sterkt ut å hevder at de bakenforliggende eierne (et antall sparebanker) har "et moralsk ansvar" for å bidra med midler. Hva skjer ved neste korsvei når en av disse kommunene skal ha en tillatelse fra samme finansminister, feks til sammenslåing med en av de andre sparebankene ? -Skal dette forstås som et signal (trussel) om at man vil møte problemer fra konsesjonsmyndigheten senere ?

Nok et eksempel på amatørskap; finansministeren glemte at hun var finansminister og øverste regulatoriske myndighet, og SV-politikeren tok overhånd. Det hjelper ikke når statssektretæren senere opprettholder synet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
608
Torget vurderinger
1
Visste ikke at Terra er en høyttalerprodusent ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
wotg skrev:
Pipa hadde vel fått en annen låt om det var bærum komune som hdde spekulert seg til fant tenker jeg...

Er det ingen som husker at nettopp Bærum kommune gamblet bort hele det kommunale pensjonsfondet? Det var vel den første kommunen som virkelig "dreit på draget" big time i økonomisk sammenheng!!

Og rådmannens navn?

Den første med riktig svar vinner heder og ære! ;D
Hint: Kjent tidligere AP politiker og statsråd.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
Heder og ære til Old Boy. :D :D :D :D

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:

Ser ut til at det er mye de samme folka som sytrer kommunens økonomi som selv har "investert" sine personlige midler i T5PC :eek:

"T5PC-spillere i alle kommunestyrene
I samtlige av de fire nordlandskommunene som ble lurt av Terra, sitter det politikere som tidligere har latt seg lokke inn i pyramidespill."

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1255144.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_title

Ikke sikkert at det er en sammenheng mellom sakene, men litt fornøyelig er det da likevel. :)

There's one born every minute...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.591
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
"T5PC-spillere i alle kommunestyrene
I samtlige av de fire nordlandskommunene som ble lurt av Terra, sitter det politikere som tidligere har latt seg lokke inn i pyramidespill."

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1255144.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_title

Ikke sikkert at det er en sammenheng mellom sakene, men litt fornøyelig er det da likevel. :)

There's one born every minute...
Synes dette sitatet var ganske fornøyelig:
- Men begge gangene har du blitt svindlet. Det går ikke an å komme utenom spørsmålet om du føler deg litt dum eller lettlurt?

- Nei, dette har ingenting med intelligens å gjøre. Selvfølgelig er det trist å gå på limpinnen. Men av og til når man kjøper varer er selgeren bedre enn produktet. Det kan man aldri gardere seg mot, sier narvikpolitikeren.
Det med intelligens skal jeg la ligge, men det litt fascinerende å se hvordan fokuset hele tiden er på selgers feil, - fullstendig uten noen som helst selvransakelse når det gjelder egen rolle i det hele.

O

OldBoy

Gjest
Spiralis skrev:
Heder og ære til Old Boy. :D :D :D :D
:-[ :-[ :-[ Blush, blush!

Hvordan hadde man klart seg her i verden uten Budstikka?

Men uansett: Takk, takk! Heder og ære er nå behørig plassert i premiehylla, til allmenn beskuelse i heimen.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Er det tilfeldig at det er nord-norske kommuner styrt av AP det er snakk om her? Neppe!

K

knutinh

Gjest
CBA skrev:
Er det tilfeldig at det er nord-norske kommuner styrt av AP det er snakk om her? Neppe!
Nå er det vel snakk om 8 kommuner, hvorav 4 ikke er i Nordland, og minst en er høyre-styrt?

Er det tilfeldig at dette er kommuner hvor det er mulighet for vannkraft? Neppe.

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
Trane skrev:
Det med intelligens skal jeg la ligge, men det litt fascinerende å se hvordan fokuset hele tiden er på selgers feil, - fullstendig uten noen som helst selvransakelse når det gjelder egen rolle i det hele.
Er ikke manglende evne til selvransakelse og akseptering av eget ansvar et MÅ-krav for å kunne være kommunepolitiker??

G

Gjestemedlem

Gjest
Litt interressant om bakgrunnen for Terra investeringene.

http://e24.no/boers-og-finans/article2159743.ece#VG

"Hemnes kommune trengte fem millioner kroner for å avslutte 2006-regnskapet. Derfor ba de om hjelp fra Terra Securities i vår, skriver Finansavisen onsdag.

Telefonen til Terra Securities har kostet kommunen 69,4 millioner kroner.

Hemnes kommunes lån i DnB Nor, tatt opp på basis av fremtidige kraftinntekter, var uriktig ført i regnskapene for 2003-2005. Derfor oppsto et hull i 2006-regnskapet på fem millioner kroner.

Finansavisen kan onsdag dokumentere at kommunen rett og slett ba Terra Securities om å komme med et forslag som kunne øke avkastningen (og dermed risikoen) av investeringene i obligasjonsmarkedet med et tilsvarende beløp.

På forskudd

Forslaget fra Terra Securities innebar, ifølge saksfremlegget Finansavisen siterer, at Hemnes kommune kunne hente ut fem millioner kroner i inneværende år - som forskudd på avkastningen.

Det Terra foreslo og kommunen gjennomførte var omplassere 84 millioner kroner som var investert i CDO-obligasjoner til belånte CDO-er knyttet til amerikanske kommunfond.

Det er disse obligasjonene som nå er tvangssolgt for kun 14,6 millioner kroner. Mellomlegget på 69,4 millioner kroner er prisen på dette smarte regnskapsgrepet."

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Ja, nyansene kommer frem etterhvert. Saksfremlegget til Hemnes kommune ligger ute på nettet (s. 35-37); http://www.hemnes.kommune.no/k2000/...43FCE9C125730D0026D1EB?opendocument&frame=yes

Gearingen på 8x er også nevnt her. Operasjonen oppsummeres slik: "Uten vesentlig økt risiko, men med betydelig økt avkastning".

For den interesserte ligger det en del på Narviks kommunes hjemmeside:
http://www.narvik.kommune.no/innsyn...i=/innsyn.aspx&skin=infolink&Mid1=6&Mid2=100&

Her finner dere også presentasjonen fra Citigroup, hvor det på første tekstside står med uthevet skrift at man kan tape hele eller deler av investeringen (men på engelsk, som tydeligvis ingen av de 41 bystyrerepresentantene kunne forstå). http://www.narvik.kommune.no/innsyn...d=2007013686&dokid=48803&versjon=1&variant=P&

Topp Bunn