Terra-skandalen

K

kathrine

Gjest
Hei!
Hvis "vi" hadda lånt penger og gamblet dem opp, hadde da staten betalt lånet for oss? ::)
Vh
S

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Nei, men så er det et begrenset tilbud av pengespill i Norge, heldigvis. Nå kommer det begrensinger for finansnæringen også. På tide! :mad:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.590
Torget vurderinger
4
Gjest skrev:
Nei, men så er det et begrenset tilbud av pengespill i Norge, heldigvis. Nå kommer det begrensinger for finansnæringen også. På tide! :mad:
Hadde politikerne bare fulgt de begrensningene som allerede er pålagt kommunene når det gjelder finansforvaltning så hadde det ikke vært noe problem. Men, hva gjør de? Jo, de spiller (?) dumme og trer kledelig inn i offer-rollen. De eneste og virkelige ofrene her er innbyggerne som ikke får de kommunale tjenestene de hadde fortjent.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Du kan ikke vente at en vanlig norsk kommune skal ha ekspertise som gjennomskuer avanserte finanspakker (fra en bank som alltid har vært til å stole på). Men jeg mener også (som du) at det ligger et ansvar på byråkratene (ved rådmennene) i disse kommunene.
Politikererne er jo valgt fra folket, og du kan ikke forvente at politikerene (f.eks Høyres representanter her hvor jeg bor: damefrisør og resepsjonist ) skal forstå slike avanserte finansielle løsninger.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Du kan ikke vente at en vanlig norsk kommune skal ha ekspertise som gjennomskuer avanserte finanspakker (fra en bank som alltid har vært til å stole på). Men jeg mener også (som du) at det ligger et ansvar på byråkratene (ved rådmennene) i disse kommunene.
Politikererne er jo valgt fra folket, og du kan ikke forvente at politikerene (f.eks Høyres representanter her hvor jeg bor: damefrisør og resepsjonist ) skal forstå slike avanserte finansielle løsninger.
Så er det da kanskje ikke noen god ide å overlate innkjøp av avanserte finansielle pakker til damefrisører og resepsjonister heller. :-\

Og er de ukritiske nok til å bruke selgeren av slike produkter til som sin rådgiver i slike saker, er de ikke bare udugelige som politikere men også kriminelt stupide, og burde holdes personlig ansvarlige for slik gambling med innbyggerenes penger.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Hvem var det som sa "Den Gud gir et embete, gir han forstand" ?
Men duverden hvor mange ganger det er blitt bevist at han tok feil.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.590
Torget vurderinger
4
Gjest skrev:
Nettopp, - men det forventer jeg at de selv forstår også. Det kalles selvinnsikt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.635
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Det er poenget, administrasjonen (som ledes av rådmannen) har et lovpålagt ansvar for å sørge for at en sak er tilstrekkelig utredet til at kommunestyret kan treffe et informert vedtak. Her har åpenbart ikke rådmennene gjort jobbene sine, og dermed bidratt til at kommunestyrene vedtok noe de ikke forsto konsekvensene av, så det ville være nærliggende å gi dem sparken i tur og orden, evt å tiltale dem for tjenesteforsømmelse eller grov uforstand i tjenesten.

Det er vanskeligere å henge noe ansvar på politikerne, enda de (som Trane skriver) burde forstått at dette hadde de ikke forstand på, og derfor holdt seg milevis unna.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
Det er et "ordtak" som har mistet den opprinnelige betydningen pga forandring i språket.

Det var opprinnelig sagt noe i retning av dette: " Den Gud give embede, give ham også forstand" der den siste delen etter komma var en bønn med betydning: " ...må Gud også være så snill og gi ham forstand"! Problemet synes neppe å være nytt! ;)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Kraftig kost det her:

-Det er merkelig, ufattelig, jeg mangler ord. Jeg håper jeg aldri skal få se noe slikt igjen.

Det sier daglig leder Terje Førde i det interkommunale revisjonskontoret Kryss-Revisjon i Førde til Finansavisen. Til avisen gjør Førde det klart at ordfører i Bremanger, Kåre Olav Svarstad, ikke kan legge all skyld på rådmann Tor Kristian Gulhaugen. Han sier at Svarstad har vært informert, i hvert fall delvis, om hva som har foregått. I følge revisoren skal ordføreren også ha vært med på flere av turene Terra arrangerte.
.

Mere godt lesestoff i finansavisen .

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.635
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Siden tråden rører på seg igjen: Dette er en grammatikalsk misforståelse i overgangen mellom dansk og norsk. Utsagnet er "Den Gud give et Embede, give Han også Forstand." Andre forekomst av "give" er en konjunktiv som uttrykker et ønske eller bønn. I moderne norsk ville dette blitt noe sånt som "Måtte Gud også gi forstand til den han gir et ansvar".

Bønnen blir dessverre ikke oppfylt spesielt ofte, noe denne saken er et kontinuerlig bevis på.

K

knutinh

Gjest
asbjbo skrev:
rolfozzy skrev:
Siden tråden rører på seg igjen: Dette er en grammatikalsk misforståelse i overgangen mellom dansk og norsk. Utsagnet er "Den Gud give et Embede, give Han også Forstand." Andre forekomst av "give" er en konjunktiv som uttrykker et ønske eller bønn. I moderne norsk ville dette blitt noe sånt som "Måtte Gud også gi forstand til den han gir et ansvar".

Bønnen blir dessverre ikke oppfylt spesielt ofte, noe denne saken er et kontinuerlig bevis på.
Men det er vel borgerne og ikke Gud som har gitt disse embede?

-k

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.635
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For all del. Jeg sa da heller ikke at jeg sto inne for innholdet.

Men jeg ser nå at Spiralis kommenterte dette for flere måneder siden. Beklager overflødig innlegg!

K

knutinh

Gjest
Tilhenger som jeg er av relativt fri barneoppdragelse (til forskjell fra hundeoppdragelse), så fastholder jeg at vi må tillate lokale velgere å velge politikere som har muligheten til å bæsje på leggen. Hvis de ikke kan gjøre det galt så kan de heller ikke gjøre det rett, og da kan vi like gjerne legge ned lokalpolitikken og sentralstyre alt.

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
knutinh skrev:
Men det er vel borgerne og ikke Gud som har gitt disse embede?

-k
Og der Knut rører du ved problemets kjærne. Borgerne synes ikke å ha tilstrekkelig visdom til å gi de rette personer embede! Man skal kanskje ikke se bort fra at det opplyste eneveldet hadde sine fordeler i og med at man ble utnevnt til sitt embede av Guds nåde og Monarkens uforstand! ;D ;D ;D

Hvis ingen andre føler seg kallet til å påta seg den tunge oppgave med å være enevoldskonge så kan jeg i all kledelig beskjedenhet ( som alle trøndere lider under ;D ) stille meg til rådighet. ;) ;D ;D

Hadde ikke enevoldskonger føydalske rettigheter til de unge jomfruer?? 8) ::) ;D ;D

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.590
Torget vurderinger
4
knutinh skrev:
Tilhenger som jeg er av relativt fri barneoppdragelse (til forskjell fra hundeoppdragelse), så fastholder jeg at vi må tillate lokale velgere å velge politikere som har muligheten til å bæsje på leggen. Hvis de ikke kan gjøre det galt så kan de heller ikke gjøre det rett, og da kan vi like gjerne legge ned lokalpolitikken og sentralstyre alt.
Jeg er i utgangspunktet enig, men det forutsetter at man lærer av sine feil og at man rydder opp etter seg. Her fornekter politikerne ethvert ansvar og enhver feil. I det virkelige liv må vi ta ansvar for våre handlinger.

Min tre år gamle niese kan felle noen krokodilletårer, si hun ikke forstod visste det var ulovlig, si naboen på fem år sa det var greit...og slippe unna med det. Voksne, valgte politikere forventer jeg noe annet av.

K

knutinh

Gjest
Trane skrev:
knutinh skrev:
Jeg er i utgangspunktet enig, men det forutsetter at man lærer av sine feil og at man rydder opp etter seg. Her fornekter politikerne ethvert ansvar og enhver feil. I det virkelige liv må vi ta ansvar for våre handlinger.

Min tre år gamle niese kan felle noen krokodilletårer, si hun ikke forstod visste det var ulovlig, si naboen på fem år sa det var greit...og slippe unna med det. Voksne, valgte politikere forventer jeg noe annet av.
Det er velgerne som må ta ansvaret for at de har stemt inn kålhuer av noen politikere som lar fehoder av noen rådmenn sitte i jobben sin.

Det er velgerne som ender opp med dårligere kommunale tjenester framover.

Jeg synes at koblingen mellom handling og konsekvens er ganske god? Hvis man bryr seg om egen velstand, stem på en politiker som enten synes å være klok, eller en som i det minste kjenner sin egen kunnskaps begrensninger. Hvis man ikke bryr seg om egen velstand, stem på den som ser penest ut, eller den som lover mest gull og grønne skoger.

Det eneste som er "urettferdig" er at de konsekvensene følger kommunen, og ikke de som stemte ved valg i den samme kommunen. Det er nok ganske god overensstemmelse mellom de to gruppene, men ikke 100%.

-k

Topp Bunn