Terje Rypdal

B

Back_Door

Gjest
Anbefaler musikkelskere til å lytte til Terje Rypdal`s siste plate "Vossabrygg". Den har blitt forbigått i media, men fortjener virkelig oppmerksomhet. Musikerne utgjør litt av et stjernegalleri ;D
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
De nyere utgivelsene til Rypdal blir litt i overkant 'ambiente' for meg. Chasers-perioden er mitt personlige høydepunkt, spesielt live (sett to ganger, Rockefeller og Musikkflekken i Sandvika).
 
S

stikken

Gjest
Anbefaler musikkelskere til å lytte til Terje Rypdal`s siste plate "Vossabrygg". Den har blitt forbigått i media, men fortjener virkelig oppmerksomhet. Musikerne utgjør litt av et stjernegalleri ;D
Jøss , for en løp og kjøp tittel ;D
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
har en del rypdal litt sært kansje men for vel ta å høre påen
 
S

stikken

Gjest
;)Har selv en 2,3,4,5 Lp,er og en cd med mannen.
Fikk faktisk lyst og høre dem igjen, men først RIIA innkjøp. :mad:
Han er jo en dyktig gitarist, låtskriver.Kan man driste seg til og trekke en tynn linjen til Gilmour ? 8)
(gitar messigt,ikke komposisjons messigt!!!!) ::)
Vh
S
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.920
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Rypdal har alltid vært en spennende musiker, har ikke helt "fått taket" på Vossabrygg, og mener mesterverket hans er Odyssey. Har denne på vinyl (2 LP). Av en eller annen grunn har de på CD utgaven kuttet ut en låt som heter "Rolling Stone" - som utgjør side 4 på vinylutgaven. Opplevde de live på Kalvøya på samme tiden - en stoooor konsert !


 
T

tjn

Gjest
Har opplevd Rypdal utallige ganger i forskjellige grupper og er enig ang. "Odyssey", så også denne gjengen da plata kom ut og den opplevelsen sitter i enda. "Rolling Stone" ble angivelig utelatt på CD utgaven fordi Manfred Eicher ikke likte den...... Ellers er det mye bra som ble utgitt tidlig 70 tallet, prøv også den første på ECM, "Terje Rypdal" og "What comes after", kanonbra plater, da selvfølgelig vinyl utgavene. Ellers så er jo Chaser platene ett must i alle platesamlinger.
 
B

Back_Door

Gjest
Boffen: JEG hadde forbigått din tidligere anbefaling :-[
Synes uansett at avisenes anmeldere burde gitt platen noe mer oppmerksomhet.

Plata er bygget opp som et musikkverk med gjentagende tema. Liker spesielt den suggererende bassgangen som holder koken i bunnen ;)
Det som likevel kanskje mest slår meg, er likheten med Nils Petter Molvær`s musikk. Hvem har lært av hvem ::)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
;)Har selv en 2,3,4,5 Lp,er og en cd med mannen.
Fikk faktisk lyst og høre dem igjen, men først RIIA innkjøp. :mad:
Han er jo en dyktig gitarist, låtskriver.Kan man driste seg til og trekke en tynn linjen til Gilmour ? 8)
(gitar messigt,ikke komposisjons messigt!!!!) ::)
Vh
S
Han er vel på en måte inspirert av Shadows gutta med tanke på hans 60 talls musikk.
Så kom jo Hendrix som Terje i blant mange andre oppdaget.

Man har jo gutter som John McLauglin som han har hørt endel på.


Jeg har selv to plater på vinyl:Waves og The singles collection. Nydelige plater med knall lyd.
Brannfakkel: Bedre enn Gilmour på gitaren!!
 
S

slowmotion

Gjest
Ja, tittelparallellen Vossabrygg - Bitches Brew er ikke tilfeldig...
Hør på de innledende takter av Vossabrygg,
det er jo rett fra Bitches Brew ;)

Forøvrig:
Back_Door, takk for anbefalingen !

;)
 
K

kbwh

Gjest
Har 3 LPer. Kan det stemme at han ga ut 3 plater med Chaser?
Ørnen er muligens bittelitt inspirert av the Shadows.

Anyway. På tide å spille HØYT igjen kanskje. Har vært mye strykekvartettering i det siste. Takk for inspirasjonen.
 
T

theStig

Gjest
Jeg har i hvertfall tre plater med The Chasers, det er Chaser, Blue og The Singles Collection. Vet ikke om det er flere...
 
T

tjn

Gjest
Jeg har i hvertfall tre plater med The Chasers, det er Chaser, Blue og The Singles Collection. Vet ikke om det er flere...
"If mountains could sing", Chasers med strykere, er en del bra saker der også. Finnes ikke på vinyl.
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
a pro pos Kbwh som skrev:
"Ørnen" er litt inspirert av Shadows.

Rypdal er veldig inspirert av Shadows. Faktisk begynte han tidlig på sekstitallet som bare unggutten (16?) som fenomenal sologitarist i Vanguards - ren shadows-gruppe. Og har siden på hobbybasis - og for rein skøys skyld - både konsertert og spilt inn plater med andre gjenværende medlemmer av denne gruppa, under det gamle gruppenavnet.


mvh
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Terje Rypdal opplever jeg hver gang han er hjemme på ferie i Tresfjord. Han handler på samme butikk som meg. Men har ikke giddet å høre musikken hans enda. men kanskje jeg burde?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Som Tresfjording burde du for skams skyld gjøre det ja! :)

Hilsen en som har flere av skivene og kommer fra "rettsidå" av "Vaksvikfjellet" ;)
 
Topp Bunn