Tepper er tull!

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Fant en artikkel om gulv i studio / opptaksrom.
Der blir det påpekt at tepper ikke er særlig egnet i studio - det gjelder da også for avspilling i våre stuer?
Det står videre at avstanden til gulvet "alltid er lik" og at gulvrefleksjoner er en konstant referanse. Takhøyden, derimot, varierer.

Paul Stamler sier: «Using carpet as an acoustic treatment, in most rooms, results in a room that is dull and boomy.»

http://digibeatchemist.blogspot.com/2007/05/hard-floor-for-studio.html
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Slik jeg forstår det snakkes det om opptaksrommet, ikke selve kontrollrommet med miksepult.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ja, det var det jeg også las. Tenkte dette som et innlegg i alle debatten ang. i hvilken grad vi ønsker å gjengi opptaksrommet i stua. Min erfaring med tepper er at det ofte fjerner det som jeg opplever som uønskede refleksjoner. Jeg liker "lyden" av teppe i en hifi-setting.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Det stilles helt forskjellige krav til opptaksrom og avspillingsrum. Det ønskes vanligvis en mye livligere akustikk i opptaksrummet.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gammeln skrev:
Det stilles helt forskjellige krav til opptaksrom og avspillingsrum. Det ønskes vanligvis en mye livligere akustikk i opptaksrummet.
Dette kommer vel ann på hvilken type musikk og hvilket type opptak.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
emotikon skrev:
Gammeln skrev:
Det stilles helt forskjellige krav til opptaksrom og avspillingsrum. Det ønskes vanligvis en mye livligere akustikk i opptaksrummet.
Dette kommer vel ann på hvilken type musikk og hvilket type opptak.
Nei, det blir jo det samme uansett hva slags musikk man vil gjengi. Hele poenget med demping/korreksjon i lytterommet, er jo nettop å unngå farginger og refleksjoner som maskerer lyden fra det originale opptak. Et nøytralt lytterom vil gi deg mer av originalen enten det er snakk om Kraftwerk eller Mari Boine. Det er høyttalerne som skal gi deg lyden fra opptaksrommet, ikke ditt rom :)
Jeg er ganske overrasket over at folk her inne ikke ser den åpenbare forskjellen og logikken angående demping i opptaksrom og lytterom.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Polkagris skrev:
emotikon skrev:
Gammeln skrev:
Det stilles helt forskjellige krav til opptaksrom og avspillingsrum. Det ønskes vanligvis en mye livligere akustikk i opptaksrummet.
Dette kommer vel ann på hvilken type musikk og hvilket type opptak.
Nei, det blir jo det samme uansett hva slags musikk man vil gjengi. Heke poenget med demping/korreksjon i lytterommet, er jo nettop å unngå farginger og refleksjoner som maskerer lyden fra det originale opptak. Et nøytralt lytterom vil gi deg mer av originalen enten det er snakk om Kraftwerk eller Mari Boine.
Jeg er ganske overrasket over at folk her inne ikke ser den åpenbare forskjellen og logikken angående demping i opptaksrom og lytterom.
Jeg siktet til opptaksrommet- i tilfelle det ble oppfattet feil
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Personlig liker jeg den romklangen instrumenter får i et normalt rom. Så da er vel heller spørsmålet om du vil at romklangen skal taes opp i studio, eller om du skal høre romklagen i ditt eget rom... Studioklangen blir vel mest riktig da blir den ikke?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
shaunv skrev:
Personlig liker jeg den romklangen instrumenter får i et normalt rom. Så da er vel heller spørsmålet om du vil at romklangen skal taes opp i studio, eller om du skal høre romklagen i ditt eget rom... Studioklangen blir vel mest riktig da blir den ikke?
Ingen vil vel si at de liker at romklang fra lytterommet blander seg med lyden fra et opptak i en kirke...? Eller en "tørr"
rockeproduksjon hvor rommet ødelegger det produsenten tilsiktet.
For mye etterklang i lytterommet er det som nest etter store frekvensavvik ødelegger lyden mest.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
emotikon skrev:
Polkagris skrev:
emotikon skrev:
Gammeln skrev:
Det stilles helt forskjellige krav til opptaksrom og avspillingsrum. Det ønskes vanligvis en mye livligere akustikk i opptaksrummet.
Dette kommer vel ann på hvilken type musikk og hvilket type opptak.
Nei, det blir jo det samme uansett hva slags musikk man vil gjengi. Heke poenget med demping/korreksjon i lytterommet, er jo nettop å unngå farginger og refleksjoner som maskerer lyden fra det originale opptak. Et nøytralt lytterom vil gi deg mer av originalen enten det er snakk om Kraftwerk eller Mari Boine.
Jeg er ganske overrasket over at folk her inne ikke ser den åpenbare forskjellen og logikken angående demping i opptaksrom og lytterom.
Jeg siktet til opptaksrommet- i tilfelle det ble oppfattet feil
Okei. Enig.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.612
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Polkagris skrev:
shaunv skrev:
Personlig liker jeg den romklangen instrumenter får i et normalt rom. Så da er vel heller spørsmålet om du vil at romklangen skal taes opp i studio, eller om du skal høre romklagen i ditt eget rom... Studioklangen blir vel mest riktig da blir den ikke?
Ingen vil vel si at de liker at romklang fra lytterommet blander seg med lyden fra et opptak i en kirke...? Eller en "tørr"
rockeproduksjon hvor rommet ødelegger det produsenten tilsiktet.
For mye etterklang i lytterommet er det som nest etter store frekvensavvik ødelegger lyden mest.
Dersom høyttaleren har en god direktivitetsindeks tåles et klangrikt rom helt fint. Problemet er at de fleste høyttalere har elendig direktivitetsindeks.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Polkagris skrev:
shaunv skrev:
Personlig liker jeg den romklangen instrumenter får i et normalt rom. Så da er vel heller spørsmålet om du vil at romklangen skal taes opp i studio, eller om du skal høre romklagen i ditt eget rom... Studioklangen blir vel mest riktig da blir den ikke?
Ingen vil vel si at de liker at romklang fra lytterommet blander seg med lyden fra et opptak i en kirke...? Eller en "tørr"
rockeproduksjon hvor rommet ødelegger det produsenten tilsiktet.
For mye etterklang i lytterommet er det som nest etter store frekvensavvik ødelegger lyden mest.
Dersom høyttaleren har en god direktivitetsindeks tåles et klangrikt rom helt fint. Problemet er at de fleste høyttalere har elendig direktivitetsindeks.
Hva er "direktivitetsindeks"?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.510
Antall liker
35.406
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tepper er ikke tull, men som alt annet er det noen ting å passe på. For det første er det forskjell på tepper. Langraggede tepper demper ved et annet frekvensbånd enn kortraggede. Et orientalsk teppe demper mest rundt 2-3000 Hz. For det andre virker det som gulvrefleksjonen er den som øre-hjerne-systemet har best kontroll på, så det er ikke den som roter til stereoperspektiv etc. For det tredje er et gulvteppe og noen potteplanter gjerne de mest WAF-akseptable formene for akustisk rombehandling, og det skal man kanskje heller ikke se bort fra.

Så jeg har et orientalsk teppe på gulvet som en mild båndpass-absorbent i det frekvensbåndet hvor Excel-elementene tenderer til å låte litt hardt, mens førsterefleksjonspunktene på veggene er en jobb for Rockwool. Det funker.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
I en altfor moderne, minimalistisk stue, slik som min, var teppe en laaaaangt skritt i riktig retning.
Nå er det nok ikke refleksjoner fra gulv til lytter som er problemet her, men en helt utrolig flutter/ekkoeffekt mellom tak og gulv som medfører forferdelig etterklang ved 3-5khz.
Store paralelle harde flater med minimalt med absorpsjon er nok ikke særlig smart for akustikken. Når det i tillegg blir stor gulvflate uten møbler er problemet et faktum.

Mulig at teppe ikke er "korrekt" men feilen det medførte var estimert til 1% av feilen det faktisk rettet opp i.
 
Topp Bunn