Temperatur NAD C375BEE og C275BEE

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Har et anlegg i mitt furterom som blant annet består av disse to NAD forsterkerne. Er det noen som vet hvor varme disse skal bli under normal drift?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hva driver du med forsterkerene? Bruker du de brokoblet eller til bi-amping?

Hvordan står de plassert? Mye luft rundt seg, eller ganske tett?

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
De driver et par 8ohms høyttalere uten delefilter - temmelig rent ohms last. De står trangt på sidene men 10cm over og under.

De blir varme, men helt greie å legge hånden på! Håndspåleggelse er viktig.....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.336
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
ElvisRuler skrev:
De driver et par 8ohms høyttalere uten delefilter - temmelig rent ohms last. De står trangt på sidene men 10cm over og under.

Så lenge du kan holde hånda på de er det greit.
Hva kalles den "loven" igjen ;D

God luftsirkulasjon har aldri skadet elektronikk.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
118
Torget vurderinger
9
Hei, jeg har et effekttrinn fra bladelius Advantage a 300, denne ble veldig varm, og kuttet på på ca 79 c... kanskje ikke helt relevant i og med at det er snakk om en helt annen forsterker. Iallefall fikk jeg tips om at overflatetemperaturen ikke burde overstige ca 40-50 grader (generelt for vanlig hjemmeelektronikk). Jeg sendte den til "Teletor" for reparasjon, og det viste seg at begge utgangs-forsterkerne var defekte, dvs at noen transistorer og hvist nok noen flere komponenter hadde tatt kveld. Han reparerte den iallefall med godt resultat, etter rep. har jeg ikke målt overflatetemp til mere enn 43 grader

Mvh. Jan A

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Audiomix skrev:
ElvisRuler skrev:

Så lenge du kan holde hånda på de er det greit.
Hva kalles den "loven" igjen ;D

God luftsirkulasjon har aldri skadet elektronikk.

Bare en kommentar til dette med godt med luft rundt elektronikken. Dette stiller jeg meg helt og fullt bak. Har selv en integrert stereoforsterker fra Marantz (PM15S1),og denne har jeg satt på toppen av racket ved siden av flatskjermen, for å gi den optimale lufteforhold. Slik den nå står har den fritt med luft på alle sider, ingenting over eller rundt seg som sperrer. Når man drar på med volum o.l er dette godt for forsterkeren, og bidrar til å unngå for høye temperaturer. Ser altfor mange som stapper forsterkere og komponeneter inni trange rack, hvilket jeg vil fraråde.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Hei!

Da føler jeg meg trygg, målte 43 grader på chassiet! Føltes varmere......

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.336
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
ElvisRuler skrev:
Hei!

Da føler jeg meg trygg, målte 43 grader på chassiet! Føltes varmere......
Nettopp.
Føles ofte varmere enn det som er virkelig.
Derfor er "loven" grei å huske: Kan du holde hånda på forsterkeren, er den ikke for varm.

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
125
Tempraturgrensen som man ikke lenger greier å holde handa på er rundt 60 grader.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
jan_eriks skrev:
Tempraturgrensen som man ikke lenger greier å holde handa på er rundt 60 grader.
Med mindre du er barsk ville jeg latt vær å holde på noe serlig over 50 grader. De C375 jeg har holdt på vil jeg tippe ligger rundt 45 på idle, så de blir brukbart varme.

Geir Arne

Topp Bunn