Teknisk om DIY-sub - svar søkes

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Med mindre man vil at kabinettet skal synge med som en ustemt gitarkasse, så ja... man må dempe vekk resonansene som oppstår inni kassa. I moderate volumer så oppstår disse ved ganske høye frekvenser, så de er lett å bli kvitt med litt demping.

    Resonansene oppstår i selve materialet kassa er laget av, som følge av alt dette. Umulig å dempe dette bort, mulig å redusere kabinettresonanser ved visse tiltak (riktig konstruert kasse - hvem tar seg tid/råd til det i dag) inni kabinettet mens endring av kabinett resonans som regel må gjøres med å angripe kabinettets konstruksjon/materialer. Legg en 10 - 15 kg sandsekk over høyttalerne dine, så hører du kjapt lydforskjell - som en pekepinn. Vær også klar over at div. avstivere i kabinetter skaper resonanser så det passer... Har du noen gang hørt en høyttaler som låter råbra, uten at den er tung?
    Jeg tenkte på stående bølger i luftvolumet inni kassa, ikke resonanser i selve kassematerialet.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    fwiw, ingen høyttalere jeg har bygd fungerte uten dempematerial, særlig 2veis låter helt skrekkelig uten. rotete, ufokusert med gnelling fra wooferen (avhengig av hvor høyt de er delt)
    ikke værre enn å stappe hodet inn i kassen og prate, så hører man hvor forvrengt ekkoet er.

    annerledes for subwoofere som spiller såpass dypt... og noen horn går jeg ut ifra.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    fwiw, ingen høyttalere jeg har bygd fungerte uten dempematerial, særlig 2veis låter helt skrekkelig uten. rotete, ufokusert med gnelling fra wooferen (avhengig av hvor høyt de er delt)
    ikke værre enn å stappe hodet inn i kassen og prate, så hører man hvor forvrengt ekkoet er.

    annerledes for subwoofere som spiller såpass dypt... og noen horn går jeg ut ifra.

    Hehe tell me. Det synger med som ei kirkeklokke i toveis kassene mine uten demping også.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, tilbake til tema:

    I bunnen av sonotubesene må jeg ha stykker som gir avstand fra element til bunnplate. I mitt hode ser jeg for meg at det bør være nok åpning til at åpningens areal matcher subelementets overflate?

    ROY er 363 cm2. I følge mine kalkulasjoner (gjort sånn 7.30 på en trøtt morran, med 3 kopper kaffe ombord) er omkretsen 99,7 på det minste når beina er trukket fra. Da vil 363/99,7 = 3,64 cm

    Altså 4 cm bør være innafor? Eller tenker jeg helt feil her?

    Ser de lærde ikke er enige: http://www.hometheatershack.com/for...sonosub-baseplate-distance-sub.html#post65272

    Utifra denne bør jeg ha ca 7.5 cm mtp at ROY er "high-excursion-driver".

    Kjenner estetikeren i meg rynker panna litt. Dog vil bunnplatens størrels jf. mot elementstørrelse har mye å si.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Innbiller meg å huske fra da jeg byggde sånne med 12" Dayton i så hadde jeg 5 eller 6 cm avstand. Dette var vel utifra tips fra de som hadde SVS tuber.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ok, men rent teknisk kan det vel ikke bli "for mye" hvis man tenker at et vanlig elementskyter i "friluft".
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da er sub-prosjekt nr to på beddingen og spørsmålene er:

    - Har formen på boksen noe særlig å si? Utifra mine kalkulasjoner må baffel være nesten 90 cm for at elementets plassering på baffel har noe å si under 100 hz(?).

    - Får jeg mer/mindre trøkk om elementet spiller mot lyttepos eller nedover? Funderer på å lage en med nedoverrettet element og for å unngå barnefingre, men blir sannsyligvis nokså kvadratisk kube med foroverrettet driver.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Snakker du om den enslige 18 tommern?
    Gjør akkurat som Palvig sa; lukket, matrix, litt skrå pekende mot lytteposisjon osv.
    Jeg har innspill på viskoelastisk fugemasse på epost hvis du velger metoden.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Snakker du om den enslige 18 tommern?
    Gjør akkurat som Palvig sa; lukket, matrix, litt skrå pekende mot lytteposisjon osv.
    Jeg har innspill på viskoelastisk fugemasse på epost hvis du velger metoden.
    Jepp. Med matrix så mener avstivning med mye huller i et kvadratisk rutenett?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    ja, se tråden til palvig
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette med at elementet "må" peke mot lytteposisjon tror jeg er mer psykologisk enn teknisk begrunnet, men må innrømme at jeg har gjort det samme sjøl....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Enig der, Syncrolux. Det er jo forsåvidt også litt moro å se 18"eren jobbe.

    Testet de to 10"erne litt i går og de hadde langt mer kapasitet enn mitt behov er så 18" er nok overkill på en god måte.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Enig der, Syncrolux. Det er jo forsåvidt også litt moro å se 18"eren jobbe.
    Hvis elementet peker rett mot deg, så ser du ikke membranbevegelsen så godt. Du må være litt off-axis for å få med deg hele morroa.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Takk, jeg har brukt den på mine forrige - som et grunnlag i det minste.

    Problemet med 18"eren er å finne et sted som fører så store støperør. Det stopper stort sett på 30 cm diameter.
    Det er et firma på Hurum, husker ikke hvor, skal prøve å finne det.
    Det er også en helt utrolig rå high end høyttaler som har en tilhørende liggende SONOSUB med lukket kammer og 18" eller 21", husker ikke hvor.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Godt jeg bor et par palestinske steinkast unna og kan kjøre dit
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, det å bo nær alt er det eneste som frister med østlandet.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Hvilken diameter skal du ha på disse rørene, Cyber?
    tynne stålplater kommer gjerne på rull og da er det ofte en papphylse i senter, slik som toalettpapir.
    Disse papphylsene ligger rundt en halvmeter i diameter og burde vel ikke være altfor langt fra å passe, lengde kan variere.
    hvis du har en bedrift som lager ting av tynnplater eller en blikkfant i nærheten er det bare til å stikke innom og høre.

    Vi har slike på jobben men tror ikke det er billig å sende i posten :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Bassrørene mine er innmat fra king size ugressduk. Fikk dem gratis :)
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Se der ja, det finnes nok mange som gjerne gir bort slike papprør rundt omkring.
    Jeg kan måle på jobben i morgen, andre som driver med tynnplater vil ha lignende dimensjoner liggende.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    E.H. Setter stor pris på det, men jeg har MDF til tørk i garasjen så jeg bare kjører på med kasse, ikke styr videre med det. Blir nok helt topp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn