Teknisk om DIY-sub - svar søkes

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Her ser du hvordan en gitt drivers respons i et lukket kabinett endrer seg med størrelsen på kabinettet:

    Vis vedlegget 335527
    Jeg er klar over dette, men i WINisd er kurven nesten uforandret ved dobling og tripling av volum. Jeg kommer til å teste ut ca 30-50 liter i simulering og bestemme derifra. Det virker som ROY går dypt i små kasser også. Q=.7 oppnås ved ca 21 liter.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Vel, da ser man på litt ulike måter å flå katta på:

    Har fundert på å gå for den første muligheten.
    Vis vedlegget 335478
    Sånn heilt subjetivt, så synast eg ikkje det lyder bra når ein har stort kabinett og låg tuningfrekvens for å "tvinge" elementa til å spille djupt. Synast det funka betre å bruke denne: Speakerbuilder Pro 2.0

    Se td på 38l, 22Hz.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Spent på hva du lander på her, Cyber. Lurer litt på Lxmini + sub selv. (etter alt skrytet ditt :))
    Men er det noen grunn for at du ikke går for Lx-studio? Du har jo hatt de før på 521?

    Har du samme lytterom nå som da du hadde 521? Da kan du kanskje si litt om forskjellen på lukket (hvis det er det du går for) og 521-bassene etter hvert.
    Har du noen formening om Lx-studio bassene kan stå nær front og sidevegg?

    Ville kanskje vært litt forsiktig med så stor volumøkning fra det optimale. Man risikerer økt groupdelay og booming. Forsto det slik at økningen var for å få plass til refleksrøret (det er vel derfor de fleste istedet velger slave). Men går du likevel for stort volum hvis lukket?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spent på hva du lander på her, Cyber. Lurer litt på Lxmini + sub selv. (etter alt skrytet ditt :))
    Men er det noen grunn for at du ikke går for Lx-studio? Du har jo hatt de før på 521?

    Har du samme lytterom nå som da du hadde 521? Da kan du kanskje si litt om forskjellen på lukket (hvis det er det du går for) og 521-bassene etter hvert.
    Har du noen formening om Lx-studio bassene kan stå nær front og sidevegg?

    Ville kanskje vært litt forsiktig med så stor volumøkning fra det optimale. Man risikerer økt groupdelay og booming. Forsto det slik at økningen var for å få plass til refleksrøret (det er vel derfor de fleste istedet velger slave). Men går du likevel for stort volum hvis lukket?
    Jeg lander nok på lukket. LXmini synes jeg er helt utrolig gode, alle som har vært innom og hørt dem har vært nesten litt sjokkert over hva de tryller frem.

    En av grunnene til at jeg kjører litt min egen rute er estetikk, jeg synes ikke 521-kassene er så pene uten 521 på toppen og koster endel mer.

    Jeg har samme lytterom som før og bassen på 521 er totalt overlegen LXmini, naturlig nok med 2 x 10 & 8" mot en stakkars liten 5"er, dog er førstnevnte i åpen baffel. Bassen på 521 er kjapp, tørr og veldig naturlig. Jeg byttet til LXmini primært da jeg ikke fikk lydbildet til å komme helt på plass med 521. De fikk ikke nok luft rundt seg og senter av lydbildet ble ikke så definert som jeg visste de kunne. Med LXmini sitter det veldig bra.

    Det blir jo to veldig forskjellige saker, men lydkvaliteten LXmini tryller frem er svært høy og jeg vet ikke om høyttalere jeg heller ville lyttet til av betalbare saker. Det kan godt være du har helt annen smak. Etter mine turer i LX-land passer lyden av kassehøyttalere meg dårlig - spesielt oppover.

    LXstudio-bassene må ha litt plass bak seg, minst 1 meter.

    Takker for tips til konstruksjon av kassene ellers. Er utrolig lite fritid om dagen, men har et håp om å forske litt på konstruksjonen snart.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    LXmini har en imponerende bass fra femtommeren og her hos meg med masse roomgain i bunn blir det nivå ned til 20Hz.
    Men det kan som Cyber er inne på over, ikke sammenlignes med bassen fra LXstudio, jeg har ikke prøvd med sub, da jeg ikke har en slik.

    Mine målinger viste at v-baflene ikke likte seg så godt inntil sideveggen heller her hos meg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    LXmini har en imponerende bass fra femtommeren og her hos meg med masse roomgain i bunn blir det nivå ned til 20Hz.
    Men det kan som Cyber er inne på over, ikke sammenlignes med bassen fra LXstudio, jeg har ikke prøvd med sub, da jeg ikke har en slik.

    Mine målinger viste at v-baflene ikke likte seg så godt inntil sideveggen heller her hos meg.
    Da stemmer våre erfaringer overens. LX521 liker mye luft rundt seg for å virkelig vise sitt potensiale og har du rommet er de egentlig en no-brainer - nesten uansett hva du skal lakse ut pengemessig. Ankepunktet, om noe er hvis du har enorme krav til bass og dypbass med høøøøyt volum.

    Oppover låter de mer som at de ikke er høyttalere, men mer at opptaket oppstår i rommet - naturlig, oppløst, rent.

    Jeg synes det er rart folk driver og handler vanlige høyttalere på hifiklubb og liknende når produkter som dette er tilgjengelig og kan fåes omtrent ferdige. Og når man da sitter med et par halvgreie høyttalere funderer man på om man skal kjøpe dac til 10 K når høyttaleren er den største utfordringen. Opplevelsene med Linkwitz sine konstruksjoner har virkelig justert mange hifiparametre hos meg.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    LX521 må nok ha en del luft rundt seg ja, i tillegg til 40-50 kvadrat+, etter som jeg forstår. Hadde håpet det var pga mellombass og opp.
    (Har 2 stk RO4Y fra før og tenkte å kjøpe to til og gå for et gjennomprøvet design). Men hvis dere mener at bassløsningen også krever det, må jeg nok revurdere. Har maks 50 cm til frontvegg og 15 cm til sidevegg. I tillegg blir den ene bassen i et hjørne. I L'en i en 25 kvadrat stor stue.

    RO4Y skal ha enda mindre kasser enn ROY, mellom 11 og 17 liter i lukket. Det høres så sykt lite ut, men man får jo bare prøve.
    Fikk ikke opp den Davey-linken, selv om jeg lagde en konto. Må man donere først?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, du må ha tilgang til det lukkede området, men hvis du har kjøpt planer sier du bare fra til admin på forumet.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Ja, du må ha tilgang til det lukkede området, men hvis du har kjøpt planer sier du bare fra til admin på forumet.
    Har ikke bestemt/kjøpt planer ennå. Verken for Lxmini eller bass-løsning, har pr i dag kun 2 stk RO4Y til rådighet. Er denne daveybassen designet med disse elementene?

    Er og litt skeptisk til mini med tanke på lydtrykk. Liker å spille høyt, må ha "live-følelsen". Spiller i dag på et par stativere med 6,5" highpasset på 80 Hz og et annet sett med 5,25", denne highpasset på 90 Hz. Det er OK, men skulle gjerne hatt litt mer headroom. Regner med at Lxminiene matcher disse, men neppe overgår de heller?? Så slikt sett er det kanskje ikke vits å bytte, men man vil jo prøve noe nytt også.

    Hvordan er lydbildet på miniene på vertikalen? Liker å ligge å høre på musikk når jeg slapper av, og det beste høyttalerparet jeg har i dag har bånddiskant med dårlig vertikal spredning. Det vil si at lydbildet klapper totalt sammen i lav posisjon i sweetspot.
     

    hipster

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Blir spennende å se hva du erfarer her Cyber, har selv en L26ROY i lukket kasse kloss oppunder 20 liter som jeg skal teste med LXmini så snart jeg får på plass Audiolense i løpet av (forhåpentligvis) kort tid. Om jeg plasserer LX'ene kloss på frontvegg er det i og for seg godt med bass, men hos meg klarer de seg absolutt ikke alene om de står fritt lenger ut i rommet. Så dette blir spennandes...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Blir spennende å se hva du erfarer her Cyber, har selv en L26ROY i lukket kasse kloss oppunder 20 liter som jeg skal teste med LXmini så snart jeg får på plass Audiolense i løpet av (forhåpentligvis) kort tid. Om jeg plasserer LX'ene kloss på frontvegg er det i og for seg godt med bass, men hos meg klarer de seg absolutt ikke alene om de står fritt lenger ut i rommet. Så dette blir spennandes...
    Jeg har dem på 1 meter, men sitter på ca 2-2.5 meter fra dem. Da låter de fyldig og balansert, men noen ganger når jeg kjører på med den verste gangster-rapen savner jeg litt mer anslag og overskudd i bunn - og 5" låter noe anstrengt etterhvert som "Vol+" trykkes gjentatte ganger.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Disse ROY bassene dere. Med så små volumer. Snakker vi "proppet" med "EQ & sånt" eller annet jeg ikke har fått med meg?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Disse ROY bassene dere. Med så små volumer. Snakker vi "proppet" med "EQ & sånt" eller annet jeg ikke har fått med meg?
    Tja. For å flate ut responsen, så trenger man rent teoretisk 12 dB/okt EQ under systemresonansen. Men i praksis kan det stille seg helt annerledes. I kinoen min f.eks har jeg flat respons til 10 Hz med bare ca 20 dB EQ. Og da med elementene i 12 liters kasser.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Disse ROY bassene dere. Med så små volumer. Snakker vi "proppet" med "EQ & sånt" eller annet jeg ikke har fått med meg?
    Tja. For å flate ut responsen, så trenger man rent teoretisk 12 dB/okt EQ under systemresonansen. Men i praksis kan det stille seg helt annerledes. I kinoen min f.eks har jeg flat respons til 10 Hz med bare ca 20 dB EQ. Og da med elementene i 12 liters kasser.

    OK. Javel. Men, all denne EQ manipuleringen. Sammen med endrede arbeidsbetingelser i form av mindre volum/trolig mer lydbølger direkte tilbake til membramen. Alt dette, må vel nødvendigvis gi utslag i kvaliteten (!) på bassgjengivelsen!?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Disse ROY bassene dere. Med så små volumer. Snakker vi "proppet" med "EQ & sånt" eller annet jeg ikke har fått med meg?
    Tja. For å flate ut responsen, så trenger man rent teoretisk 12 dB/okt EQ under systemresonansen. Men i praksis kan det stille seg helt annerledes. I kinoen min f.eks har jeg flat respons til 10 Hz med bare ca 20 dB EQ. Og da med elementene i 12 liters kasser.

    OK. Javel. Men, all denne EQ manipuleringen. Sammen med endrede arbeidsbetingelser i form av mindre volum/trolig mer lydbølger direkte tilbake til membramen. Alt dette, må vel nødvendigvis gi utslag i kvaliteten (!) på bassgjengivelsen!?
    Jeg har aldri merket noe spesiell degradering av bassgjengivelsen som følge av dette. Ihvertfall sålenge man holder seg innen fornuftige slaglengder på elementene. Selv liker jeg rundt 10% av xmax, ettersom målingene mine forteller meg at forvrengning ofte skyter oppover rundt det punktet. Men det er selvsagt veldig varierende mtp hvordan elementene er bygget opp.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Disse ROY bassene dere. Med så små volumer. Snakker vi "proppet" med "EQ & sånt" eller annet jeg ikke har fått med meg?
    ROY er laget for å gå dypt i små kasser, og helst med slaver i stedet for refleks jf. med Dynabel. Det er derfor det er litt styr å få store nok rør med riktig lengde innen for kassens dimensjoner. Lukket på 21-25 liter skal gi 0.7 i Q og med romgain vil jeg tro man får greit med drag nedover.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Disse ROY bassene dere. Med så små volumer. Snakker vi "proppet" med "EQ & sånt" eller annet jeg ikke har fått med meg?
    Tja. For å flate ut responsen, så trenger man rent teoretisk 12 dB/okt EQ under systemresonansen. Men i praksis kan det stille seg helt annerledes. I kinoen min f.eks har jeg flat respons til 10 Hz med bare ca 20 dB EQ. Og da med elementene i 12 liters kasser.

    OK. Javel. Men, all denne EQ manipuleringen. Sammen med endrede arbeidsbetingelser i form av mindre volum/trolig mer lydbølger direkte tilbake til membramen. Alt dette, må vel nødvendigvis gi utslag i kvaliteten (!) på bassgjengivelsen!?
    I teorien vil veldig små kasser kunne øke forvrengningen pga luftkompresjon ja. Men da snakker vi om VELDIG må kasser.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Såg ikkje at det var RO4Y. Då kan du heller prøve med 15l og 24Hz. Då er det vel slave som er aktuelt, då blir det vel med mykje ekstra vekt.

    Er det ikkje vel så greit å ha to i trykkammer om du skal ha lita kasse? Slaven koster jo den og, og om du bare har ein, så vil den kjørast knallhardt mtp slaglengde.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Såg ikkje at det var RO4Y. Då kan du heller prøve med 15l og 24Hz. Då er det vel slave som er aktuelt, då blir det vel med mykje ekstra vekt.

    Er det ikkje vel så greit å ha to i trykkammer om du skal ha lita kasse? Slaven koster jo den og, og om du bare har ein, så vil den kjørast knallhardt mtp slaglengde.
    Jeg har ROY, men i LX521 er det RO4Y.... :)
     

    hipster

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Tja. For å flate ut responsen, så trenger man rent teoretisk 12 dB/okt EQ under systemresonansen. Men i praksis kan det stille seg helt annerledes. I kinoen min f.eks har jeg flat respons til 10 Hz med bare ca 20 dB EQ. Og da med elementene i 12 liters kasser.
    Mindre enn det går det vel knapt an å få det med disse elementene rent fysisk, hva er dimensjonene på kassene dine? Og hva må man ha av forsterkerkraft for å drive det skikkelig?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Tja. For å flate ut responsen, så trenger man rent teoretisk 12 dB/okt EQ under systemresonansen. Men i praksis kan det stille seg helt annerledes. I kinoen min f.eks har jeg flat respons til 10 Hz med bare ca 20 dB EQ. Og da med elementene i 12 liters kasser.
    Mindre enn det går det vel knapt an å få det med disse elementene rent fysisk, hva er dimensjonene på kassene dine? Og hva må man ha av forsterkerkraft for å drive det skikkelig?
    250w per sub boer vaere tilstrekkelig det. Saa en tusenwatter e.l paa 4stk er finfine greier.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sorry, jeg husket feil. Kassene er 25 liter. Kuber av 15 mm kryssfiner.

    Jeg har ca 500W effekt på et array med fire elementer, koblet i serie-parallell.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Sorry, jeg husket feil. Kassene er 25 liter. Kuber av 15 mm kryssfiner.

    Jeg har ca 500W effekt på et array med fire elementer, koblet i serie-parallell.
    Ok. Jeg ser for meg at rundt 2 x 300 bør holde i bøtter og spann. Jeg skal ikke spille avsindig høyt uansett og har man 300 hjelper ikke 600 så voldsomt mye mer.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Høh, hva effekter angår enten det er forsterkere, bilmotorer eller så mye annet - bør ordet "holder nok" byttes ut med "øs på!"
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har sans for slaver fremfor "blåserør" men selv om disse Seas elementene er bygget for små volumer og opp til to slaver, hvor bra lydkvalitet byr dette egentlig på? Har jeg spurt meg selv om noen ganger.

    Samtidig som jeg på hi-fi messer alltid får mest slapp-av-følelse & go'fot når jeg ramler inn på et rom hvor to fete 15" JBL elementer spiller uanstreng bass uten man knapt ser bevegelse i mebramet. Vel, fra bassen og opp låter jo ikke disse bra, da...
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sans for slaver fremfor "blåserør" men selv om disse Seas elementene er bygget for små volumer og opp til to slaver, hvor bra lydkvalitet byr dette egentlig på? Har jeg spurt meg selv om noen ganger.

    Samtidig som jeg på hi-fi messer alltid får mest slapp-av-følelse & go'fot når jeg ramler inn på et rom hvor to fete 15" JBL elementer spiller uanstreng bass uten man knapt ser bevegelse i mebramet. Vel, fra bassen og opp låter jo ikke disse bra, da...
    Enig i at 15" og store kasser sikkert er best. Men for de som skal ha små kasser, så synes det som om at disse er det beste alternativet.
    Tenker også at et ekstra element vil være bedre enn to slaver, samme pris, men går da fra 4 til 2 eller 8 Ohms last. Så det er vel snakk om forsterkervalg i det bildet også.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Såg ikkje at det var RO4Y. Då kan du heller prøve med 15l og 24Hz. Då er det vel slave som er aktuelt, då blir det vel med mykje ekstra vekt.

    Er det ikkje vel så greit å ha to i trykkammer om du skal ha lita kasse? Slaven koster jo den og, og om du bare har ein, så vil den kjørast knallhardt mtp slaglengde.
    Denne var kanskje myntet på meg. Er jeg som har blandet meg inn i tråden og har RO4Y. De skal ha mindre kasser enn Cybers ROY.
    Har kasser på 29 liter brutto. Skal teste med en slave og lukket med både en og to elementer. Det andre elementet blir da på baksiden og blir seriekoblet. Volumet skal være nok til to stk, samt de deler EQ-lasten i bunn, men gjenstår å se hvordan plasseringen slår ut.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg har sans for slaver fremfor "blåserør" men selv om disse Seas elementene er bygget for små volumer og opp til to slaver, hvor bra lydkvalitet byr dette egentlig på? Har jeg spurt meg selv om noen ganger.

    Samtidig som jeg på hi-fi messer alltid får mest slapp-av-følelse & go'fot når jeg ramler inn på et rom hvor to fete 15" JBL elementer spiller uanstreng bass uten man knapt ser bevegelse i mebramet. Vel, fra bassen og opp låter jo ikke disse bra, da...
    Helt enig, men litt av greia for meg (i min tråd) er at LXmini er slanke og kompakte og jeg liker at ting ser smakfullt ut. Men nå har jeg jo en 18" på vei inn også og så får vi se hva som passer meg best av den og to små - eller en liten familie der i bånn. :)

    Designmessig frister det med to lukkede på 25 liter og med DSP får jeg uansett hentet ut det jeg trenger nedover.

    Dog er jeg usikker på stuffing, jeg har tenke å kle rørene innvendig med demping og lim, også for stivhet/styrke, men bør det fylles mer stoff oppi?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kommer litt av på frekvensområde du skal bruke de om det er er noen vits med dempemateriale/stuffing. Selve bassen blir best uten demping synes jeg. Jeg har ikke noe demping i mine, deler ved 120 Hz.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kommer litt av på frekvensområde du skal bruke de om det er er noen vits med dempemateriale/stuffing. Selve bassen blir best uten demping synes jeg. Jeg har ikke noe demping i mine, deler ved 120 Hz.

    Dempemateriale, skurtreskere og rømmegrøt har intet å gjøre i et høyttalerkabinett :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Kommer litt av på frekvensområde du skal bruke de om det er er noen vits med dempemateriale/stuffing. Selve bassen blir best uten demping synes jeg. Jeg har ikke noe demping i mine, deler ved 120 Hz.

    Dempemateriale, skurtreskere og rømmegrøt har intet å gjøre i et høyttalerkabinett :)
    I et høyttalerkabinett er jeg helt uenig. Men at man ikke trenger så mye demping i et subkabinett kan vi være enige om. Mellomtone og slikt er det greit å ha demping i kabinettet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kommer litt av på frekvensområde du skal bruke de om det er er noen vits med dempemateriale/stuffing. Selve bassen blir best uten demping synes jeg. Jeg har ikke noe demping i mine, deler ved 120 Hz.

    Dempemateriale, skurtreskere og rømmegrøt har intet å gjøre i et høyttalerkabinett :)
    I et høyttalerkabinett er jeg helt uenig. Men at man ikke trenger så mye demping i et subkabinett kan vi være enige om. Mellomtone og slikt er det greit å ha demping i kabinettet.

    Enig i det, at det er greit å ha i et mellomtonekabinett - men riktig?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Med mindre man vil at kabinettet skal synge med som en ustemt gitarkasse, så ja... man må dempe vekk resonansene som oppstår inni kassa. I moderate volumer så oppstår disse ved ganske høye frekvenser, så de er lett å bli kvitt med litt demping.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg tenker å kjøre litt "eggeskum" på innsiden av røret - som nevnt så vil i hvert fall i min teori limet også styrke røret ytterligere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det går jo an, selv om slikt skum ikke har spesielt stor effekt før fra 1 kHz og oppover.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Med mindre man vil at kabinettet skal synge med som en ustemt gitarkasse, så ja... man må dempe vekk resonansene som oppstår inni kassa. I moderate volumer så oppstår disse ved ganske høye frekvenser, så de er lett å bli kvitt med litt demping.

    Resonansene oppstår i selve materialet kassa er laget av, som følge av alt dette. Umulig å dempe dette bort, mulig å redusere kabinettresonanser ved visse tiltak (riktig konstruert kasse - hvem tar seg tid/råd til det i dag) inni kabinettet mens endring av kabinett resonans som regel må gjøres med å angripe kabinettets konstruksjon/materialer. Legg en 10 - 15 kg sandsekk over høyttalerne dine, så hører du kjapt lydforskjell - som en pekepinn. Vær også klar over at div. avstivere i kabinetter skaper resonanser så det passer... Har du noen gang hørt en høyttaler som låter råbra, uten at den er tung?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har du noen gang hørt en høyttaler som låter råbra, uten at den er tung?
    Ja, jeg har et par stående. Men de har andre materialvalg som nok redder konseptet (og er heldempet i alle hulrom)
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn