Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Fortsatt sliter vi med å skille rett og jevn frekvenskurve ser jeg. Så kommer dyrt er best inn fra sidelinjen. Forutsigbart om ikke annet. Ja ja hadde vel ikke regnet med annet. Men prøv i alle fall å skille mellom Rett og Jevn frekvenskurve. Da blir det lettere å få ting til å henge på greip.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    jeg mener du må ta med alle egenskaper også de som ikke vises på en kurve med i beregningene på hvem som er mest lik signal inn.
    Melder meg på her fordi jeg er litt usikker på hvilke egenskaper ved lyden som ikke kan måles. Ørene er ikke spesielt sensitive redskaper sammenlignet med mikrofoner og datamaskiner, så så lenge vi vet sånn ca. hva vi leter etter vil vi finne det med målinger.

    Signalet er elektrisk/elektronisk, kjeden helt frem til og med høyttalerne er elektriske og/eller elektroniske - hvorfor skal ikke da svaret på «gjengir høyttalerne signalet mer eller mindre riktig» kunne gis i elektrisk/elektroniske termer?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ja, men husk at du må stå ved siden av dirigenten eller nærmere for å få riktig refereanse. Det er det vi hører på hjemme. Er lyden der "mørk", alltid behagelig og "romantisk" i et fullskalaorkester i full utblåsing? Etter mine ører er det oftes de aller dyreste høyttalerne som noen mener er for lysklingende som er nærmest. Såkalt naturligklingende høyttalere er nærmere publikumslyden.

    Jeg trodde det som ble lagt på platen etterstrebet opplevelsen vi uti salen hadde, ikke hva dirigenten hører. men så feil kan man ta.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg trodde det som ble lagt på platen etterstrebet opplevelsen vi uti salen hadde, ikke hva dirigenten hører. men så feil kan man ta.
    Det er det ingen standard på. Fort gjort at solister får litt ekstra hjelp i mastringen som de ikke ville fått i salen, for eksempel.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg trodde det som ble lagt på platen etterstrebet opplevelsen vi uti salen hadde, ikke hva dirigenten hører. men så feil kan man ta.
    Jo, det kan du godt si men mikrofonene blir plasser mye nærmere fordi de ellers ville blitt altfor mye egenstøy og for mye fra lyd fra rommet. Det faktum kan man aldri eterrstrebe seg bort fra.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Melder meg på her fordi jeg er litt usikker på hvilke egenskaper ved lyden som ikke kan måles.
    Mykhet, treghet, fylde, mindre detaljer, lite åpent.....

    Disse gjør signal inn = signal ut mindre troverdig, ergo mindre nøytralt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Det er det ingen standard på. Fort gjort at solister får litt ekstra hjelp i mastringen som de ikke ville fått i salen, for eksempel.
    Er klar over det. Ingen fasit altså.
    Har bitt bedt på klassisk konsert av Trompetnerd et par ganger på Bakketeigen lokaler. Der spiller det veldig tørt og egentlig litt tørrere en musikerne liker. Ikke noe å "hjemme" seg bak. Nerden sa at min plass i forhold til lyden i rommet hjemme var ca 4 rad. Det er nærme scenekanten :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jo, det kan du godt si men mikrofonene blir plasser mye nærmere fordi de ellers ville blitt altfor mye egenstøy og for mye fra lyd fra rommet. Det faktum kan man aldri eterrstrebe seg bort fra.
    Nu er jeg meget til Decca indspilninger
    Prøv at Google deres opsætning af Mikrofoner :)
    Jeg har set opsætninger af Mikrofoner der stod lige frem for musikkerne eller ude i siderne eller hænge op over orkesteret eller en blanding af dem alle
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Mykhet, treghet, fylde, mindre detaljer, lite åpent.....

    Disse gjør signal inn = signal ut mindre troverdig, ergo mindre nøytralt.
    Mykhet har vel med mangel på forvrengning å gjøre, treghet med fase, fylde med frekvensgang, detaljer med frekvensgang og forvrengning, åpenhet med frekvensgang, spredning og fase…

    jeg vet ikke hvorfor disse tingene skulle være umulige å måle, hvis det er det som er poenget ditt og jeg ikke misforstår.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Dagens moderne møblement ( dvs ikke noe, bare parkett, betong og store vinduer uten gardiner og pinnestoler) er ganske horrible akustisk sett.

    Heldigvis har jeg ikke et moderne møblert lytterom...
    :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Mykhet har vel med mangel på forvrengning å gjøre, treghet med fase, fylde med frekvensgang, detaljer med frekvensgang og forvrengning, åpenhet med frekvensgang, spredning og fase…
    De egenskapene er vel ofte minst tilstedet jo dyrere anlegget er. Det er jo logisk at jo flere midler man har til rådighet jo bedre blir det. Etter hva jeg hører så er de dyrste anlegget ofte nærmere signalet inn enn billigere anlegg. Men dyre anlegg kan også overdrive, så man må ha tungen rett i munnen :) .


    jeg vet ikke hvorfor disse tingene skulle være umulige å måle, hvis det er det som er poenget ditt og jeg ikke misforstår.
    Det har jeg ikke noen kunnskaper om.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nu er jeg meget til Decca indspilninger
    Prøv at Google deres opsætning af Mikrofoner :)
    Jeg har set opsætninger af Mikrofoner der stod lige frem for musikkerne eller ude i siderne eller hænge op over orkesteret eller en blanding af dem alle
    Ja, man blander normalt sett lyden fra flere mikrofoner med forskjellig avstand.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Floyd Toole fra et av studiene på 80-tallet;

    In these tests a loudspeaker with narrower dispersion, but with more uniform output off-axis, was given lower ratings than two loudspeakers with wider dispersion, but uneven output off-axis, suggesting that some amount of laterally reflected energy is desirable, even if it is spectrally distorted.
    Kanskje bred spredning er viktigere enn jevnere off-axis?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Floyd Toole fra et av studiene på 80-tallet;



    Kanskje bred spredning er viktigere enn jevnere off-axis?

    Rommet har altfor mye å si på sluttresultatet til at man bør si noe dogmatisk om spredingskarateristikk.
    Et godt dempet rom er etter min erfaring en enklere vei til suksess enn at man sprer lyden veggimellom....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.335
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mann kan jo stille spm litt annerledes.
    Hvilke system spiller det mest troverdig?
    Det er faktisk de som har "jevnest" frekvensgang.
    Topper og hull er ikke fint å høre på.
    Hva som blir gjort i studio har jo ikke vi kontroll på
    Derfor bør vi legge forholdene til rette i våre rom.
    Kontroll på det som skjer etter mikrofonen har vi jo ikke.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Rommet har altfor mye å si på sluttresultatet til at man bør si noe dogmatisk om spredingskarateristikk.
    Et godt dempet rom er etter min erfaring en enklere vei til suksess enn at man sprer lyden veggimellom....
    Kanskje hvis man prioriterer klarhet og artikulasjon. Er fasiten den samme for de som prioriterer svært og omsvøpende lydbilde?
    Foreløpig er det ingenting som tilsier at det finnes fasit på dette.

    Uansett er spredning på høyttaler og demping av rom to separate ting. Mange elsker smal spredning (jeg gjør ikke) og mange elsker bred spredning.
    Rommets demping vil ha stor betydning uansett.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Jo, det kan du godt si men mikrofonene blir plasser mye nærmere fordi de ellers ville blitt altfor mye egenstøy og for mye fra lyd fra rommet. Det faktum kan man aldri eterrstrebe seg bort fra.
    Men siden det aldri høres ut som om man sitter i orkestergraven så er det vel revende likegyldig hvor mikrofonene er plassert eller? Opptaket er jo stort sett mikset og mastret slik at det høres ut som om man sitter midt i salen, så hvis høyttaleren gjengir det som om man står ved siden av dirigenten så er vel ikke høyttaleren nøytral?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Kanskje hvis man prioriterer klarhet og artikulasjon.
    Det er veldig viktige egenskaper for troverdighet. Det virker som troverdighet er et bedre ord å bruke da vi åpenbart har ulik definisjon på nøytralitet. Da tror jeg flere forstår hva jeg snakker om.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi tar messa som utgangspunkt så legger jeg flest kroner på Wilson Audio Sasha. Hvordan de måler vet jeg ikke.
    1219Wilsonfig4.jpg

    1219Wilsonfig5.jpg


    Virker som de har balansert on-axis og off-axis på en fornuftig måte. God kapasitet og lite egenlyd fra kabinettet er gode ting.
    Tilsynelatende bred spredning, men i typisk Stereophile-ånd kutter de off-axis på 45 grader på de dyre høyttalerne hvis målingene utover det er dårlig.

    For min del er det altfor dårlig at diffraksjoner får herje såpass på så dyre høyttalere. Men jeg imponeres ikke av pris, utseende, navn og streetkred.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men siden det aldri høres ut som om man sitter i orkestergraven så er det vel revende likegyldig hvor mikrofonene er plassert eller?
    Ja visst :D ! Det kan man drite fullstendig i og bare nye musikken som man vil :).

    Opptaket er jo stort sett mikset og mastret slik at det høres ut som om man sitter midt i salen, så hvis høyttaleren gjengir det som om man står ved siden av dirigenten så er vel ikke høyttaleren nøytral?
    Høyttalere er mest mulig nøytrale når de gjengir innspillingen slik den er mest mulig sannferdig. Så en høyttaler som får det til å høres naturlig ut trenger ikke å være nøytral. Dette enkleste er å drite i nøytralitet :D.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    På messa var de veldig uheldig med lyden på Wilson Audio Sasha . På rad to hadde de sikkert klart å beholde energinivået fra 5k Hz og opp, men samtidig hadde de klart å plassere de så nedre grunntoneområdet var neste fraværende. Låt ekstremt tynt og blodfattig. Langt i fra nøytralt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Låt ekstremt tynt og blodfattig. Langt i fra nøytralt.
    Jeg var litt uheldig og fikk Keith dont go og måtte vente litt til noe annet musikk kom. Så jeg tar forbehold på at musikkvalget spilte inn her. Det var vel flere der som spilte bra nøytralt også. PMC, Børresen, B&W, Usher, Triangle mf... (jeg legger ikke så mye vekt på bass da det er så romavhengig). Jeg tror det er forskjell på ogg hvor flinke vi er til å høre litt bort fra romproblemer.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    På messa var de veldig uheldig med lyden på Wilson Audio Sasha . På rad to hadde de sikkert klart å beholde energinivået fra 5k Hz og opp, men samtidig hadde de klart å plassere de så nedre grunntoneområdet var neste fraværende. Låt ekstremt tynt og blodfattig. Langt i fra nøytralt.

    Det gjenspeiles vel i frekvensresponsen vist ovenfor?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men nå går vi i sirkelen igjen hvor noen bare forholder seg til frekvenskurver, men jeg legger til mer enn det for å være nærmest troverdighet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er veldig viktige egenskaper for troverdighet. Det virker som troverdighet er et bedre ord å bruke da vi åpenbart har ulik definisjon på nøytralitet. Da tror jeg flere forstår hva jeg snakker om.
    For min del er nøytralitet verdens enkleste sak å definere. Det som går inn = det som kommer ut. Troverdighet derimot er noe helt annet, for der tolker vi ting forskjellig, lytter etter forskjellige egenskaper og vektlegger forskjellige ting annerledes.

    I absolutt skala kan man hevde at det er umulig for en høyttaler å være helt nøytral fordi vi alltid vil finne problemer. La oss ta dagens stjerne på ASR som eksempel;
    Genelec 8361A Measurements Frequency Response Powered Studio Monitor Speaker.png
    Genelec 8361A Measurements Horizontal directivity Powered Studio Monitor Speaker.png

    Genelec 8361A Measurements THD Distortion Powered Studio Monitor Speaker.png


    Tonalt sett nesten perfekt, godt nok for de fleste små rom forvrengningsmessig. Hallelujah steming for gutta på ASR og det låter nok fantastisk også.
    Men i absolutt skala har vi en liten høyttaler som pga fysikkens iboende faenskap mister spredningskontrollen relativt høyt. Fra 1500 hz til 750 hz (en oktav) dobles spredningsgraden. Klart det farger lyden.

    I tillegg har man en konstant økende direktivitet fra omni til 60-70 grader fra nedre mellomtone og opp (grønn og blå farge på kartet over). Uunngåelig med tanke på kontruksjonen, men absolutt nøytralt?

    Man kan alltid pirke på alt sånt hvis man føler behovet og resultatet er da at ingenting er nøytralt. Derfor synes jeg at det er greit å holde en slags kontekst i minne slik at ikke vi bare opererer med én utopisk perfekt sak og at alt annet feiler.
    Jeg synes det gir mening å bruke uttrykket "nøytralt" sett opp mot målinger og det vi vet om psyko-akustikk i en relativ skala uten å måtte blande inn andre esoteriske begreper som troverdighet etc.

    For kan egentlig en høyttaler med - 6 dB cut-off på 35 hz og kapasitet på 95 dB egentlig gjengi noe som helst troverdig? Ikke i min verden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Det gjenspeiles vel i frekvensresponsen vist ovenfor?
    La jo den målingen til grunn når jeg tenkte på det øverste området. Det påvirkes ikke så mye, men de hadde i tillegg til den allerede noe slanke grunntoneområdet, passet på å få noen dipper der også. Avvik på sikker 10-15 db. Ikke lenge en orker sitte for analyse da. Dette kunne spilt så veldig mye bedre med en liten jobb med flytting på høyttalere
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    For min del er nøytralitet verdens enkleste sak å definere. Det som går inn = det som kommer ut.
    Ja, nettopp. Og da er det ikke tilstrekkelig å forholde seg til en frekvenskurve. Det er mye mer sammensatt en som så.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, nettopp. Og da er det ikke tilstrekkelig å forholde seg til en frekvenskurve. Det er mye mer sammensatt en som så.
    Det er ikke noen uenighet om at en frekvenskurve i seg selv er utilstrekkelig, men mener du at «troverdighet» er prinsipielt umulig å kvantifisere?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, nettopp. Og da er det ikke tilstrekkelig å forholde seg til en frekvenskurve. Det er mye mer sammensatt en som så.
    Kanskje ikke, men gir det noe mening å forholde seg til andre ting når frekvensresponsen er på bærtur?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nettopp. Og da er det ikke tilstrekkelig å forholde seg til en frekvenskurve. Det er mye mer sammensatt en som så.

    Men en noenlunde flat frekvensrespons er vel et godt utgangspunkt?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men en noenlunde flat frekvensrespons er vel et godt utgangspunkt?
    Det skulle man jo tro, men hvorfor er det slik at de som høres troverdige ut ikke nødvendigvis har snorrett kurve? Og at de ikke blir så mye mer mindre eller mer troverdige om man endrer kurven litt?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Gjengivelse med god microdynamikk synes jeg er viktig for troverdigheten på en del innspillinger. Gjør opplevelsen mere levende/til stede.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.393
    Sted
    Østfold
    Det skulle man jo tro, men hvorfor er det slik at de som høres troverdige ut ikke nødvendigvis har snorrett kurve? Og at de ikke blir så mye mer mindre eller mer troverdige om man endrer kurven litt?
    Flertallet av lyttere som ikke får se hva de lytter på viser en overveldende tendens til å mene at det nettopp ikke er slik. Det er bred enighet om at vi foretrekker en bestemt frekvensrespons med relativt små variasjoner og at dette er viktigere enn alle andre parametere i en høyttaler.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.393
    Sted
    Østfold
    Husk, alle sammen, at mikrodynamikk, hardhet, mykhet, varme, detaljering, dybde, utklinging og alt det der er ting som stort sett utelukkende kan skrives til frekvensrespons, spredning, harmonisk forvrengning, intermodulasjonsforvrengning og fase. Vi kan måle veldig mye mer, men dette er ting som virkelig teller når vi begynner å snakke om slike subjektive lydbeskrivelser. Det blir feil å lansere dem som parametere som står på egne ben og er uavhengige av disse relativt enkle målbare størrelsene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn